{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.776 visninger | Oprettet:

Måske nye fælge? overvejelser og tanker derom {{forumTopicSubject}}

Hola alle

Nu nærmer vinteren sig, og fatter Squirrel skal have vintergummiet på. Nu ligger mine sommerhjul snart i en stabel, og det får mig til at tænke:

Jeg skal have skiftet dæk til sommer - de klarer ikke en sæson mere. Og - gummi i den størrelse er jo pænt dyre (245/45-17). Så jeg går og overvejer om jeg skulle skifte fælgene og dækkene ud.

Dog har jeg et par tanker og betænkeligheder, som jeg håber at kunne få noget feedback og sparring på.

De dæk og fælge jeg har nu, er 245/45-17 med continental dæk. De er af "energiklasse C"

Det jeg overvejer er:

1. Samme fælge med et par nye dæk
2. 225/45 17 (altså smallere) med michilin PilotSport med "energiklasse A) altså "mere økonomiske".

Jeg tænker derfor:

1. Kan det overhovedet svare sig, rent økonomisk, at skifte fælge og dæk, og derved gå fra energiklasse C til A? Skifter jeg dækkene alene, er der udgifter for ca. 3000 kr - skifter jeg dæk og fælge, er der udgifter for ca 4000 kr. Kan den forskel på 1000 kr tjene sig ind, når man som jeg kører 50.000 - 60.000 om året?

2. Hvordan med køreegenskaberne? Ved at skifte, får jeg jo et smallere dæk -men - kan det overhovedet mærkes? Begge dæk er jo - så vidt jeg kan vurdere, kvallitetsdæk. Continental ContiSportContact 5 vs Michilin PilotSport.

3. Hvad med designet? De Oxygen fælge jeg har på nu, sad på da jeg købte bilen og det er ikke rigtig en fælg jeg synes er pæn til min bil - men - smag og behag. Dem jeg overvejer er et sæt originale OPC fælge

http://i273.photobucket.com/albums/jj201/Ryanvp/DSC04680.jpg

(tak for lån til internettet)

Men - kan de mon fås i 16"? for - der er dækpriserne jo en helt anden end i 17 og 18 tommer. Ville det gøre den helt store forskel i køregenskaberne, hvis jeg valgte en OPC 16" med et sæt kvalitetsdæk - enten Continental eller Michilin?

<b> Alle gode kommentarer bydes velkommen af det storbarmede egern

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske nye fælge? overvejelser og tanker derom
  • #1   9. okt 2013 225/45R17 er faktisk den "rigtige" størrelse i forhold til speedometer og det den er monteret med fra fabrikken (195/65R15)

OPC fælgene kan ikke fåes i 16", men der er lavet i 17" til Zafira A OPC, dem her:
    http://www.bilgalleri.dk/galleri/220461-opel_zafira_opc_solgt
    De bliver svære at finde med nye dæk til kr. 4000,-

Fælgen du selv linker til er fra Zafira B OPC i 18". De kan sagtens passe uden problemer, men koster fra 5500 og op af med brugte dæk. Dækkene hedder så 225/40R18 og prisen på dækkene er selvfølgelig også højere.

Hvis jeg var dig ville jeg se om man kunne bytte de hjul du har med nogle i 16" evt. med nye dæk og give en skilling oven i. Men de kilometer du kører er komfort en betydelig del og prisen for 205/55R16 er mere konkurrence dygtig. Der er nemlig mange biler som bruger netop denne størrelse og derfor er der priskrig på dem.

I 205/55R16 er der også flere "grønne" dæk som giver lav rullemodstand (Pirelli P7 Cinturato, Michelin Energy Saver, Continental Eco Contact 5 osv.). Med de kilometer du kører, vil du drage fordel af de ekstra kilometer og besparelsen på brændstof. Selvfølgelig er det i småbeløb, men lidt har også ret..

• #2   9. okt 2013 Allan N>> jeg takker for det rigtig gode svar. 18" er nok lige i det største for mig. Så vidt jeg kan se, er det svært - for slet ikke at sige umuligt - at finde et "grønt dæk" i den størrelse. Så jeg vil helt klart se efter noget 16 eller 17" smiley

Problemet er bare, at jeg er blevet ret så verlibt i de OPC fælge. Synes i den grad de er rigtig flotte og står rigtig godt til bilen. Spørgsmålet er så, om jeg kan få overbevist fru Egern om at et sæt nye fælge i samme størrelse er en god ide. Havde ellers håbet, at de kunne fås en størrelse mindre, så jeg kunne bruge den billigere dækpris og bedre brændstofsøkonomi som et argument.

Må nok også give dig ret i, at de 4000 kr var meget lavt sat. må nok mere påregne en større merudgift, hvis jeg skal have et sæt OPC fælge - alt efter om de er med brugte dæk eller står "nøgne".

ARGH - dilemma - OPC fælge er smukke - men - er blot en merudgift til mig. 16" kan være billigere for mig i det lange løb, har endnu ikke fundet et sæt, der kan matche det flotte design jeg ser i et sæt OPC fælge :((

Et er dog sikkert 18" er alt for stort for mig

• #3   9. okt 2013 Glad for du kan bruge mit svar tl noget.
    OPC fælgene er rigtig flotte og mange er derfor ude efter dem. Det får prisen op samtidig med at de koster mange penge fra nye af også.

I 225/45R17 laver Pirelli deres grønne dæk Pirelli P7 Cinturato som er et formidabelt dæk. Det er standard monteret på flere Audi modeller fra fabrikken pga. at den lavere rullemodstand.
    Kunne du ikke selv evt. male de eksisterende fælge for om du så ikke ville beholde dem.
    Var det mig ville jeg som sagt finde et flot sæt 16" med nye eller gode dæk for de 4000,-. Men du har jo hele viinteren til at finde noget og tænke over hvad du vil.

• #4   9. okt 2013 Ja - heldigvis ligger vinteren forude - så må vi se om jeg kan finde en 16" fælg der er lige så pæn som de OPC fælge - selvom - jeg har godt nok set mig lun på dem, hehe

Men - en gang maling kunne da også være en mulighed - det må jeg se om jeg kan hitte u-a smiley

Kommentér på:
Måske nye fælge? overvejelser og tanker derom

Annonce