Varmefast maling spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri
Har ledt og ledt efter varmefast maling på spray og der er der også en del, men syntes bare ikke der er så meget spark i farverne og så er det nærmest kun rød, gul og blå farve man kan finde.
Så kom jeg til at tænke på, hvor varme bliver en bremse kaliber egentlig under brug?
Hvor meget varme kan almindelig varmefast maling holde til?
Fandt nemlig et datablad på spraymaling fra Harald Nyborg, hvor der står at antændelses punkt er 330 grader, er det varmefast nok til at blive brugt på kaliber?
Når man nu tænker på at mange andre typer maling som er opgivet som varmefast kan holde til temperaturer på mellem 400-600 grader, så er der jo ikke så stor forskel på de 2 slags malinger??
Håber i forstår mit spørgsmål og mange tak på forhånd!
Venlig HIlsen
Mathias
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
maj 2015
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 115
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.084
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=foliatec+bremssattellack&_sacat=0&LH_BIN=1
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.967
maj 2015
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 115
Nu ved jeg godt at jeg har læst i databladet og ved hvad præcis den maling kan holde til.. Men er det ik de færreste malinger der holder til mindre end et par hundrede grader?
maj 2015
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 115
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.967
maj 2015
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 115
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 126 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.373
og holder ganske fint..
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
Med mindre malingen er på oliebasis så vil den flyde meget ringe hvis du maler med pensel.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Folietec og alle de andre fancy mærker er da rigtig fine, men det er noget overkill for at. sige det pænt, man betaler rogtig meget for et fint navn.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 238 Svar: 2.547
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.141
grundmale dem med noget grundwr spray,
også bruger jeg en normal spraydåse med den farve jeg vil have
og det er fungeret fint,
dog har jeg oplevet malingen er brændt af, på en trmmle bremser,
fordi en hang i bremsen
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
For bremser har folk jo set videoer hvor der går ild i bremsen eller skiven bliver rødglødende ergo, så tror folk at det er "normalt" på alle biler, men det er videoer fra brændertræf eller en bremse der har hængt fast, eller en sindsyg banebil hvor bremserne er totalt på overarbejde med at holde 1000hk nede i fart, efter en 3km langside i løbet af få sekunder osv.
Som Dennis påpeger, så kan tromler være lidt udsatte, da friktionen foregår DIREKTE på det malede (tromlens indeside) og på min drifter, der bare har fået en gang matsort (som er nærmest det samme som varmefast maling) det er også langsomt forsvundet på tromlerne bagpå, eftersom jeg hovedsageligt brugte håndbremsen til at bremse bilen med og lavede stillestående burnout uden line lock = varme bagbremser.
Ellers så maler jeg ALTID mine kalibre med autolak, på enten pensel eller malerne får lov at sprøjte dem, når jeg har slebet kalibrene glatte for støbegrater, med en flapskive på en vinkelsliber, så et sæt orginale støbejerns kalibre, kommer til at se ud som en brembo bremse, når de får en gang rød autolak
Umiddelbart er det et spørgsmål om forarbejde, for finishen på hhv. om det er penslet eller sprøjtet er ikke sååå stor, i forhold til arbejdet der skal ligges i det.
Selvfølgelig er det en "show bil" der får 4 nye kalibre, så er det nemt at ha med at gøre, men er det nu bare en tilfældig hverdagsbil, så ser pensel rigeligt fint ud
Skiver lakerer jeg med enten zinkspray for sølvfarven og holdbarheden, eller blot en gang satinsort motip, da de ikke behøver være blanke, men heller ikke ligefrem matsorte.
Igen er det et spørgsmål om forarbejdet og en ny skive er blot at tørre ren med silikonefjerne og så spraye tynde lag (evt. grunde først) med noget spraydåse, så skraber klodserne hurtigt malingen fri ved kontaktfladen efter de første par opbremsninger.
Billedet er konens bil efter et par års brug, hvor de "bare" blev sprøjtet med autolak, efter at ha fået med en flapskive.
maj 2015
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 115
Det lyder til at der ikke er andet for end bare gå igang med den maling man syntes passer bedst!
Tak for gode råd og tips!
Varmefast maling spørgsmål