{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Teori bag anlægsbatteri..? LAV ESR?? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..

Nu har jeg gået lidt rundt og tjekket hvad jeg kan gøre med mit fine strømproblem i bilen og er kommet ret meget i tvilv..

Ved at når man taler om et godt batteri skal den have en lav esr så den kan levere så meget af dens juice så muligt på en gang, altså når man har kraftigt udstyr sat til...


Ved at man kan få nogle Varta batterier bygget til stop and go motor som kan levere helt op til 800amp på en afladning, hvilket forhåbelig er betydelig mere end hvad mit noname batteri nu kan..

Tror i man vil kunne rede den ved at skifte til sådan en, så man stadig har et batteri i bilen??

Har seriøst på ingen måde plads til 2 nemlig.. Så det bliver lidt svært hvis det er et nej


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teori bag anlægsbatteri..? LAV ESR??
  • #1   4. jan 2013 smiley hvor mange ampere/h er dit nuværende på ? og hvad har du liggende i bilen, der suger så meget ? smiley


  • #2   4. jan 2013 Jeg ville skifte til et tørcellebatteri, de har ofte 900a startstrøm, eller mere.

    Exide Maxxima er et rigtig lækkert batteri, som ofte kan fåes til rimelig pris smiley


  • #3   4. jan 2013 Har et FIAMM batteri på 640A står der på.. Går ud fra det 640A er koldstartsstrøm..?

    Har nok anlæg til at jeg kan få spændingen til at falde fra 14v til 10v smiley


  • #4   4. jan 2013 - PSA Project -:
    Altså så jeg kun har et tørcelle??

    Hvordan er fordele ulemper med sådan noget i forholdet til et normalt batteri?


  • #5   4. jan 2013 Har samme problem med mit alpine anlæg har fået et batteri fra en toureg jeg vil prøve at smide i. I første om gang har du sikret at lave extra stel osv fra org batteri osv?

  • #6   4. jan 2013 Capu .:
    Jaja alt det simple har jeg lavet ellers ville jeg ikk spørge om det her smiley


  • #7   4. jan 2013 Eller kortslutnings strøm om du vil.

    et almindelig batteri levere normalt 40-70 ampere timer og en kortslutningsstrøm på mellem 3 og 700 A.... du skal over i noget Gel batteri

    http://carsound.dk/produkt.asp?id=3333&pk=

    Har du en stor nok kondensator på dit anlæg, hvis du overhovedet har det på ? smiley


  • #8   4. jan 2013 jeg har sådan et stop & go batteri på min 2'er da jeg dels både bruger det til anlæget og bilens normale strøm, og der er smæk på lige til det sidste og det var det scanbrit anbefalede mig og bruge da det er til begge dele da et alm gele batteri ikke kan holde til start og stop hele tiden... og indtil videre har jeg ikke haft nogle problemer med mit indtil videre jeg har holdt en hel aften og spillet musik med rimlig volume på og det har været faldet til de der 11 v ca. og har ikek haft problemer med og starte bilen bag efter så jeg har kun positive erfaringer med stop & go batteri'er også koster de ikke nær så meget som et alm gele batteri

  • #9   4. jan 2013 Altså, hvis dit anlæg er som den opstillings tegning du har under din profil, så vil jeg sige

    1. Din kondensator er ikke stor nok. 1Farad til 2 forstærkere på 400 og 1200 wrms er for småt.

    2. din/dine stelledninger burde du ha' afsluttet så tæt på forstærkere som muligt da det har væsentlig betydning for afladningen af strømmen, ved tung brug ( bass og høj spilning )


  • #10   4. jan 2013 Tommelfinger regl siger man max 50cm for stelledninger

  • #11   4. jan 2013 Kondensator hjælper ikk ret meget har en 10 f kondensator i min og der er næsten igen forskel smiley

  • #12   4. jan 2013 lyder som om du enten har et astronomisk anlæg, eller også monteret forkert smiley for det har helt sikkert noget at sige smiley

  • #13   4. jan 2013 christian k:
    Prøv at høre de der bilgalleri tommelfinger regler gælder ikke så meget smiley
    Hvad siger man, 1000w før man har 1 farad? Man kan jo ikk stille det så simpelt op..
    Har en lav ESR kondensator i, men den laver jo ikk strøm.. den vil jo bare forhindre et spændingsfald over et kort øjeblik.. Ikk et drop ned til 10v fra 14.. det er ret meget hvilket skyldes at batteri og generator bare ikk kan levere nok..

