{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Hæve antal pladser i bilen? {{forumTopicSubject}}

Hej til alle her inde,
Jeg har et rent hypotetisk spørgsmål som går på:
I en bil med 5 siddepladser hvoraf de 3 på bagsædet er inddelt i 2 pladser med trepunktsele i hver side og i mellem dem en hoftesele. Bilen er så gammel at der både i typegodkendelsen og i regkstreringsattesten ikke er anført hvor mange pladser bilen har eller må have. Hvis man så sagde at der i bilen er plads til en fjerde passager på bagsædet og man til denne tilføjede en ekstra hoftesele via et nyt monteringspunkt lige midt imellem den gamle hofteseles to monteringspunter, det vil altså sige at midterpladsen så at sige bliver delt i to med i alt 2 hofteseler. Ville dette være lovligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hæve antal pladser i bilen?
  • #1   21. aug 2013 Spørg synshallen

• #2   21. aug 2013 så vidt jeg ved er det noget med der må være så mange i bilen som der er seler til.

• #3   21. aug 2013 Jeg håber lidt på der måske var nogle synsmænd der kender svaret, for den jeg selv har ringet til gjorde ikke...
    Men ja det kommer sig også af at jeg også tænker at man må sidde så mange som der er seler til.

• #4   21. aug 2013 halv trælst alligevel! der er i forvejen knap nok plads til 3 i næsten alle biler.. og nu vil du stoppe en fjerde mand ind på bagsædet?

• #5   21. aug 2013 Gsi Munken..
    I min Caprice ku man snildt være 4 på bænken både for og bag...
    Afhængig af størrelse selvfølgelig smiley

Men mht. det med sæder er der regler for hvor "bred en røv" man må ha.
    I vores limousiner da vi fik dem toldsynet og sku ha plader på, målte de op hvor bredt sædet var og det sku ha en vis bredde for at en person ku være der, så vi kunne eks. ikke ha andet end 2 på midter sædet og så 3 bagi.

• #6   21. aug 2013 Spørgsmålet går ikke på om der plads til det kun om det er lovligt smiley

• Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #7   21. aug 2013 Hvis din bil er indregistreret før 1. april 1980 er det måske muligt. Efter den 1. april 1980 var det et krav at bilproducenten selv sørgede for forstærkede forankringspunkter for sikkerhedsseler i karosseriet. Og i detailforskrifterne står der at:

På køretøj, som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes til fastgørelse af sikkerhedsselen.

Du må altså ikke lave dine egne fastgørelsespunkter.

Efter 1. april 1988 blev det et krav at bilproducenten selv monterede seler ved alle siddepladser.

• #8   21. aug 2013 Du må ikke montere en sele selv, du må benytte det antal seler der er i bilen fra fabrikken.

• #9   22. aug 2013 Ah det må man nu altså godt Guru..
    Der har været mange igennem tiden løb og hentet seler til deres amerikanere fordi synsmanden ikke har forstået hvordan de fungerede (ved nedbremsning/sammenstød).
    Som eks. Malik skriver.

Men hvis nu han ikke laver sine egen fastgørelsespunkter, men benytter dem der i forvejen er og sætte 2 på samme beslag er der vel ingen ko på isen mht. den regel?!
    Det er jo hvad selv fabrikkerne gør især ved bagsædet hvor låsen til den ene side og midterselen er forankret i samme skrue/fastgørelses punkt.

• #10   22. aug 2013 cawdy, det er det vel, i og med at 2 seler i samme forankringspunkt giver en øget kraft ved sammenstød, så hvis forankringen er ok ved X kg, er det ikke sikkert den er ved x+x kg?

Jeg har i hvert fald ladet mig fortælle at 1 sele pr. punkt.

ja er der punkter til endnu en midtersele, så er det self. ok, men tvivler på 2 seler i samme punkt, eller selv at lave et nyt,holder.
    Det har fabrikken jo ikke godkendt?

jeg kan tage fejl, men det lyder nu meget rigtigt i mit hoved.

• #11   22. aug 2013 Guru.
    Hvis du tager din E30er og tjekker unde rbagsædet, så sidder der 2 beslag på samme bolt i midten, ligesom der også gør på mi nXr4i og mange andre under bagsædet
    Og dem i midten er ikke meget stærkere end dem i siderne, nærmer tværtimod.

• #12   22. aug 2013 well på min E36 er der et beslag til hver. Men jeg ved ikke om der så er forskel på nye og gamle biler. Jeg ville dog ikke satse, når man tænker på hvor strikse de er med sikkerhedsregler i DK. Men kan intet juridisk finde imod det, så det kan jo være man godt må.

Kommentér på:
Hæve antal pladser i bilen?

Annonce