{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.835 visninger | Oprettet:

Neonlys - lovgivning {{forumTopicSubject}}

Hej bg jeg har gået i troen om at neonlys er lovligt at have monteret så længe man ikk har det tændt under kørslen, sagen er så den at min mekanikker har informeret mig om at alle lys og lygter på en bil skal være e mærket smiley mit spørgsmål er så hvad er lovgivningen omkring neonlys


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neonlys - lovgivning
  • #1   15. maj 2012 Det har din mekaniker så ikke helt ret i.

    Alle påbudte og/eller tilladte lys/lygter til belysning/markering udvendig på bilen skal være E-mærket eller DOT-mærket.
    Der er dog vist lige en enkelt eller to der ikke er krav til.

    Men du kan selv slå det op på Trafikstyrelsen's hjemmeside: www.trafikstyrelsen.dk


  • #2   15. maj 2012 Nogen der kan gøre arbejdet for mig ? smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.597
    #3   15. maj 2012 Reglerne er ganske simple, det er ikke lovligt at have monteret på offenligvej, heller ik selv om det er slukket smiley

  • #4   15. maj 2012 gør det alligevel smiley det gør jeg lige om snart, og det er lige blevet monteret på 2 af mine kammeraters biler smiley dog blev den ene stoppet dagen efter han havde fået det på smiley politiet kom tilfældigvis ind på hans vej da han skulle vise sin bror det ^^

  • #5   15. maj 2012 Må man montere ”neonlys” på/under sin bil?

    Nej. En bil må kun være forsynet med påbudte og/eller tilladte lygter til belysning og markering. Det vil sige: fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter, baklygte og søge-/arbejdslygte. Af lygter til markering kan nævnes: positionslygter, baglygter, tågebaglygter, nummerpladelygter, parkeringslygter osv.

    Hvor er indstigningslys, som bl.a. Mercedes har under sidespejlene? De er lovlige nok.

    Man kan kalde neonlyset for "indstigningslys" og bare sørge for, at det ikke kan lyse under kørslen.


  • #6   15. maj 2012 lasse, det er megaforkert. Markeringslygter skal bl.a. ses fra 300 m afstand, hvilket indstigningslyset overhovedet ikke gør.
    læs om markeringslygter i detailforskrifter


  • #7   15. maj 2012 Jeg snakker om lyset under sidespejlet, som lyser ned foran bildøren, når man er ved at åbne den...

    http://www.skoda.dk/Global/Modeller/Octavia/OctIndstiningslys273x180.jpg

    Dette er ikke markeringslys. Og det hører ikke under hverken påbudte eller tilladte lygter, så vidt jeg kan se. Men de må jo være lovlige. Neonlyset kan sagtens bruges til dette


  • #8   15. maj 2012 1. det er kun lovligt når det er hvidt ikke når der er grøndt eller blåt
    2. og det er jo ikke monteret under bilen
    3. og det er jo ikke tændt under kørsel
    4. neon lys er ikke tilladt i spejle eller under spejle
    5. på ingen måde er blåt eller grønt lys lovligt uanset hvor du bruger det

    Sikke en masse påstande... Kan du finde en lovtekst, som siger det her?

    Og ja - netop at de lygter under sidespejlet er lovlige gør, at din påstand om at det KUN er de påbudte/tilladte lygter må sidde på bilen ikke holder. Disse sidespejlys finder ikke på listen over de påbudte/tilladte lygter, men de er LOVLIGE. Og der står ikke beskrevet nogle stder, hvordan sådan nogle skal se ud. Så må de være røde og blå osv...

    Medmindre du finder en lovtekst, som siger det modsatte


  • #9   15. maj 2012 Der er lys i udvendige håndtag, under sidespejlet, ved fødderne, i gearstangen, i loftet osv. i biler som er IKKE født med det. Dvs IKKE "typegodkendt" med dem... Det lys er IKKE med på listen over påbudte/tilladte lygter. Men dette er ikke ulovligt. Så der må åbenbart monteres lys i bilen, som ikke er på "listen"
    Hvad med at man skifter interiørlysets hvidt lys ud med en blå pære? Er det så også ulovligt, fordi ingen farvede pære må være i bilen?

    Kan du finde en lov, der siger, at det er ulovligt at montere farvede lys uden på bilen, men indvendigt er det ok?


  • #10   15. maj 2012 Fatter du ikke, at det er LOVTEKSTEN, som jeg ikke kan finde? Selvfølgelig ved jeg, at både politiet og synsfolk osv siger, at neonlys er no-go. Jeg synes da også at det er plat med at folk klister alle mulige forvirrende lygter rundt i bilen, som det passer dem. Men jeg kan ikke finde et sted i loven, som tillader alt muligt lys inde i kabinen, men ikke under bilen f.eks....

    Der står, at man må kun have de tilladte/påbudte lygter, men der er en del andre lamper/lygter i bilen, som bilen er født med, uden at de hverken er tilladte eller påbudte. Og det giver ingen mening for mig


Kommentér på:
Neonlys - lovgivning

Annonce