Lugt fra klimaanlæg Lugt fra klimaanlæg
Hej
Det er begyndt at lugte lidt surt, fra ventilationsdyserne i min Vectra. Det er vel at mærke ikke så udtalt når klimaanlægget kører, men det er værst når jeg starter bilen, kører lidt uden at tænde for klimaanlægget. Når jeg så tænder for klimaanlægget forsvinder lugten lidt efter lidt. Lugten kan mest af alt betegnes som sure sokker eller lidt a la eddike....
Hvad kan det skyldes?
Jeg får mindst 1 gang årligt lavet autoriseret service på et Opel-værksted, men i hvilket omfang er klimaanlæg mv. en del af serviceprogrammet? Kan / skal der skiftes kølemiddel eller lignende jævnligt? Sorry - har absolut 0 forstand på, hvordan sådan et klimaanlæg fungerer.
Tak for jeres kommentarer.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 162
dec 2005
Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 286
http://www.billigbilpleje.dk/product/motip-aircondition-rens-150-ml-orange-10387/
Der findes et hav af mærker som du kan bruge
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.006
Det vil jeg prøve.....vil være fedt hvis det kan løse problemet..
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.191
Havde samme problem med min Vectra.
Så skift det, så virker det nok.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 16 Emner: 1 Svar: 455
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.360
Der er absolut igen grund til at skifte kølemiddel... Det bliver ikke slidt! Hvis trykkende på høj og lav siden er iorden, og temperatur fordelingen på rør også er iorden er der ingen grund til at lave en af og påfyldning som stortset alle virksomheder gør, derefter boner de dig for et sted imellem 750-1200.- selvom det kølemiddel de tapper af bliver fyldt på igen.. Så skal din bil have 500gram og de tapper 470 gram af, tager virksomheden 1000,- for 30 gram og maskinen laver alt arbejdet...
Din lugt i kabinen er formentlig en svampe dannnelse i fordamper kassen, og fjernes ved en rens og et nyt pollenfiler.. Du kan indgå denne svampedannelse ved at slukke dit a/c anlæg 2-3 min før du er hjemme, så tørre fordamper kassen og der vil ikke dannes svamp.
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.064
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
#0 Det er svamp dannelse på og omkring fordamperen der giver den grimme lugt. Du kan forsøge med de kabinerens der bliver foreslået, hvis det ikke virker, må du have fat i et værksted eller AC kyndig firma der direkte kan sprøjte noget bakterie dræbende ind gennem fordamper og luftdyser.
jul 2004
F.eks når tomatmester eller sds køre tilbud - få a/c service for kun 750.- incl moms - tror du så at prisen bliver sat ned hvis de kun skal bruge 30 gram? Nej tror jeg nu ikke
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
jul 2004
jul 2004
Men hvorfor overhovedet lave en af/påfyldning hvis anlæget virker? Se da tryk og mål på rør istedet, det tar 5-7 min
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.393
Lige en kommentar til ovenstående sidste del af svar
"Men hvorfor overhovedet lave en af/påfyldning hvis anlæget virker? Se da tryk og mål på rør istedet, det tar 5-7 min"
Har serviseret AC i mere end 10 år og min erfaring er at selv om højtryk/lavtryk passer 100% kan der nemt mangle mere end 100 gram kølemiddel (de fleste anlæg kører fint på 500 gram - resten er "sikkerhed" for tiden mellem eftersyn (2år) ) så derfor kølemiddel aftappes - renses i fyldestationens filtre og fyldes på sammen med det der mangler i korrekt mængde samt PAG olje til kompressor
(oljen bliver "træt" ligesom alle andre smøreoljer ! )
Hilsner Polobjørn
jul 2004
Og ja, selvom der mangler 100 gram, hva så? kan satme nævne mange der skal have 7-800 gram der køre bedre og længere på en kompressor hvis du nøjes med 450-500 gram.
Og det er også noget sludder, der er på ingen måde grund til at efterfylde olie, hvis der ikke er skiftet en komponent i form af en kompressor, kondensor eller en fordamper.
Eller systemet har været åbent. det forringer din køle evne markant.. bl.a. waeco maskiner står standart til at smide 10ml extra olie på - hvilket er totalt ude i skoven... Spild
Og må jeg sprøge dig on noget? hvordan i f.... tapper du alt olien af? det der ingen maskiner der gør.. de tar det olie der er i kølemiddelen som den kan suge. resten sidder i hele systemet og kan ikke skiftes, med mindre du laver en skyldning - men kondensor og fordamper kan ikke skyldes, så det skifter du måske?
Jeg er ikke kølemontør, jeg har bare 5 kurser i A/C
Men gør du sådan her når du laver a/c service? for så skifter du olie dog uden der der sidder på indersiden af rør, fordamper mv. Du skifter ikke olie ved en aftapning af kølemiddel... den vejer bare det der er bundet i den aftappede mængde kølemiddel og fylder det på igen. og der er INGEN grund til at efterfylde, med mindre du har skiftet en komponent....
http://www.youtube.com/watch?v=TANldmkL0sg
Lugt fra klimaanlæg