{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.979 visninger | Oprettet:

Tilslutning af ekstra langlys på bilens lys {{forumTopicSubject}}

Ville lige have lidt råd og vejledning til tilslutning af denne lygte på en kia ceed
https://www.thansen.dk/bil/autodele/paerer-og-lygter/arbejdslys-ekstralys/led-bar-e-maerket-9000-lumen/n-238070744/pn-237287486

For om den bedste måde er at kører direkte på bilens langelys eller om det er en kontakt ind i kabinen. Men kan ikke rigtig finde en vej ind til kabinen, så ville hører til hvordan jeg så lige slutter den til bilens eksisterende langelys ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilslutning af ekstra langlys på bilens lys
  • #1   15. jan 2022 Du skal have en kontakt ind over således du kan slukke lysbommen når det lange lys er tændt og lysbommen må ikke kunne tændes uden at det lange lys er tændt samtidig.

man kan få fjernbetjente kontakter - der findes flere forskellige men her er en type
    https://www.agroled.dk/p/fjernstyret-kontakt-switch-for-tilslutning-af-flere-lygter/
    husk at åbne linket i nyt vindue da der er problemer med BG bare åbner alle links som deres forside

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #2   15. jan 2022 Du SKAL have et arbejdsrelæ på til at trække strømmen fra. Så bruger du strøm fra langlys til at aktivere relæet, og du skal have en kontakt på mellem langlys og relæ så du kan slukke for den ekstra alene.

• #3   15. jan 2022 https://www.thansen.dk/bil/autodele/paerer-og-lygter/tilbehor-og-relae/relaesaet-til-ekstra-lys-alle-paeretyper/n1200297316/pn1223718480

Har også dette relæ sæt, men kn bare ikke lige gennemskue hvordan jeg bedst kobler tingene sammen ??

• #4   15. jan 2022 den regl med at man "skal" kunne afbryde ekstra lang lys,
    er ophævet.

men være helt sikker på den led bar er godkendt til ekstra lang lys
    er den ikke det, så er den ikke lovlig og tilslutte til langlys.

men skal sættes på som arbejdslyst, men så er der andre regler der skal overholdes.

og min pointe er.
    at politet er blevet rigtig meget, opmærksom, på alle de led bar, folk montere
    og de elsker at give bøde og synsindkaldelse for forkert monteret/tilsluttet lys/lygter

og lang lys skal altid monteres i par vis.
    så 1 led bar, kan ikke udgøre det for lang lys
    endnu en tåbelig regl, fra gammel tid, som slet ikke giver meningen i dagens Danmark

• #5   15. jan 2022 https://www.thansen.dk/bil/autodele/paerer-og-lygter/tilbehor-og-relae/relaesaet-til-ekstra-lys-alle-paeretyper/n1200297316/pn1223718480

Har også dette relæ sæt, men kn bare ikke lige gennemskue hvordan jeg bedst kobler tingene sammen ??

• #6   15. jan 2022 Kl 30 på relæ, skal igennem sikring til batteriet
    Kl 87 skal ud til forbruger, som er led bar, giver 12 volt når relæ aktiveres

Kl 85 til stel
    Kl 86 sættes til den ledning, der kommer 12 volt i, ved din forlygter, når du tænder langlys.

så skal led baren også tilsluttes stel

så skulle led bar tænde sammen med dit langlys

• #7   15. jan 2022 Så det vil ikke være lovligt at slutte det sammen med langlys? Hvad hvis det hed arbejdslys med en kontakt inden i bilen man brugte som tænd og sluk ?

• #8   15. jan 2022 #7 nej
    lang lys og arbejds lys er 2 forskellige ting.
    og skal virke på 2 forskellige måde.

og en gang til, så er det noget politet er begyndt og går virkelig meget op i.

men man kan trylle lidt med de rigtige kontakter og relæer.

• #9   15. jan 2022 På en Kia kan langt og kort lys være styret med stel i stedet for med plus som er normalt på europæiske biler og det er du nødt til at finde ud af INDEN du tilslutter et relæ til lys !
    Dette gælder som kommentar til # 6

• #10   15. jan 2022 #9
    ja så skal relæet tilsluttes lidt anderledes

er det stel styret
    skal Kl 85 have 12 volt plus
    og Kl 86 skal tilsluttes til den ledning der kommer stel på, når lang lyset aktiveres

• #11   16. jan 2022 Men siger I det ikke er lovligt og koble det på langlys sådan en led bar?

• #12   16. jan 2022 ja hvis den ikke er godkendt til langlys.
    og igen, så skal langlys monteres par vis. altså 2 adgangen.

så 1 led bar kan ikke udgøre det for ekstra lang lys.
    der skal sidder 2

hvis du vil montere det lovligt.

