{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.249 visninger | Oprettet:

martin m
martin m
Tilmeldt:
15. mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18

Audi A4 problemer {{forumTopicSubject}}

Hey folkens.
Jeg har et problem som jeg håber det er et par "petrolheads" der kan hjælpe mig med!!

jeg købte for ca 3 uger siden en Audi A4, af en privat person.

Han sagde at der skulle en ny luftmængdemåler på, da bilen rystede helt vildt når man startede den, samt havde problemer med at trække, og røg som et damplokomotiv!

jeg kørte til min mekaniker for en uges tid siden - han konstaterede at det var en udstødningsventil, der var knækket et stykke af, og derfor var skyld i "hopperiet" og røgen..

han sender topstykket ind til rep, får det tilbage, sætter det på - "hopperiet" eller ujævn tomgang er væk - MEN....

bilen ryger stadig åndsvagt meget ud af udstødningen når den blir varm - den bruger olie, plus at den engang imellem ved lave omdrejninger nærmest "drukner" et kort øjeblik, for derefter at accelerere normalt...

skal et topstykke "køres" til igen efter rep, og derfor ryger så meget og bruger olie, eller hvad er vi ude i her??

håber der er nogen der kan hjælpe mig!!

Mvh

Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi A4 problemer
  • #1   7. aug 2014 Hvilken motor og årgang?

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #2   7. aug 2014 det er en 1.6 fra 98

  • #3   7. aug 2014 Det er en AHL motor så. Den har med garanti revnet en foring og sikkert på den bagerste cylinder. Dte er ikke sikkert at din mekaniker har opdaget dette og noget andet er at hvis den havde tabt en ventil, ville motoren være kaput.

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #4   7. aug 2014 det er nemlig en AHL motor!! den har også fået skiftet toppakning... og den bruger ikke vand....

    nu spørger jeg bare dumt: hvad er en foring, og er den svær/dyr at lave??


  • #5   7. aug 2014 Okay, jeg havde lige læst for hurtigt så. Men hvad er det din mekaniker har lavet på den? Har han bare skiftet ventilen?

    Det stykke der er knækket kan være klemt mellem stempel og foring så den bruger olie som pokker. De er lidt nogle bastarder de AHL motore, for nogle af dem køårer problemfrit 350000km og andre kører ikke 100000km inden de skal renoveres.

    Jeg skiftede stempelringe og lejre, samt renoverede topstykke på min brors Passat med samme motor. Den åd ca. 5L olie på et par dages kørsel..... Det fik helt ende efter rep.

    Min egen står i garagen og er ved at få ny motor pga. revnet foring. Den haltede også meget, men der var så et stort vandforbrug.



  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #6   7. aug 2014 så vidt jeg ved har han taget topstykket af, sendt det ind til nogle specialister i Randers (kommer derfra) og det har så - hvad kan man sige - renset det og skiftet udstødningsventilen, der var knækket et stykke af....

    plus der er kommet en ny toppakning på...

    den ryger som ind i helvede når den blir varm - hvid røg!

    og så er det som om den nogle gange lige, "drukner" lidt ved lave omdrejninger - men det går hurtigt over for så at accelerere normalt


  • #7   7. aug 2014 Hvis det er hvid, er det altså kølervæske. Olie ville være blåt.

    Halter den når du starter den efter at den har stået et stykke tid?


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #8   7. aug 2014 så du mener der skal kølervæske på??

    nej, den kører helt smooth i tomgang, og starter hver gang...


  • #9   7. aug 2014 Du skal ud og kigge i beholderen om vandet bobler når den står i tomgang.

    Det er lidt svært at forklare det hele her. Du kan evt. skrue alle 4 tændrør op og se om de er helt sorte eller om en eller flere skiller sig ud mht. udseende.


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #10   7. aug 2014 har lige været nede og tjekke vandstanden, og den var lige en my over max - men kan det virkelig betyde så meget??

  • #11   7. aug 2014 Nej så er det ikke vandforbrug. Så skal du kontrollere olie og tændrørene, for at se det er det den æder.

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #12   7. aug 2014 altså olien kan jeg sige med sikkerhed den æder, for har hældt ca halvanden til to liter på de sidste 2 dage...

