{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

Spacer 5x112 {{forumTopicSubject}}

Jeg købte sgu noget concave fælge til min a6 C7, men de er satme lige dybe nok til, at de bagerste går på kaliberen smiley

Er der nogen der ved hvor man kan købe noget 5x112, nav 66,5 / 66,6, 5mm spacer med tüv - godkendelse?

På forhånd tak for hjælpen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spacer 5x112
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #1   12. jun 2022 Ingen steder.
    Du finder ikke lovlige spacere.
    De lovlige spacere som findes, er normalt i forbindelse med et bestemt sæt fælge, og kan derfor kun bruges til den model bil og de fælge som godkelsen ligger på

• #2   12. jun 2022 H&R fås med tüv godkendelse

• Bjerggaards
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

#4   12. jun 2022 #3
    Ja?
    "Sporvidden må ikke ændres i forhold til de mål, der fremgår af bilens typegodkendelse. Det er dog tilladt at forøge sporvidden med 20 mm i forhold til den mindst tilladte sporvidde jvf. bilens typegodkendelse. Spacere må kun benyttes hvis disse er TÜV godkendte og i øvrigt passer til både fælge og bil."

Du kan tage den med synshallen hvis du vil, og politiet hvis du vil..
    Selv FDM har det skrevet ind, samt ALLE fælg forhandlere for at sikre deres egen røv, men du må tro hvad du vil..

• #5   12. jun 2022 Det vil med andre ord sige at spacere skal være Tüv godkendt på NETOP den pågældende bilmodel + NETOP den pågældende fælg.
    At et sæt spacere er Tüv godkendt i sig selv, det kan man ikke i sig selv bruge til noget.
    Min hulske i køkkenet har også et e-mærke, fordi den har et sådant gør ikke at jeg lovligt kan montere den som soltag.

• #6   12. jun 2022 Er udemærket godt klar over tüv godkendelse ikke er det samme som de er lovlige herhjemme i DK, i mit hovede betyder en tüv for mig bare i den her forbindelse, at produktet har en hvis kvalitet smiley

• #7   13. jun 2022 https://landberg.dk/varesoegning?ItemSearchPage-text=Spacer
    Det er masser, har sågar selv haft Eibach spacere, er glimrende kvalitet.
    Husk længere bolte også.

• #8   13. jun 2022 hvor tykke spacere skal du bruge ? Mener jeg har nogle 3mm ligende som jeg ikke bruger

• #9   13. jun 2022 #3 hvor citerer du fra? Der står jo præcis det modsatte; at man må forøge sporvidden op til 20 mm og endda med spacere, uden det kræver hverken syn, godkendelse eller registrering.

Færdselsstyrelsen er jo nu engang myndighed på området, så skulle man få problemer i synhallen eller med politiet, er det jo blot at henvise til Færdselsstyrelsens 'Vejledning om syn af køretøjer' hvoraf reglerne fremgår.

• #11   14. jun 2022 Carlo Jensen
    Den tekst du har kopieret ind gælder jo ikke for personbiler.

Der står at du for personbiler skal kigge i pkt. 18.05.

• #13   14. jun 2022 Det her kommer til at gøre ondt på stoltheden, det gør det altid når man skal indrømme at man har taget fejl.
    Men da vi havde denne diskussion sidst besluttede jeg mig for at skrive til færdselsstyrelsen for at få klart svar på hvad der er hoved og hale og jeg fik følgende svar:

Kære Morten

Du har stillet nogle spørgsmål om udskiftning af hjul.

Som kan læse, gælder afsnit 18.05 for personbiler, varebiler og motorcykler, hvilket også er angivet under pkt. 8.03.002, som også har fundet.

Så du skal holde dig til reglerne i 18.05, når det handler om personbiler.

Der er ikke krav om, at sporviddeforøgerne skal være godkendt på nogen måde. Men de skal være udformet, som der står – nemlig så fælgene fortsat centrerer via navhullet.

Så vedrørende sporvidden skal du være opmærksom på, at fælgen ”sammen med sporviddeforøgeren” højst giver en flytning af hjulet udad på 10 mm. Hvis bilen originalt har ET50 mm, kan du altså montere en fælg med ET55 mm suppleret med en sporviddeforøger på 15 mm. Ja, og så skal sporviddeforøgeren være lavet håndværksmæssig korrekt og i materiale med mindst samme styrke som fælgen.

Venlig hilsen

Peter Dyrelund
    Chefkonsulent
    Køretøjsteknik
    Færdselsstyrelsen
    Danish Road Traffic Authority
    Sorsigvej 35
    DK-6760 Ribe

Det vil sige at jeg (og flere andre) tog fejl mht. lovligheden af brug af spacere.
    Jeg ved dog ikke hvornår det er blevet ændret, for jeg er helt sikker på at reglerne ikke altid har været sådan.

Hvordan man så vil vurdere om en sporviddeforøger er "lavet håndværksmæssigt korrekt og i materiale med mindst samme styrke som fælgen" skal jeg lade være usagt, men hvis man benytter en TÜV godkendt spacer burde man være nogenlunde sikker.

• Bjerggaards
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

#14   14. jun 2022 Morten
    Nej det har de nemlig ikke, for jeg har selv fået præcis modsatte svar engang, kan desværre ikke længere finde den mail, men vi snakker også 10år+ siden, hvor vi havde samme diskution herinde, og endte med at spørge dem.
    Men man må håbe at politi, samt synshallerne også har fået det notat, så man ikke står og skal forklare dem reglerne.

Men hvis reglerne er sådan idag, så hatten af til "TheBlueStingray" for at have set ændringen, og fortolket den anerledes end vi andre har gjort..

Kommentér på:
Spacer 5x112

Annonce