Nu har jeg fået nok!!!! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Råb om hjælp kan i se
Det drejer sig om min dejlige seat ibiza 1.9tdi 90 hk fra 2000.
Den kører ganske fint indtil den rammer 120-130km/t = 2500 omdr.
Eks. kører på motorvejen og giver gas for at øge hastigheden, pludselig midster den krafterne ved den hastighed og omdr. Derefter føles det som en SDI eller en dovn diesel. Den reagere kun på lidt gas og kan øge hastigheden men UTROLIG langsom. Giver jeg den fuld gas så sker der intet, føler at den nermest får for meget ludt. ( LMM måske )
Jeg har skiftet N75 ventilen men intet tegn på det hjalp. Det eneste der hjælper er at jeg skulle bilen , tænder den igen også kører den som den skal indtil jeg rammer de omdr.
Det skal siges at 1, 2 ,3 gear kan jeg køre helt ud i omdr uden der sker noget, 4-5 gear ja så slukker den for et eller andet
NU har jeg kørt med det her i 2-3 mdr og det har ikke gjordt mig noget da jeg ikke kører så meget på motorvej , kun lidt lande vej ellers i byen. Nu vil jeg gerne få ordnet det her.
Alle slanger et tjekket og alt hvad jeg kunne tjekke.
Hjææælp..
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Det lyder helt sikkert til det er fordi den overbooster.
Når du har skiftet N75 ventilen, er det desværre ofte en anden turbo der skal til.
Men du skal lige have tjekket op på fejkoderne først.
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.280
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 195 Svar: 1.769
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 49 Biler: 29 Emner: 128 Svar: 661
Og der er ikke andet for end at skifte turbo'en...
Man kan rense dem, fik vi gjort på vores gamle Passat, men det er som at pisse i modvind, fik skiftet turbo kort tid efter..
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 82 Svar: 887
Brændstoffilter tvivler jeg stærkt på da det ville være en konstant fejl så.
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 22 Svar: 65
apr 2005
Følger: 68 Følgere: 72 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 196
Hvis ja, så kan jeg garantere for at det er turbo...
For sådan som du skriver det, lyder den som at din turbo laver overtryk = slidt defekt turbo.
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 1 Svar: 400
Min søn har haft det samme måske kan du bruge denne tråd
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=73528
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 37
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 37
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Men sæt nu en tester på
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 230
Hvis man bare, som mange gør, renser VNT delen, samler turboen og køre igen så går der ikke længe før at den er sodet til igen, det er simpel slid og derfor er det bedst med ny.
Men jeg mener da bare ikke at de 90 hestes køre med VNT ?
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 37
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
Den vogn kunne jeg godt have brugt, da jeg var ved at komme for sent til færgen på Sjælland ved odden-Århus afgang. Nåede den dog,på trods af jeg lige fik et utilsigtet stop med en betinget frakendelse af pappet på vejen på en øde motorvej, i øvrigt min første danske fartbøde i 17 år. Har dog generhvervet det igen.
Er bilen til salg?
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 230
http://www.ebay.com/itm/AUDI-SKODA-VOLKSWAGEN-1-9TDI-130HP-GT1749V-717858-Variable-Vain-Nozzle-Ring-/321312086891?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4acfb15b6b
Så for at være god ved min motor vil jeg rense indsugningsmanifolden fuldstændig, EGR osv. for at få den til at køre som en drøm, dette vil jeg også råde andre folk til. Medmindre en N75 ventil er gået (hvilket der sidder 3 af på en vakuumstyret TDI motor) så skulle dette løse problemet på de fleste motorer, med dette problem
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg har umidbart ikke tjekket lmm.
Hvis det er katen så ville det være en konstakt fejl. Var det turboen så ville jeg ikke har så meget skub i den vel ?
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 230
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Alle andre gear kører fantastisk. Intet at komme efter. Jeg gider ikke skifte en masse dele som ikke forbedre fejlen . Og jeg har ikek det samme fenomen som dig, min trækker jævnt og fint helt op til 130 km / t
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 230
Hvis altså din er styret af vakuum.
Har før lavet en bil med dine symptomer, det endte med et turboskift og så kørte den som ny igen
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg er yderst taknemlig for jeres hjælp, det var ikke negativt ment det jeg skrev tidligere SMPK.
Men jeg vil som skrevet tidligere ikke skifte en turbo bare fordi en eller 4 siger det KAN være turboen. Den koster alligevel en del mønter. Så jeg skal være 1000% sikker på at det er den før jeg begiver mig ud i sådan en gandel .
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 230
Vi er alle forskellige og vil gøre tingene på vores måde
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 1 Svar: 400
Har du læst mit indlæg
En 90 hestes har ikke VNT
Nu har jeg 2 gange set at det er den lille ventil der styrer vastegaten som var død
først på min søns Seat og så på min egen Astra, så jeg ville starte der
Sætter du vcds på får du bare at vide at der er overboost og så er du lige vidt
Min søn fik også at vide at der skulle ny turbo på, men den fejlede intet så ud som ny og ingen slør
Først da han skifter N75 og den anden lille magnetventil kørte den igen normalt og har gjort det lige siden
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jo jeg har læst det. Men hvilken magnetventil er der snakke om ?
