{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xenon i tågelys - lovligt?
  • #2   14. jan 2009 Selvfølgelig er det lovligt i tågelygterne, når det nu er ulovligt i kørelyset, det siger da sig selv?

• #4   14. jan 2009 Jeg ved ikke den præcise lov der., ,men jeg ved at hvis du dækker dem over når du skal til syn kan den synes. For når de er dækket over bliver de betegnet som arbejdslamper, og de er fuld lovlige at have på sin bil, så længe de er dækket over.

• #5   14. jan 2009 RazZi V - Det passer ikke.. hvis bilen er født med tågelygter SKAL de virke uanset hvad, og xenon er ikke lovligt i tågelygter

• #7   14. jan 2009 Er i sikre på det? smiley

Ellers bliver jeg da ked af det til næste syn smiley

• #8   14. jan 2009 Jeg er 100% sikker. Hvis du dækker dem til, vil det være grundlag for omsyn eller kassering til syn, det tæller jo lidt lige som hvis du har badboy, og det dækker for meget af dine forlygter

• #9   14. jan 2009 Nå på den måde.. Så hvis man eftermontere tågelygter, må man så hvis man dækker dem af?

• #10   14. jan 2009 Så vidt jeg er informeret så er det fuldt lovligt med xenon i tågelys, der findes kun regler mht nærlys, fjern- og tåge lys er undtaget, der kører en Vectra B st.car rundt her i Frederikshavn hvor jeg bor der er synet og godkendt med xenon over hele linjen... Så jo det er lovligt, men eftersom der er uenighed om svaret ville det måske være en ide at kontakte synhallen eller færdselsstyrelsen i stedet for. Og hvis det ikke er lovligt, hvilket jeg jo mener det er, så sætter du noget gaffatape for lygterne og piller stikket af bag på kontakten så er den skid slået...

• #11   14. jan 2009 Mr. Nobody: Det er ihvertfald det jeg vil gøre.. Har nemlig lige bestilt det hjem til poloen smiley

• #12   14. jan 2009 Bare for at en bil er synet med Xenon er ikke lig med at det er lovligt... Langtfra !

• #13   14. jan 2009 MacNuz:

Slap af mester....der er sgu da også forskel på nærlys og tågelygterne....

Tågelygterne har du tændt når der er tåget, så kunne det jo godt være det var lovligt, ik....

Du behøver ik være smart i en fart, og komme med flabede svar vel....Hvis du har ondt i røven over spørgsmålet kan du jo hoppe i havnen....og hils....

• #14   14. jan 2009 Tågeforlygter
    (1) Tågeforlygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal være rettet fremad med henblik på belysning af vejbanen i usigtbart
    vejr,
    d) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt, og
    e) skal være anbragt mindst 0,25 m over vejbanen, dog ikke højere end nærlyslygterne.
    (2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt af andre
    lygter til belysning.
    (3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende kernestråler har et
    fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

Ud over dette, skal lygten være godkendt til Xenon, aka Gasudladningslampe.

Så er det faktisk lovligt.

• #15   14. jan 2009 PS har lige søgt på Fstyr om det. Det eneste der står om gasudladningslamper, xenon er nærlyset. Intet om baklys, tågelygter, ELLER FJERNLYGTER!!!

Altså skal du bare overholde de normale ting, plus at lygten skal være godkendt til Xenon...

• #16   14. jan 2009 Ikke lovligt. Der mangler aut lygtejustering og lygtevaskere. Samt bilen skal være typegodkendt. Og det er alm biler ikke,

• #17   14. jan 2009 Cookie monster .

Nope. Bilen skal ik være godkendt til xenon lygter.
    Ud over det, så skal tågelygter ikke have aut. lygtejustering og lygtevasker.

Har selv lige kopiet fra Fstyr.dk, læs venligst. Der står alt hvad der kræves for at tågelygter er lovlige...

• #18   14. jan 2009 Men skriv lige en ail til www.fstyr.dk så får du et 100% svar på det ikke er lovligt.

• #19   14. jan 2009 hov mail.

• #20   14. jan 2009 Har selv fået en mail fra fstyr hvor de skrev det var ulovligt.

• #21   14. jan 2009 Har også fået en mail fra dem.

Det er ikke lovligt.

• #22   14. jan 2009 Fik i en forklaring hvorfor det var ulovligt?

• #23   14. jan 2009 ja selvfølgelig.
    Har ikke adgang til den mailadresse jeg fik svaret på da jeg har skiftet computer og ikke har koden til at åbne mailen.

• #24   14. jan 2009 Nå har skrevet til dem, med de ting jeg fat frem til, og som er skrevet her. Så må vi se hvad de svare. Detail Forskrifter for køretøjer skal de overholde, så kan han ik finde noget der, er det lovligt i DK indtil April 2009 hvor de opdatere den smiley

• #25   14. jan 2009 teknisk set, burde det være lovligt hvis dine lamper er godkendt til hid pære.. og de er justeret korrekt ind. og har nu heller ikke hørt om nogen der har fået det kasseret hverken til syn, eller af politi.

• #26   14. jan 2009 ALT hvad der er på bilen, der har teknisk indflydelse skal virke til syn, selv din blæsemotor i kabinen (afdugnings anordning) alt skal virke.

• #27   14. jan 2009 B4NDIT ™

Der er ik andet end teknisk set. Står du med Beviserne er det satme svært for en syns mand at modbevise det smiley Så skal han godkende smiley

• #28   14. jan 2009 tror næppe de ville sige noget så længe ens lamper er godkendte eller lovlige og kan klare udledningen fra pæren... + det ikke er i nærlyset...

• #29   14. jan 2009 Fisk, nu for vi se hvad Fstyr skriver...

• #30   15. jan 2009 Okay....er der så evt. nogle af jer, der kender hjemmesider hvor man kan finde tågelygter der rent faktsik er godkendt til Xenon?

• #31   15. jan 2009 Kasper L>> Det tror jeg så desværre ikke findes, men er det ikke spørgsmål om synsmanden overhovedet gider spilde tid på at tænde dem. Men selvfølgelig er det rarest hvis skidtet er godkendt og skrveet i papirene, men jeg kender ihvertfald ikke til nogle tågelygter der er direkte godkendt til xenon pærer...

Kommentér på:
Xenon i tågelys - lovligt?

Annonce