{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

BMW m20b20 ventilstøj ? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har netop fået startet min bimmer (e21) op efter 3 måneder hvor den har stået stille. Den har fået en masse nye dele osv.

Men jeg syntes der er en del tikkelyd fra ventilerne. Mere end jeg kan huske der var da jeg kom hjem med bilen for 3 måneder siden hvor det var den mest lydløse M20 jeg nogensinde har hørt.

Jeg har chekket olie, og olietrykket er også fint.

Så jeg overvejer lidt om M20 har hydrauliske ventilløftere og hvis den har om sådan en så kan nå at sætte sig på 3 måneder.

Er det ligesom på Opel hvor man hiver sådan en ud og så "masserer" den lidt i skruestikken.

Eller skal jeg bare justere ventiler med søgebladet ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW m20b20 ventilstøj ?
  • #1   14. aug 2013 Det er mekanisk på sådan en, så de skal nok bare justeres smiley

  • #2   14. aug 2013 De skal bare justeres 0,25 på både ind og ud..

    Det kan også være dine indsprøjtningsdyser der larmer..


  • #3   14. aug 2013 En justering skulle kunne ordne det, dog skal det gøres meget præcist, da den ellers stadig vil larme smiley



  • #5   14. aug 2013 Ok, min er den helt gamle M20 med karburator så det er ikke indsprøjtningsdyserne (ved godt de larmer rigtig meget).

    Jeg vil prøve at justere dem, har læst et sted at man bør gøre det for hver 15.000km og da det er en gammel bil har jeg jo ingen ide om hvornår det sidst er blevet gjort.

    Jeg prøver at justere dem til 0,25 med søgerblad.

    Jeg har også læst at M20 ikke er så glad for tynd olie. Nu har jeg toppet op med noget 10w40 og har læst at nogen hælder 20w50 på dem.

    Ville det være bedre for motoren ?


  • #6   14. aug 2013 Hej Ruben
    Husk lige at søgerbladet IKKE skal være mellem knast og vippe-arm, men imellem ventil-top og excentisk skive. 0,25 på kold motor.

    Jeg ville give den en semi-syntetisk Castrol 10/40


  • #7   14. aug 2013 Jeg har altid kørt med enten 10/40 eller 15/40 på mine..

    Jeg justerer mine for hver 5-10000km alt efter hvornår de begynder og larme smiley


  • #8   14. aug 2013 Hvis der stadig er støj når du er færdig, så tap en liter olie af og hæld noget Swedol i, det reducerer med garanti støj og bevirker flere ting.

  • #10   14. aug 2013 Ok tak for alle svar smiley

    Jeg har været ude og justere ventilerne (og gjorde det ganske rigtigt imellem vipper og ventil). Langt de fleste stod perfekt, et par enkelte blev finjusteret lidt.

    Men da jeg nåede til indsugningsventil på cyl 3 var der et ENORMT slop. Vi snakker hele mm jeg kan vippe vippearmen så meget at den klikker ved at jeg knalder den ned i ventilen. Problemet er at jeg ikke kan justere det væk selvom jeg kører den lille excentriske skive helt i max er der stadig ca 1 mm luft !

    Hvad fanden er det for noget ? Er det fordi ventilen ikke lukker ordentligt (og det er da nok skrækscenariet, for hvorfor gør den ikke det?) eller er det en slidt vipper eller hvad foregår der ?

    Det varsler fandme ikke godt det her...


  • #11   14. aug 2013 Tag en komprissionstest, er den fin er det sikkert ventil toppen der er slidt.
    Du kan evt svejse et ekstra lag på ex-skiven og slibe det jævnt.

    10/60 er en kanon olie, men jeg har oplevet at min m10 motor snakker mere mere fuldsyntetisk olie frem for semi/mineralsk (med smede stempler)
    Det er noget med vedhæftning/klister at gøre til både cylindervæg, kæde osv.






  • #12   14. aug 2013 Har ikke mulighed for at tage en kompressionstest. Men istedet har jeg målt med skydelære hvad afstanden er fra oversiden af ventilfjedertallerkenen og ned til den kant ventilfjederen ligger i.

    Der er 2 mm forskel på den "døde" ventil, og på alle de andre.

    Det betyder at ventilen ikke lukker ordentligt.

    Mit spørgsmål er så, hvor meget skal der til for at en ventil bukker en lille smule på sådan en M20´er for da jeg skiftede tandremmen skulle den jo sættes ind på mærkerne. Og i den forbindelse kom jeg nok til at røre en ventil med et stempel. Det skal dog siges at i det sekund jeg mærkede modstand, begyndte jeg at flytte knasthjulet også.

