{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Stephan P
Stephan P
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Neon, LED, diode hjælp. {{forumTopicSubject}}

nu er det sådan at min kære bil skal piftes lidt op med lidt "lyslir" her og der, men når nu man smider neon, diverse dioder osv. i er det så livsnødvendig med en spændings-regulator?

Og hvor skal den tilsluttes vis ja smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neon, LED, diode hjælp.
  • #1   5. aug 2012 du skal ik bruge spændingsregulator til det.. du skal bare have en modstand på dioderne så de kan tåle 12v

• #2   5. aug 2012 hvis du ikke gider at købe modstande, så kan du koble dioderne op i serie forbindelser smiley det kan du læse om på google hvordan man gør smiley

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#3   5. aug 2012 er det fin vis de bar sluttes til op ved tæningen og så med nogen 15A fladsikringer?

• #4   5. aug 2012 ja det kan du godt, og sikringen er alt efter hvor meget du slutter til smiley

• #5   5. aug 2012 15A sikring lyder af meget til et par dioder smiley

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#6   5. aug 2012 13 løse dioder, et stk, 90cm LED flexstrip, og 3 neonrør smiley

• #7   5. aug 2012 det er nemt nok at slutte dem i serie..du skal finde ud af hvor meget spænding dioden bruger hvis det er en diode på 1,5 v og du har 12v i bilen så dividere du 12 med 1,5 og så giver det 8 så du skal have 8 dioder i en serie hvis du ik bruger modstande

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#8   5. aug 2012 puha, lyder lidt mere indviklet end forventet, havde egentlig bare tænkt mig at lave en udendørs serie, og indendørs serie.

Lige et andet hurtig spørgsmål, kom lige til at se at noget af det er 24V kan man godt bruge det på en 12V bil? smiley

• #9   5. aug 2012 ja 15 A er alt for meget.. lysdioder bruger næsten ingen ting så omkring en 5A men hvis dine neonrør er lysstofrør så skal du nok have en 10 A på men jeg vil bestemt ikke anbefale at du montere lysstofrør i .. det vil du blive meget ked af i længden.. det går i stykker hele tiden..

• #10   5. aug 2012 hvis du har 24v komponenter så skal du have en converter så det kan køre på 12v

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#11   5. aug 2012 mange tak for hjælpen smiley

• #12   5. aug 2012 Mit råd er og kører dioder i parallel og ikke i serie. Bare på med en modstand og så kører det smiley

• #13   5. aug 2012 ja det er også bedst med modstande i stedet for at køre det i serie uden serie.. men det kan lade sig gøre.. men jeg vil også anbefale modstande

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#14   5. aug 2012 jeg har bar forstået at det kun er nødvendigt på nyere biler med modstande, min er trods alt fra 1996

• #15   5. aug 2012 modstandene har ik noget med bilen at gøre.. det er kun fordi at dioderne ikke kan tåle at få 12v direkte.. dioderne kabn kun tåle omkring 1-3 v alt efter hvilke dioder det er så derfor skal der modstande på for at du kan tilslutte det 12v.. ellers brænder dioderne af med det samme

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#16   5. aug 2012 "Moderne LED/diode pærer har et lavere strømforbrug end traditionelle glødtrådspærer. Dette skaber problemer i mange nyere biler med feks. canbus eller anden type af lygte/strømforbrugskontrol. Man kan feks opleve at en LED/diode pære står og blinker eller slukkes efter et par sekunder, dette skyldes bilens canbus system går ind og siger at forbruget er for lavt og slukker for strømmen. Dette problem kan afhjælpes med dette snyde modstand."

det er bar hvad carlab.dk skriver

• #17   5. aug 2012 De snakker om hvor mange watt den bruge og ikke hvor meget strøm skal..

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#18   5. aug 2012 i så fald, skal jeg så have en modstand til hver enkelt enhed, eller kan jeg samle alle i en modstand?

• #19   5. aug 2012 Du skal ha en modstand til være diode smiley

• #20   5. aug 2012 ja hvis du køber 12v ledpære til dine lygter så er det også rigitig nok hvad carlab skriver.. men det er noget helt andet end hvis du laver andet lyslir med led

• #21   5. aug 2012 hvis du vil spare modstanden, og gerne vil have hjælp med serie forbindelser kan jeg godt tegne nogle skemaer og sådan der vil hjæpe dig.

hvis du kan finde ud af at lave en serie forbindelse rigtigt er det lige så godt som at sætte modstand på hver diode smiley

• #22   5. aug 2012 Skal li hører hvad du bygger det på peter t??

• Stephan P
    Stephan P Tilmeldt:
    aug 2012

#23   5. aug 2012 det tilbud vil jeg da med glæde tage imod Peter smiley

• #24   5. aug 2012 michael askholm, jeg kunne forstille mig at du ikke ved så meget om elektronik og derfor gerne vil vide mere? hvis jeg har forstået det korrekt så prøv at google det, og hvis du ikke kan se logikken i det efter det, vil jeg med gælde give en forklaring på det smiley

stephan så skriv en pm med hvad du skal have lavet og lidt info om hvilke dioder du har smiley

• #25   5. aug 2012 Får stå det skam godt.... Kan bare ikke se hvorfor at du mener en Serieforbindelse er lige så godt som en Parallelforbindelse ( som kræver en modstand)

• #26   5. aug 2012 du forstår det da ikke smiley ellers ville du ikke skrive det der smiley

• #27   5. aug 2012 hurtig forklaring: dioder har en spære spænding fx 2v. det er deres max input så hvis man sætter 6 dioder i serie får man fordelt de 12v ud. så hver diode ikke får 12v men 2v

• #28   6. aug 2012 det er også det samme jeg har skrevet længere oppe.. det er ikke en videnskab at lave serieforbindelser.. det eneste problem er bare at man så er afhængig af antalet af dioder

• #29   6. aug 2012 ja det ved jeg godt. Men går en dioder virker de andre ikke, men det gør de i Parallelforbindelse. Og i en Parallelforbindelse kan du lave alle dem du skal bruge, i Serieforbindelse skal det være et bestemt antal. Så kan ikke se hvordan en Serieforbindelse kan være li så god som en Parallelforbindelse ... Så mit råd er en Parallelforbindelse

• #30   6. aug 2012 jo men jeg vil også anbefale parallelforbindelse.. som stephan skrev i starten så skal der monteres 13 dioder i løsdele og som jeg skrev tidligere så vil jeg også anbefale at man bruger modstande.. altså dermed parallelforbindelse for jeg har også skrevet at hvis en diode bruger 1,5v og bilen har 12v så skal der være 8 dioder i en serieforbindelse.. dvs. at han kan lave en serieforbindelse og så har han 5 dioder tilbage som man så bliver nød til at skulle sætte modstande på.. så ja det gør det nemmere at finde fejlen ved at lave parallelforbindelse hvis en diode går i stykker og man er ik afhængig af antallet af dioder

Kommentér på:
Neon, LED, diode hjælp.

Annonce