{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.384 visninger | Oprettet:

BMW Getrag 240 E30 M52 motor {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at bygge en M52B28 i min E30 325i.

Gearkassen er jeg nød til at skifte og har købt en 320i Getrag 240 gearkasse. Passer den på min kardan? Jeg regner med at kardanen har samme længde på alle 6-cyl. e30'er?

Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg ser om mit svinghjul er fra en 320i eller 325i? Syntes ikke at der er det typiske 1-cifrede OEM nummer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW Getrag 240 E30 M52 motor
  • #1   5. maj 2015 gearkassen

    profilbillede
  • #2   5. maj 2015 gearkasse og kardan passer sammen - gearkassen passer på din M52 motor

    koblingen er same shit, det er svinghjulet der har noget vægtforskel, bare husk
    at brug en starter fra en m20.., så er du kørende


  • #3   5. maj 2015 Og husk lige at få drejet lidt af bagsiden af svinghjulet, eller fix de bagerste bundkarbolte, ellers kommer svinghjulet til at låse motoren fast...

  • #4   5. maj 2015 Tak Brian! Det lyder fedt. Har læst at jeg skal dreje af afinghjulet for at det kan være der? smiley

  • #5   5. maj 2015 Vigtig detalje DR.house! Har du et godt bud på hvem der kan hjælpe med at afdreje og hvor mange mm skal der tages af?
    Jeg går ud fra at det er den yderste ring på bagsiden, den skal drejes ned? smiley


  • #6   5. maj 2015 Du kan vel også slibe lidt af hovederne på boltene, så de går fri smiley
    Nu kan jeg ik huske hvad 240 er for en guldfisk, men en e30 6cyl gearkasse er der forskel på en 320i og en 325i i længden.
    Men bare du har kardan+gearkasse fra samme bil, er det fint.
    Jeg har dog problemet med en hardyskive der er lidt presset på min 320i, da der er nogle der har smidt 325 bagtøj og gearkasse på, uden at skifte kardanen, så den nu sidder i spænd...

    Og vær også glad for du smider e30 gearkasse på, da du får et "overdrive" i 5. da e30 kører 1.1 i 4. gear hvor M50 først kører det i 5.


  • #7   5. maj 2015 Og nå ja, du skal også lige ha vreden gearskiftet lidt, for ellers ender dit 5. gear helt ovre i handskerummet/på knæet af din passager smiley

  • #8   5. maj 2015 OK, det lyder til at det er noget nemmere at slibe af de bagerste bundkarbolte, hvis det ikke er mere der skal til. Jeg tænker at det er en fin løsning, da M20 svinghjulet er noget lettere end det dobbeltmasse svinghjul der sidder på M52B28 motoren.
    Min gearkasse er en Getrag med OEM nummeret 240.0.0460.90, som ud fra hvad jeg kan læse mig til kommer fra de senere årgange af E30 320i
    Tak for jeres indspark! Det hjalp meget. Så skal jeg bare finde en kardan, da den jeg har nu er fra en helt 3. model + nye bagstøddæmpere og en starter smiley

    Vedr. gearskiftet har jeg læst at man kan købe et shortshift fra en Z3 som skulle passe på og gøre yderligere modifikation unødvendigt. Har ikke lige bestemt mig for hvilken vej jeg går


  • #9   5. maj 2015 Du kan bare købe gearstang fra Z3 1.9 mener jeg det er, det giver automatisk shortshift.

    240 er 320i gearkasse. Der skal du bruge 320i kardan. 325i kardan er for kort.


  • #10   5. maj 2015 Tak, dejligt konkret! - jeg går på jagt efter en 320i kardan og gearstangen fra en z3 1,9L : )

  • #11   5. maj 2015 God jagt - du vil ikke fortryde ombygningen!

  • #12   11. jul 2015 er der nogen her inde der ved hvor lang en 320i kardan er?

    Jeg er ved at købe en brugt af en der har nogle forskellige liggende, men vi er i tvivl om hvilken der er fra en E30 320i, som derfor burde passe i længden til min ombygning : )
    Syntes ikke at jeg kan finde det på nettet


  • #13   2. okt 2016 hvordan kom den til at gå med den gamle 320 gearkasse og så med m52b28 motor??

    skal snart bygge selv, men er ikke helt med på om der er "samme muligheder" med en 240 getrag som der er med en 260 getrag" her tænker jeg den "teoretiske topfart der burde være mulig med en 260 getrag..??!

    mvh


  • #14   2. okt 2016 Gearingen i 5. Gear er den samme på 240 og 260. Hjalp det?

  • #15   2. okt 2016 måske? ;P
    en getrag 260 burde i teorien have en topfart på 318km/t i gear ratio..
    samt 285 i 4gear..

    men er man ude i samme ekstreme hastigheder her eller er det mig der tager fejl så også bagtøj skal med??

    mvh


  • #16   2. okt 2016 Kørte sur i projektet - solgte den som den stod og købt en Z3 3,0i istedet smiley men held og lykke med projektet, min E30 gik i hvert fald godt med en M52B28 smiley

  • #17   2. okt 2016 så fik du bar skiftet olie sump og bundkar osv over fra en m50 fra e34 eller? der er jo normalt ikke plads pga det satans bundkar??

    men vil fandeme også gerne have en b28 i!!!! ;D


Kommentér på:
BMW Getrag 240 E30 M52 motor

Annonce