    Det var ikke noget jeg så som et problem, men det kan jo godt være at det er nok til at den lige nøjagtig ikke vil lukke de sidste 2 mm og går lidt skævt i soklen.

    Spørgsmålet er så også om det er noget jeg skal køre med og så satse på at den selv trækker ventilen lige igen når der ikke er tale om mere, eller om jeg skal tage toppen af og putte en ny ventil i ????

    Jeg ved godt det korrekte er at hive toppen af, skille hele pisset og så skifte ventilen.

    Og jeg ved også at den vil køre med kompression lort på cyl 3 og sikkert også skyde lidt når den ikke lukker 100% men spørgsmålet er stadig om ikke det vil udligne sig ?`

    Kan man eventuelt tvinge ventilen på plads uden at tage toppen af, og tørne motoren for at se om det har rettet sig op ?

    Hvis resultatet kun er et slidt ventilstyr og at den brænder lidt olie af er det jo ikke verdens undergang ???

    AAAAAAAAAAAAAAAAHrhg


  • #13   14. aug 2013 Pis hva...
    Du kan jo prøve at give den noget gymnastik oppefra med en hammer og dorn på stammen. Hvordan går motoren ellers?


  • #14   14. aug 2013 Motoren var den mest støjsvage og fløjelsbløde M20´er jeg nogensinde har prøvet da jeg satte den ind. Den kørte fra Ebeltoft til Brønderslev med olie pissende ud af O ringene foran hele turen (det kostede 2 liter olie den tur :)) og den kørte som en drøm, superlækker acceleration, især med den 4 halsede registerkarburator.

    Motoren går p.t ud over den tikker voldsomt fra den ventil rigtig fint. Den starter med det samme og tager fint gas. Den halter lidt i tomgang (650rpm) men det er der jo ikke noget at sige til når cyl 3 er halt smiley

    Ja jeg kan godt prøve at motionere den lidt se hvad den siger til det..


  • #15   14. aug 2013 Hvis jeg skal have toppen af er det så nogen fordel at kyle en 323 top på istedet ?


  • #16   14. aug 2013 Det er hundrededele mm der gør om noget i en motor er ok eller ej er i orden. 2 mm er jo en træskolængde i den og min verden, og hvis den ventiltallerken brækker af, så snakker vi smadret stempel, bøjet plejlstang oma.
    Vil du risikere det?


  • #17   14. aug 2013 Allan det er præcist der jeg står også.

    Jeg tror dog ikke ventiltallerkenen brækker af, det værste der kan ske som jeg ser det er at den aldrig retter ind, og dermed slider ventilstyret skævt og begynder at bruge olie.

    Der er jo også den mulighed at ventilen ikke er bøjet men har taget noget sod med op fra stemplet det har rørt som har sat sig i ventilsædet.


  • #18   14. aug 2013 Ruben, af med toppen og se hvad der er galt. Det er nemmere end at klø dig i røven og det koster ikke mange penge i stumper..

  • #19   14. aug 2013 Hvis jeg var i dine sko, ville jeg uen at tøve hive topstykket af, det er nemt hurtigt og billigt på sådanne en motor. Så er du sikker på du får problemet løst rigtigt og motoren ender ikke med at tage skade.

  • #20   14. aug 2013 Jamen for fanden jeg ved det jo godt, jeg var bare så tæt på smiley Mangler seriøst at putte dørene på bilen, bagruden i, 2 bagerste bremseslanger og bremserør og så er det afsted til Syn.

    Det er bare SÅ ÆÆÆÆRGELIGT smiley

    Hvis nogen i Brønderslevområdet har sådan en til at trykke ventilfjedre med så vil jeg meget gerne låne en, jeg går ud og hiver toppen af smiley


  • #21   14. aug 2013 Vi hører gerne resultatet... smiley

  • #22   14. aug 2013 Der er noget med de vippearme! - ud over de knækker i tide og utide

    Har du skiftet nogen af dem?

    Har set nogle vippearme (noget kina-pis) der bare overhovedet slet ikke holder målene og derfor er det umuligt og stille ventiler. <- noget i den stil i hvert fald.

    Brugte timer på og finde ud af det.

    Mål hvor langt ventilstammen kommer op i topstykket - sammenlign med en nabo-ventil. Selvfølgelig ikke blande indsugning og udstødningsventiler.


