BMW N47 motorproblemer {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg overvejer at hente en 120d fra 2010 i Tyskland. Jeg er dog blevet opmærksom på, at der på de dielselmotorer (N47 serien) som BMW har anvendt i både 1, 3 og 5 serien i perioden fra 2007 - 2011 er serieproduktionsfejl, som risikerer at koste en ny motor/omfattende motorreparation:
"The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure.[5] Rattling noise from rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair.[6] The issue applies to all applications and power variants of the engine produced from 01.03.2007 to 01.03.2011. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009. UPDATE - It now seems that there are issues appearing with a limited number of engines manufactured after the supposed safe date of 01.03.2011." ( http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47).... (og jo, jeg er klar over dette er Wiki, men problematikken er så veldokumenteret, at en simpel googlesøgning resulterer i tonsvis af hits.. BBC har endda haft lavet et forbrugerprogram om det: https://www.youtube.com/watch?v=HQpQIi7gI_U).
Da jeg ikke selv har de store indsigter i mekanik og teknik er mit håb, at de herinde som måtte besidde faglig indsigt i disse områder, vil give deres vurdering/dele erfaringer omkring dette problem:
Hvor omfattende er jeres indtryk at det er, hvordan sikrer man sig bedst muligt, skal jeg helt droppe ideen med at hente en bil med pågældende motor (dvs alle 1-serier fra 07 -11), mv.
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 504
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 504
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
I den konkrete bil jeg har kig på, er det en N47D20U0 der ligger i - ved du om denne model også har anden kæde, strammer og glidere?
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 504
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Ok - kan du henvise til din kilde?
Tak for din feedback
apr 2007
Følger: 48 Følgere: 50 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 97
Og som du selv viser, har Wikipedia har en fin beskrivelse af problemet, med kilde henvisninger.
Undskyld hvis det virker som et surt opstød, men med en hurtigt søgning kunne du selv finde kilderne, som du delvist havde i forvejen.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Tak for svar. Som du dog kan læse i den bmw incident report jeg omtaler længere oppe, er problemet først løst i 2011.... Nu du selv taler om research kan jeg oplyse, at der netop er en hel del omtale af problemer med motorer helt frem til 11. Måske du skulle læse hvad jeg skriver, inden du kommer med et sådan svar
apr 2007
Følger: 48 Følgere: 50 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 97
Fejlen opstår på de nye motorer hvis olien bliver for tynd. Såfremt du skifter olien oftere, end de hidtil har antaget fra bmw service, skulle det ikke blive et problem.
Har nogle i familen, som har 120d fra 2011 der har gået omkring 100k og en 520d fra 2010 som har rundet de 250k. Ingen af de to har ikke haft indikationer af kæden skulle være på vej til at knække.
Da det bedste bmw motorer kan lide, er frisk olie. Hvis du skal ud og se på en, kan du lytte, om den har en mislyd (Både når den er HELT kold og varm).
Jeg ved ikke helt hvad du ellers søger af oplysninger om den motor?
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
apr 2007
Følger: 48 Følgere: 50 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 97
jun 2005
Følger: 60 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 32
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 209
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
mar 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 6
jun 2010
Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
motorkode:N47D20A
Hvad skal man pas på her siger i..?
Bilen er kørt 120.000 km nu.. kan ikke høre mislyde eller andet, kun lidt når jeg køre den ud i gear syns jeg der kommer trillende lyd ellers intet ..
Service delvis overholdt..
jun 2010
Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
BMW N47 motorproblemer