{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.834 visninger | Oprettet:

Nu har jeg fået nok!!!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Råb om hjælp kan i se smiley

Det drejer sig om min dejlige seat ibiza 1.9tdi 90 hk fra 2000.

Den kører ganske fint indtil den rammer 120-130km/t = 2500 omdr.

Eks. kører på motorvejen og giver gas for at øge hastigheden, pludselig midster den krafterne ved den hastighed og omdr. Derefter føles det som en SDI eller en dovn diesel. Den reagere kun på lidt gas og kan øge hastigheden men UTROLIG langsom. Giver jeg den fuld gas så sker der intet, føler at den nermest får for meget ludt. ( LMM måske )

Jeg har skiftet N75 ventilen men intet tegn på det hjalp. Det eneste der hjælper er at jeg skulle bilen , tænder den igen også kører den som den skal indtil jeg rammer de omdr.
Det skal siges at 1, 2 ,3 gear kan jeg køre helt ud i omdr uden der sker noget, 4-5 gear ja så slukker den for et eller andet smiley

NU har jeg kørt med det her i 2-3 mdr og det har ikke gjordt mig noget da jeg ikke kører så meget på motorvej , kun lidt lande vej ellers i byen. Nu vil jeg gerne få ordnet det her.

Alle slanger et tjekket og alt hvad jeg kunne tjekke.

Hjææælp..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu har jeg fået nok!!!!
  • #1   18. feb 2014 Har du haft en tester på den?
    Det lyder helt sikkert til det er fordi den overbooster.
    Når du har skiftet N75 ventilen, er det desværre ofte en anden turbo der skal til.
    Men du skal lige have tjekket op på fejkoderne først.


  • #2   18. feb 2014 Haft VCDS på ?

  • #3   18. feb 2014 stoppet brændstoffilter evt


  • #4   18. feb 2014 Ny turbo... Vil æde mine svedige underbukser på at den melder ladetryksværdi overskredet hvis du smider en tester på..
    Og der er ikke andet for end at skifte turbo'en...
    Man kan rense dem, fik vi gjort på vores gamle Passat, men det er som at pisse i modvind, fik skiftet turbo kort tid efter..


  • #5   18. feb 2014 Lyder underligt det kun er i 4 - 5 ? Er der noget elektronik der snakker med gearkasse og motor?

    Brændstoffilter tvivler jeg stærkt på da det ville være en konstant fejl så.


  • #6   18. feb 2014 Kunne også godt være en katalysator der er faldet sammen. Det eller turboen.

  • #7   18. feb 2014 Har den olieforbrug ??
    Hvis ja, så kan jeg garantere for at det er turbo...
    For sådan som du skriver det, lyder den som at din turbo laver overtryk = slidt defekt turbo.


  • #8   18. feb 2014
    Min søn har haft det samme måske kan du bruge denne tråd

    http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=73528


  • #9   18. feb 2014 hey. få tjekket din masse måler. og tjek lige det filter der sidder før n75 ventilen, har haft en der opførte sig sådan fordi filteret var stoppet. brug evt et scooter benzin filter istedet.

  • #10   18. feb 2014 afmonter evt stikket masse måleren og se om det blir bedre


  • #11   18. feb 2014 Overtryks fejl, sådan er det næsten altid. Defekt turbo, eller defekte vakum slanger omkring n75 ventil.
    Men sæt nu en tester på


  • #13   18. feb 2014 Jeg har renoveret turboer og har 8 ud af 10 gange oplevet at det er VNT delen som er slidt og derfor kan der sætte sig sod, som så er skyld i at den ikke køre ordentligt. Dette medføre så overboost.
    Hvis man bare, som mange gør, renser VNT delen, samler turboen og køre igen så går der ikke længe før at den er sodet til igen, det er simpel slid og derfor er det bedst med ny.
    Men jeg mener da bare ikke at de 90 hestes køre med VNT ?


