Montering af LED Arbejdslys Montering af LED Arbejdslys
Har 2 LED arbejdslys til bagpå på i alt 3000 Lumen
Og
1 lysbjælke foran på 3000 Lumen
Som skal monteres.
Hvor stor en ledning skal dertil for at trække det?
Vil man skulle tage plus og minus fra batteri, med en sikringsholder på plus og så op igennem til en kontakt, hvor plus går i kontakt og minus uden om eller hvordan?
Der er monteret noget som det her nu, men ledningerne fra batteri/kontakt bliver rigtig varm
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 125 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.350
brug ledninger i min. samme størrelse, som LED-lamperne er monteret med. Sørg for en god stel-forbindelse direkte på karossen og ikke fra batteriet.
Ellers goggle/ youtube for at gøre det rigtigt og ordentligt.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 630 Annoncer: 1 Emner: 576 Svar: 15.797
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 158 Svar: 6.416
28. okt 2020
Allan
Som Erik skriver, så er spændingsfaldet et resultat af strømmens størrelse, længden og tværsnit på ledningen.
Spændingsfaldet skyldes ledningens modstand.
Så ligemeget hvor du sætter relæet vil modstanden være den samme.
Ud fra de komponenter der er valgt.
Dette er meget simpelt ohms lov. Alle der siger andet skulle have deres elektriker skolepenge tilbage.
https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/1893731-tilslutte_en_ekstra_lygte_
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 125 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.350
sep 2023
Svar: 49
Dén strøm kan bæres af en 0,5 mm^2 ledning, Totalt tilladeligt spændingsfald pr. ledningslængde bestemmer dimensionen af ledningen. 1 eller 1,5 mm^2 vil om muligt være acceptable valg.
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbelysning/kabler-til-bilbelysning/rela--og-kabelsat-til-ekstralys-2-x-55-w-2000033658
Er det her rigtig forstået:
# Rød skal gå fra relæ direkte til batteri.
# Grøn er til kontakt
# Sort skal gå direkte til batteri.
# Blå skal gå til lygtes Plus
Udover det.
# Så skal der gå en plus fra batteri til kontakt
# og så minus fra batteri og op til lygterne.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.102
Så sort går til stel på batteri/karossen
Samt stel på lygterne kan også gå til karossen. Ellers ender du med en masse ledninger til stel på batteriet.
Husk at sikringen skal sidde så tæt som muligt på batteri plus.
Hvis du er på en 3 meters ledning og en 5 amperes forbrug ville jeg nok vælge 2 mm²
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
Min kontakt der til er en 3 bens.
Så vil det være rigtig at der skal gå 1 plus fra batteri til den og 1 minus til karosseri og så den grønne fra relæet??
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.102
Relæet skal bare have en strøm impuls, så slår det til så længe strøm impulsen er tilstede.
Så din kontakt skal ikke have stelledning, medmindre der er indikator lys i den, så skal den have.
Se bort fra sikringens størrelse, tegning er for visuelt orientering only.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 630 Annoncer: 1 Emner: 576 Svar: 15.797
Jeg ved bare at jeg læste at relæerne skulle sidde så tæt på lygterne som muligt, derfor sad de altid lige inde ved siden af køleren, fordi 15% spændingsfald gav 40% lystab.
Det kom fra et bilblad dengang, Bilen, Motor og Sport.
Sikringen kørte over bilens sikringsboks eller en sikring direkte på kablet fra batteriet.
Montering af LED Arbejdslys