Audi A4 problemer {{forumTopicSubject}}
Hey folkens.
Jeg har et problem som jeg håber det er et par "petrolheads" der kan hjælpe mig med!!
jeg købte for ca 3 uger siden en Audi A4, af en privat person.
Han sagde at der skulle en ny luftmængdemåler på, da bilen rystede helt vildt når man startede den, samt havde problemer med at trække, og røg som et damplokomotiv!
jeg kørte til min mekaniker for en uges tid siden - han konstaterede at det var en udstødningsventil, der var knækket et stykke af, og derfor var skyld i "hopperiet" og røgen..
han sender topstykket ind til rep, får det tilbage, sætter det på - "hopperiet" eller ujævn tomgang er væk - MEN....
bilen ryger stadig åndsvagt meget ud af udstødningen når den blir varm - den bruger olie, plus at den engang imellem ved lave omdrejninger nærmest "drukner" et kort øjeblik, for derefter at accelerere normalt...
skal et topstykke "køres" til igen efter rep, og derfor ryger så meget og bruger olie, eller hvad er vi ude i her??
håber der er nogen der kan hjælpe mig!!
Mvh
Martin
dec 2003
Følger: 7 Følgere: 12 Biler: 11 Emner: 92 Svar: 1.623
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nu spørger jeg bare dumt: hvad er en foring, og er den svær/dyr at lave??
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Det stykke der er knækket kan være klemt mellem stempel og foring så den bruger olie som pokker. De er lidt nogle bastarder de AHL motore, for nogle af dem køårer problemfrit 350000km og andre kører ikke 100000km inden de skal renoveres.
Jeg skiftede stempelringe og lejre, samt renoverede topstykke på min brors Passat med samme motor. Den åd ca. 5L olie på et par dages kørsel..... Det fik helt ende efter rep.
Min egen står i garagen og er ved at få ny motor pga. revnet foring. Den haltede også meget, men der var så et stort vandforbrug.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
plus der er kommet en ny toppakning på...
den ryger som ind i helvede når den blir varm - hvid røg!
og så er det som om den nogle gange lige, "drukner" lidt ved lave omdrejninger - men det går hurtigt over for så at accelerere normalt
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Halter den når du starter den efter at den har stået et stykke tid?
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nej, den kører helt smooth i tomgang, og starter hver gang...
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Det er lidt svært at forklare det hele her. Du kan evt. skrue alle 4 tændrør op og se om de er helt sorte eller om en eller flere skiller sig ud mht. udseende.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
men lyder det umiddelbart ikke som en ommer for min mekaniker??
for køres til eller ej - vil ikke mene at en bil skal ryge SÅ meget som min gør, hvis der ikke er noget galt...
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Kun mellem 2 momsregistrerede mekanikere kan der være NUL garanti osv, ikke ved privat handel.
Han fortæller dig jo hvad der er galt, men det ser ikke ud til at det er fejlen, ergo er der en skjult fejl, sælger må til lommen hvis det kommer til retssag.
Der har lige været en lang tråd om det inde på nabositet MCG.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Det med fejlen er jo ikke noget der er opstået efter han har fået den. fejlen har jo været der hele tiden.
Motoren skal skilles ad og som minimum have nye stempelringe. Du må ikke køre mere i den før det er lavet. Eller det skal jeg selvf. ikke bestemme, men vil ikke anbefale det. Det kan nok desværre ikke svare sig at få gjort på et værksted, for så er 10000,- hurtigt væk bare til det.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Jeg ved ikke om han kan være heldig at få sælger til at tage bilen tilbage, men det lyder ikke som om han giver et hak.
Desværre er netop denne type motor en mangelvare i DK og den billigste jeg har fundet for nyligt kostede 5000,- plus moms
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
3 af mine kollegaer og jeg selv har den 101 hk motor i vores biler, Skoda Octavia, Audi A4 og Golf4 1999.
Golfen den var flækket i blokken, så det var lige 10.000,- incl montage osv.
