BMW m20b20 ventilstøj ? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har netop fået startet min bimmer (e21) op efter 3 måneder hvor den har stået stille. Den har fået en masse nye dele osv.
Men jeg syntes der er en del tikkelyd fra ventilerne. Mere end jeg kan huske der var da jeg kom hjem med bilen for 3 måneder siden hvor det var den mest lydløse M20 jeg nogensinde har hørt.
Jeg har chekket olie, og olietrykket er også fint.
Så jeg overvejer lidt om M20 har hydrauliske ventilløftere og hvis den har om sådan en så kan nå at sætte sig på 3 måneder.
Er det ligesom på Opel hvor man hiver sådan en ud og så "masserer" den lidt i skruestikken.
Eller skal jeg bare justere ventiler med søgebladet ?
jan 2012
Følger: 29 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 548
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 480
Det kan også være dine indsprøjtningsdyser der larmer..
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg vil prøve at justere dem, har læst et sted at man bør gøre det for hver 15.000km og da det er en gammel bil har jeg jo ingen ide om hvornår det sidst er blevet gjort.
Jeg prøver at justere dem til 0,25 med søgerblad.
Jeg har også læst at M20 ikke er så glad for tynd olie. Nu har jeg toppet op med noget 10w40 og har læst at nogen hælder 20w50 på dem.
Ville det være bedre for motoren ?
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Husk lige at søgerbladet IKKE skal være mellem knast og vippe-arm, men imellem ventil-top og excentisk skive. 0,25 på kold motor.
Jeg ville give den en semi-syntetisk Castrol 10/40
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 480
Jeg justerer mine for hver 5-10000km alt efter hvornår de begynder og larme
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg har været ude og justere ventilerne (og gjorde det ganske rigtigt imellem vipper og ventil). Langt de fleste stod perfekt, et par enkelte blev finjusteret lidt.
Men da jeg nåede til indsugningsventil på cyl 3 var der et ENORMT slop. Vi snakker hele mm jeg kan vippe vippearmen så meget at den klikker ved at jeg knalder den ned i ventilen. Problemet er at jeg ikke kan justere det væk selvom jeg kører den lille excentriske skive helt i max er der stadig ca 1 mm luft !
Hvad fanden er det for noget ? Er det fordi ventilen ikke lukker ordentligt (og det er da nok skrækscenariet, for hvorfor gør den ikke det?) eller er det en slidt vipper eller hvad foregår der ?
Det varsler fandme ikke godt det her...
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Du kan evt svejse et ekstra lag på ex-skiven og slibe det jævnt.
10/60 er en kanon olie, men jeg har oplevet at min m10 motor snakker mere mere fuldsyntetisk olie frem for semi/mineralsk (med smede stempler)
Det er noget med vedhæftning/klister at gøre til både cylindervæg, kæde osv.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Der er 2 mm forskel på den "døde" ventil, og på alle de andre.
Det betyder at ventilen ikke lukker ordentligt.
Mit spørgsmål er så, hvor meget skal der til for at en ventil bukker en lille smule på sådan en M20´er for da jeg skiftede tandremmen skulle den jo sættes ind på mærkerne. Og i den forbindelse kom jeg nok til at røre en ventil med et stempel. Det skal dog siges at i det sekund jeg mærkede modstand, begyndte jeg at flytte knasthjulet også.
Det var ikke noget jeg så som et problem, men det kan jo godt være at det er nok til at den lige nøjagtig ikke vil lukke de sidste 2 mm og går lidt skævt i soklen.
Spørgsmålet er så også om det er noget jeg skal køre med og så satse på at den selv trækker ventilen lige igen når der ikke er tale om mere, eller om jeg skal tage toppen af og putte en ny ventil i ????
Jeg ved godt det korrekte er at hive toppen af, skille hele pisset og så skifte ventilen.
Og jeg ved også at den vil køre med kompression lort på cyl 3 og sikkert også skyde lidt når den ikke lukker 100% men spørgsmålet er stadig om ikke det vil udligne sig ?`
Kan man eventuelt tvinge ventilen på plads uden at tage toppen af, og tørne motoren for at se om det har rettet sig op ?
Hvis resultatet kun er et slidt ventilstyr og at den brænder lidt olie af er det jo ikke verdens undergang ???