  • #23   14. aug 2013 Morten det er det jeg har gjort og den indsugningsventil på cyl 3 står 2-3 mm lavere end de andre, hvilket betyder den er tilsvarende åben i den anden ende.

    Det skal lige siges at jeg er 3. ejer af bilen, den er aldrig blevet skruet i, den har aldrig fået lir og gejl, og motoren er ALDRIG blevet åbnet på den, det er 100% sikkert. Det er bilens originale motor, og den har gået 163.000km

    Jeg har problemer med at finde en ny indsugningsventil til den. Tager gerne en god brugt hvis der er nogen der har.

    Jeg nægter at købe den ved svinemand, han tager 89 kr for den + moms. Dog har de lige 78kr i forsendelse oveni og moms på hele lortet samlet så den ender på 220kr leveret på adressen. Og så kan han rende mig hvor jeg er højest når jeg binder snørrebånd.


  • #24   14. aug 2013 start nu med at sætte den på mærkerne med cyl 1 i top.
    Evt kunne du lave en kompressionstest, den viser med det samme om ventilerne lukker tæt, kan købe en tester for 100.-


  • #25   14. aug 2013 Hvis ventilen dykker 3 mm længere ned end de andre 5 ventiler (som iøvrigt alle måler det samme) kan det jo kun være ventilen der ikke lukker ordentligt.

    Om det er sod, eller en bukket ventil, så skal toppen jo af for at få det ordnet...


  • #26   14. aug 2013 Prøv med en danskvandskur, hjælper det ikke skiller du den bare ad.

  • #27   14. aug 2013 Sidder ventilen fast eller kan du "arbejde" med den?
    Ved godt at fjederen er mega stram, men der sker ikke noget ved at tappe på den stille og roligt.


  • #28   15. aug 2013 Nja den sidder ikke fast for jeg har haft startet motoren op med den. Motoren tikkede voldsomt fra ventilerne (hvilket var det der fik mig til at gå igang med at stille ventiler på den). Så den kan godt åbne og lukke og sidder ikke fast, men som sagt den lukker ikke helt.

  • #29   15. aug 2013 Ja så er der nok kun èn vej frem, af med toppen og slib ventiler.
    Den er sikkert kokset til ved styret, eller også har du alligevel fået den bøjet en lille smule.


  • #30   15. aug 2013 Men uanset hvis den ikke lukker ordentlig kan det vel kun gå ud over ventilsædet ikke ? Så jeg tænker på at skifte hele toppen med en anden brugt, men skal selvfølgelig lige have det af og chekke først.

  • #31   15. aug 2013 Den bliver/er helt sikkert brændt, og vippetøjet kan jo blive klasket i stykker.
    Det ville nok være nemmest med et andet topstykke, men billigere med en ny ventil og sæde.


  • #32   15. aug 2013 Det er ikke sikkert. Et brugt topstykke kan erhverves for helt ned til en 500 krone. En ventil koster ca 200.- kr og jeg har ikke ventilværktøj så det skal også købes. Det er 250 for en ventilfjederspænder, og 150 for ventilsliber og pasta. Så det ender også nemt i en 500 kr.

    Jeg satser på et ny brugt topstykke.

    Er der i den forbindelse nogen fidus i at få et topstykke fra en 2,3 eller 2,5 motor ?


  • #33   15. aug 2013 Lav det du har, det har ikke kørt langt og der kan være revner i topstykker, det er ofte set hos BMW, tjek det inden du køber eller monterer dit gamle igen. De kan være mikro små, så brug den røde spray.

  • #34   15. aug 2013 Ja det er ikke nemt, men du skal jo alligevel slibe ventiler på et brugt topstykke, ellers er arbejdet næsten spildt syntes jeg.

  • #35   15. aug 2013 Ideen var at få et topstykke fra en der har kørt for nyligt og putte det direkte på bilen uden at gøre noget ved det.

  • #36   15. aug 2013 Hehe, de er jo tit revnede, men det er da en ok idé hvis man kan få et der er 100% til 500.
    Du kunne jo prøve med den danskvand, kan jo ikke skade, vel?
    Ellers kan du prøve med en lygte ind gennem tændrørshullet og se hvor meget lys der kommer ind gennem de enkelte ventilers boring.


  • #37   15. aug 2013 Er i fuld gang med at rykke toppen af nu. Jeg har slibesæt og alt det (det fulgte med bilen) så hvis jeg er så heldig som Allan du skriver jeg måske kan være, så er det jo bare at lirke skidtet ud og på med toppen igen smiley

    Det med revner er det ikke mest M30´erne der gør det ?