  • #14   18. feb 2014 enig. tester på, og fejlsøg ud fra den fejl der er gemt.


  • #15   18. feb 2014 Det fanme da første gang EVER i historien jeg har hørt om en intelligent seat. Den ved da bare at du ingen steder i dk må køre over 130 kmt, og så gider den sgu da ikke mere end det smiley

    Den vogn kunne jeg godt have brugt, da jeg var ved at komme for sent til færgen på Sjælland ved odden-Århus afgang. Nåede den dog,på trods af jeg lige fik et utilsigtet stop med en betinget frakendelse af pappet på vejen på en øde motorvej, i øvrigt min første danske fartbøde i 17 år. Har dog generhvervet det igen.

    Er bilen til salg? smiley


  • #16   18. feb 2014 Da jeg har selv samme problem med min VW Bora 1.9 TDI 130 hk, så har jeg selv gået og spekuleret over hvad jeg skulle gøre ved mit problem. Jeg er kommet frem til at det bedste jeg kan gøre er at pille turboen af, rense turbine(udstødnings)huset fuldstændigt og sætte en ny VNT del i.

    http://www.ebay.com/itm/AUDI-SKODA-VOLKSWAGEN-1-9TDI-130HP-GT1749V-717858-Variable-Vain-Nozzle-Ring-/321312086891?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4acfb15b6b

    Så for at være god ved min motor vil jeg rense indsugningsmanifolden fuldstændig, EGR osv. for at få den til at køre som en drøm, dette vil jeg også råde andre folk til. Medmindre en N75 ventil er gået (hvilket der sidder 3 af på en vakuumstyret TDI motor) så skulle dette løse problemet på de fleste motorer, med dette problem


  • #17   19. feb 2014 Bilen kører og trækker fantastisk indtil 120-130 i timen. Bruger hverken olie eller vand . Kører simpelthen perfekt indtil jeg når den hastighed.

    Jeg har umidbart ikke tjekket lmm.
    Hvis det er katen så ville det være en konstakt fejl. Var det turboen så ville jeg ikke har så meget skub i den vel ?


  • #18   19. feb 2014 Jeg kan love for at der skub i min bil, men den begynder først at trække for sent og den kan gå i nødprogram på motorvejen eller når den får lov at sejtrække, men ellers når den først rammer boost så trækker den pokkers godt

  • #19   19. feb 2014 Jamen bilen kører som den altid har kørt ud over når man rammer de 2500 omdr i 5 gear. og omkring 3500 omdr i 4 gear.
    Alle andre gear kører fantastisk. Intet at komme efter. Jeg gider ikke skifte en masse dele som ikke forbedre fejlen . Og jeg har ikek det samme fenomen som dig, min trækker jævnt og fint helt op til 130 km / t


  • #20   19. feb 2014 Jeg prøver bare at dele ud af min erfaring for at hjælpe dig, jeg ved hvad jeg har oplevet og hvad jeg ser som den mest typiske fejl, symptomerne kan være lidt forskellige, men i sidste ende leder det hen til den samme fejl.
    Hvis altså din er styret af vakuum.
    Har før lavet en bil med dine symptomer, det endte med et turboskift og så kørte den som ny igen


  • #21   19. feb 2014 Kan nemt skyldes en turbo - så melder den sikkert fejl på ladetryks ventilen, eller måske egr ventil/spjældhus

  • #22   19. feb 2014 Egr ventilen blev skilt af og renset for omkring 20.000 km siden . Da havede jeg samme fejl. Men hvis turboen er gået hvordan ville den så stadig trække perfekt det forstår jeg ikke .

    Jeg er yderst taknemlig for jeres hjælp, det var ikke negativt ment det jeg skrev tidligere SMPK.

    Men jeg vil som skrevet tidligere ikke skifte en turbo bare fordi en eller 4 siger det KAN være turboen. Den koster alligevel en del mønter. Så jeg skal være 1000% sikker på at det er den før jeg begiver mig ud i sådan en gandel .


