Hæve antal pladser i bilen? {{forumTopicSubject}}
Hej til alle her inde,
Jeg har et rent hypotetisk spørgsmål som går på:
I en bil med 5 siddepladser hvoraf de 3 på bagsædet er inddelt i 2 pladser med trepunktsele i hver side og i mellem dem en hoftesele. Bilen er så gammel at der både i typegodkendelsen og i regkstreringsattesten ikke er anført hvor mange pladser bilen har eller må have. Hvis man så sagde at der i bilen er plads til en fjerde passager på bagsædet og man til denne tilføjede en ekstra hoftesele via et nyt monteringspunkt lige midt imellem den gamle hofteseles to monteringspunter, det vil altså sige at midterpladsen så at sige bliver delt i to med i alt 2 hofteseler. Ville dette være lovligt?
sep 2003
Følger: 66 Følgere: 83 Biler: 10 Emner: 57 Svar: 1.627
dec 2005
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 313
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 4 Svar: 4
Men ja det kommer sig også af at jeg også tænker at man må sidde så mange som der er seler til.
jan 2010
Følger: 46 Følgere: 1086 Biler: 18 Emner: 90 Svar: 814
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
I min Caprice ku man snildt være 4 på bænken både for og bag...
Afhængig af størrelse selvfølgelig
Men mht. det med sæder er der regler for hvor "bred en røv" man må ha.
I vores limousiner da vi fik dem toldsynet og sku ha plader på, målte de op hvor bredt sædet var og det sku ha en vis bredde for at en person ku være der, så vi kunne eks. ikke ha andet end 2 på midter sædet og så 3 bagi.
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 4 Svar: 4
apr 2006
Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
På køretøj, som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes til fastgørelse af sikkerhedsselen.
Du må altså ikke lave dine egne fastgørelsespunkter.
Efter 1. april 1988 blev det et krav at bilproducenten selv monterede seler ved alle siddepladser.
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.643
mar 2003
Der har været mange igennem tiden løb og hentet seler til deres amerikanere fordi synsmanden ikke har forstået hvordan de fungerede (ved nedbremsning/sammenstød).
Som eks. Malik skriver.
Men hvis nu han ikke laver sine egen fastgørelsespunkter, men benytter dem der i forvejen er og sætte 2 på samme beslag er der vel ingen ko på isen mht. den regel?!
Det er jo hvad selv fabrikkerne gør især ved bagsædet hvor låsen til den ene side og midterselen er forankret i samme skrue/fastgørelses punkt.
maj 2007
Jeg har i hvert fald ladet mig fortælle at 1 sele pr. punkt.
ja er der punkter til endnu en midtersele, så er det self. ok, men tvivler på 2 seler i samme punkt, eller selv at lave et nyt,holder.
Det har fabrikken jo ikke godkendt?
jeg kan tage fejl, men det lyder nu meget rigtigt i mit hoved.
mar 2003
Hvis du tager din E30er og tjekker unde rbagsædet, så sidder der 2 beslag på samme bolt i midten, ligesom der også gør på mi nXr4i og mange andre under bagsædet
Og dem i midten er ikke meget stærkere end dem i siderne, nærmer tværtimod.
maj 2007
Hæve antal pladser i bilen?