Tilmeldt:
8. okt 2007 Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Teori bag anlægsbatteri..? LAV ESR?? {{forumTopicSubject}}
Hey folkens..
Nu har jeg gået lidt rundt og tjekket hvad jeg kan gøre med mit fine strømproblem i bilen og er kommet ret meget i tvilv..
Ved at når man taler om et godt batteri skal den have en lav esr så den kan levere så meget af dens juice så muligt på en gang, altså når man har kraftigt udstyr sat til...
Ved at man kan få nogle Varta batterier bygget til stop and go motor som kan levere helt op til 800amp på en afladning, hvilket forhåbelig er betydelig mere end hvad mit noname batteri nu kan..
Tror i man vil kunne rede den ved at skifte til sådan en, så man stadig har et batteri i bilen??
Har seriøst på ingen måde plads til 2 nemlig.. Så det bliver lidt svært hvis det er et nej
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 113 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.598
Exide Maxxima er et rigtig lækkert batteri, som ofte kan fåes til rimelig pris
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Har nok anlæg til at jeg kan få spændingen til at falde fra 14v til 10v
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Altså så jeg kun har et tørcelle??
Hvordan er fordele ulemper med sådan noget i forholdet til et normalt batteri?
feb 2010
Følger: 38 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 176 Svar: 1.701
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Jaja alt det simple har jeg lavet ellers ville jeg ikk spørge om det her
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
et almindelig batteri levere normalt 40-70 ampere timer og en kortslutningsstrøm på mellem 3 og 700 A.... du skal over i noget Gel batteri
http://carsound.dk/produkt.asp?id=3333&pk=
Har du en stor nok kondensator på dit anlæg, hvis du overhovedet har det på ?
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.051
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
1. Din kondensator er ikke stor nok. 1Farad til 2 forstærkere på 400 og 1200 wrms er for småt.
2. din/dine stelledninger burde du ha' afsluttet så tæt på forstærkere som muligt da det har væsentlig betydning for afladningen af strømmen, ved tung brug ( bass og høj spilning )
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
feb 2010
Følger: 38 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 176 Svar: 1.701
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Prøv at høre de der bilgalleri tommelfinger regler gælder ikke så meget
Hvad siger man, 1000w før man har 1 farad? Man kan jo ikk stille det så simpelt op..
Har en lav ESR kondensator i, men den laver jo ikk strøm.. den vil jo bare forhindre et spændingsfald over et kort øjeblik.. Ikk et drop ned til 10v fra 14.. det er ret meget hvilket skyldes at batteri og generator bare ikk kan levere nok..
Mine ledninger er 50mm2 så de burde overhovedet ikke være et problem.. Og det med 100 stelpunkter er netop dumt da der kan komme problemer med dårlig stel flere steder.. Så hellere et ordentligt..
Capu .:
Igen kondensator laver ikke strøm.. + hvis det er sådan en kina skrald kondensator så plejer de heller ikk at hjælpe på så meget
Det jeg nu spørger om er
Hvis man skal have et batteri, gele eller normalt, så er det normalt hvad kortslutningsstrømmen er der tæller ikk?
Så et normalt batteri med en SC strøm på 500a er lige så godt som et gelebatteri på 500a i teorien..?
Har gelebatterier en fordel i forholdet til normale batterier?
Det er det jeg vil vide.. Har ikk fejl i min opsætning
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 113 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.598
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Hvor måler du de 10V ved spændingsfaldet? Over batteri-polerne, på ledningerne ved batteriet, eller over forstærkeren?
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Okay så du siger at de skulle være bedre også selv til normal brug med fx kort tids opladninger osv?? Og levetid osv..??
Essal:
Det er målt over cigaret tændingen og HU'en siger det samme (kan måle spændingsfald)
Hjalp ikk med større ledning fra generator til batteri..
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
I en fejlsøgning-situation er man altid nødt til at lokalisere fejlen.
Først step er ALTID at måle spændingen over batteriet...Hvis afkoblingen fra batteriet er for dårlig, vil spændingen falde i hele bilen, derfor kan man ikke måle i eks cigar-stik.
Så brug lige 2 min på at måle på batteriet...Og det skal være på selve batteri-polerne, ikke bare på kabelsko, eller andet...
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Hvad så ellers.. Skal rode med det imorgen nemlig så kan jeg have en masse ting at lave..
Mål ved forstærker/fordelerblok?
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 113 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.598
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Som eksempel: Lad os sige at der rent faktisk måles eks 13V over batteriet når anlægget spiller, men stadig kun de 10V i "systemet...
Derved har vi udelukket at det er batteriet der er noget galt med, for havde det været tilfældet havde der kun kunne måles en væsentligt lavere spænding.