  • #23   19. feb 2014 Dennis, alt kan sælges for penge så du skriver bare en pm smiley

  • #24   19. feb 2014 Det kan være mange ting, jeg siger ikke du behøver at skifte turboen, men vare VNT delen, men få den læst ud og slå de fejl op på google og se hvad folk har gjort for at løse dem,
    Vi er alle forskellige og vil gøre tingene på vores måde


  • #25   19. feb 2014 Absolut. Jeg får læst dem ud og ser hvad de siger. Dog kender jeg ikke noget der har vcds. smiley

  • #26   19. feb 2014
    Har du læst mit indlæg

    En 90 hestes har ikke VNT

    Nu har jeg 2 gange set at det er den lille ventil der styrer vastegaten som var død
    først på min søns Seat og så på min egen Astra, så jeg ville starte der

    Sætter du vcds på får du bare at vide at der er overboost og så er du lige vidt

    Min søn fik også at vide at der skulle ny turbo på, men den fejlede intet så ud som ny og ingen slør

    Først da han skifter N75 og den anden lille magnetventil kørte den igen normalt og har gjort det lige siden smiley


  • #27   19. feb 2014 Kisser :

    Jo jeg har læst det. Men hvilken magnetventil er der snakke om ?



  • #28   19. feb 2014 har akkurat samme problem.

    har skiftet
    vacuum slanger
    n75
    lmm
    map sensor
    dyser
    turbo laver 0.6 bar iflg manometer
    ingen fejl koder

    så hvis der er nogen der har nogen idé


  • #29   19. feb 2014 Ja det er en jungle det her .

  • #31   19. feb 2014
    Det er den ventil der styrer vastegaten på turboen, i skifter alle N75, men der sidder yderligere en lille ventil som styre vastegaten

    Du kan se den her http://www.bilder-hochladen.net/files/k925-68-e96e-jpg-rc.html
    N75 er den store og den lille styrer vastegaten

    Og igen der er ikke VNT på en 90hk


  • #32   19. feb 2014
    På nin søns Seat Cordoba sidder den her http://www.bilder-hochladen.net/files/k925-c0-b6f0-jpg-rc.html


  • #33   19. feb 2014 Den du fortæller om Kisser er N75 ventilen.
    den der sidder ved siden af styrer Egr ventilen.


  • #34   19. feb 2014 den lille lorte ventil skal jeg fanme personligt sørge for at blive brændt op i haven hvis det er den smiley I kan se jeg skal ud med nogle aggressioner. hehe.

    Jeg kan vel frakoble den og se om den så går i nødprogram med det samme, det burde den vel.


  • #35   19. feb 2014 Kristian :

    N75 sidder ikke ved siden af EGR ventilen. Det er den store på billedet som kisser linker til.
    Den lille sidder mere til venstre, altså mod EGR ventilen. Mener den lilel hedder N95.


  • #36   19. feb 2014 Nej N18 hedder den, også kommer N239 også N75, set fra venstre side og mod højre, hvis man står foran bilen og kigger ind i ruden.

  • #37   19. feb 2014 hvis wastegaten hænger vil den på et tidspunkt registere forkert ladetryk, og melde fejl på en ventil - og det er 99% sikkert altid pga. turbo mener det hele er sammenbygget på sådan en med wastegaten/turbo

  • #38   19. feb 2014 Få nu den computer på, så du kan udlæse live data, jeg garanterer det er et sted i turo systemet fejlen er.. Vil æde min kat på det.
    Klikker din n75 ventil meget? Er alle vakum slanger rigtig på?


