2.079 visninger
|
Oprettet:
Vectra c 2,8 OPC {{forumTopicSubject}}
Hej
Har lige et spørgsmål jeg håber i kan svare på.
På de forskellige Vectra C 2,8 OPC er der flere motorkoder /numre, z28 nel /z28net / z28neh
Er er nogen der kender forskelle og årgange samt modeller de er brugt i...
Mit spørgsmål bunder i at min registrerings attest den siger motor er Z28net, men det viser sig nu at motoren er en Z28neh, hvori er forskel/kæde problematik og produktionsår?
Nogen bud, pft.
Finn
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Z28NEL er versionen med 230 HK som blev produceret indtil en gang i 2006. Den blev afløst af Z28NET med 250 HK.
OPC-motoren (som også hedder Z28NET) havde indtil en gang i 2006 255 HK og herefter 280 HK. Begge motorer hedder dog Z28NET.
Sådan som jeg har forstået det, så er Z28NET-motoren i 250 HK´s versionen og i 280 HK´s OPC-versionen kun forskellige mht. motorstyringssoftwaren.
Det er også derfor, at det er forholdsvis nemt at hente en del flere HK ud af den 250 HK´s motor jeg har i min. Kører aktuelt med 310 HK med EDS-tuning.
Måske oversigten her kan hjælpe med at give et overblik.
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Vectra_C
Efter sigende skulle der være flest kædeproblemer med de "nye" motorer, dvs. Z28NET med 250/280 HK.
Jeg har aldrig rigtig fundet ud af, hvad Z28NEH motoren er for en.
Jfr. oversigten på det ovenstående link, bliver motoren vist som værende identisk med 280 HK´s versionen af Z28NET.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Altså
Z28NEL 230hk i V6 Turbo 2006
Z28NET 250hk i V6 Turbo 2007 og frem
Z28NET 255hk i OPC 2006
Z28NEH 280hk i OPC 2007 og frem.
De fleste kædeproblemer kommer i V6 Turbo med 250hk og OPC versionen med 280hk.
Der er andre insugningsknastaksler og anden motorsoftware på 280 versionen iforhold til 255 versionen.
Knastkæderne er også anderledes og desværre har det vist sig at de er svagere end de første modeller.
apr 2014
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 17
Som info til jer der tænker over chiptuning mm.
Fik min rullet hos VAE (Vestsjællands autoelektro) og de rendte ind i problemet med en checksum der ikke passede da programmet var taget ud og deraf kom en masse problemer med ny styreboks og nye koder som samlet kostede 17000.
VAE har taget denne omkostning da de jo havde taget programmet ud,så nu kører bilen igen medspritny boks, dog noget sløv i forhold til før men den skal rechippes i uge 34.
Den havde med "standardprogram" 271 HK og 509 Nm, men det program lavede en masse motorfejl har og der, sikkert et pirat program der ikke har været lagt ordentligt ind.
Jeg regner med at ende på 310_330 hk og 550_ 600 Nm men lige så i ved de er meget fair og rimelige hos VAE
aug 2007
Mht. tuningen så lyder 600 Nm til at være lige i den høje ende af, hvad jeg ville forvente gearkasse / kobling kunne klare.
Jeg har selv EDS-tuning på min, som jeg har haft i godt 1 1/2 år nu. Har stort set altid kørt på højeste trin, dvs. 310 HK / 550 Nm. Især momentet har jeg været lidt betænkelig ved. Men EDS påstår, at den kan holde til det.
Selv om bilen har kørt ca. 175.000 Km har jeg indtil nu ikke haft problemer med gearkasse og kobling, og koblingen hverken fedter eller andet.
Men nu fyrer jeg den heller ikke af ved hvert vejkryds - men gør dog jævnligt brug af de lynhurtige mellemaccelerationer
Håber du får din Vectra til at gå til din fulde tilfredshed
apr 2014
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 17
Jeg medgiver dig din betænkelighed, og nej jeg fyrer den stort set aldrig af,men det er rart at vide den kan.
De 509 Nm den havde før var OK og behøver ikke mere men lad os se hvor vi ender.
Jeg har en masse i gang med motornumre mm for at få klarlagt hvor og hvad der er op og ned i det her.
Til info var den aftalte pris 6087 alt incl for en rulning før og en rulning efter inklusive program og installering, heraf var de 1500 for første rulning og check af diverse parametre så reelt 4500 for nyt program, men ja det tog 14 dage før bilen kørte igen så det var ret surt.....fik forresten at vide der findes en kobling hos Opel der kan holde til de heftige momenter, men den fås nok billigere i Sverige til Saabs model med den motor.
maj 2006
Du har ret i at der er ændret på udstødningen på 280hk OPC. Den er blevet dæmpet noget mere end 255.
Min midterdæmper er en rund gennemstrømspotte originalt. Her kan jeg se at de nyere har fået en oval lyddæmper i stedet.
Jeg tror så ikke det er de såkaldte "elastisk" starter som dræber koblingen, men snare de hæftige momenter ved mellemaccelerationerne som dræber den.
Min egen er dog ikke chip´et og bliver det nok heller aldrig.
aug 2007
OK....jeg troede det var omvendt, og at det var 0-100 accelerationerne, som var hårdest ved koblingen....ved mellemaccelerationerne er den trods alt oppe i fart i forvejen, men du har sikkert ret, så meget er jeg heller ikke inde i det
I min Vectra kører jeg lidt efter devisen, holder det så holder det
Det er måske ikke videre smart, men jeg ville helst ikke undvære det moment og den ret markante forbedring i acceleration (især mellemaccelerationer), som jeg har fået efter EDS-tuningen. Det er markant bedre end standard, synes jeg.
Og går min kobling ved 190.000 pga. EDS-tuning, så vil jeg trøste mig med, at det kunne såmænd ved det km-tal også være sket på en ikke-tunet Vectra.
Men måske man herefter så skal kigge sig om efter den kobling, som @Finn beskriver?
Nogen gange fortryder jeg også lidt, at jeg ikke fik min Vectra kørt ind på rullefelt, men i stedet for valgte en standardløsning fra EDS. Ikke at jeg synes den er dårlig, men på den anden måde var man mere sikker på, at alt var optimeret mest muligt.
På den anden side koste det så også lidt mere, end hvad jeg gav hos EDS, og jeg kan så til enhver tid og så mange gange jeg vil, ændre på tuningprogrammet, køre den tilbage til "standard" osv...Så der er for og imod ved begge løsninger.
maj 2006
Det med kobling er meget svært.. Nogle holder til tuning og andre skifter ved 60000km på standard motor. Det må jo så være måden man kører på,,,
Men viser dog at man kan kører længe, selv med chip, uden at koblingen giver op.
Vectra c 2,8 OPC