{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.597 visninger | Oprettet:

Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugot Boxer Koblings problem {{forumTopicSubject}}

Hej,

De gamle står med en Fiat Ducato 2,3 Multijet fra 2011 - 6 trins gear, der har kørt ca 120.000km. Der har overholdt alle service, det er den de lever af.
Og den begyndte at gøre meget mærkeligt.

4 dage siden lyste den gule motorlampen i 1 min, og så stoppede den igen inden han nåede ind til siden, og har ikke vist sige siden.

I går morges begyndte den og at have svært ved at skifte gear da han kørte, og der kørte han så ud med sidste levering han skulle lave, og da han startede igen var der ingen problemer.

Så kørte han hjem og der var ingen problemer. Så kørte han ud og lavede en levering igen, og der begyndte den at te sig igen da han var kommet derud, heldigvis lige ved siden af hvor jeg bor.

Koblingen virker ikke som om der er meget modstand i pedalen.
Når du holder koblingen nede, og sætter den i gear og langsomt skal sætte i gang, så hugger den meget voldsomt fremad, og jeg mener MEGET voldsomt. Jokker du så koblingen i bund igen, så hugger den stadig og prøver at komme frem ad, og kan sætte foden på bremsen og den stadig prøver til den falder til ro. Slipper du koblingen i et hug, så virker det ikke som om der er nogle problemer. Hvis du stiller den i tomgang i frigear er der heller ikke noget, men man kan høre hvis man træder koblingen ned at det lyder som om der er noget der går imod, lidt lige som koblingen ikke helt slippes og går op og ned af trykfoden.

Han ringede til Fiat, da den er over 2 år, så er der ikke noget at hente der, og de siger at han skal forvente en ny gearkasse/kobling/svinghjul, for det var ikke noget de havde hørt om før. Og nu er det ikke lige dem vi har de bedste erfaringer med (var inde 9 gange for at finde en fejl).

Jeg prøvede og måle bremsevæsken, og den er ikke dårlig, men den er heller ikke god (men tænker, den burde de da have skiftet har bare en med 5 lys på, og den ligger på grænsen til de røde). Og min mistanke ligger på dette, da der ikke virker som om der er meget modstand i pedalen eller at det skal være slave cylinderen. For dette kunne det også være, tænker hvis der nu er luft i den eller noget, men nu har jeg kun set bilen varm, tager op og ser den kold i dag. Men der ligger min mistanke, eller en ny kobling, for den køre fint i gear hvis den står stille.

Er der nogle der har været ude for dette problem før?

Men nu ville jeg så se udluftningen på sådanne en, og der sidder bare en lille plast tap, lige som en normal udluftningsskrue, der hvor det går ind i gearkassen, men jeg kan ikke se noget der åbner for væsken, har gjort det på andre biler før, men har aldrig set dette før? Men man kan heller ikke lige se noget dernede, så ville høre om der var nogle der viste hvordan man gjorde?

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugot Boxer Koblings problem
  • #1   11. sep 2014 lyder som kobling svinghjul der er færdig på den. passer også godt med km. tror ikke gearkassen er færdig. ej heller at bremsevæksen er skyld i det. så stort pres er der nemlig ikke ned til koblingen.

  • #2   11. sep 2014 Hej, Kan det være svinghjulet? Mere kan ikke lige se hvordan det skal kunne gøre det? For du kan jo godt holde i tomgang i gear, og der høre man en skrabe lyd...

    er det et kendt problem at svinghjulet går på disse da?


  • #3   11. sep 2014 svinghjulet er en dualmasse og de har det med at gå i stykker!. ved at min ven ved citroen ofte skifter dem..

    Hvis der er en skrabendene lyd kan det være fordi den går på gearkassen fordi den er meget ødelagt.


  • #4   11. sep 2014 Hej Kennet,

    Takker for oplysningen, så er det jo af med gearkassen og se hvad der foregår.

    Lige et tillægsspørgsmål hvis du ved det... ved du hvor slemme de gearkasser er at tage af? Mere om man kan tage dem nedefra, for efter hvad jeg husker fra i går så det ud som om at man kunne slippe med at skille lidt af oppe og sætte en bom på, og så hive den ud nede fra?


  • #5   11. sep 2014 den ryger neden ud...

    Hvor slem det kan være er forskelligt... en jeg hjalp med endte vi med at pille udstødning og en masse andet af pga. en bolt der sad fast!.. selv efter varme og asen og masen blev hovedet rundt. der blev så svejst en top fast på hovedet... og bolten knækkede!!!.. heldigvis held ind ved gevindet så den ikke sad i vejen for at komme ud.

    Har dog ikke hørt om andre der var/er så dumme... men det kan jo ske.. ellers er det vist lige til smiley


  • #6   11. sep 2014 Ok, så er det til, det kan jeg leve med. Så er der ikke andet end at gå i gang.

    Og endnu engang tak for din hjælpsomhed og tid.


  • #7   11. sep 2014 De plejer at være slemme til at blive utætte i koblingscylinderen. Prøv at lufte den ud og se om ikke væsken er helt sort.

  • #8   11. sep 2014 Svinghjulet er ikke umiddelbart dualmass. Har lige lavet en der havde kørt 60000km. Der var koblingen revet i stykker, og den gjorde ligesom den, rystede helt vildt ved tilkobling. Men på den jeg lavede var svinghjulet også meget tydeligt afmærket, så skiftede både svinghjul og kobling på den. Men det var ikke så dyrt, omkring 4000 i dele originalt. Gearkassen kan sagtens komme nedenom, og der er okay med plads at skrue på.

  • #9   11. sep 2014 Zeeberg, Ang udluftning, jeg kunne i går ikke lige se hvordan du ville udlufte den, kunne godt se der sad en lille tap (lige som normalt på bremse og slavecylindere), men jeg kunne ikke lige se hvordan jeg skulle åbne for det, for det er godt nok ikke lige nemt at se dernede... Så ville høre om det var noget du kunne give en ide om hvad jeg skal lede efter, får den smidt op på en lift senere så kan nok se lidt bedre der, det var mere det er plast, så man skal jo ikke gøre noget forkert, før det går i stykker.

  • #10   11. sep 2014 Der sidder en lille metal clips ved den lille tap, den rykker du en smule ud, og så kan du rykke slangen en smule tilbage og så kommer væsken ud af tappen, når du så er færdig skubber du slangen på plads og låser med clipsen igen.
    Jeg har aldrig skiftet et svinghjul på 2,3 JTD motore, men en del koblinger og lejre i gearkassen.


  • #11   11. sep 2014 Ok takker det gav mening, ja så kan jeg godt se, så skulle jeg have ledt længe for det... takker og jeg prøver at udlufte den og se hvad den siger, og virker det ikke, så ryger gearkassen af...

    ps hvad har du skiftet af lejer i gearkassen?


  • #12   11. sep 2014 Plejer at skifte dem alle, men som regel er det dem på højdegearsakslen der er værst.

Kommentér på:
Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugot Boxer Koblings problem

Annonce