{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.971 visninger | Oprettet:

Toppakning gået, hvad nu? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder.

Bær over med min manglende viden, omkring motorer, men har et spørgsmål.

Er ved at købe mig en Passat 1.9tdi, fra 97. Den har været kørt varm, så nu bruger den både olie og vand. Det er jo så med 99% sandsynlighed toppakningen der er gået, så skal finde ud af at få det lavet, billigst muligt.

Kan topstykket skiftes og så er det det? Eller er der noget længere nede i motoren, der kan være skadet?
En motor koster fra 4500+ og så kommer arbejdslønnen for udskiftning bagefter.
Et fabriksnye topstykke, kan jeg anskaffe for omkring 2200+moms, så det er jo langt billigere, hvis det er nok til at den er fin igen.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toppakning gået, hvad nu?
  • #1   9. dec 2014 Topstykke af, send det til planslibning og trykprøving og så køb et slibesæt plus stræk bolte.
    Så er det ellers bare at samle det igen. Selvfølgelig forudsat det ikke er anden skade


  • #2   9. dec 2014 Planslibning af topstykket og et slibesæt kan vel gøre det, + arbejdsløn smiley

  • #3   9. dec 2014 hvorfor købe en defekt bil hvis du ikke selv kan lave den ? kan nemt ende med at blive dyre ind købe en bil der er i orden fra start af.


  • #4   9. dec 2014 Det kan jo sagens være at der bare skal ny toppakning på... Dvs slibesæt, strækbolte og tandremskit er de eneste dele du skal bruge.

    Men hvis toppen har været meget varm, så kan den være skæv. Dette kan måles med en rette-skinne når toppen er afmonteret.
    Og med den ny top til 2200 så lyder det jo som en billig løsning, der skal så bare også bruges de samme dele som ved toppakning.

    Resten af motoren har med 90% sikkerhed ikke taget skade af en overophedning, bare skift olie og filter, og evt kølervæske. Men hvis den har kørt over 250.000, så overvej en renovering af blokken hvis du vælger at smide ny top på. Så har du en nærmest ny motor.


  • #5   9. dec 2014 Det koster jo mere i arbejdsløn at få det sendt til slibning, med diverse.. Tænker hvis der er andet end det der er galt..

    Men sidder det der kan gå i stykker, i selve topstykket?
    For det nye topstykke er komplet, lige til at smide på, så vil vel være det bedste, så alt virker eller?


    Per. Komplet irrelevant spørgsmål.. Det eneste problem er motoren, så det kan ikke blive dyrere end motoren + arbejdsløn.. Og så er det. Stadig en fin bil til pengene.


  • #6   9. dec 2014 Peter.. Ved ikke hvor varm den har været, men den bruger ca 1 liter olie pr. 1000km og en del vand. Desuden drypper den olie, efter den blev kørt varm.

  • #8   9. dec 2014 det er umuligt at sige før toppen er afmonteret....
    Det der kan gå i stykker er selve topstykket, metallet forvrider sig og kan blive skævt under meget høje temp.

    Jeg ville heller ikke gide at bruge tid og penge på trykprøvning og planslibning, når et nyt kun koster 2200,-


  • #9   9. dec 2014 Hvis det kun er toppen der kan tage skade, er der vel ingen grund til at skifte det hele.. Kender sælger af bilen og den brugte intet, før den kørte varm..

  • #10   9. dec 2014 Så du ville anbefale bare at smide en ny top på og så skulle det hele være fint.. Den har kørt 180.000 motoren.

  • #11   9. dec 2014 Bare sørg for at få fejlsøgt på den af en der ved hvad han laver. For så kan man nemt undgå en situitation som fx "pølse" han nævner...

  • #12   9. dec 2014 Yes yes.. Tak for hjælpen alle sammen.

  • #13   9. dec 2014 Ja i tilfælde af at den gamle top er blevet skæv, så hellere ny frem for planslib, sålænge prisen er så lav.

    Men jeg ville starte med at bare at afmontere den gamle top, pg så tjekke den med en rette-skinne. Der er rimelig stor chance for at den ikke har taget skade overhovedet, og det er nemt og gratis at checke, hvis man har forstand på det.


  • #14   9. dec 2014 Jeg ville ikke ofre de penge på planslibning og tryk prøvning hvis du kan skaffe et nyt topstykket til 2200+m! så ville jeg bare smide nyt topstykket og slibesæt på

  • #15   9. dec 2014 Nu er 100.000 kr spørgsmålet jo, hvor varm den har været kørt!!

    Har set flere eksempler på motorer der har været kørt varm, med smeltet stempel/ødelagt cylinder, eller flækket blok.

    Og hvorfor vil sælger ikke selv lave bilen?

    Bilen som i forvejen jo ikke koster alverden, er jo nærmest værdiløs, med en defekt motor, hvor man ikke rigtigt har nogen ide om hvor meget der kan være galt..


  • #16   9. dec 2014 Bilen kører som den skal, uden at det kan mærkes at der er noget galt, andet end at den tikker lidt og bruger vand/olie.. Han har 3 biler, så derfor gider han ikke lave den. Kender ham som sagt, så er slet ikke bange for at han skjuler noget.

    Bilen er rigtig velholdt og har fået skiftet stort set hele undervognen, har intet rust, 1 år til syn og er ellers pæn. Så til 5000.- er det stadig et godt køb.


  • #17   9. dec 2014 Jeg har godt nok aldrig set/hørt om et smeltet stempel pga for varm motor.... Der skal sku mere til. Forkert forbrænding, og her snakker vi mange hundrede graders varme. Hvor en for varm motor typisk er 90-120 grader varm (målt i vandet)...

  • #18   9. dec 2014 Havde engang en Brava, hvor hele motoren satte sig, da den blev kørt varm.. Men når motoren ellers kører normalt, kan jeg ikke forestille mig, der er noget galt med stempler eller cylinder.

  • #19   9. dec 2014 Ja okay, det kan også ske. Men der er det pga friktionen at der opstår ekstrem varme imellem stempel og cylindervæg, og til sidst udvider stemplet sig lidt og så siger det småkage...

    Men ja hvis motoren kører "fint" nu, så bør blokken og indmad være helt uskadt.


  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #20   10. dec 2014 Du skriver at den smider olie. Smider den også vand, for så kan det godt være at det slet ikke er toppakningen der er defekt, men oliekøler.

  • #21   10. dec 2014 Den smider ikke vand, den bruger det bare..

  • #22   10. dec 2014 Olieforbruget kan vel også skyldes slidte stempelringe? - de kan nemlig heller ikke lide at blive for varme

  • #23   10. dec 2014 Hmm man ser nok flere grimme ting som mekaniker, og jo en motor der er kørt varm, kan sagtens bryde igennem olie filmen i cylinderen, og æde stempel og ringe.

    Den kan dælme også flække alverdens ting og sager på blok og topstykke.

    Men hvis du har tillid til sælger, og tror motoren er okay til og skifte toppakning på, så der jo bare og gå igang.
    Dog med det forbehold at jeg ville tjekke motoren grundigt igennem, inden jeg gik videre efter adskillelse.


Kommentér på:
Toppakning gået, hvad nu?

Annonce