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
har skiftet
vacuum slanger
n75
lmm
map sensor
dyser
turbo laver 0.6 bar iflg manometer
ingen fejl koder
så hvis der er nogen der har nogen idé
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 1 Svar: 400
Det er den ventil der styrer vastegaten på turboen, i skifter alle N75, men der sidder yderligere en lille ventil som styre vastegaten
Du kan se den her http://www.bilder-hochladen.net/files/k925-68-e96e-jpg-rc.html
N75 er den store og den lille styrer vastegaten
Og igen der er ikke VNT på en 90hk
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 1 Svar: 400
På nin søns Seat Cordoba sidder den her http://www.bilder-hochladen.net/files/k925-c0-b6f0-jpg-rc.html
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
den der sidder ved siden af styrer Egr ventilen.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg kan vel frakoble den og se om den så går i nødprogram med det samme, det burde den vel.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
N75 sidder ikke ved siden af EGR ventilen. Det er den store på billedet som kisser linker til.
Den lille sidder mere til venstre, altså mod EGR ventilen. Mener den lilel hedder N95.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Klikker din n75 ventil meget? Er alle vakum slanger rigtig på?
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
så har du på torpedo pladen 2 ventiler
fra venstre mod højre er det n239 til egr ventil
og så mod højre har du n75 som styrer wastegate også kaldet charge pressure valve solenoid.
den er på en 90 hk tryk styret og ikke vacuum som på 110 hk med vnt turbo.
så er vi enige om at den som Kisser har markeret med rød er n75 ikke?
det er dog en pierburg ventil og ikke bosch som n239 er såvidt jeg husker
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Se lige hvad Kristian har fotaget sig. Stakkels mand, skiftet en masse ting som ikke har hjupet en skid.
Kristian har du fortaget fejludlæsning.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Der noget du ikke forstår, en vcds er 1 procent fejlkode og 99 procent livedata og dem kan du bruge til meget
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
har haft vcds på. fejl koden med n109 open kommer konstant men den fejler intet.
burde heller ikke have indflydelse på top end power.
men hvis der er nogle kloge diesel folk i nordjylland kører jeg gerne efter det hvis der er nogen der vil komme med deres vurdering. er ved at stirre mig blind på problemet tror jeg.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 241
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
har ikke prøvet men kan prøve på vej hjem fra arbejde idag.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 241
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 241
mar 2012
Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 605
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
har tjekket tryk med manometer 0.6 til 0.7 hele vejen op.
det er en agr motor den med elektronisk gas
har ikke haft åbnet til turbo endnu. men det ville også overraske mig hvis den kan lave blowby i selve turboen, nu når den ingen problemer har med at holde konstant tryk
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 241
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg kører gerne turen ned til dig hvis du kan hjælpe.. Send pm så tager vi den derfra.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Vil olie løbe ud når man piller turboen af, og hvad med vandet ?
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 288
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
Ketner 2 gange og Bosch 1 gang.
Ketner mente 1 gang at den ikke fejlede noget, så spurgte jeg om han overhovedet havde prøvet at køre i den. Nej det havde han godt nok ikke men vcds sagde der ingen fejl var.
2 gang mente de det var dyserne, så jeg satte mine nyrenoverede 0.216 dyser i (skulle i alligevel, da man aldrig kan få nok diesel jo)
Ingen virkning.
Bosch mente som altid at det var lmm men de havde lige en billig en til 1200 + moms jeg kunne få monteret. sagde pænt nej tak og kørte hjem og tjekkede med vcds selv. Værdierne på lmm svinger med 20 +- i forhold til forventet.
Gider ikke køre ind til de såkaldte eksperter igen og igen med bilen for blot at skifte den ene ting efter den anden.
Derfor er det rart at få lidt input fra andre som evt har set problemet før eller kan komme med deres ideer til hvad der kan være galt.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Har ingen vcds og kender ikke nogle der har.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Det rør der får fra turbo til intercooler, i en af de samlinger er der lidt olie rundt omkring, hvad betyder det ? at turboen er utæt ?
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 288
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
AHF 110 tdi VNT in Manifold
ALH 90 tdi VNT in manifold
ALE 90 tdi GT 15
AFN 110 tdi VNT bolt on A3
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg tog N75 og N18 ventilen af og gav den en stille til mellem krafig luft fra en kompressor og rensede den .
Satte den på og prøvede en tur. Bilen kører som den skal igen.
maj 2004
Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 766
Hun løste vist sagen for dig. :o)
Men da rart at det var dejligt nemt, og billigt!
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
1000 tak for hjælpen, men jeg syntes også det er vigtig at man skriver hvad man finder ud af så andre kan få glæde af det.
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 1 Svar: 400
Super at du løste problemet, der er ikke noget mere irriterende end en bil der ikke kører ordentligt
Og knuseren tar jeg gerne imod :-)
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg gav den lidt luft, i alle 3 studser. Da jeg satte den i tikkede den sindsygt i 5 sec, også stoppede den. Tænkte den er død
Startede bilen og kørte en tur og fandt hurtigt ud af at nu fungere svinet sku igen
Kisser, en skøn dag får du sikkert en hilsen
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Nu har jeg fået nok!!!!