Escort kan ikke starte!! Hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hey BG
Kom hjem fra fyn her tirsdag aften(er fra københavn) bilen kørte
fejlfrit derned og hjem (lå med omkring 140 hele vejen i regnverj)
men næste dag da jeg skulle ud og køre kunne den ikke starte?
kiggede så på de basale ting som om der var tænding på og der
kommer benzin. opdagede så at der ikke var tænding på bilen,
kiggede så lidt på det stik som går til tændspolen for at snævre
problemet lidt ind og når der kom tænding på bilen kunne jeg se
på mit voltmeter at der var strøm i stikket, så tænkte det måtte
være tændspolen, tændrørs hætterne eller tændrørene. prøvede
så at sætte et andet tændrør i og der var stadig ingen gnist,
tjekkede så modstanden i tændrørs hætterne og den var også fin
så tænkte det måtte være tændspolen så skiftede den og.. der
var stadig ingen gnist på bilen?? nogle der kan hjælpe her er
selv løbet helt tør for ideer om hvad det kan skyldes?
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
husk at starte med at tjekke at det ikke bare er en sikring
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
min kammerat kørte altid med en ekstra sikringsboks i bagagerummet
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
ovre ved batteriet kan den godt samle vand. og kiggede på benzin tilførelsen og hvad jeg lige kunne se får den ikke benzin heller.. så ingen gnist og ingen benz. og det ville undre mig at både benzinpumpe og noget med tændingen var røget sammentiedigt. så måske kan det godt være motorstyring eller sikrings boks? men elruder, starter og alt det andet burde da ikke virke hvis sikringsboksen var gået? og en motorstyring ryger vel ikke bare sådan over natten?
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Benzin:
Hvordan har du konstateret at den ikke får benzin?
1. Kører pumpen lige når du sætter tænding på (Slut alt: Blæser, radio mm) sæt tænding på lyt kører i ca. 3 sek så slukker den) Hvis den sidder i tanken kan den godt være svær at høre.
2. Hvis du fjerne stikket til en benzin dyse skal der typisk (Kender ikke lige Ford) være 12V på den ene pol når du turner motoren. (Nogle biler har 12V hele tiden når der er tænding på)
Tænding:
A. Tag et tændrør op - sæt det i mod stel på bilen - turn motor og se om den gnister.
B. På den ene pol af din tændspole skal du have 12V Hvis du ikke har det, skal du finde ud af hvorfor, dette burde ikke være relateret til din ECU da spændingen normalt komme "direkte" fra tændingen!!
Men hvis du ikke har tænding, og ikke har benzin så kunne det tyde på at det er en sensor der er gået. Har du en omdrejnings tæller, og kan du se på den når motor turner?
/Steffen
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
Benzinpumpen køre når jeg sætter tænding på bilen.
Har lige sat en ny tændspole på da jeg troede den var problemet. Der går et stik ind i tændspolen med 3 ledninger en (grøn/rød) en (sort) og en (grøn gul).
Når jeg måler på stikket får jeg 9 volt ud af det stik som går i tændspolen.
Har haft tændrørene ude og sætte på stel og der kommer ikke gnist.
Når jeg har målt på tændspolen har jeg taget tændrørs hætterne af og sat mit voltmeter plus ned i tændspolen og den negative på stel og der kommer 0 volt ud.
Derfor skiftede jeg tændspolen da jeg troede jeg havde fundet problemet men den nye viser også 0 volt.
Men ville mene at stikket som går ind i tændspolen burde vise 12 volt?
har ikke kigget på omdrejnings sensor men når nøglen drejes og motoren turner første omgang så hopper nålen så ville mene sensoren virker.
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
Hvis der ikke er 12 volt ved spolen er det i den kreds du skal finde fejlen, du taber din strøm et sted enten i tændingsbundstykket, sikringsboksen, evt dårlig stel? Bundstykket er nemt nok at tjekke, af med plastikken ved rattet stikket af tændingslåsen, sæt et nyt bundstykke på det løse stik og drej det med en skruetrækker.. Det er ikke en sensor, din spole har ikke noget power at arbejde med
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Samt krumtapsføler!!
Har du et oscilloskop? Så skal du måle på de to ledninger fra VR/krumtapsføleren.
Er det en 16V motor eller en 8V? (Dvs. har den en knastaksel føler eller ej)? Hvis den har sådan en og den fejler, vil bilen kunne køre videre indtil den stoppes og så kan den ikke starte igen.
/Steffen
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
PS: Husk at give besked herinde når du finder fejlen.
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
find din instruktionsbog, find sikringen til tændspolen, og vær sikker på det er den du har fat i.. pil den ud, sæt tænding på, og mål så i sikringens sokkel, på det ene af de ben skal der være 12V og ikke 9 eller 0.. men 12 V og når du har 12V V- som i VOLT så starter den garanteret... ellers kan du til den tid kigge følere...
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
men tænkte om det kunne være startspæren??
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
hvor meget spænding er der på batteriet? er der 12 v der? så taber du din spænding et sted fra batteri til tændspole, det er rimelig klart..
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
PS: Fedt at du bevarer seriøstieten, selv om nogle ikke kan finde ud af at holde en ordenlig tone herinde på BG!!!
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Erkend det nu bare... .)
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
noget undrer mig dog at der går et stik med 1 ledning ind i tændings modulet og den får jord fra det metalbeslag den sidder på bilen med og når jeg måler på den strøm tændings modulet får, så står der 12 volt som der skal, men... burde der ikke gå en ledning ud af modulet også kan ikke se hvordan den kan regulere strømmen og sende den tilbage af samme ledning som den får strøm??
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
"Bare lige for en ordensskyld, hvor har du monteret stel/- ledningen til dit multimeter når du laver målingen på tændspole ledningen?"
Vil det sige at når du tidligere har målt de 9V så har du haft begge "prober" i stikket til tændspolen?
Hvordan virker en tændspole!!:
- En tændspole er faktisk 2 spoler, der er forbundet sammen ved - polen af enheden.
- Den primære spole skal forbindes til 12V.
- Motorstyrringen(ECU) trækker så spolerne til stel, så der trækkes strøm fra 12V klemmen i den primære spole, når så ECU "slipper" ledningen induceres der spænding fra primære til sekundære spolen, pga. viklings forholdet i mellem spolerne bliver den transformerende spænding på sekundær så høj at den kan trække en gnist ved tændrøret.
Så i bund og grund er der kun 3 poler på en tændspole:
1: + = 12V
2: - = Det punkt som ECU / Platiner på gamle biler trækker til Stel (GND)
3: Ledning til strømfordeleren.
Så det er de ledninger der skal være, på det ben jeg har kaldt 2 kan du ikke måle hvad der er rigtigt eller forkert, for det komme an på hvordan din ECU er bygget, det er sikker også derfor at du har målt de 9V der tidligere er blevet diskuteret.
Men se nu at få set på de følere, hvis de ikke virker, kommer der ingen tænding og ingen benzin.
Jeg håber at ovenståene giver mening.
/Steffen
PS: Jord er ikke noget der er på biler, det er noget elektrikerne og gartnere render rundt og roder med. (Stel, Ground, GND eller 0V er de korrekt betegnelser.)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
jaja men det er stadig der fejlen ligger i 90 % af tilfældene, sjovt nok er det altid tænding eller brændstof den mangler når sikringsboksen står af
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
maj 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 30
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
Escort kan ikke starte!! Hjælp!