{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

toning af lygter {{forumTopicSubject}}

Hej. Hvis nu man ska tone sine lygter. Ikke kul sorte men bare lige så de er en smule mørkere(med folie) . Så meget så man ka se det. Det er primært baglygterne på min opel astra j station car. Den er mørke grå og synes de røde lygter er lidt for røde hvis man ka sige det sådan. Hva har i andre oplevet af bøde og tiltaler for tonede baglygter? Let toning velogmærke. Men alt er relavant i dette forum omkring toning af baglygter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  toning af lygter
  • #1   8. jan 2021 Har kørt med tonede baglygter i 20 år uden problemer, mine er malet moderat med klarlak ovenpå! har kun oplevet en gang at måtte rense sideblink til syn..

  • #3   8. jan 2021 Kig i galleriet med min tigra.
    Kørte med det i 4 år uden problemer.
    Men der er jo ingen der kan sig om du lige møder den forkerte betjent.


  • #4   8. jan 2021 Jeg har også tit tonet mine baglygter. Jeg bruger så også sort tonet med toner dem så aldrig mere end der stadig er godt synlig lys bagpå. Og jeg er bleven stoppet mange gange med dem og har heller aldrig fået en bøde, da de altid har troet det var baglygter der var lavet sådan fra ny.

  • #5   8. jan 2021 Sætter man typisk kraftigere pærer i lygterne for at modvirke, eller vælger man bare at tage chancen på den front?

    Min største bekymring ville ikke være at blive stoppet af politiet. Jeg ville være langt mere bange for at ende i en ulykke, hvor det bliver opdaget. Så dækker forsikringen pludseligt ikke - og især ved personskade kan det jo have helt uoverskuelige konsekvenser.

    Ovenstående er ingen moralprædiken. Det er bare det, jeg selv ville være mest nervøs for.


  • #7   8. jan 2021 Det er noget, jeg ved.

  • #9   8. jan 2021 Fra vagcars tidligere diskussion:

    Som bilejer skal man også være klar over, at der både kan være garantimæssige og forsikringsmæssige konsekvenser af en chiptuningen. Når det gælder garantien, vil forhandlerne typisk ikke kendes ved en chiptunet bil.

    Når det gælder forsikringen, kan det få flere konsekvenser.

    "Det har først og fremmest betydning for kaskoforsikringen. Chiptuning handler om at give bilen flere kræfter, og de forskellige selskaber håndterer det vidt forskelligt," fortæller Christian Schmidt fra Forsikringsoplysningen.

    Højere præmie

    "Hos nogle selskaber har det måske ingen konsekvenser, hos andre kan der blive tale om at skulle betale en højere præmier for forsikringen. Den yderste konsekvens kan være, at forsikringsselskabet måske på grund af kombinationen af førerens alder og bilens hestekræfter afviser at forsikre bilen," tilføjer Christian Skødt.

    Hvis den chiptunede bil bliver indblandet i en ulykke, kan det også få betydning for en eventuel erstatning.

    "Det kan være, at taksatoren finder ud af, at bilen har været chiptunet, men at selskabet ikke har fået besked om det. Så har føreren måske betalt for lidt i præmie. Det kan føre til en nedsat erstatning, og hvis der har været tale om en fører-bil kombination, som selskabet ikke vil forsikre, kan erstatningen helt falde bort," forklarer Christian Skødt.

    Derimod vil det ikke have betydning for erstatningen til en eventuel modpart.”


  • #10   8. jan 2021 #8 Vis snakker om at tone bag lygter ikke om at chippe en bil. man ang det med at tone lygter er lang tid siden jeg har gjort i det. da man kan købe baglygter til ok få penge der er tonet til de fleste biler.

  • #11   8. jan 2021 #10
    Princippet er lidt det samme. I tilfældet med toning af lygter vil man dog som forsikringsselskab med al sandsynlighed blive bedt om at godtgøre, at der var forhøjet risiko for pågældende ulykke pga. toningen.


