Toppakning gået, hvad nu? {{forumTopicSubject}}
Hej kloge hoveder.
Bær over med min manglende viden, omkring motorer, men har et spørgsmål.
Er ved at købe mig en Passat 1.9tdi, fra 97. Den har været kørt varm, så nu bruger den både olie og vand. Det er jo så med 99% sandsynlighed toppakningen der er gået, så skal finde ud af at få det lavet, billigst muligt.
Kan topstykket skiftes og så er det det? Eller er der noget længere nede i motoren, der kan være skadet?
En motor koster fra 4500+ og så kommer arbejdslønnen for udskiftning bagefter.
Et fabriksnye topstykke, kan jeg anskaffe for omkring 2200+moms, så det er jo langt billigere, hvis det er nok til at den er fin igen.
På forhånd tak.
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
Så er det ellers bare at samle det igen. Selvfølgelig forudsat det ikke er anden skade
jun 2004
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 8 Emner: 119 Svar: 884
aug 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 83
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Men hvis toppen har været meget varm, så kan den være skæv. Dette kan måles med en rette-skinne når toppen er afmonteret.
Og med den ny top til 2200 så lyder det jo som en billig løsning, der skal så bare også bruges de samme dele som ved toppakning.
Resten af motoren har med 90% sikkerhed ikke taget skade af en overophedning, bare skift olie og filter, og evt kølervæske. Men hvis den har kørt over 250.000, så overvej en renovering af blokken hvis du vælger at smide ny top på. Så har du en nærmest ny motor.
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
Men sidder det der kan gå i stykker, i selve topstykket?
For det nye topstykke er komplet, lige til at smide på, så vil vel være det bedste, så alt virker eller?
Per. Komplet irrelevant spørgsmål.. Det eneste problem er motoren, så det kan ikke blive dyrere end motoren + arbejdsløn.. Og så er det. Stadig en fin bil til pengene.
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Det der kan gå i stykker er selve topstykket, metallet forvrider sig og kan blive skævt under meget høje temp.
Jeg ville heller ikke gide at bruge tid og penge på trykprøvning og planslibning, når et nyt kun koster 2200,-
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Men jeg ville starte med at bare at afmontere den gamle top, pg så tjekke den med en rette-skinne. Der er rimelig stor chance for at den ikke har taget skade overhovedet, og det er nemt og gratis at checke, hvis man har forstand på det.
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 597
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Har set flere eksempler på motorer der har været kørt varm, med smeltet stempel/ødelagt cylinder, eller flækket blok.
Og hvorfor vil sælger ikke selv lave bilen?
Bilen som i forvejen jo ikke koster alverden, er jo nærmest værdiløs, med en defekt motor, hvor man ikke rigtigt har nogen ide om hvor meget der kan være galt..
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
Bilen er rigtig velholdt og har fået skiftet stort set hele undervognen, har intet rust, 1 år til syn og er ellers pæn. Så til 5000.- er det stadig et godt køb.
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Men ja hvis motoren kører "fint" nu, så bør blokken og indmad være helt uskadt.
nov 2014
Følger: 1 Svar: 2
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Den kan dælme også flække alverdens ting og sager på blok og topstykke.
Men hvis du har tillid til sælger, og tror motoren er okay til og skifte toppakning på, så der jo bare og gå igang.
Dog med det forbehold at jeg ville tjekke motoren grundigt igennem, inden jeg gik videre efter adskillelse.
Toppakning gået, hvad nu?