{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spartel og plast
  • #2   12. dec 2008 Hvilken type plast er det? Hvis det er AB* eller PVC plast behøver du ikke at bruge primer.

• #3   12. dec 2008 Ved det faktisk ikke... Det en ur holder til a stolpen...

• #4   12. dec 2008 OK. A-stolpen er med stor sandsynlighed PE plast, hvilket gør det lidt svært at arbejde med. Plast-typen står bag på stykket.
    Passer ur-holderen "direkte" til a-stolpen? Altså skal spartlen bare dække, eller skal den holde delene sammen?

• #5   12. dec 2008 Den passer fint til den og skal bare gøre den pænere... Så skal bare udenpå...

Svejses? Hvordan? Der intet metal på den...

• #6   12. dec 2008 FS: Ja, men hvis det ikke er thermo plast kan han jo ikke svejse det!
    Hærdet plast som P* plast er noget crab at arbejde med, så det skal nok slå sig på et tidspunkt uanset hvad..

• #7   12. dec 2008 The beeast measter: "Svejse" er bare et begreb for at to materialer går i kemisk forbindelse med hinanden og at man derfor opnår fuld brudstyrke.
    Hvis det havde været eks ABS eller PVC plast kunne du "svejse" stykkerne sammen med en bestemt type lim der bogstaveligt talt "smelter" delene sammen, så man får en kemisk forbindelse!
    Når man spartler med eks polyester, eller Epoxy-baseret spartel på plastik får man en rigtig god klæbning, men det er to forskellige materialer og de vil aldrig kunne gå i kemisk forbindelse med hinanden!
    Derfor er det en fordel først at svejse plasten sammen, og derefter spartle på det!
    Dermed har spartlen ingen "vægt" og vil ikke slå sig! Modsat hvis det var spartlen der holdt emnerne sammen!

• #8   12. dec 2008 Jeg forstår ikke hvordan plast kan svejses? Men vil det os slå sig selvom den bare skal sidde stille der hele tiden?

• #9   12. dec 2008 Vil plastspartel også slå sig selvom det skal sidde stille der?

• #10   12. dec 2008 Jeg tror ikke helt jeg forstår så... Det er et helt stykke og vil gøre urene pænere ved at gøre rummet bag hver pænere... Så hvilke dele skal svejses? Og hvor får jeg den lim? Og ska jeg så bruge plastspartel eller epoxy eller hvad?

• #11   12. dec 2008 Det er heller ikke "svejse" i den forstand som man kender det fra metal. Det er nærmere end "sammenføjning" af to plast-materialer, så de smelter sammen.
    Dette gøres med en bestemt type lim, der får plastikken til at gå i opløsning, for derefter at hærde op! Og når to stykker plast går i opløsning samtidig med at de har forbindelse, vil de "hænge sammen" når hærde-processen er ovre..

Ja, ALT vil slå sig når det ikke er af samme type materiale! Plastikspartel har INTET med plastik at gøre. Det er baseret på polyester, hvilket gør at det aldrig vil kunne gå i kemisk forbindelse med plastik. Det er blot et navn, ligesom "finspartel".
    Man kan få et materiale der kaldes ABS cement, det er det eneste der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af at kunne betegnes som "plast spartel". Det kan dog ikke fås i Danmark!

• #12   12. dec 2008 Epoxy har ikke nogen fordel til plastik-arbejde!
    Og så er det sværere at arbejde med som spartel, end polyester-baseret.

Denne lim er perfekt til plast-svejsning: http://www.vvsweb.dk/--Plastmo-Lim-150-ml.pid107921.aspx

Den kan også fåes i byggemarkeder som Silvan m.fl. Den går også under navnet "tagrendelim".
    Men det kan KUN bruges hvis det er det man kalder termisk plastik. Hvis det er hærdet plastik har det ingen effekt overhovedet!
    Når du har plastsykket kan du putte en lille klat af limen på...Hvis det efter 1 minuts tid bliver blødt og du kan "skrabe" lidt af overfladen af, er det termisk plast.
    Hvis det ikke bliver blødt kan du fjerne limen igen og der vil INTET kunne ses!
    Det går simpelthen ikke i forbindelse med det man kalder hærdet plast!

Ang hvilke dele der skal svejses, så er det selve a-stolpen, og ur-holderen der skal svejses sammen! Så kan du sagtens bruge polyester-baseret spartel "plast-spartel" til at gøre det pænt!
    Men selve styrken skal ligge i de to stykker der sidder sammen, og ikke i at spartlen holder dem sammen!
    -Do you reach?

• #13   12. dec 2008 Nu jeg med... Men kan jeg ikke dække stolpen i plast og svejse holderen til det? For vil gerne ha så jeg kan ta det af igen hvis det blir nødvendigt jo smiley

• #14   12. dec 2008 F-S
    Kan du ikk svare i min anden om green stuff klodser?

• #15   12. dec 2008 FS: Alle sparteltyper indenfor glasfiberspartel, finspartel, plastspartel er baseret på samme resin, nemlig polyester.
    Strukturen i det afgøres af den brugte pasta, hvor eks glasfiberspartel indeholder glasfiber"væv", finspartel indeholder en form for "gips-pasta" og plastikspartel indeholder en pasta der har nogenlunde samme strukter som plast, når det er hærdet.
    Men det har stadig intet med plastik at gøre, da det stadig er polyester der holder det sammen, og det er en plastik-efterligning der er benyttet.

Prøv at se på plastic Paddings såkaldte "Plastic spartel" og på eks Wurth finspartel. Det er de samme "aktive" materialer der er benyttet, man pastaen er blødere/hårdere.
    Og polyester binder ikke bedre på et materiale som PE plast, fordi konsistenses af massen er nemmere at arbejde med, og kaldes plastic spartel.

Det man kalder ABS cement er en masse/pasta der er baseret på flydende ABS plast, og en resin der hærder ved ilt og får det til at gå i forbindelse med andet plast. DET er hvad jeg vil kalde Plastik spartel, hvis man endelig skal tildele navnet til noget...

• #16   12. dec 2008 OK. Vi snakker videre en anden dag...

Men prøv som sagt med den lim jeg har linket til. Så vil du lynhurtigt forstå idéen i plast-svejsning..

• #17   12. dec 2008 Jeg vil stadig gerne vide om jeg sku bruge plastik underlag for den ikke vil sidde fysisk fast i stolpen så jeg kan ta den af vis noget skal ordnes?

• #18   12. dec 2008 Hvis den ikke skal sidde fysisk fast er der ikke noget problem i at spartle, da det dermed ikke skal holde noget. Så det er kun en god ting.

Du kan bruge enten formvoks, malertape, PVC tape eller andet hvis du vil spartle det op, men kunne fjerne det igen.
    Malertape er IMO det letteste og også billigste...

• #19   12. dec 2008 Altså spartelsen skal jo sidde fast på holderen men holderen skal kunne tages af stolpen hvis der skal rodes med ledninger eller urene eller sådan...

• #20   12. dec 2008 Ja, det er også derfor at du skal dække a-stolpen til med malertape, inden du går igang! Så kan du spartle alt det du vil, men stadig tage det af når du er færdig...

• #21   12. dec 2008 Okay men når det så ikke skal andet end bygges mere ovenpå ur holderen, så skal den ikke svejses men bare spartles? Eller det vil ikke kunne holde udenpå ur holderen?

• #22   12. dec 2008 Ja, når det bare er en "fast" form kan du sagtens bare spartle...

• #23   13. dec 2008 Ja det skal sidde på holderen uden at falde af... Hvad så når det skal males bagefter?

Kommentér på:
Spartel og plast

Annonce