    Mine ledninger er 50mm2 så de burde overhovedet ikke være et problem.. Og det med 100 stelpunkter er netop dumt da der kan komme problemer med dårlig stel flere steder.. Så hellere et ordentligt..

    Capu .:
    Igen kondensator laver ikke strøm.. + hvis det er sådan en kina skrald kondensator så plejer de heller ikk at hjælpe på så meget smiley



    Det jeg nu spørger om er

    Hvis man skal have et batteri, gele eller normalt, så er det normalt hvad kortslutningsstrømmen er der tæller ikk?

    Så et normalt batteri med en SC strøm på 500a er lige så godt som et gelebatteri på 500a i teorien..?


    Har gelebatterier en fordel i forholdet til normale batterier?
    Det er det jeg vil vide.. Har ikk fejl i min opsætning


  • #14   4. jan 2013 Gelebatterier er vedmigeholdelsesfri, udover det har de ingen fordel, udover at de oftest er noget mere strømstærke smiley

  • #15   4. jan 2013 Spændende problem...Der dog i mine øjne skal løses på anden måde, end ved et andet batteri.
    Hvor måler du de 10V ved spændingsfaldet? Over batteri-polerne, på ledningerne ved batteriet, eller over forstærkeren?


  • #16   4. jan 2013 - PSA Project -:
    Okay så du siger at de skulle være bedre også selv til normal brug med fx kort tids opladninger osv?? Og levetid osv..??

    Essal:
    Det er målt over cigaret tændingen og HU'en siger det samme (kan måle spændingsfald)

    Hjalp ikk med større ledning fra generator til batteri..


  • #17   4. jan 2013 Du kan ikke bruge de målinger til noget.
    I en fejlsøgning-situation er man altid nødt til at lokalisere fejlen.
    Først step er ALTID at måle spændingen over batteriet...Hvis afkoblingen fra batteriet er for dårlig, vil spændingen falde i hele bilen, derfor kan man ikke måle i eks cigar-stik.

    Så brug lige 2 min på at måle på batteriet...Og det skal være på selve batteri-polerne, ikke bare på kabelsko, eller andet...


  • #18   4. jan 2013 Okay, så en måling ved batteriet mens anlægget spiller?
    Hvad så ellers.. Skal rode med det imorgen nemlig så kan jeg have en masse ting at lave..

    Mål ved forstærker/fordelerblok?


  • #19   4. jan 2013 Min erfaring er at tørbatterier har samme levetid som alm. Batterier ja smiley

  • #20   4. jan 2013 Som start, så bare mål på batteriet. Derved får man 100% svar på hvor i "systemet" fejlen reelt ligger, og hvor man skal opgradere.

    Som eksempel: Lad os sige at der rent faktisk måles eks 13V over batteriet når anlægget spiller, men stadig kun de 10V i "systemet...
    Derved har vi udelukket at det er batteriet der er noget galt med, for havde det været tilfældet havde der kun kunne måles en væsentligt lavere spænding.
    Derved kan vi konkludere at der FRA batteriet og "videre i systemet", må være en dårlig leder, hvilket forsager spændingsfaldet på de 3V, og hvilket giver et stort uønsket effekt-tab.

    Mål nu fra karossen, og til plus på batteriet (igen mens anlægget spiller). Hvis du måler en lavere spænding, end da du målte over selve batteriets poler, kan du konkludere at afkoblingen (batteriets vej til stel) er for dårlig, og at der er et spændingsfald fra batteriets minus, og til karosse.
    Da det er svært at sammenligne 2 resultater ved "skiftende afsæt" kan du gøre fælgende:
    Sæt multimeterets minus-probe på batteriets minus-pol. Sæt multimeterets plus-probe på bilens karosse (igen igen med musikken kørende).
    Nu vil multimeteret vise hvor stort spændingsfald der reelt er fra batteriet og videre i systemet...Er der en dårlig afkobling vil du derfor kunne måle eks 1-2V, og der har du allerede fundet dit problem.



  • #21   4. jan 2013 Ahh ok, så bare trin for trin måle frem sådan..
    Kan lige rode med det imorgen så.. smiley Selvom jeg ikk rigtig tror det er systemet der er noget med.. Men hvem ved..


  • #22   5. jan 2013 Jep, præcis...
    Vend tilbage med resultat-målingen...

    Og lige en tilføjelse...Hvis du måler 10V over batteriet også, så mål over din generator bagefter. Hvis denne stadig lader med "max", så er det koblingen fra generator til batteri der skal opgraderes....