• #13   16. jan 2022 Hvordan så hvis man nu sætte det på som baklys på bilen ?

Kan man bare koble den op sammen med ledningerne til baklygten ? smiley

• #14   16. jan 2022 #13 skal stadig have et relæ indover.
    ellers kan bilen melder fejl, på lyset.
    hvis den har pære overvågning på baklys.

i moderne biler, skal alt ekstra udstyr, køres via relæ.
    gør man ikke det, risikerer man og brænde en styreenhed af.

• #15   16. jan 2022 Så hvis jeg kører lygtens plus og minus i relæet og videre til ledningerne på baklyset skulle det være godt ?

• Kompressor Knud

#16   16. jan 2022 Hvordan pokker går man fra langt lys til baklys?? Du må gerne montere ekstra langlys, der skal bare være 2 stk og de skal være E-godkendt....Og uanset hvor du vil montere dem så SKAL der relæ til at køre strømmen igennem da du ellers brænder styrebokse eller ledningsnet af.....Plus du skal bruge nogle ordentlige ledninger....Der findes nogle som er 1 lygte men opdelt i 2, således de er lovlige som langlys. Men først og fremmest så blokerer du thansen.dk på din browser så du aldrig kigger efter noget der igen, skal du have kvalitet som er godkendt, så bruger du https://www.matronics.dk/kategori/biler/lygter-lamper/fjernlys

Du skal ALDRIG bruge thansen til eftermonteret lygter der skal være lovlige.....De vil sælge dig hvad som helst og påstå at det er lovligt....Selv et fyrfadslys i en lygte....
    Men matronics de står inde for hvad de sælger, og de udvikler selv lygter og diverse til specielt lastbiler.....Og hvis du synes det er for dyrt, jamen så har du bare ikke råd til den ombygning....At købe ved thansen bliver hurtigt meget dyrere efter bøder og synsindkaldelser

• #17   16. jan 2022 #15 NEJ

tror helt ærligt, du skal finde en der ved, noget om el i biler, til at lave det arbejde for dig.

for som du skriver, lyde det ikke til du har styre på det.
    du kan hurtig fucker bilens system op.

ellers er det næste opslag du laver,
    noget om hvorfor virke el i min biler ikke længer.

ikke formog lyse næsvis.
    men man skal vide lidt.om hvad man laver

• #18   16. jan 2022 Nu spørger jeg jo egentlig bare for at hører lidt til det, det kan sgu godt ske jeg ikke er en verdens mand til strøm på bil som jer 2 kloge hoveder som vælger og svine mig til frem for at give lidt bedre råd. Men har dog makket med dvs. el ting på mine fortids biler. Så længe i ikke kender mig så LUK!

• Kompressor Knud

#19   16. jan 2022 Jeg kan nu ikke se at der er nogen af os der har svinet dig til????? Men det har DU til gengæld i din sidste kommentar..... Så glem alt om hjælp fra mig af fremover...

• #20   16. jan 2022 den måde du skriver og spørger om ting tyder på du ikke helt har styr på det.
    og fred være med det, ikke alle kan være god til al ting

eks kan jeg ikke bage en kage.

men igen, man skal passe meget på, med og ride med el i nye biler
    de gå desværre hurtig i stykker.
    og det koster kassen hver gang.

jeg er mekaniker, og vi få faktisk, tit biler ind, hvor folk har rodet med noget og det er gået galt

at fejlsøge på elektronik i biler. kan tage lang tid, da man skal igennem mange ting når man søger

men hvis du nu har styr på det, så er det bare og gå i krig

jeg stopper dig ikke

• #21   16. jan 2022 Dennis

Jeg spørger jo netop for at høre lidt til hvordan tingene hænger sammen og m hvordan jeg ku gribe det an. Ikke nødvendigvis at jeg selv vil gøre det for ja jeg vil da hellere ikke ødelægge min bils el.

Spørger jo for at finde ud af hvad der er bedst og nemmest i forhold til dette.

Og bilen er fra 2010

• #22   17. jan 2022 Kommentar til # 15
    Du kan IKKE bare køre ledningerne "gennem" et relæ !!!
    Du kan hente + & - fra dit baklys til at styre dit relæ med og de forbindes så med 1 til Kl. 85 og 1 til Kl. 86 - derefter finder du en "god" plus og forbinder den gennem en sikring til 30 på relæet - så er der KL. 87 tilbage og den forbindes til din LED bar / baklygte

Kommentér på:
Tilslutning af ekstra langlys på bilens lys

Annonce