  • #39   19. feb 2014 den lille helt henne ved egr ventil sidder lige under indsugning er n18 som er til anti shudder valve
    så har du på torpedo pladen 2 ventiler
    fra venstre mod højre er det n239 til egr ventil
    og så mod højre har du n75 som styrer wastegate også kaldet charge pressure valve solenoid.
    den er på en 90 hk tryk styret og ikke vacuum som på 110 hk med vnt turbo.

    så er vi enige om at den som Kisser har markeret med rød er n75 ikke?
    det er dog en pierburg ventil og ikke bosch som n239 er såvidt jeg husker


  • #40   19. feb 2014 Alex: I stort set alle tilfælde får du en fejl der siger over boost, eller underboost, hvad kan du bruge det til . Ikke en skid. Alle de test bla bla bla, dur ikke altid til en skid.

    Se lige hvad Kristian har fotaget sig. Stakkels mand, skiftet en masse ting som ikke har hjupet en skid.

    Kristian har du fortaget fejludlæsning.


  • #41   19. feb 2014 Siqu
    Der noget du ikke forstår, en vcds er 1 procent fejlkode og 99 procent livedata og dem kan du bruge til meget


  • #42   19. feb 2014 stumperne koster gratis. ligger på lager.
    har haft vcds på. fejl koden med n109 open kommer konstant men den fejler intet.
    burde heller ikke have indflydelse på top end power.

    men hvis der er nogle kloge diesel folk i nordjylland kører jeg gerne efter det hvis der er nogen der vil komme med deres vurdering. er ved at stirre mig blind på problemet tror jeg.


  • #43   20. feb 2014 Sker fejlen ikke hvis i frem provokere den? Altså hold den i bremsen og giv noget gas?

  • #44   20. feb 2014 kenneth du tænker i 1 2 og 3 gear?
    har ikke prøvet men kan prøve på vej hjem fra arbejde idag.


  • #45   20. feb 2014 Jaa vil nu mene at når din motor er så mekanisk som den er at man burde kunne fremprovokere det hvis det er turbo. Er det en af de der 1Z motor der ligger i den?

  • #46   20. feb 2014 Har du været inde og kigge i turbo'en slør og vinger, olie osv..? Og har du målt lade trykket?

  • #47   20. feb 2014 Jeg har også fået nok - nok af DÅRLIGE OVERSKRIFTER på forum-emner!!!!!

  • #48   20. feb 2014 lund, hvis du ikke vil deltage med noget fornuftigt så lad være.

    har tjekket tryk med manometer 0.6 til 0.7 hele vejen op.
    det er en agr motor den med elektronisk gas
    har ikke haft åbnet til turbo endnu. men det ville også overraske mig hvis den kan lave blowby i selve turboen, nu når den ingen problemer har med at holde konstant tryk


  • #49   20. feb 2014 Ku være sjovt og se hvad lade trykket er når det sker.. Starter motorlampe ?

  • #50   20. feb 2014 Hold kæft man. Der bliver gættet i øst og vest, og du vil helst ikke skifte i blinde osv. Jamen så kør dog lortet på værksted. Der er folk der sjovt nok er uddannet i den slags. Det vil sgu ikke tage mig mere end et kvarter, med en VCDS og et vakuumur på turboen, at finde ud af hvad den bil fejler.


  • #51   20. feb 2014 Henrik,

    Jeg kører gerne turen ned til dig hvis du kan hjælpe.. Send pm så tager vi den derfra.


  • #52   20. feb 2014 Jeg piller turboen af i weekenden og ser på den. kiggede idag under bilen og så lidt olie ved truboen, så måske er den gået .

    Vil olie løbe ud når man piller turboen af, og hvad med vandet ?


  • #53   20. feb 2014 der er lavet 90 hk med vnt de hedder alh da din motor kode agr køre med trykstyret turbolader.det tager ikke lang tid at finde den fejl med vcds....

