Batteri fladt. Hva nu? {{forumTopicSubject}}
Der var ikke strøm på min bil overhovedet, da jeg ville starte den i morges. Ikke engang centrallåsen virkede eller lys i instrumentbrættet. Jeg har lånt en booster, men efter 10 minutters ladning vil den ikke starte. Bilen får ihvertfald strøm kan jeg se, da alt elektronik virker i den, men den går død, når jeg prøver at starter den og den "hoster" lidt.
- Skal den have længere tid til at oplade ordentlig?
- Hvis jeg nu fjerner boosteren og der slet ikke er strøm på bilen, er der så noget andet galt?
Det er forresten 2. gang den er blevet helt fladt, fordi jeg har glemt at slukke for lyset inden i bilen.
sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 211 Svar: 1.407
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Lad dit batteri helt og ordentligt op med en hjemmelader, og prøv at finde et værksted med sådan en tester.
Men hvis du ikke er indstillet på at købe et batteri til værkstedspris, kan du nok lige så godt smide et T-hansen-batteri eller lignende i med det samme
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
En jeg kendte, som snakkede med hans fætter, som var mekaniker mente det også kunne være generatoren. Kan det også være grunden? Ville være lidt træls at købe nyt batteri og den så stadigvæk ikke kan starte.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
Så for at være helt sikkert, så kan det ikke være generatoren men højest sandsynligt batteriet?
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
På med et lade apparat og lad den lade et pænt stykke tid.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
Der skal som navnet hentyder en batteri lader til.
Desuden skal det være en booster af ordenlig kvalitet ellers dur de ikke til andet end at starte en knallert med.
Start kabler fra en anden bil som køre, så burde du kunne starte.
Men det er som de 17 andre skriver, højst sandsynligt batteriet som er færdigt.
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
Har dog ikke mulighed for at oplade den på andet vis her hvor jeg bor.
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Du tænker på GEL batterier
Med hensyn til opladning af batteriet går det noget langsommere.
De fleste åbne batterier skal oplades efter C/8 raten.
C/8 raten betyder dit batteris 20 timers rate divideret med 8.
Opladningen af dit 220 AH batteri svarer derfor til 26 amps.
GEL batterier skal oplades med C20 raten altså kun 5% af batteriet kapacitet.
AGM (de bedste af dem) kan oplades efter C/4 raten om har man laderen til det og forøvrigt vil ofre de meget tykke kabler som kan klare en stor ladestrøm uden nedsmeltning.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
En bilgenerator kan godt yde f.eks 60A, men batteriet er stadig kun en akkumulator og det meste af det strøm generatoren laver forbruges normalt straks til drift af bilen, lys mv.
Er et bilbatteri, blevet totalt afladet er det bedste for batteriet absolut en langsom opladning vha. et alm. ladeapparat, fremfor at få starthjælp og så straks at køre i bilen, hvor batteriet oplades alt for hurtigt af generatoren - men man vil jo også gerne ud at køre eller hjem igen - og så er udgiften til et nyt batteri nok underordnet.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
4. Hvad menes der med lademodtagelighed?
Det angiver hvor effektivt batteriet er
til at tage imod ladning. Og måles i ampere (A) ved ±0°C. Ved denne temperatur skal lademodtageligheden være mere end 20% af batteriets 20-timers kapacitet. Et batteri med 75 Ah
skal have en lademodtagelighed på mindst 15A, målt ved ±0°C.
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Svaret kommer fra biltekniske redaktør på FDMs medlemsmagasin, Motor, Søren W. Rasmussen:
"Kørelys på danske biler blev indført i starten af 1990'erne efter svensk forbillede. Ideen er, at det er lettere at se modkørende, når solen står lavt, og i det hele taget er bilerne mere tydelige. Målet har fra starten været, at antallet af ulykker skulle mindskes.
Ulempen ved systemet er, at det ekstra strømforbrug, som pærerne har, medfører et merforbrug af energi i bilerne, ligesom det må forventes at pæreskift kommer til at ske hyppigere.
Forbruget af strøm i bilerne kan beregnes ud fra effekten af pærerne som er 2x55 Watt foran + 2x5 Watt bag + instrumentlys etc., i alt ca. 130 Watt. Kører man 20.000 km om året med en gennemsnitsfart af 50 km/t, vil man benytte bilen i 400 timer. Det giver netto et merforbrug på ca. 5 liter brændstof.
I nyere biler er der gjort meget for at mindske dette merforbrug, i takt med at kørelys på biler bliver indført i alle lande i EU. Man har bl.a. indført kørelyspærer foran af LED-typen, hvor forbruget er reduceret fra 2x55 Watt til i alt ca. 10 Watt. Desuden er lyset i både instrumentbord og i baglygter slukket, når man kører i dagslys.
Derudover er bilerne indrettet, så generatoren kun oplader batteriet, når man slipper speederen. Har man en bil med alle disse systemer installeret (f.eks. visse udgaver af biler fra BMW, Audi, VW, Mercedes eller Opel m.fl.), så vil det samlede merforbrug til kørelyset være så småt, at man kan tillade sig at se bort fra det i praksis."
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2012
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 16 Svar: 223
dit batteri er klappet sammen = dødt. = drop at lade på det
hvis du vil gøre det selv og billigt
1: find ud af hvilken størrelse batteri der er i din bil. (sikkert 70-80 amp/t eller deromkring nu da det er en diesel) husk og notere ned hvilken side dine poler sider i (evt tag et billede med din tlf)
2:Køre ud i jem og fix
3: find deres afdelling med bil-batterier (plejer at være omkring kassen) de hedder bradford eller noget i den retning.
4: find det batteri der har de rigtigte specs, fysisk størrelse og poler i den rigtige side.
5: tag batteriet gå til kassen og betal (3-400 kr)
6: Skift batteriet forudsat at du har værktøj til at tag det ud med (10 finger og et fastnøgle / topnøgle sæt)
Eller kør til mekanikker og de fixe det for dig på 20 min og det koster dig en 1000
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2012
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 16 Svar: 223
Og med den standard af viden tråd starter ligger for dagen gælder det nok at holde det så simplet som muligt !!
Lade med en booster ???
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
http://www.harald-nyborg.dk/p1192/black-og-decker-batterilader
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
Batteri fladt. Hva nu?