toning af lygter {{forumTopicSubject}}
Hej. Hvis nu man ska tone sine lygter. Ikke kul sorte men bare lige så de er en smule mørkere(med folie) . Så meget så man ka se det. Det er primært baglygterne på min opel astra j station car. Den er mørke grå og synes de røde lygter er lidt for røde hvis man ka sige det sådan. Hva har i andre oplevet af bøde og tiltaler for tonede baglygter? Let toning velogmærke. Men alt er relavant i dette forum omkring toning af baglygter.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 11 Emner: 21 Svar: 872
okt 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 62 Svar: 1.576
Kørte med det i 4 år uden problemer.
Men der er jo ingen der kan sig om du lige møder den forkerte betjent.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Min største bekymring ville ikke være at blive stoppet af politiet. Jeg ville være langt mere bange for at ende i en ulykke, hvor det bliver opdaget. Så dækker forsikringen pludseligt ikke - og især ved personskade kan det jo have helt uoverskuelige konsekvenser.
Ovenstående er ingen moralprædiken. Det er bare det, jeg selv ville være mest nervøs for.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
Som bilejer skal man også være klar over, at der både kan være garantimæssige og forsikringsmæssige konsekvenser af en chiptuningen. Når det gælder garantien, vil forhandlerne typisk ikke kendes ved en chiptunet bil.
Når det gælder forsikringen, kan det få flere konsekvenser.
"Det har først og fremmest betydning for kaskoforsikringen. Chiptuning handler om at give bilen flere kræfter, og de forskellige selskaber håndterer det vidt forskelligt," fortæller Christian Schmidt fra Forsikringsoplysningen.
Højere præmie
"Hos nogle selskaber har det måske ingen konsekvenser, hos andre kan der blive tale om at skulle betale en højere præmier for forsikringen. Den yderste konsekvens kan være, at forsikringsselskabet måske på grund af kombinationen af førerens alder og bilens hestekræfter afviser at forsikre bilen," tilføjer Christian Skødt.
Hvis den chiptunede bil bliver indblandet i en ulykke, kan det også få betydning for en eventuel erstatning.
"Det kan være, at taksatoren finder ud af, at bilen har været chiptunet, men at selskabet ikke har fået besked om det. Så har føreren måske betalt for lidt i præmie. Det kan føre til en nedsat erstatning, og hvis der har været tale om en fører-bil kombination, som selskabet ikke vil forsikre, kan erstatningen helt falde bort," forklarer Christian Skødt.
Derimod vil det ikke have betydning for erstatningen til en eventuel modpart.”
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Princippet er lidt det samme. I tilfældet med toning af lygter vil man dog som forsikringsselskab med al sandsynlighed blive bedt om at godtgøre, at der var forhøjet risiko for pågældende ulykke pga. toningen.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
https://www.astina.dk/lygter/opel-astra-baglygter-led-sort-p-119395.html
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Hvorvidt det er let eller svært at bevise/sandsynliggøre kan man ikke spå om. Jeg forestiller mig en situation med tåget vejr, hvor en anden banker op i bagenden på én. Umiddelbart ikke ens egen skyld, men hvis nu modparten og evt. et vidne siger i retten, at lygterne var svære at se, fordi de var tonede, skal der formentlig ikke mere til.
Men som sagt må man selv styre det. Jeg var ikke ude på at moralprædike. Man skal bare kende risikoen, inden man begiver sig ud i det.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Herudover har man hele problematikken omkring uagtsomt manddrab, hvis det skulle gå så galt. Her kan man latent også komme i knibe.
Igen; jeg kommer ikke med påstande om, hvor stor sandsynligheden er. Men jeg mener bestemt, at risikoen er reel. Og nok til, at jeg ikke selv turde.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
En påstand om, at det aldrig vil ske i praksis, selv om det er en reel risiko, ville jeg personligt være mere forbeholden over for. Men det må være op til hver enkelt at vurdere. Jeg er såmænd ligeglad.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Findes sådanne lygter ikke, har du valgt en forkert bil at style.
Så nemt er det.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Jeg er godt klar over at "påkøreren" selv skal se, kører og stoppe sit køretøj, men både du og jeg kan overse eller fejlbedømme noget i trafikken
toning af lygter