  • #54   20. feb 2014 Henrik c: Min har været på værksted
    Ketner 2 gange og Bosch 1 gang.
    Ketner mente 1 gang at den ikke fejlede noget, så spurgte jeg om han overhovedet havde prøvet at køre i den. Nej det havde han godt nok ikke men vcds sagde der ingen fejl var.
    2 gang mente de det var dyserne, så jeg satte mine nyrenoverede 0.216 dyser i (skulle i alligevel, da man aldrig kan få nok diesel jo)
    Ingen virkning.

    Bosch mente som altid at det var lmm men de havde lige en billig en til 1200 + moms jeg kunne få monteret. sagde pænt nej tak og kørte hjem og tjekkede med vcds selv. Værdierne på lmm svinger med 20 +- i forhold til forventet.

    Gider ikke køre ind til de såkaldte eksperter igen og igen med bilen for blot at skifte den ene ting efter den anden.
    Derfor er det rart at få lidt input fra andre som evt har set problemet før eller kan komme med deres ideer til hvad der kan være galt.


  • #55   20. feb 2014 Jamen ganske enkelt. Ladetryksstyring. Dårlig vakuumdåse, dårlig n75 ventil, dårlige vakuumslanger.

  • #56   20. feb 2014 Kan jeg komme forbi også kan du tjekke det efter smiley
    Har ingen vcds og kender ikke nogle der har.


  • #57   20. feb 2014 Ja det kan du da. Send PM.

  • #58   21. feb 2014 pm sendt

  • #59   21. feb 2014 Jeg har lagt mærke til at der er lidt olie i det rør der går ned til intercooleren.
    Det rør der får fra turbo til intercooler, i en af de samlinger er der lidt olie rundt omkring, hvad betyder det ? at turboen er utæt ?


  • #60   21. feb 2014 nej det er oliedampe der kommer fra dit ventildæskel over i indsugningen normalt betyder det intet men hvis turbo er helt def(så ryger den som en gammel færge) kan det være en advarsel om at der er noget helt galt....

  • #61   21. feb 2014 Den ryger ikke, kører som en drøm op til 5 gear i 2500 omdr. hvor den mister sine krafter og kører som en doven golf 2 smiley

  • #62   21. feb 2014 AGR 90 bhp tdi GT15 turbo
    AHF 110 tdi VNT in Manifold
    ALH 90 tdi VNT in manifold
    ALE 90 tdi GT 15

    AFN 110 tdi VNT bolt on A3


  • #63   22. feb 2014 Så løste jeg problemet :

    Jeg tog N75 og N18 ventilen af og gav den en stille til mellem krafig luft fra en kompressor og rensede den .

    Satte den på og prøvede en tur. Bilen kører som den skal igen. smiley


  • #64   22. feb 2014 du burde gi' Kisser et kys.

    Hun løste vist sagen for dig. :o)

    Men da rart at det var dejligt nemt, og billigt!


  • #65   22. feb 2014 Jamen han / hun får sku bare et kys ingen problemer .

    1000 tak for hjælpen, men jeg syntes også det er vigtig at man skriver hvad man finder ud af så andre kan få glæde af det.


  • #66   22. feb 2014 lyder bare godt, så mangler vi bare min den gad og gøre det samme.

  • #67   22. feb 2014
    Super at du løste problemet, der er ikke noget mere irriterende end en bil der ikke kører ordentligt smiley

    Og knuseren tar jeg gerne imod smiley :-)


  • #69   23. feb 2014 Er det ny N18, N75 du har på Kristian , eller prøv det samme som mig.
    Jeg gav den lidt luft, i alle 3 studser. Da jeg satte den i tikkede den sindsygt i 5 sec, også stoppede den. Tænkte den er død smiley

    Startede bilen og kørte en tur og fandt hurtigt ud af at nu fungere svinet sku igen smiley

    Kisser, en skøn dag får du sikkert en hilsen smiley


  • #70   23. feb 2014 har prøvet med ny, og har haft stjålet min lillebrors også. + reserven fra hylden.

  • #71   23. feb 2014 Bægge to?

Kommentér på:
Nu har jeg fået nok!!!!

Annonce