  • #13   7. aug 2014 Du må ikke hælde for meget olie på, så kan den springe pakninger, kun til max mærket.

  • #14   7. aug 2014 Km, årgang og pris på den bil?

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #15   7. aug 2014 er ekstremt påpasselig med ikke at hælde for meget olie i....

    men lyder det umiddelbart ikke som en ommer for min mekaniker??

    for køres til eller ej - vil ikke mene at en bil skal ryge SÅ meget som min gør, hvis der ikke er noget galt...


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #16   7. aug 2014 den har kørt 277xxx, fra 98, og gav 11.000 for den

  • #17   7. aug 2014 Evt sælger må punge ud, skjulte fejl kan ikke ansvarsfraskrives på nogen måde, uanset hvad der står i slutsedlen.

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #18   7. aug 2014 den er købt som beset, uden nogen form for garanti - og tro mig, har prøvet på at få sælger til at punge ud!!!! men han ku ikke være mere ligeglad

  • #19   7. aug 2014 Købt som beset dækker IKKE skjulte fejl, det kan enhver advokat forklare dig.
    Kun mellem 2 momsregistrerede mekanikere kan der være NUL garanti osv, ikke ved privat handel.
    Han fortæller dig jo hvad der er galt, men det ser ikke ud til at det er fejlen, ergo er der en skjult fejl, sælger må til lommen hvis det kommer til retssag.
    Der har lige været en lang tråd om det inde på nabositet MCG.


  • #20   7. aug 2014 Prisen er nok 6 kilo for høj med den fejl du finder med toppen.

  • #21   7. aug 2014 Allan:

    Det med fejlen er jo ikke noget der er opstået efter han har fået den. fejlen har jo været der hele tiden.

    Motoren skal skilles ad og som minimum have nye stempelringe. Du må ikke køre mere i den før det er lavet. Eller det skal jeg selvf. ikke bestemme, men vil ikke anbefale det. Det kan nok desværre ikke svare sig at få gjort på et værksted, for så er 10000,- hurtigt væk bare til det.



  • #22   7. aug 2014 Også det jeg siger: Det er en skjult fejl (som må formodes at have været der hele tiden).

  • #23   7. aug 2014 Fejlen er jo ikke "skjult" som sådan. Køber man en bil der hakker og ryger, ved man at noget er helt galt. Dog synd at Martin blev løjet ørene fulde om at det skulle være en luftmassemåler der var fejlen.

    Jeg ved ikke om han kan være heldig at få sælger til at tage bilen tilbage, men det lyder ikke som om han giver et hak.

    Desværre er netop denne type motor en mangelvare i DK og den billigste jeg har fundet for nyligt kostede 5000,- plus moms


  • #24   7. aug 2014 Det er en skjult fejl!

    3 af mine kollegaer og jeg selv har den 101 hk motor i vores biler, Skoda Octavia, Audi A4 og Golf4 1999.
    Golfen den var flækket i blokken, så det var lige 10.000,- incl montage osv.
    Den står ham i 34 kilo nu.


  • #25   7. aug 2014 Allan

    Sådan fungerer det altså ikke.
    Han skal kunne bevise at sælgeren vidste eller burde vide om fejlen tilstedeværelse.
    Og det er nok svært hvis sælgeren ikke er mekaniker.

    Så det er ikke bare ligeee sådan med at sælger hæfter for enhver fejl på sådan en gammel brugt bil.


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #26   7. aug 2014 Jeg tror desværre ligegyldigt hvad jeg gør, at sælger nægter at give mig penge retur!! Har lige snakket med en mekaniker-ven, som nævnte at det ku være paraplyerne - hvad end det så er!!

  • #27   7. aug 2014 Det er IKKE paraplyerne.

    Jeg kan med 110% garanti sige at motoren skal ud og renoveres. Den skal have renoveret topstykket med nye paraplyer (olietyve, ventilstammepakninger), planslibning og slibning af alle ventiler. Men dette er vel gjort eftersom topstykket har været sendt ind?

    Motorblokken skal adskilles og stempler skal ud og der skal nye stempelringe i (for guds skyld ikke originale fra VW). Den skal hones og måles efter.

