{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

juggefar
juggefar
Tilmeldt:
29. jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 40

Hjælp til "switchback" køre- og blinklys {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg har tænkt mig at installere LED strips foran på min bil. Disse skal fungere som kørelys, men også blinklys. Jeg har i forvejen en del forstand på og kendskab til LED og LED strips. Jeg valgte derfor at bruge RGB LED strips da disse kan opnå min ønskede effekt.
Til jer som ikke ved hvadd en RGB LED er:
RGB står for Red, Green, Blue. Hver enkelt LED pære på strip'en kan lyse i disse 3 farver. Strip'en har 4 små stykker metal som der skal sluttes strøm til i stedet for 2 som en normal LED strip har. Den ene af de 4 er en fælles til +12V. Når de andre tilsluttes til en negativ/jordforbindelse lyser strippen i en af de 3 farver. Farverne kan blandes for at opnå en ønsket farve. (Søg evt. på Google for mere info...)
Når både rød, grøn og blå er tænddt på samme tid, afgiver strip'en en hvid farve. Slukker man herimod for blå, så kun rød og grøn er tændt, afgiver strip'en en gul farve.
Rød og grøn skal derfor have konstant forbindelse til både - og +. Blå har, som de andre, forbindelse til +12V, men skal have forbindelse til - gennem et relæ, hvor den er tilsluttet til Normally Closed, hvor den anden ende af - forbindelsen er tilsluttet til relæets Common.
Relæets "coil" (controller) er koblet direkte på strømmen fra blinklyset, så den åbner og lukker for forbindelsen til den blå forbindelse i LED strippen så den blinker gult i takt med de andre blinklys.
Se mit diagram over tilslutningen her: https://dl.dropbox.com/u/7342220/led%20strip.jpg
Jeg prøver at opnå et resultat som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=H8K-zFzNMn8
Jeg har tegnet et diagram. Det kan ses her:
https://dl.dropbox.com/u/7342220/led%20strip.jpg
Mit spørgsmål til jer er så: Er dette den bedste måde at gøre det på? Jeg har ikke meget forstand på at moddificeere biler osv. men har dog researched lidt og skaffet nok viden til at udtænke dette...

Håber at nogen kan hjælpe mig smiley
Mange tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til "switchback" køre- og blinklys
  • #1   4. feb 2013 Ser rigtigt nok ud. Men bør du ikke have en kontakt/relæ der slår kørelyset fra når du tænder nærlys?

    Du skal også bruge nogel dioder så strømmen løber baglæns.


  • juggefar
    juggefar Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 40
    #2   4. feb 2013 Hej MB!
    Mange tak for svaret. Jo jeg skal have en anordning som slår LED'erne fra.
    Men hvad mener du med diode så strømmen løber baglæns?

    Mange tak


  • #3   5. feb 2013 Fik lige kikket lednings diagrammet bedre efter. Det er ikke nødvendig da du jo har relæer. My bad. Så glem det lige. Skulle bare lige forstå de LED lygter lidt bedre (funktionen) smiley

    Dioder er noget man sætter på ledninger så strøm ikke kan løbe forkert vej og evt aktivere noget andet.
    Nogen oplever efter montering af kørelys, (ældre biler) at hvis de manuelt tænder lyset og hiver tændings nøglen ud, så kører motoren videre. Strømmen fra lygter føder nu også tændings anlæget med strøm.
    Men det er meget groft fortalt. Så bare glem det smiley


  • juggefar
    juggefar Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 40
    #4   20. mar 2013 Hej Isaksen.
    Mange tak for det smiley
    Jeg har egentlig ikke fået gjort noget ved det endnu, så det er ikke for sent smiley


  • juggefar
    juggefar Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 40
    #5   20. mar 2013 Ja, det er rigtigt smiley

Kommentér på:
Hjælp til "switchback" køre- og blinklys

Annonce