{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.764 visninger | Oprettet:

Christian H
Christian H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11

Montering af dioder - begynder hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej bilgallerister!

Jeg vil på forhånd undskylde for min uvidenhed, men jeg er kommet helt i tvivl ang. montering af dioder i min hattehylde i min bil. Sagen er ret simpel:
Jeg har monteret 5 dioder i min hattehylde + en kontakt, som skal have strøm fra bagagerumslyset (der automatisk tænder og slukker, når bagagerummet åbnes). Men jeg er dog lidt usikker på om mit "setup" er korrekt. Derfor har jeg lavet to "kunstneriske" tegninger af, hvordan projektet ser ud nu, og hvordan jeg forestiller mig, at det skal være.

Jeg er mest i tvivl om, hvorvidt en sikring er nødvendig (og hvor mange amp den skal have), om der skal installeres en form for modstand og om +/- delen af projektet er korrekt.

Den første tegning illustrerer som sagt, hvordan projektet ser ud nu og den næste, hvordan jeg regner med det skal være. I må meget gerne rette mig, hvis jeg har taget fejl.

På forhånd tak for hjælpen!

https://picasaweb.google.com/101714636523363024168/Diode?authkey=Gv1sRgCLWkkLfNnMayJw&feat=directlink

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Montering af dioder - begynder hjælp
  • #1   20. maj 2011 Det ser meget rigtig ud smiley

• #2   20. maj 2011 Jep. Det ser fint ud. men der er vist ikke brug for en sikring.
    Pæren til bagagerummet har vist en sikring i forvejen. Og du belaster den med 5 dioder ekstra. Det kan den sagtens holde til. Så ingen grund til at montere endnu en sikring.

• #3   20. maj 2011 Det ser IKKE rigtigt ud...
    Alle dine LEDs er sat parallelt, hvilket vil sige et spændingsfald på 12V over hver enkelt. Dermed vil de brænde af med det samme.
    Enten skal du benytte en formodstand til hver især, så de strømbegrænses til de 20mA, eller også skal du sætte dem i serie i stedet for, med en passende formodstand. Alt efter om det er blå/hvide eller rød/gul/grøn, er formodstandens størrelse ikke fast.

Derudover trigges dit lys i bagagerummet via stel, og ikke plus. Dermed skal din opkobling være fra "-" ledningen til din pære, og ikke fra "+", hvis du vil have det til at tænde/slukke automatisk når der der åbnes.
    Kontakten er overflødig i mine øjne, da der ikke er grund til at kunne "slukke det mere", end det sker når bagagerummet lukkes.
    En sikring er ikke nødvendig, hvis du samtidig kobler du ud fra "+" til dit lys"...

• #4   20. maj 2011 Ahh ja, for satan. Der manglede en modstand foran hver enkelt LED smiley

• #5   20. maj 2011 Går ud fra du bruger dioder med formodstand så de kan klare de 12 V??
    du kan sagtens montere dioderne parrallelt... sikringen er ligegyldig .

Dog skal du tage + et andet sted fra. bagagerums lyset kører på stel.... dvs det er stel der tænder og sikre kredsløbet...

• #6   20. maj 2011 Peder: Nu spørger han specifikt om der skal en form for modstand på, så umiddelbart lyder det IKKE som om der er indbygget formodstand.
    Udover det, er "plus" skam taget det helt rigtige sted fra, det er STEL der skal flyttes....

• Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11
    #7   20. maj 2011 Mange tak for de hurtige og hjælpsomme svar! Dioderne er købt fra astina ( http://www.astina.dk/led-dioder/stk-blaa-faerdigsamlede-indvendige-dioder-p-103676.html?cPath=685_149_153) og jeg går ud fra det er 12V. Jeg kan også nu se, at kontakten er overflødig, men da den er monteret ryger den med i kredsløbet alligevel smiley
    Så for at forstå det rigtigt: Jeg skal enten have en modstand for hver enkel diode, hvis de er sat parrallet, eller én mostand hvis de sættes i serie? Men hvor stor skal modstanden være (hvis enten for hver enkel eller samlet i serie) - og er det nødvendigt, med de dioder jeg har? Og hvor kan/ skal jeg så tage "+" fra? Hvis vi nu teoretisk siger, at jeg trækker en ledning fra fx bilradioens "+" skal jeg så blot forbinde den til dioderne og så trække en ledning fra alle diodernes "-" til et stel-sted på bilen?
    I må virkelig undskylde min uvidenhed, når det kommer til EL smiley Men mange tak for hjælpen so far.

Mvh. Christian

Kommentér på:
Montering af dioder - begynder hjælp

Annonce