{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.383 visninger | Oprettet:

RUST FOR BEGYNDERE HJÆLP {{forumTopicSubject}}

hey.. jeg er automekaniker nu.. men har aldrig givet mig i kast med rust arbejde, og da jeg kender en del der har dette ønske ville jeg gerne øve mig i det! , dvs.. jeg ikke vil bruge 4 år på uddanelsen, hvis jeg kan købe nogle gamle rustne lig.. og sminke dem med min svejser. smiley

Nogle som har nogle fif? - Hvad skal man evt bruge ?
Kan man lave det meste af en bil med karosseri plade? eller skal man bruge såkaldte REP stykker?

Glæder mig til at få nogle brugbare svar af de erfarne!

1) hvad bruger man karosseri plade til ? er det til små huller der skal lappes?

2) hvor stort område skal det være før man bruger et rep stykke?

3) kan man bruge karosseri plade over alt på bilen til mindre rust huller??

4) yderligere info du vil af med :D!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RUST FOR BEGYNDERE HJÆLP
  • #1   20. mar 2011 1. Til at lave karrosseri med.
    2. Ingen grænser. Grænsen går der hvor du ikke kan finde ud af at lave et stykke der passer, ellers så må du købe rep-stykke evt skare en del hos huggeren.
    3. Ja, det er det man gør, dog skal vanger laves i tykkere plade end f.eks. et hul i døren.
    4. Hav altid pulverslukker og trykluft indenfor rækkevidde, tectyl brænder hurtigt og godt, rens helst af inden svejsning. På udvendige tidligere lakerede områder skal du grunde og helst male inden den kommer udenfor! Skal der spartles gøres det først!
    Så kan du godt få fingeren ud og komme igang:)

• #2   20. mar 2011 Nu er jeg elektrikerlærling, men har efterhånden lavet rigtigt meget rust, er bare startet med at øve mig på nogle gamle lig.

Hvad du kan lave i karosseriplade er bare et spørgsmål om øvelse, er pt. ved at lave en halv skærmkant, et godt stykke af panelet og inderskærm, alt sammen ved tankstuds i plade på en polo, og tager man sig tiden, kan alt lade sig gøre, og med et godt resultat.
    Det vigtigste er at tage sig tiden til at lave et stykke plade der passer godt. Er det et besværligt stykke, så lav en skabelon af pap, det er langt nemmere. Og sørg for at skaffe en false og en lokketang, det er uundværlig værktøj.

• #3   20. mar 2011 Tama har den tang i deres produktion, de laver den!

• #4   20. mar 2011 og et co2 værk der virker ordentligt, Migatronic er det bedste, ikke kun pga svejsningen, men efter min erfaring er det det som svejser med mindst lyd! Muligt at Kemmpi eller Cloos er bedre, men de koster kassen!

• #5   20. mar 2011 Allan R: Jeg vil nu våge den påstand at mit tekker værk svejser mindst lige så godt som et normalt migatronic anlæg. Og p.t. svejser jeg biler med et ESAB, og det er nu bestemt heller ikke ringere.

• #6   20. mar 2011 Men lyden fra dem! Miga larmer mindre og lyder blødere! Tekker kan jo kun findes brugt, så det ville jeg kun købe hvis jeg vidste hvordan man svejser, skal jo afprøves!

• #7   20. mar 2011 Allan R: Ja, tekker findes kun brugt, men det jeg har svejser fænomenalt. Jeg er nu ikke enig med dig i at miga anlæg larmer mindre, støjen afhænger jo da 100% af hvor rent det man svejser i er. I mine øjne er migatronic ikke noget vildt særligt..

• #8   20. mar 2011 jeg har megatronic.:) - Tak! Hørte nemlig af en pladesmed at man skulle bruge rep stykker til FX en rustet skærmkant.. men hvis man kan bugge en i karosseri plade som er identisk må den også bruges?

• #9   20. mar 2011 Ja du må, men det kan også blive for klamp-agtigt, hellere skære en af en anden bil så, jeg har bl.a. en Golf stående som jeg skærer sk kanter af til min egen private bil!

• #10   20. mar 2011 Ja, det må den selvfølgeligt. Jeg laver en del gamle biler, til vidresalg, og hvis jeg skulle bruge repstykker hver gang der var lidt rust i en skærmkant, ville økonomien ryge fløjten. En skærkant og rep. til inderskærm, render jo hurtigt op i 500-1000kr.

• #11   20. mar 2011 kan du finde et 120 migatronic fra 70erne, er du godt kørende det svarer til et 180 i dag! 180X er også god og holdbar, kan vidst købes i Harald Skrald og selvfølgelig værktøjs udsalg!

• #12   20. mar 2011 okay.. smiley jeg undrede mig nemlig !! - om det var fordi at rep stykker var andet materiale en karroseri plade.. men det er så bare fordi han er doven og det tager for lang tid med plade at en pladesmed gør det på den måde.. :)!

Hvad med efter man har punktet skærmen fast?
    Gruner også maler? eller bruger i noget specielt gummihud osv?

har skaffet mig en gammel Golf2 , jeg vil skille TOTALT ad.. også prøve at svejse helt ny.. med mit bedste talent smiley

så ville bare høre om jeg kunne lave " alt " med 4x4 meter karroseri plade.. eller om man SKULLE bruge rep stykker :)! jeg ved jo intet

• #13   20. mar 2011 Lige sidste spørgsmål.. smiley kan se på ftz's side.. at det fås i forskellige tykkelse karosseri plade.. hvad størrelse bruger man ? 1 mm? 1.25? 0,75?

• #14   20. mar 2011 Noget i samme tykkelse som det stykke du skifter!

• #15   20. mar 2011 Husk for Guds skyld, ALTID Fra midten og ud, så ugår du bølger osv i overfladen!

• #16   20. mar 2011 Husk for Guds skyld, ALTID Fra midten og ud, så ugår du bølger osv i overfladen!

Kommentér på:
RUST FOR BEGYNDERE HJÆLP

Annonce