  • #12   8. jan 2021 Okay men som sagt de skal jo stadig opdage de er tonet og ikke lavet sådan fra ny. men ellers køb et sæt der er mørke og så det helt lovligt. vis du søger rundt på divs sider kan du sikker finde dem billiger vis man gider.
    https://www.astina.dk/lygter/opel-astra-baglygter-led-sort-p-119395.html


  • #13   8. jan 2021 Selvfølgelig. Det er langt fra sikkert, det opdages. Og hvis det opdages, er det heller ikke sikkert, der bliver gjort en sag ud af det. Men risikoen er der - det skal man have for øje.

  • #15   8. jan 2021 Det har du ikke helt ret i, Erik. Det er rigtigt, at skaderne i første omgang vil blive dækket - af hensyn til skadelidte - men der vil kunne gøres regres mod forsikringstageren. Derfor svarer det reelt til, at der ikke er dækning set med forsikringstagers briller.

    Hvorvidt det er let eller svært at bevise/sandsynliggøre kan man ikke spå om. Jeg forestiller mig en situation med tåget vejr, hvor en anden banker op i bagenden på én. Umiddelbart ikke ens egen skyld, men hvis nu modparten og evt. et vidne siger i retten, at lygterne var svære at se, fordi de var tonede, skal der formentlig ikke mere til.

    Men som sagt må man selv styre det. Jeg var ikke ude på at moralprædike. Man skal bare kende risikoen, inden man begiver sig ud i det.


  • #17   8. jan 2021 Det må så forblive din udokumenterede påstand. Min overbevisning er en anden.

  • #19   8. jan 2021 Du er velkommen til at fastholde din mening alt det, du vil. Og vi kommer det ikke nærmere, før det er efterprøvet, hvilket det nok reelt ikke er.

    Herudover har man hele problematikken omkring uagtsomt manddrab, hvis det skulle gå så galt. Her kan man latent også komme i knibe.

    Igen; jeg kommer ikke med påstande om, hvor stor sandsynligheden er. Men jeg mener bestemt, at risikoen er reel. Og nok til, at jeg ikke selv turde.


  • #21   8. jan 2021 Igen en påstand fra din side, som ikke kam bakkes op. Jeg er af anden overbevisning. Eller... Det kan godt være, det ikke kommer til at ske. Men man kan ikke sige, at det med SIKKERHED ikke kommer til at ske.

  • #23   8. jan 2021 Min påstand er heller ikke dokumenteret, nej. Det er også fair nok, hvis folk anfægter dét. Det gør den ikke mindre sand. Rent faktuelt kan det give problemer i forhold til forsikringen.

    En påstand om, at det aldrig vil ske i praksis, selv om det er en reel risiko, ville jeg personligt være mere forbeholden over for. Men det må være op til hver enkelt at vurdere. Jeg er såmænd ligeglad.


  • #25   8. jan 2021 Fuldstændig rigtigt. Der er jo heller ingen, der siger "du er fuld af lort og jeg er fuld af fakta". Vi har forskellige tolkninger af det samme forhold. Jeg siger sådan set heller ikke, at jeg har mere ret end Erik. Jeg tror naturligvis på det, men jeg påstår det ikke.

  • #27   8. jan 2021 Jamen jeg tror da sådan set også, at Erik er enig i #5/#7. Han tolker det bare som om, at muligheden for li er teori, men ikke vil blive til noget i praksis.

  • #28   8. jan 2021 Køb nu bare nogle godkendte tonede lygter til din bil i stedet.

    Findes sådanne lygter ikke, har du valgt en forkert bil at style.

    Så nemt er det. smiley


  • #30   8. jan 2021 Hvor i alverden har du læst, at man gerne må tone lygterne? Det er det stik modsatte af, hvad jeg kan finde alle steder smiley

  • #31   8. jan 2021 Tone dem en smule? Ahr det er vist en and.

  • #32   8. jan 2021 Min bil fra 15 har nødbremse assistent, men den bremser kun når den ser reflekser... Derfor kører den en fodgænger ned, men vil bremse for en bil. Hvis man så toner sine lygter (og reflekser i de fleste biler) så andres bilers sikkerhedssystemer ikke ser dig, og du bliver påkørt af den grund, ville jeg da synes det var skide ærgerligt smiley
    Jeg er godt klar over at "påkøreren" selv skal se, kører og stoppe sit køretøj, men både du og jeg kan overse eller fejlbedømme noget i trafikken smiley


Kommentér på:
toning af lygter

Annonce