AAAAAAAAAAAAAAAAHrhg
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Du kan jo prøve at give den noget gymnastik oppefra med en hammer og dorn på stammen. Hvordan går motoren ellers?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Motoren går p.t ud over den tikker voldsomt fra den ventil rigtig fint. Den starter med det samme og tager fint gas. Den halter lidt i tomgang (650rpm) men det er der jo ikke noget at sige til når cyl 3 er halt
Ja jeg kan godt prøve at motionere den lidt se hvad den siger til det..
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Vil du risikere det?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg tror dog ikke ventiltallerkenen brækker af, det værste der kan ske som jeg ser det er at den aldrig retter ind, og dermed slider ventilstyret skævt og begynder at bruge olie.
Der er jo også den mulighed at ventilen ikke er bøjet men har taget noget sod med op fra stemplet det har rørt som har sat sig i ventilsædet.
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.335
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det er bare SÅ ÆÆÆÆRGELIGT
Hvis nogen i Brønderslevområdet har sådan en til at trykke ventilfjedre med så vil jeg meget gerne låne en, jeg går ud og hiver toppen af
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.335
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 992
Har du skiftet nogen af dem?
Har set nogle vippearme (noget kina-pis) der bare overhovedet slet ikke holder målene og derfor er det umuligt og stille ventiler. <- noget i den stil i hvert fald.
Brugte timer på og finde ud af det.
Mål hvor langt ventilstammen kommer op i topstykket - sammenlign med en nabo-ventil. Selvfølgelig ikke blande indsugning og udstødningsventiler.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det skal lige siges at jeg er 3. ejer af bilen, den er aldrig blevet skruet i, den har aldrig fået lir og gejl, og motoren er ALDRIG blevet åbnet på den, det er 100% sikkert. Det er bilens originale motor, og den har gået 163.000km
Jeg har problemer med at finde en ny indsugningsventil til den. Tager gerne en god brugt hvis der er nogen der har.
Jeg nægter at købe den ved svinemand, han tager 89 kr for den + moms. Dog har de lige 78kr i forsendelse oveni og moms på hele lortet samlet så den ender på 220kr leveret på adressen. Og så kan han rende mig hvor jeg er højest når jeg binder snørrebånd.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Evt kunne du lave en kompressionstest, den viser med det samme om ventilerne lukker tæt, kan købe en tester for 100.-
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Om det er sod, eller en bukket ventil, så skal toppen jo af for at få det ordnet...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Ved godt at fjederen er mega stram, men der sker ikke noget ved at tappe på den stille og roligt.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Den er sikkert kokset til ved styret, eller også har du alligevel fået den bøjet en lille smule.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Det ville nok være nemmest med et andet topstykke, men billigere med en ny ventil og sæde.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg satser på et ny brugt topstykke.
Er der i den forbindelse nogen fidus i at få et topstykke fra en 2,3 eller 2,5 motor ?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Du kunne jo prøve med den danskvand, kan jo ikke skade, vel?
Ellers kan du prøve med en lygte ind gennem tændrørshullet og se hvor meget lys der kommer ind gennem de enkelte ventilers boring.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det med revner er det ikke mest M30´erne der gør det ?
Danskvandstricket (med citrus) er rigtig godt til at afsode motorer med men hvis ventilen er bøjet så skader det mere end det gavner at starte den op og give den nogle velfortjente omdrejninger
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Hvad gør du så, ny ventil eller anden top?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Schmiedmann sælger måske brugte
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg ved sgu ikke rigtig om jeg gør det ene eller det andet.
Der er en gut herinde der har en masse stumper til M20 bla.a en papkasse med ventiler. Så kan nok få en billig brugt af ham.
Der er også en der har en komplet top til salg til 500.- kr så det er også en mulighed.
Jeg tror jeg køber topstykket og renser det af. Hælder noget rød farve på så jeg kan se om det har revner. Hvis det er ok er det jo bare at skrue det på som det er, hvis det til gengæld har revner kan jeg nuppe en ventil fra det og så har jeg reservedele på hylden fremover
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.335
Det er træls det først sker nu, det er ikke 14 dage siden jeg solgte diverse gamle topstykker fra m20 til jernmanden.. Og de fejlede ikke noget..
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 992
Men men men!
Skift den ene ventil. Når du har et topstykke der bare er i orden så giv det den ventil - få slebet alle ventiler og på med toppen igen. Så ved du det er i orden.
