{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.612 visninger | Oprettet:

Batteri fladt. Hva nu? {{forumTopicSubject}}

Der var ikke strøm på min bil overhovedet, da jeg ville starte den i morges. Ikke engang centrallåsen virkede eller lys i instrumentbrættet. Jeg har lånt en booster, men efter 10 minutters ladning vil den ikke starte. Bilen får ihvertfald strøm kan jeg se, da alt elektronik virker i den, men den går død, når jeg prøver at starter den og den "hoster" lidt.

- Skal den have længere tid til at oplade ordentlig?
- Hvis jeg nu fjerner boosteren og der slet ikke er strøm på bilen, er der så noget andet galt?

Det er forresten 2. gang den er blevet helt fladt, fordi jeg har glemt at slukke for lyset inden i bilen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri fladt. Hva nu?
  • simon G
    simon G Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #1   11. dec 2014 Har den først været helt flad og i den her kulde kan du som regel ikke redde batteriet men ja det skal os gerne have 12timer så gi det noget mere eller spar sig selv for at stå i samme problem om en uge og køb en ny smiley

• #2   11. dec 2014 Skift til nyt

• #4   11. dec 2014 på med et nyt batteri

• #6   11. dec 2014 Enten nyt batteri, eller batteripolerne skal udskiftes/strammes.

• #7   11. dec 2014 De fleste autoværksteder har en elektronisk batteritester.

Lad dit batteri helt og ordentligt op med en hjemmelader, og prøv at finde et værksted med sådan en tester.

Men hvis du ikke er indstillet på at købe et batteri til værkstedspris, kan du nok lige så godt smide et T-hansen-batteri eller lignende i med det samme smiley

• #9   11. dec 2014 Har prøvet at tage boosteren fra efter 3 kvarters ladning og der er ingen strøm på bilen, så den er nok helt død nu. Det er forresten også et batteri fra thansen.

En jeg kendte, som snakkede med hans fætter, som var mekaniker mente det også kunne være generatoren. Kan det også være grunden? Ville være lidt træls at købe nyt batteri og den så stadigvæk ikke kan starte.

• #10   11. dec 2014 Det er ikke generatoren hvis du lader på batteriet og der så stadig ingen strøm kommer på.

• #11   11. dec 2014 Imens jeg havde boosterens på virkede alt elektronik i bilen, dog gad den ikke starte. Ligeså snart jeg fjernede boosteren var der ingen strøm på bilen.

Så for at være helt sikkert, så kan det ikke være generatoren men højest sandsynligt batteriet?

• #12   11. dec 2014 Så er det batteriet.

• #13   11. dec 2014 Super, tak for hjælpen. Jeg prøver med et nyt batteri i morgen smiley

• #14   11. dec 2014 Du kan ikke oplade batteriet med en booster, den er kun til at starte bilen med og er den helt flad kan den ha svært ved at starte bilen, specielt hvis du sætter den direkte på batteriet i stedet for til plus og et sted på stel, ikke minus polen.
    På med et lade apparat og lad den lade et pænt stykke tid.

• #15   11. dec 2014 Du kan jo ikke lade et batteri op med en booster.
    Der skal som navnet hentyder en batteri lader til.
    Desuden skal det være en booster af ordenlig kvalitet ellers dur de ikke til andet end at starte en knallert med.
    Start kabler fra en anden bil som køre, så burde du kunne starte.
    Men det er som de 17 andre skriver, højst sandsynligt batteriet som er færdigt.

• #16   11. dec 2014 Så der vil måske være en chance for at starte bilen med startkabler? Har gjort det en gang før, hvor jeg også har kørt den helt flad.

Har dog ikke mulighed for at oplade den på andet vis her hvor jeg bor.

• #17   11. dec 2014 Ja på med nogle kabler, så starter den.

• #18   11. dec 2014 Med en booster er du sikker på at ødelægge batteriet - du må højest lade et batteri med 5% af kapaciteten - ellers vil det blive dårligt/ødelagt - og det lyder, som om det er det, der er i vejen med dit batteri.

• #19   11. dec 2014 startkabler på og så kør en lang tur på mindst en time. men vis ikke det er nogle rigtig gode startkabler, så skal du lade den anden bil køre noget tid inden du prøver at starte.