    Danskvandstricket (med citrus) er rigtig godt til at afsode motorer med men hvis ventilen er bøjet så skader det mere end det gavner at starte den op og give den nogle velfortjente omdrejninger smiley


  • #38   15. aug 2013 Så er toppen af. Ventilen er bøjet. Man kan kun se det når den lukker fordi den lukker tæt i den ene side men står et par mm åben i den anden og der er intet snavs i ventilsædet.

    profilbillede
  • #39   15. aug 2013 Æv hva..
    Hvad gør du så, ny ventil eller anden top?


  • #40   15. aug 2013 Derfor det er vigtigt at have tændrørene ude så man kan mærke modstand med det samme.
    Schmiedmann sælger måske brugte


  • #41   15. aug 2013 Schmiedmann kan rende mig, de tager 78 kr i fragt og putter moms på hele beløbet dvs eksempelvis 89,. for en ny ventil + 78.- i fragt + moms på det samlede beløb, så en ventil til 89.- kr ex moms kommer til at koste 220kr leveret på adressen. Sådan en ventil vejer 0,072 kg dvs 72 gram, der er ingen der skal fortælle mig den koster en disse mere en 40 kr ved post danmark at sende inklusiv moms.

    Jeg ved sgu ikke rigtig om jeg gør det ene eller det andet.

    Der er en gut herinde der har en masse stumper til M20 bla.a en papkasse med ventiler. Så kan nok få en billig brugt af ham.

    Der er også en der har en komplet top til salg til 500.- kr så det er også en mulighed.

    Jeg tror jeg køber topstykket og renser det af. Hælder noget rød farve på så jeg kan se om det har revner. Hvis det er ok er det jo bare at skrue det på som det er, hvis det til gengæld har revner kan jeg nuppe en ventil fra det og så har jeg reservedele på hylden fremover smiley



  • #42   15. aug 2013 Så var det godt du fik toppen af.. smiley

    Det er træls det først sker nu, det er ikke 14 dage siden jeg solgte diverse gamle topstykker fra m20 til jernmanden.. Og de fejlede ikke noget.. smiley


  • #43   15. aug 2013 >God du fandt fejlen

    Men men men!

    Skift den ene ventil. Når du har et topstykke der bare er i orden så giv det den ventil - få slebet alle ventiler og på med toppen igen. Så ved du det er i orden.

    Så får du det bare ikke bedre.


  • #44   16. aug 2013 Autorep: ja det er fandme da træls ..

    Morten ; Var det det du ville gøre, altså skifte ventilen ?


  • #45   16. aug 2013 Har fundet ventiler på Ebay.co.uk, altså England. Koster 70 kr men er lidt dyr i fragt, så den ender på 148.- kroner leveret på adressen. Det viser bare lidt om hvor sygt prissætning på reservedele er herhjemme i DK.
    Så det bliver en ny ventil.


  • #47   16. aug 2013 Havde nok bare bestilt den ved Schmiedmann, så har du den i morgen. Også selvom du hader dem smiley

  • #48   16. aug 2013 Det er en principsag smiley

  • #49   16. aug 2013 Ved De første m20 spiste knasten lige så stille hen af vejen

  • #50   16. aug 2013 Nja, nu har min så ikke gået ret langt. 159.887 km og det er jo ingenting for sådan en motor.

  • #51   16. aug 2013 have en ven der skiftet sin efter 180 så både og

  • #52   16. aug 2013 Nu er knasten jo ikke problmet her smiley
    Jamen så ring til Koed eller BMW, sådan en ventil må da kunne skaffes.


  • #53   16. aug 2013 ved AutoG og Mekonomen kan da skaffe dem til omkring 130kr stykket.

  • #54   16. aug 2013 Har købt en, den kommer på Tirsdag. Købte den på ebay, 140kr leveret på adressen.

    Knasten fejler intet på denne motor, der er ingen spor, streger eller blå mærker. Og så har det også rigtig meget at sige om hvordan bilen er blevet behandlet. Nu har jeg fuld historie med på min. Jeg er 3. ejer af den, og de to øvrige ejere (den første ejer er død så jeg skyder ham til at være omkring midt i 40´erne dengang han købte den i 81), den anden ejer som jeg købte den af var tæt på de 60.
    Bilen er blevet serviceret hos BMW i Hobro indtil for 10 år siden. Den har de sidste 10 år kørt godt 20.000km.