Så får du det bare ikke bedre.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Morten ; Var det det du ville gøre, altså skifte ventilen ?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Så det bliver en ny ventil.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
mar 2011
Følger: 65 Følgere: 62 Biler: 5 Emner: 39 Svar: 847
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
mar 2011
Følger: 65 Følgere: 62 Biler: 5 Emner: 39 Svar: 847
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Jamen så ring til Koed eller BMW, sådan en ventil må da kunne skaffes.
mar 2011
Følger: 65 Følgere: 62 Biler: 5 Emner: 39 Svar: 847
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Knasten fejler intet på denne motor, der er ingen spor, streger eller blå mærker. Og så har det også rigtig meget at sige om hvordan bilen er blevet behandlet. Nu har jeg fuld historie med på min. Jeg er 3. ejer af den, og de to øvrige ejere (den første ejer er død så jeg skyder ham til at være omkring midt i 40´erne dengang han købte den i 81), den anden ejer som jeg købte den af var tæt på de 60.
Bilen er blevet serviceret hos BMW i Hobro indtil for 10 år siden. Den har de sidste 10 år kørt godt 20.000km.
Sådan en E30 tretyrker har jo med garanti været i neglene på adskillige ungde knajter der har lagt og brugt den til asfaltskøjte, og service er en by i rusland bortset fra at toppe olien op med hvad der nu lige står forrest på hylden på tanken.
Så hold nu op med alt det der. Jeg har hørt rigtig mange M20 maskiner i min tid, og den her var den mest lydløse og velkørende jeg nogensinde har prøvet. Og de 122hk den skulle have fra fabrikken, de er fandme allesammen i stald skulle jeg hilse at sige.
Da jeg kørte den hjem (i må tænke hvad i vil, det er motorvej og klokken var 23 og der var ingen trafik) trak jeg den fra 60km/t ved indgangen af tunnellen under limfjorden op på et godt stykke over 180 da jeg røg ud på den anden side. Den kørte perfekt!
Den bøjede ventil er iøvrigt ikke motoren der har problemer. Det var mig der ikke tænkte mig om, og sådan er det, dyrekøbte erfaringer.
Planen er at jeg skaffer det sidste jeg skal bruge til ventilskiftet hen over weekenden (ventilfjedertang + sliber og slibepasta), og så får rengjort både karburator, manifold og topstykke grundigt mens jeg har det ude af bilen så det er rent og lækkert når jeg får ventilen.
Så sidst i næste uge skulle den gerne være klar til kamp igen.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Den sidste jeg så slibe ventiler, var på en XT600 hvor der var flere tiendedele sløre i stamme og styr, han mente ikke det kunne gøre det værre at slibe dem. Men det kunne helt stensikkert heller ikke gøre det bedre.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Bestilte i Fredags den nye ventil i England. I dag kl 10.00 kom posten med den ligesom jeg havde afmonteret den gamle. Det er godt nok gået stærkt med at få den over vandpytten !
Så den blev slebet til og monteret.
Jeg "snød" også lidt og nøjedes med at skyde 2 vippere lidt til siden så der lige nøjagtig var plads til ventilfjederværktøjet. Så det lykkedes mig at slibe og montere den nye ventil uden at afmontere hele striben af løftere, løfteraksler osv osv.
Ventilsædet var der intet med, se billede. Jeg er meget glad for at toppen ikke tog skade af at køre med en ventil der egentlig lukkede forkert.
Man kan ca kl 12 på ventilsædet se et mærke fra den gamle ventil. Det er virkelig heldigt der ikke er noget der har slået en revne eller værre...
Det var naturligvis samlet kun 5 minutter motoren var igang, men mange gange skal der sgu ikke andet end en enkelt omdrejning til før det hele brækker sig.
p.s de hakker der er i brændkammeret er nogle ganske små ridser jeg lavede med ventilværktøjet, de træder bare voldsomt frem på billedet da jeg var nødt til at bruge blitz
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Smurte alle små led osv på Karburatoren med Bardahl lejefedt så det hele smasker lækkert når man hiver i gassen
Mangler lige det sidste der skal kobles til, tænding skal lige sættes om igen igen, og så skal tandrem selvfølgelig også på og det.
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.335
BMW m20b20 ventilstøj ?