• #20   11. dec 2014 Ole B det er da noget skidt at du kun må lade med 5%. En bil generator lader da med mere end 5%. Den lader da med op til 60A hvis der er en 60A generator i bilen.

Du tænker på GEL batterier

Med hensyn til opladning af batteriet går det noget langsommere.
    De fleste åbne batterier skal oplades efter C/8 raten.
    C/8 raten betyder dit batteris 20 timers rate divideret med 8.
    Opladningen af dit 220 AH batteri svarer derfor til 26 amps.
    GEL batterier skal oplades med C20 raten altså kun 5% af batteriet kapacitet.
    AGM (de bedste af dem) kan oplades efter C/4 raten om har man laderen til det og forøvrigt vil ofre de meget tykke kabler som kan klare en stor ladestrøm uden nedsmeltning.

• #21   11. dec 2014 #20 En bilgenerator kan rigtignok producere f.eks. 60A, men batteriet er kun en akkumulator - derfor vil den kun aftage en lille del af strømmen - typisk mest lige efter en start - og måske kun i 5 min, før batteriet igen er fuldt opladet.

• #22   12. dec 2014 ole b et bil batteri skal minimum have en lademodtagelighed på mindst 20% af dens kapacitet ved 0 grader. så det er ikke meget hold i det du siger. nu er der jo tale om et batteri der er tomt for strøm. så den er jo ikke ladet op efter 5 min vel. og så vil den også tage i mod mere end 5% så vil den kunne komme op på 60A ladning

• #23   12. dec 2014 #22 nu er det jo ikke godt at aflade et batteri fuldstændigt - og slet ikke at lade det hurtigt op igen, som f.eks vha. en booster eller et kraftigt/for stort ladeapparat.
    En bilgenerator kan godt yde f.eks 60A, men batteriet er stadig kun en akkumulator og det meste af det strøm generatoren laver forbruges normalt straks til drift af bilen, lys mv.
    Er et bilbatteri, blevet totalt afladet er det bedste for batteriet absolut en langsom opladning vha. et alm. ladeapparat, fremfor at få starthjælp og så straks at køre i bilen, hvor batteriet oplades alt for hurtigt af generatoren - men man vil jo også gerne ud at køre eller hjem igen - og så er udgiften til et nyt batteri nok underordnet.

• #24   12. dec 2014 Ole B stop nu en bil bruger ikke 60A i drift det er 730 watt vi snakker om og det er forbruget ikke på en bil. Så kom igen når du ved hvad en bil forbruger og ikke alt dit gætværk. søg dog nu på lademodtagelighed i stedet for at gøre dig selv mere til grin.

• #25   12. dec 2014 Søger du vil du finde ud af at du må lade med 30% af batteriet kapacitet og ikke kun 5%. De 5% du fabler om er ved et GEL batteri

4. Hvad menes der med lademodtagelighed?
    Det angiver hvor effektivt batteriet er
    til at tage imod ladning. Og måles i ampere (A) ved ±0°C. Ved denne temperatur skal lademodtageligheden være mere end 20% af batteriets 20-timers kapacitet. Et batteri med 75 Ah
    skal have en lademodtagelighed på mindst 15A, målt ved ±0°C.

• #26   12. dec 2014 Hvad koster en oplader normalt? ringede til T-Hansen og det billigste var 850 kr. og så kan jeg ligeså godt købe et nyt batteri til 800 kr. Og er flyttet til en ny by, så kender ikke rigtig nogen med en bil, der vil hjælpe mig.

• #27   12. dec 2014 Rune der findes jo mange forskellige men fra 300 og op efter http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/eludstyr/batterilader/batterilader-6-12v-0.8-4.0amp-proc400/n1707786557/pn-529832476/

• #28   12. dec 2014 Ole B du er da godt nok langt ude hvis du tror bilen bruger næsten alt strøm fra generatoren

Svaret kommer fra biltekniske redaktør på FDMs medlemsmagasin, Motor, Søren W. Rasmussen:

"Kørelys på danske biler blev indført i starten af 1990'erne efter svensk forbillede. Ideen er, at det er lettere at se modkørende, når solen står lavt, og i det hele taget er bilerne mere tydelige. Målet har fra starten været, at antallet af ulykker skulle mindskes.

Ulempen ved systemet er, at det ekstra strømforbrug, som pærerne har, medfører et merforbrug af energi i bilerne, ligesom det må forventes at pæreskift kommer til at ske hyppigere.