  • #23   5. jan 2013 Held og lykke

    Det strøm, det ohms lov, det kan du ikke komme uden om.. Der spændingsfald fra plus start til minus slut, og jo længere det er fra start til slut, jo mere modstand er der.

    Jo større kondensator, jo større strøm reservoir.
    Det ikke for sjovt folk siger sådan....

    http://carsound.dk/log/download/Forstærker.pdf

    http://carsound.dk/log/download/KONDENSATOR.pdf

    http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-info.asp

    http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-stroem.asp


  • #24   5. jan 2013 Christian: Læs lidt på lektien, inden du blindt tror at en kondensator kan løse problemet...

  • #25   5. jan 2013 Har ikke sagt at blot kondensatoren løser problemet,,

    men også at hans Stel løber hele vejen tilbage til batteriet,,

    2 ting der kan være væsentlig større oversag end som så.. igen, ikke for sjov det bliver sagt, eller at auto bixen, carsound mm. siger så.

    Men igen, held ok lykke,, lykkes det, er det jo bare godt


  • #26   5. jan 2013 christian k:
    Min stel løber sku da ikk hele vejen tilbage til batteriet din hjerneblødning..

    Alt hvad forretninger siger passer ikk.. Tag et smut forbi elgiganten og prøv at høre hvad de ved om det lort de sælger.. kort sagt IKK EN SKID..

    FFS...


  • #27   5. jan 2013 Det godt med dig...

    Hvis du var så pisse klog, havde du nok ikke det problem, vel.

    Meget voksent sprog du har dig, ( uden at gennerallisere, din hjerneblødning )


  • #28   5. jan 2013 christian k:
    Mit problem er som sagt stadig ikk i min opsætning..
    Har heller ikk et problem..

    Skal bare have en større strømkilde og spørger om hvad forskellen er på et tørcelle batteri og på et batteri normalt batteri som har samme kortslutningsspænding..

    Du plaprer løst om alt muligt andet crap som INTET har med sagen at gøre.. Snakker om min stel er til batteriet.. WTF hvor fuck har du det fra..

    Er du gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal hvis du keder dig så lav noget andet


  • #29   5. jan 2013 Nej det har jo netop noget med sagen at gøre, når du snakker om dit spændingsfald.
    Det har du kortslutningsstrøm intet med sagen at gøre.

    Det ampere timerne det afgørende for dit forbrug i bilen.
    jeg tog udgangspunkt med dine stelforbindelser , i forhold til din såkaldte paint tegning

    ud over dette, nævnte jeg ikke at du havde 100 stel forbindelser, som du begyndte at plapre om, men at du bør afslutte den relletiv kort fra din kilde, i dette tilfælde, hvad ? din kondensator på 1 farad, som ud over dette, nok også er for lille.

    ydre mere, så valgte jeg at sige held og lykke med dit projekt. og det vælger jeg igen. Ha en god weekend Emre


  • #30   6. jan 2013 christian k:
    Jo sku da.. Jo tættere på du kommer på kortslutningsstrømmen, desto højere spændingstab vil der forkomme da du har et større spændings fald over den interne modstand.. Hvilket blandt andet er årsagen til at et batteri bliver varmt desto hurtigere du aflader.. Det er jo ikk lort jeg fyrrer af.. Tror du skal læse lidt på tingene inden du kaster dig ud i det her..

    http://www.youtube.com/watch?v=IftDnfr5ow0&feature=colike


    God weekend til dig også smiley


  • L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 1 Svar: 198
    #31   6. jan 2013 Til dit spørgsmål, der burde ikke være forskel på et alm. batteri og et tørcellebatteri hvis begge har en kortslutningsstrøm på 500A, når det kommer til afladningen alene. Dog er der andre fordele ved tørcellebatterierne. Kortslutningsstrømmen er en god ting at kigge på, for det viser jo hvor meget batteriet kan aflade kortvarigt. Amperetimer er knap så relevant, da standarden er ved et strømforbrug på 5A, hvilket ikke hører hjemme inden for bilstereo.

    Hvis du har problemer med spændingstab kan du overveje et AGM-batteri fra XS Power, Kinetic, Odyssey og lignende. Mit ene fra XS Power har fx en kortslutningsstrøm på over 4kA, så der er lidt mere og gøre godt med en ved alm. batterier.





Kommentér på:
Teori bag anlægsbatteri..? LAV ESR??

Annonce