    Sådan en E30 tretyrker har jo med garanti været i neglene på adskillige ungde knajter der har lagt og brugt den til asfaltskøjte, og service er en by i rusland bortset fra at toppe olien op med hvad der nu lige står forrest på hylden på tanken.

    Så hold nu op med alt det der. Jeg har hørt rigtig mange M20 maskiner i min tid, og den her var den mest lydløse og velkørende jeg nogensinde har prøvet. Og de 122hk den skulle have fra fabrikken, de er fandme allesammen i stald skulle jeg hilse at sige.

    Da jeg kørte den hjem (i må tænke hvad i vil, det er motorvej og klokken var 23 og der var ingen trafik) trak jeg den fra 60km/t ved indgangen af tunnellen under limfjorden op på et godt stykke over 180 da jeg røg ud på den anden side. Den kørte perfekt!

    Den bøjede ventil er iøvrigt ikke motoren der har problemer. Det var mig der ikke tænkte mig om, og sådan er det, dyrekøbte erfaringer.

    Planen er at jeg skaffer det sidste jeg skal bruge til ventilskiftet hen over weekenden (ventilfjedertang + sliber og slibepasta), og så får rengjort både karburator, manifold og topstykke grundigt mens jeg har det ude af bilen så det er rent og lækkert når jeg får ventilen.

    Så sidst i næste uge skulle den gerne være klar til kamp igen.


  • #55   16. aug 2013 Ville lade en ventilmand slibe den ventil, det koster ca 100 og så er det i orden. Det kræver en speciel teknik at slibe ventiler og jeg har set flere der har slebet dem og ikke fået dem tæt, fordi de ikke forstod hvorfor.
    Den sidste jeg så slibe ventiler, var på en XT600 hvor der var flere tiendedele sløre i stamme og styr, han mente ikke det kunne gøre det værre at slibe dem. Men det kunne helt stensikkert heller ikke gøre det bedre.


  • #56   17. aug 2013 Tak for input, det vil jeg overveje. Men har en gut jeg kan alliere mig med også som har gjort det mange gange (gammel Ford mekaniker) så jeg tror det går smiley

  • #57   19. aug 2013 En opdatering til dem der lyster smiley

    Bestilte i Fredags den nye ventil i England. I dag kl 10.00 kom posten med den ligesom jeg havde afmonteret den gamle. Det er godt nok gået stærkt med at få den over vandpytten !

    Så den blev slebet til og monteret.

    Jeg "snød" også lidt og nøjedes med at skyde 2 vippere lidt til siden så der lige nøjagtig var plads til ventilfjederværktøjet. Så det lykkedes mig at slibe og montere den nye ventil uden at afmontere hele striben af løftere, løfteraksler osv osv.

    Ventilsædet var der intet med, se billede. Jeg er meget glad for at toppen ikke tog skade af at køre med en ventil der egentlig lukkede forkert.
    Man kan ca kl 12 på ventilsædet se et mærke fra den gamle ventil. Det er virkelig heldigt der ikke er noget der har slået en revne eller værre...
    Det var naturligvis samlet kun 5 minutter motoren var igang, men mange gange skal der sgu ikke andet end en enkelt omdrejning til før det hele brækker sig.

    p.s de hakker der er i brændkammeret er nogle ganske små ridser jeg lavede med ventilværktøjet, de træder bare voldsomt frem på billedet da jeg var nødt til at bruge blitz smiley


    profilbillede
  • #58   19. aug 2013 Og så lige et billede af den skæve ventil smiley

    profilbillede
  • #59   19. aug 2013 Og så er toppen på igen. Brugte ventetiden på at rense både topstykke, indsugningsmanifold (den fik også en sjat maling) samt karburatoren . Karburatoren var smurt ind i olie og det var resten af motoren iøvrigt også som følge af at have kørt med utætte forreste pakdåser i jeg ved ikke hvor længe.

    Smurte alle små led osv på Karburatoren med Bardahl lejefedt så det hele smasker lækkert når man hiver i gassen smiley

    Mangler lige det sidste der skal kobles til, tænding skal lige sættes om igen igen, og så skal tandrem selvfølgelig også på og det.


    profilbillede
  • #60   19. aug 2013 Ser lækkert ud smiley

  • #61   19. aug 2013 Tak smiley Ja det er da ikke det grimmeste motorrum smiley

  • #62   20. aug 2013 Godt arbejde, og tak for at du afslutter tråden smiley

  • #63   20. aug 2013 Ja, super afslutning...

Kommentér på:
BMW m20b20 ventilstøj ?

Annonce