1.126 visninger
|
Oprettet:
Bremser til syn {{forumTopicSubject}}
Hej BG. Jeg vil lige høre om reglerne omkring at opgradere bremserne på sin bil. Har overvejet at købe et sæt sportsskiver med huller på bremsefladen samt et sæt EBC greenstuff bremseklodser, men er det lovligt at montere dette når bilen skal til syn?
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
skiver og klodser i original mål der erstatter original kan du skifte som du vil
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
det svare jo til at hvis du køber skiver og klodser i T-svansen så er det en konstruktiv ændring ? det er jo også uoriginal
feb 2013
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 59 Svar: 124
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
feb 2013
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 59 Svar: 124
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
tøjsfabrikanten tilladte slidgrænser. Hvis synsvirksomheden er tvivl om, hvorvidt
komponenterne opfylder slidgrænserne, og disse ikke fremgår af køretøjets
godkendelse eller er kendt af synsvirksomheden, kan fremstilleren anmodes
om at skaffe oplysninger om slidgrænserne.
Montering af bremseskiver (og eventuelt tilhørende calipre) og -tromler med
friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikantens angi-
velser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive ændringer,
der forudsætter dokumentation fra køretøjsfabrikanten eller et anerkendt prøvningslaboratorium. Det skal dokumenteres, at EF-direktivet/ECE-regulativet om
bremser for den aktuelle køretøjskategori er opfyldt, når bremserne er monteret
på den konkrete køretøjstype og -model.
Afvigelser i form af huller eller fræsespor i friktionsflader, udført af komponentfa-
brikanten, anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.
Den originale bremsepedalarm må ikke svækkes ved boring af huller eller an-
den formindskelse af pedalarmens dimensioner uden køretøjsfabrikantens god-
kendelse.
Bremsepedalen skal være forsynet med skridsikker overflade, idet der dog kan
ses bort herfra på veterankøretøjer, der er født med en »glat« pedal.
Bremserør må ikke være tærede i en sådan grad, at godstykkelsen i det tilbage-
værende metal er målbart reduceret, og der må ikke forekomme grubetæringer,
der ikke vil kunne fjernes ved en let slibning/afskrabning. Tærede bremserør må
ikke repareres, men skal udskiftes. I forbindelse med reparation/udskiftning må
der ikke etableres ekstra samlinger. Dog tillades etablering af en enkelt ekstra
samling på den langsgående rørføring, uanset om den fra køretøjsfabrikantens
side er delt eller udelt. Tæthed af uoriginal samling kontrolleres ved syn.
Bremserør og -slanger skal have en passende længde i forhold til fastgørelses-
og ophængspunkter. Der må ikke være sløjfer, unødige buk eller oprulning af
rør og slanger, medmindre køretøjsfabrikanten dokumenteret kræver en særlig
udformning.
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 608
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 1.066
brikanten, anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
Spurgte endda om det var ok.
Bremser til syn