Indpakning af biler, NICE 2 KNOW {{forumTopicSubject}}
Efter at have modtaget rigtig mange mails og opkald omkring indpakning af biler, og især om priser og kvalitet, vælger jeg lige at lave denne lille opsummering til alle.
Hos Prodesign AS i Albertslund, pakker vi biler ind hver dag, nu på 20. år. Vi har en del erfaring, både hvad angår kvalitet, muligheder, prislejer og ikke mindst omkring kundernes forventninger - kontra det de køber.
Når du ønsker at få din bil pakket ind i folie, er der en masse overvejelser du skal gøre dig, og jeg håber noget af det jeg skriver her, kan hjælpe dig lidt på vej, til den rigtige beslutning.
Lidt om forskelle i folie/materiale valg, her listet i pris i materialer pr. bil:
Ca. 1000-1500,- pr. bil:
Der er stor risiko for at folien løsner sig i kanter og samlinger, der er endnu større risiko for at folien ikke kan afmonteres, uden at der sidder limrester tilbage mange steder. Er du rigtig uheldig, kan du risikere at folien kun kan hives af i bitte små stykker, og så er man virkelig på den. En afmontering af disse folietyper, kan løbe op i alt fra 20-50 timer, og JA, vi har prøvet det, og gør det ALDRIG mere...
Ca. 2500,- pr. bil:
En typisk "taxa-folie", som holder ca. 2-3 år, sidder det længere, ryger produktgarantien. Der er ikke så stort udvalg i farver, der er typisk noget lim tilbage når folien pilles af, den kan have svært ved at sidde optimalt i kanterne, man skal i hvert fald være opmærksom når man monterer (læs dygtig), men generelt en ok folie.
Ca. 3500,- pr. bil:
Gode folier ligger typisk i dette prisleje, det er folier man kan stole på som vi plejer at sige. Det vil sige, der er typisk god og længere erfaring med produktet, de har været monteret på biler i længere perioder, og også afmonteret igen, typisk uden problemer. Skulle der opstå problemer med disse foler, er der typisk også god hjælp at hente hos producenterne, de vil ikke læge navn til hvad som helst. Så ender det op med, at din bil er totalt overklistret med lim efter tre år, så vil der uden tvivl være hjælp at hente, i form at nogen kompensation fra producenten. Det er disse folier vi bruger mest, for pris og kvalitet hænger bare super godt sammen, og der er en del udvikling i nye farver.
Ca. 5000,- pr. bil:
Uden tvil de bedste folier som ligger i dette prisleje, dem skal du ikke være nervøs for. Nogle af dem, tilbyder 100% garanti, dvs. falder folien af før tid, bliver den ualmindelig grim undervejs, eller kan den ikke komme af, så dækker producenten alt. Denne folie bruger vi faktisk meget ofte, da det giver en stor tryghed for alle parter. Der er masser af nye farver, og der kommer jævnligt nye til, en genialt super lækkert produkt.
Ca. 6500,- pr. bil:
Rustfri stål folie, super fed folie, som også koster kassen. Der er kun en ting at sige, vil du have noget ud over det sædvanlige, så køb det bare, ingen problemer i det
Lidt om montering af folie:
For 25 år siden var jeg med til at lave den første taxa indpakning i DK, det var en Gajol Taxa. Det tog os tre mand 3 dage. I dag kan nogle få pakke en bil ind på tre timer. For de som er super seriøse med deres arbejde, tager det noget længere tid, typisk en arbejdsdag for 2 dygtige montører, det koster ca. 6000,-.
ALLE PRISER ER EXCL. MOMS, ikke for at træde i det, men det skal jo oplyses...
Når man pakker en bil ind i folie, skal den have en temperatur på mindst 18-20, være nyvasket uden voks (fra dagen i forvejen) og være 100% tør og fri for asfalt og tectyl pletter osv.
Får man pakket sin bil ind i en lade ude på landet, i en carport eller en parkeringskælder på Østerbro, så skal man måske lige tænke sig lidt om. Bliver man brændt af med sine aftaler, kan man ikke få kontakt til dem man handler med, vender de ikke tilbage som aftalt, kan de ikke svare på basale spørgsmål, har de ingen referencer, ingen billeder, ingen hjemmeside osv., så tænker man sig da lige om en ekstra gang.
Pakker man biler ind til flere hundrede tusinde, så har man styr på sine ting, og opfører sig seriøst og professionelt. Dvs. kommer man efterfølgende med sin bil hvor håndtagene er ved at falde af, folien slipper i alle kanter, og taget er ved at ruste, SÅ TAGER MAN SIG AF DET, uanset om regningen er betalt. Det siger jeg selvfølgelig fordi jeg oplever rigtig meget modsat, folk som kommer til os og spørger, "kan det passe at", "skal det se sådan ud", "jeg fik at vide det ikke kunne være anderledes" osv. osv..
Når vi oplever dette spørger vi os selv, og kunden, "hvad havde du regnet med, du har betalt 6000,-". Det typiske svar er, "jammen han sagde han havde pakket masser af biler ind, og det var det bedste folie". Og så står kunden ellers tilbage med en bil der mildt sagt ligner l..., og der er ingen hjælp eller sympati at hente hos ham som dog gerne tog i mod de 6000,-. Det er en klassiker, vi hører og ser det ofte, desværre.
Husk på, at den dyre folie ofte ligner den billige folie, du kan ikke se forskel, altså før det skal pilles af (hvis det da ikke falder af af sig selv inden). Så husk også at få en rest med af den folie som din bil er pakket ind i, så er du også sikker på at have fået det du har betalt for, og du kan altid finde tilbage til den folie som er brugt.
Og så lige svar på de mest almindelige spørgsmål:
1. "Kommer der samlinger i folien på min bil", ikke hos os, men spørg altid om det.
