En af to bremsekredse defekt {{forumTopicSubject}}
Jeg søger en ekspert som kan give gode råd m.h.t. fejlsøgning på en Corsa 1.4i årgang 1995
Situation: Jeg har to ens Corsaer fra 1995. På den ene virker bremserne perfekt (gjorde, men det kommer vi til)
Den anden skal jeg have synet og mangler nu kun at få bremserne i topform.
Problemet er at pedalen synker betænkeligt mod bunden og føles svampet. OK så, siger enhver, udluft bremserne!
Joh - det har vi så gjort godt og grundig endda.
Når vi udlufter den ene kreds kommer pedalen på ganske som den skal og føles næsten som den skal. Det vil sige at den blot mangler en centimeter og føles en anelse blød, men det er ikke meget.
Når vi så udlufter den anden kreds går det galt. Ventilen åbnes - pedalen går i bund - ventilen lukkes, og så skulle pedalen jo hurtig være klar igen efter et par tråd, men nej! Man kan træde en del gange i løbet af - say 10 sekunder, og så kommer der pedal på. Man kan også helt lade være med at trampe pedalen og vente i 10 sekunder og så bliver pedalen også klar, altså næsten klar som først beskrevet.
Når man så starter motoren synker pedalen ca. 3 centimeter og den bliver svampet.
Bonus oplysninger: Fejlen var i bilen da jeg overtog den. Siden er de bagerste bremsecylindre blevet skiftet. De forreste kalibre, skiverne i for og bakkerne i bag er relativ nye. Hovedcylinderen er lånt fra den anden Corsa, hvor den virkede. ABS-blokken er byttet fra den anden Corsa, hvor den virkede.
Som nævnt har vi snart kørt en liter bremsevæske igennem systemet for at udlufte.
Hvad har vi overset?
En lille bøn: Venligst spar mig for "Er bremseklodserne slidte" og andre - - overflødige bemærkninger.
På forhånd tak.
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.335
2. Har den ALB ventil?
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Så kører retur-pumpen i ABS'en og ventilerne aktiveres, et hjul ad gangen.
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Vi udlufter på den simple måde. En slange på ventilen og en af os åbner og lukker i samspil med at den anden trykker/pumper på pedalen.
Som nævnt har vi byttet ABS blok uden at det gjorde forskel.
Kan det gøre en forskel at have tænding på bilen, så ABS'en får strøm?
Det undrer os stadig at problemet kun er der i den ene kreds.
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.813
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Hmm - første gang vi har dette problem, og vi har udluftet en række systemer med ABS.
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Tjah - ved snart ikke hvad jeg skal tro. Vi har udluftet begge kredse på samme måde, men den ene vil bare ikke lege med.
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Nogen ide til hvordan man udlufter denne ABS blok uden computer, hvis det er muligt?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Er bremsebakker justeret helt op...
Og som en skrev, er i sikker på at albventilen ikke giver sig for meget når i evt. har bilen løftet op når i udlufter...(og virker alb ventilen korrekt)
For at fejlsøge at problemet ikke ligger i hjulene, så prøv at klemme bremse slanger af en efter en, mellem udluftningerne...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Om ALB ventilen giver sig for meget, - hmm. Har prøvet at tvangsstyre armen i yderpositionerne uden at det gør en forskel.
Jeg tænker om denne arm påvirker to ventiler indeni, og at den ene måske hænger, og kun lader lidt væske komme igennem???
Lyder det sandsynligt?
Har endnu ikke klemt slanger.
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
ALB ventilen, som virkede på den anden Corsa er skiftet.
ABS blokken, som virkede på den anden Corsa er skiftet.
Hovedcylinderen, som virkede på den anden Corsa er skiftet.
Bremsecylindrene i bag er skiftet.
Kalibrene i for er forholdvis nye, hvilket belægningerne for og bag også er.
Jeg fatter hat!
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Tjekkede endda lige de bagerste bremsecylindre igen og alt er tops her.
Tilbage er vel kun venstre bremsekaliber, i den kreds der virker bedst, og så bremseslangerne, som jeg i øvrigt også har observeret mens der blev trådt hårdt på bremsen.
Jeg tror snart at jeg er med i skjult kamera!
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
På Audi ved jeg der er 2 ventiler i og det giver skævbremsning hvis den ene er groet fast, men det giver ikke en svampet bremsepedal.
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
I dag har jeg givet hovedcylinderen et reparationssæt, just in case at den ikke tålte at blive flyttet over i denne bil. Stadig ingen forskel.
Jeg har haft frakoblet bremserøret fra ABS blokken og ud til højre forhjul, hvor jeg demonterede udluftningsventilen. Derpå blæste jeg røret igennem med trykluft. Tanken var at der kunne sidde noget snavs, som blokerede for gennemstrømning. Fin gennemgang og efter påfyldning var det samme gamle sang; Svampet pedal.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Du har nok tjekket det, men jeg skriver det alligevel. Virker den selvjusterende del i bagbremse på den defekte kreds. Ellers vil fjedre trække bakker for langt tilbage når bremse slippes. Ellers har jeg ikke noget kvalificeret bud. Mvh. Gert
En af to bremsekredse defekt