    Tro mig, det er "ikke bare lige"


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #28   7. aug 2014 Det lyder skrækkeligt dyrt ??

  • #29   7. aug 2014 Da jeg renoverede min brors med samme motor, løb det i knap 5000,- og det er altså uden arbejdsløn, da jeg gjorde det hjemme i garagen.

    Som skrevet længere oppe er AHL motorene sjældne og dyre i DK.


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #30   7. aug 2014 Så 5000 kr, udelukkende for reservedele??

  • #31   7. aug 2014 Yes og planslibning af topstykke. Men vi snakker jo også 4 x stempelringe, 4 x plejllejer, komplet pakningssæt, væsker osv.

    Jeg kunne undgå at tage motoren ud, men der er næsten ingen plads når den sidder i.

    Mit bud på et rep. på værksted er mellem 10 og 15000,- inkl. arbejdstiden på ca. en arbejdsdag.


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #32   7. aug 2014 Det lyder jo helt vanvittigt!! Men alt ved topstykket er jo så lavet... Og man kan vel nøjes med at skifte den evt stempelring der er kaput??

    Og bruger ikke en autoriseret mekaniker...


  • #33   8. aug 2014 Per Veerst:
    En advokat har inde på motorcykelgalleri forklaret hvordan det hang sammen, en af de længste tråde ever.
    Sælger hæfter for skjulte fejl, og der er eksempler på at sælger har måttetv til lommerne, private sælgere.
    Der er desværre ikke offentliggjort nogen domme, mener der ligger 15 domme om den type handel gennem de sidste mange år. (sagde advokaten)
    De fleste indgår forlig inden de skal i retten.
    Købt som beset er bare en frase, ikke en fraskrivelse af nogens ansvar, spørg din advokat om det, han kan henvise til de regler der gælder på området.
    Jeg kan ikke hjælpe dig mere.
    Go nat


  • #34   8. aug 2014 Allan du behøver skam ikke at hjælpe mig, tror du ligeee skal få styr på nogle ting.

    Det er sandt at en sælger skal hæfte for skjulte fejl.
    MEN hvordan har du tænkt dig at bevise at grønthandleren kendte til diverse motorfejl, når det ikke er i hans fagområde?

    Det er såment rigtigt at man ikke bare kan bruge købt som beset til alt.
    Men du slynger det ud som om at det er let at have bevisbyrden.

    Dine sager fra den advokat kan jeg ikke bruge til noget, da der sikkert er specifikke forhold der spiller ind i de 15 sager, som afgører sagens udfald.

    DU burde lige slå koldt vand i blodet før du slynger sådan nogle råd ud, som at sælgeren skal hæfte for det og sådan er det bare lol.


  • #35   8. aug 2014 Uanset om sælger hæfter eller ej kan det aldrig betale sig at starte et civilt søgsmål for det,kommer til at koste mere i advokat end du vinder.
    Købt som beset af privat er er jo lidt af et lotteri og der er jo kun kantstens garanti


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 194
    #36   8. aug 2014 Lyder bestemt som du har slidte olie ringe og stempel ringe. Og så har den brugt en masse olie. Når en motor bruger meget olie dannes der koks på stempeltop og på ventiler. Og når der kommer koks mellem ventil og ventilsædet kan ventilen ikke lukke rigtigt og den bliver varm og til sidst brænder ventilen.. Laver man så kun toppen uden at skifte stempelringe har man den fejl du beskriver. Er selv ved at renovere en motor med samme problem.

  • #37   8. aug 2014 Man skifter ikke kun stempelringe på én cylinder når det hele er adskildt. Desuden er det med garanti også mere end den ene cylinder det er galt med.

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #38   8. aug 2014 Nu blir det så endnu mere mystisk folkens!! Her til morgen da jeg kørte på arbejde, var der ingen røg overhovedet!! Ligemeget hvad jeg gjorde for at prøve og fremprovokere det - ingen røg!

    Er helt blank på den motor lige nu!!


  • #39   8. aug 2014 Det store olieforbrug vil stadig være der.

  • #40   8. aug 2014 34: Total værdiløs argumentation!

  • #41   8. aug 2014 Allan du er da ikke helt for klog lol

  • #42   8. aug 2014 41: Total værdiløs argumentation!