2. "Pakker i også ind inden i dørfalser osv.", nej, det tager 100 år = koster en formue i tid, og bliver faktisk ikke særlig pænt.
3. "Kan man vaske bilen", ja, heldigvis.
4. "Hvad nu hvis og hvis", så er vi lige her, kom forbi, også 6 måneder efter montering
5. "Kan jeg regne med at det bliver som lakeret", NEJ, NEJ og atter NEJ, det er folie...
6. "Kan man slet ikke se bilen rigtige farve nogen steder", jo da, hvis din bil er rød, og du vil have den matsort, så er det endda ret tydeligt, tæt på.
7. "Kan jeg få det lavet i weekenden", nej, vi er en rigtig virksomhed som har åbent fra 7.30-16.00 hver dag
8. "Kan jeg få det lavet uden moms", nej, vi har styr på sagerne, og det er ikke lovligt...
9. "Det er svært at vide hvem man skal stole på", det bedste råd vi kan gi er, at du skal handle der hvor du har det bedst i maven, for når alt kommer til stykket, er det udelukkende et spørgsmål om tillid, mange gør/siger hvad som helst for stort set ingenting...
Var det så lige lidt gratis reklame for mit firma, hmm, både ja og nej, jeg ser det mere som en oplysning til de som "vil vide mere". Det ville også have været svært at byde ind i debatten, uden at sige hvad min baggrund for mine udtalelser er, og komme med eksempler fra vores dagligdag på "fabrikken" :-). Og nu er det selvfølgelig vigtigt at sige, især til "ham eller dem" som føler jeg træder dem over tæerne med et eller andet, at jeg ikke er ude efter nogen som helst. Der er dygtige montører over hele landet, og der er mange som er seriøse med det de laver. Om man er til det ene produkt eller det andet, det er en smagssag, og det skal man afgøre med sig selv. Jeg er jo i bund og grund ligeglad med hvad folk ønsker at gøre med deres bil, men kunne jeg redde en enkelt eller to, for noget at det jeg har set i gennem tiden, så er jeg faktisk meget godt tilfreds.
Jeg vil slutte af med dette meget passende citat:
”Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.”
De bedste hilsner om en god søndag til alle:
Brian, Prodesign AS
Instagram "prodesigndk", www.prodesign.dk, http://picasaweb.google.com/prodesignfotos
jun 2005
Følger: 42 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 298
jun 2004
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 8 Emner: 119 Svar: 884
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 117 Biler: 10 Emner: 43 Svar: 1.279
jun 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 866
jun 2010
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 51 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 423
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 119 Svar: 236
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 10 Emner: 8 Svar: 28
Helt ærligt, det kan jeg ikke svare dig på, endnu (der kommer snart noget )
Men jeg kan fortælle, at vi konstant bliver bombarderet med nye produkter, både her hjemme fra, men især fra udlandet. Ud af 10 nye produkter, kan vi måske bruge det ene, resten er "skidt og lort" for at sige det lige ud. Eks. kan folien være for stift, uhåndterligt, for aggressivt = klæber for hårdt - tagger - sætter sig uhensigtsmæssigt hurtigt fast, det kan have en lim som vi kender fra noget l... i forvejen. Ja, der kan være mange årsager til at folier ikke duer, og vi tør bare ikke klistre hvad som helst på vores kunders biler.
Der udvikles så sindsyg meget indpaknings folie i disse år, for markedet eksploderer. I USA kan du få din bil pakket ind på et hvert gadehjørne, det er næsten det samme herhjemme. Men hverken folie producenter, eller montører, kan følge efterspørgslen, derfor halter alle efter kunderne.
Montørerne siger de kan det hele, for de vil have penge i kassen. De tør ikke sige at det koster 10.000 for den gode kvalitet, så flygter de fleste af kunderne. I stedet tilbyder de lave priser, med noget værre "skrammel folie", for igen, kunden ved jo ikke bedre. Når så kunden kommer retur med bilen fem dage efter, så siger montøren, jammen hvad havde du regnet med til den pris..!
Producenterne, de hælder nye og billigere folier ud hver dag, for markedet er jo enormt og vokser fra dag til dag, de vil jo også lave kassen. Men alle de nye folier de finder på, til billigere og billigere penge, de er jo hverken gennem testede, eller i det hele taget afprøvede. Jo vist, de kan sikkert godt monteres, men der ved jo intet som helst om hvordan det er at få af igen, og et, to, eller fire år, og så er man jo lige vidt.
Der findes kun en folie i verden, som tilbyder så tæt på 100% garanti som muligt, og mod al, og det er Avery Supreme. Men i bund og grund, er det montøren, ham som pakker din bil ind, som du skal have tillid til, for uden ham, ingen løsning på dine problemer.
Derfor, lige nu, skal du købe noget som du ved du selv kan montere, så køb det af dem som laver det hver dag, og der hvor du "tror på det"
Håber det giver mening...
maj 2007
Men ja, nogen vil have naboen datter, andre vil have moren
maj 2007
"Helt ærligt, det kan jeg ikke svare dig på, endnu (der kommer snart noget )"
- kommer snart...
maj 2007
Ja, selvfølgelig
, men nu prøver jeg faktisk på, IKKE at tage parti for noget eller nogen, så ingen skal tro at jeg er ude efter nogen, for det er jeg faktisk ikke
jun 2010
Peter H 970 det var det den Oracal hedder kunne ikke komme i tanke om det, den har jeg også brugt nogen gange og den er også helt kanon og flot i metalfarverne..
mar 2008
jun 2010
ja den er meget tykkere end 3m men det er også 2 helt forskellige folier at arbejde med.
mar 2008
mar 2008
Indpakning af biler, NICE 2 KNOW