Den står ham i 34 kilo nu.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Sådan fungerer det altså ikke.
Han skal kunne bevise at sælgeren vidste eller burde vide om fejlen tilstedeværelse.
Og det er nok svært hvis sælgeren ikke er mekaniker.
Så det er ikke bare ligeee sådan med at sælger hæfter for enhver fejl på sådan en gammel brugt bil.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Jeg kan med 110% garanti sige at motoren skal ud og renoveres. Den skal have renoveret topstykket med nye paraplyer (olietyve, ventilstammepakninger), planslibning og slibning af alle ventiler. Men dette er vel gjort eftersom topstykket har været sendt ind?
Motorblokken skal adskilles og stempler skal ud og der skal nye stempelringe i (for guds skyld ikke originale fra VW). Den skal hones og måles efter.
Tro mig, det er "ikke bare lige"
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Som skrevet længere oppe er AHL motorene sjældne og dyre i DK.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Jeg kunne undgå at tage motoren ud, men der er næsten ingen plads når den sidder i.
Mit bud på et rep. på værksted er mellem 10 og 15000,- inkl. arbejdstiden på ca. en arbejdsdag.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
Og bruger ikke en autoriseret mekaniker...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
En advokat har inde på motorcykelgalleri forklaret hvordan det hang sammen, en af de længste tråde ever.
Sælger hæfter for skjulte fejl, og der er eksempler på at sælger har måttetv til lommerne, private sælgere.
Der er desværre ikke offentliggjort nogen domme, mener der ligger 15 domme om den type handel gennem de sidste mange år. (sagde advokaten)
De fleste indgår forlig inden de skal i retten.
Købt som beset er bare en frase, ikke en fraskrivelse af nogens ansvar, spørg din advokat om det, han kan henvise til de regler der gælder på området.
Jeg kan ikke hjælpe dig mere.
Go nat
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Det er sandt at en sælger skal hæfte for skjulte fejl.
MEN hvordan har du tænkt dig at bevise at grønthandleren kendte til diverse motorfejl, når det ikke er i hans fagområde?
Det er såment rigtigt at man ikke bare kan bruge købt som beset til alt.
Men du slynger det ud som om at det er let at have bevisbyrden.
Dine sager fra den advokat kan jeg ikke bruge til noget, da der sikkert er specifikke forhold der spiller ind i de 15 sager, som afgører sagens udfald.
DU burde lige slå koldt vand i blodet før du slynger sådan nogle råd ud, som at sælgeren skal hæfte for det og sådan er det bare lol.
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Købt som beset af privat er er jo lidt af et lotteri og der er jo kun kantstens garanti
okt 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 194
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
Er helt blank på den motor lige nu!!
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 8
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Hvad er det konkret du vil vide, mål på skiverne?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
•Dicke/Stärke 10 tykkelse
•Mindestdicke 8 mindste tykkelse
•Höhe 39,9 højde
•Bohrbild/Lochzahl : 5 antal huller
•Lochkreis-Ø112 PCD
•Nabenbohrung-Ø 68 Nav dia
mar 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 8
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Ja de er gode at have, men der er nu ikke noget særligt i det arbejde.
Hjulet af
Kaliper af
Skiver af
Der er dog lidt teknik i de bageste kaliperes adskillelse, i forhold til bare skivens afmontering, men det må prøves.
dec 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 10 Svar: 464
okt 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 49
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Jeg er sgu næsten 100% på at der ikke sidder lejer i de skiver, nu jeg tænker nærmere over det.
På min egen Octavia er der nemlig tromler i bag, der sidder lejerne jo i tromlen.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Har de ikke skiftet dem når topstykket var af??? Olietyvene??
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
okt 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 49
Her er også lige et billede fra ETKA:
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Der er jo ingen skyllekanaler ringene kan falde ud i som på en 2-takts motor, her er cylinderne jo uden huller af nogen art.
Spørg på værkstedet om de paraplyer er skiftet, eller om de kun har skilt ad til den ene ventil.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
okt 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 194
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
Audi A4 problemer