  • #43   9. aug 2014 smiley undskyld . ved ikke om det er her jeg skal spørge ? kan man ikke finde en tegning over bremse/skiver bag på en a4 1997, hvordan det ser ud, som man kan på min gamle golf ?

  • #44   9. aug 2014 Du skulle nok oprette en tråd om det, men det går jo nok alt sammen skal du se.

    Hvad er det konkret du vil vide, mål på skiverne?


  • #45   9. aug 2014 Aussendurchmesser 245 udvendig dia
    •Dicke/Stärke 10 tykkelse
    •Mindestdicke 8 mindste tykkelse
    •Höhe 39,9 højde
    •Bohrbild/Lochzahl : 5 antal huller
    •Lochkreis-Ø112 PCD
    •Nabenbohrung-Ø 68 Nav dia


  • #46   9. aug 2014 min audi skal have skiftet bagbremser og min mand hader "nye" biler så han er i tvivl om hvordan det skal gøres: så kunne det være måska en hjælp med de der tegninger de lavede engang hvor delene var vist hvor de sidder uden at være sat sammen smiley


  • #47   9. aug 2014 En eksploderet tegning eller en samlingstegning.
    Ja de er gode at have, men der er nu ikke noget særligt i det arbejde.
    Hjulet af
    Kaliper af
    Skiver af
    Der er dog lidt teknik i de bageste kaliperes adskillelse, i forhold til bare skivens afmontering, men det må prøves.


  • #48   9. aug 2014 Lad det være en dyr lærestreg. Når man er ude og kigge på bil og bilen bare lige skal have skiftet en føler til 200 kr, du får lige et afslag på 5000 kr fordi sælger har ikke lige tid til at skifte den føler. 99 ud af 100 gange er der altid noget alvorligt galt. Det er så ærgerligt at skulle lægge 20000 kr ved en mekaniker på en nyerhvervelse til 100000. Held og lykke med bilen, håber du slipper nådigt fra det smiley

  • #49   10. aug 2014 Allan mht bagbremserne er der lidt mere i det end at pille kaliber og skive af. Skålene til baghjulslejrene skal bankes ud af de gamle skiver og presses i de nye, da skiven holdes på plads af hjullejrene smiley

  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #50   10. aug 2014 Er begyndt at tænke om det måske ku være ventil løfterne der er slidte, eller ventil pakningerne ser er blevet hårde!!

  • #51   10. aug 2014 De skiver jeg så på nettet var der ingen lejer i, derfor jeg skrev det sådan.

    Jeg er sgu næsten 100% på at der ikke sidder lejer i de skiver, nu jeg tænker nærmere over det.

    På min egen Octavia er der nemlig tromler i bag, der sidder lejerne jo i tromlen.


  • #52   10. aug 2014 Nu spørger jeg lige dumt:
    Har de ikke skiftet dem når topstykket var af??? Olietyvene??


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #53   10. aug 2014 Der må jeg være dig svar skyldig!! Tænker bare, hvis det er stempelringene - burde der så ikke være en mislyd??

  • #54   10. aug 2014 Allan der sidder bestemt lejre i skiven på en a4 fra 1997, har lige lavet det på min egen smiley

    Her er også lige et billede fra ETKA: smiley


    profilbillede
  • #55   10. aug 2014 Nej, ikke for vores øre, men sikkert for måleudstyr af den rigtige slags.
    Der er jo ingen skyllekanaler ringene kan falde ud i som på en 2-takts motor, her er cylinderne jo uden huller af nogen art.

    Spørg på værkstedet om de paraplyer er skiftet, eller om de kun har skilt ad til den ene ventil.


  • martin m
    martin m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #56   10. aug 2014 Jeg kører bilen til mekaniker imorgen, og så må jeg se hvad dommen blir...

  • #57   10. aug 2014 Link virker ikke her på firmaets spritnye pc???

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 194
    #58   10. aug 2014 Nej er ingen mislyd hvis stempelringene er slidte.

  • #59   13. aug 2014 Du kan ikke skifte en foring hvis den er fast, men hvis det er løs burde det godt kunne lade sig gøre

Kommentér på:
Audi A4 problemer

Annonce