Forbruget af strøm i bilerne kan beregnes ud fra effekten af pærerne som er 2x55 Watt foran + 2x5 Watt bag + instrumentlys etc., i alt ca. 130 Watt. Kører man 20.000 km om året med en gennemsnitsfart af 50 km/t, vil man benytte bilen i 400 timer. Det giver netto et merforbrug på ca. 5 liter brændstof.

I nyere biler er der gjort meget for at mindske dette merforbrug, i takt med at kørelys på biler bliver indført i alle lande i EU. Man har bl.a. indført kørelyspærer foran af LED-typen, hvor forbruget er reduceret fra 2x55 Watt til i alt ca. 10 Watt. Desuden er lyset i både instrumentbord og i baglygter slukket, når man kører i dagslys.

Derudover er bilerne indrettet, så generatoren kun oplader batteriet, når man slipper speederen. Har man en bil med alle disse systemer installeret (f.eks. visse udgaver af biler fra BMW, Audi, VW, Mercedes eller Opel m.fl.), så vil det samlede merforbrug til kørelyset være så småt, at man kan tillade sig at se bort fra det i praksis."

• #29   12. dec 2014 #27: Hende i telefonen sagde bare, at det mest var beregnet til scooter. Så en 300 kr. er fin nok til opladning? den skal måske bare bruge længere tid til at oplade?

• #30   12. dec 2014 Det står den er til bil også, men ja den lader med 4 ampere i timen, så hvis du har et på 40ah tager det lidt over 10 timer at lade på det.

• #31   12. dec 2014 Nu skal jeg hjælpe dig !!!

dit batteri er klappet sammen = dødt. = drop at lade på det

hvis du vil gøre det selv og billigt

1: find ud af hvilken størrelse batteri der er i din bil. (sikkert 70-80 amp/t eller deromkring nu da det er en diesel) husk og notere ned hvilken side dine poler sider i (evt tag et billede med din tlf)

2:Køre ud i jem og fix

3: find deres afdelling med bil-batterier (plejer at være omkring kassen) de hedder bradford eller noget i den retning.

4: find det batteri der har de rigtigte specs, fysisk størrelse og poler i den rigtige side.

5: tag batteriet gå til kassen og betal (3-400 kr)

6: Skift batteriet forudsat at du har værktøj til at tag det ud med (10 finger og et fastnøgle / topnøgle sæt)

Eller kør til mekanikker og de fixe det for dig på 20 min og det koster dig en 1000

• #32   12. dec 2014 Rune J Som mads siger så skal du have nyt batteri, du kan ikke lade et klappet batteri op igen.

• #33   12. dec 2014 hvor er det sjovt ar høre hvor kloge folk er. i kan da ikke hvide om det batteri er faldet sammen. jeg ville prøve at lade det op, inden at jeg købte et nyt. man kan få ladere i biltema og jem og fix helt ned til 150 kr . de lader godt nok kun med 4 ampere. men så må den jo bare side til dagen efter.

• #34   12. dec 2014 Bo P og så bruge 150 kr og en dag på at lade et batteri op, som så måske ikke virker. Og så skal ud og give 300 kr for et nyt batteri alligevel. så kan han da lige så godt købe et nyt fra starten af og være sikker på det virker.

• #35   12. dec 2014 Ja lidt samme tanke jeg har. Nyt nyt nyt det er lige meget.

Og med den standard af viden tråd starter ligger for dagen gælder det nok at holde det så simplet som muligt !!

Lade med en booster ???

• #36   12. dec 2014 Et ladeapp. der lader med 3 - 5 A er fuldt tilstrækkeligt til de fleste alm. bilbatterier, men man må ikke glemme dem og lade batteriet i for lang tid - derfor er det bedste ladeapp. man kan få er en vedligeholdelseslader, som ganske vist ikke kan lade med særlig stor effekt, men så er man også sikker på ikke at oplade batteriet for hurtigt - og de fås til få hundrede kroner - f.eks.:

http://www.harald-nyborg.dk/p1192/black-og-decker-batterilader

• #37   12. dec 2014 ole B: en elektronisk vedligeholdelses lader, kan desverre ikke bruges til et batteri der er helt flad. da den skal bruge lidt strøm for at komme i gang. så det er ikke en god ide i dette tilfælde

Kommentér på:
Batteri fladt. Hva nu?

Annonce