Derved kan vi konkludere at der FRA batteriet og "videre i systemet", må være en dårlig leder, hvilket forsager spændingsfaldet på de 3V, og hvilket giver et stort uønsket effekt-tab.
Mål nu fra karossen, og til plus på batteriet (igen mens anlægget spiller). Hvis du måler en lavere spænding, end da du målte over selve batteriets poler, kan du konkludere at afkoblingen (batteriets vej til stel) er for dårlig, og at der er et spændingsfald fra batteriets minus, og til karosse.
Da det er svært at sammenligne 2 resultater ved "skiftende afsæt" kan du gøre fælgende:
Sæt multimeterets minus-probe på batteriets minus-pol. Sæt multimeterets plus-probe på bilens karosse (igen igen med musikken kørende).
Nu vil multimeteret vise hvor stort spændingsfald der reelt er fra batteriet og videre i systemet...Er der en dårlig afkobling vil du derfor kunne måle eks 1-2V, og der har du allerede fundet dit problem.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Kan lige rode med det imorgen så.. Selvom jeg ikk rigtig tror det er systemet der er noget med.. Men hvem ved..
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Vend tilbage med resultat-målingen...
Og lige en tilføjelse...Hvis du måler 10V over batteriet også, så mål over din generator bagefter. Hvis denne stadig lader med "max", så er det koblingen fra generator til batteri der skal opgraderes....
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
Det strøm, det ohms lov, det kan du ikke komme uden om.. Der spændingsfald fra plus start til minus slut, og jo længere det er fra start til slut, jo mere modstand er der.
Jo større kondensator, jo større strøm reservoir.
Det ikke for sjovt folk siger sådan....
http://carsound.dk/log/download/Forstærker.pdf
http://carsound.dk/log/download/KONDENSATOR.pdf
http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-info.asp
http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-stroem.asp
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
men også at hans Stel løber hele vejen tilbage til batteriet,,
2 ting der kan være væsentlig større oversag end som så.. igen, ikke for sjov det bliver sagt, eller at auto bixen, carsound mm. siger så.
Men igen, held ok lykke,, lykkes det, er det jo bare godt
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Min stel løber sku da ikk hele vejen tilbage til batteriet din hjerneblødning..
Alt hvad forretninger siger passer ikk.. Tag et smut forbi elgiganten og prøv at høre hvad de ved om det lort de sælger.. kort sagt IKK EN SKID..
FFS...
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
Hvis du var så pisse klog, havde du nok ikke det problem, vel.
Meget voksent sprog du har dig, ( uden at gennerallisere, din hjerneblødning )
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Mit problem er som sagt stadig ikk i min opsætning..
Har heller ikk et problem..
Skal bare have en større strømkilde og spørger om hvad forskellen er på et tørcelle batteri og på et batteri normalt batteri som har samme kortslutningsspænding..
Du plaprer løst om alt muligt andet crap som INTET har med sagen at gøre.. Snakker om min stel er til batteriet.. WTF hvor fuck har du det fra..
Er du gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal hvis du keder dig så lav noget andet
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 37
Det har du kortslutningsstrøm intet med sagen at gøre.
Det ampere timerne det afgørende for dit forbrug i bilen.
jeg tog udgangspunkt med dine stelforbindelser , i forhold til din såkaldte paint tegning
ud over dette, nævnte jeg ikke at du havde 100 stel forbindelser, som du begyndte at plapre om, men at du bør afslutte den relletiv kort fra din kilde, i dette tilfælde, hvad ? din kondensator på 1 farad, som ud over dette, nok også er for lille.
ydre mere, så valgte jeg at sige held og lykke med dit projekt. og det vælger jeg igen. Ha en god weekend Emre
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Jo sku da.. Jo tættere på du kommer på kortslutningsstrømmen, desto højere spændingstab vil der forkomme da du har et større spændings fald over den interne modstand.. Hvilket blandt andet er årsagen til at et batteri bliver varmt desto hurtigere du aflader.. Det er jo ikk lort jeg fyrrer af.. Tror du skal læse lidt på tingene inden du kaster dig ud i det her..
http://www.youtube.com/watch?v=IftDnfr5ow0&feature=colike
God weekend til dig også
mar 2011
Emner: 1 Svar: 198
Hvis du har problemer med spændingstab kan du overveje et AGM-batteri fra XS Power, Kinetic, Odyssey og lignende. Mit ene fra XS Power har fx en kortslutningsstrøm på over 4kA, så der er lidt mere og gøre godt med en ved alm. batterier.
Teori bag anlægsbatteri..? LAV ESR??