15.180 visninger
|
Oprettet:
Syn af 'grimme skiver' {{forumTopicSubject}}
Hej Forum,
Min mekaniker fortæller mig at det kan blive svært at få mine bremseskiver igennem næste syn.
Min bil har holdt meget stille og har derfor mærker på skiverne efter bremseklodserne.
Er det noget jeg kan/skal slibe væk eller kan det bremses væk?
Og er det overhoved et problem, for den bremser meget fint og trækker ikke til hverken højre eller venstre.
på forhånd tak
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Den kan ikke synes med rust på skiverne, så vidt jeg er informeret..
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 91
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Så det smarteste er at tage en roterende stålbørste på en vinkelsliber og give dem en tur...
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
af med kaliberen og bremse åg i med hjul boltene med 14 mm møtrikker som "skive" start bilen anden gear og slib det bliver rigtig godt hvis der er nok stål tilbage
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Smart idé... Men hvad med bagskiver? Og så snart forhjul drejer uden baghjul, så plejer der at tænde ABS lampe for fejlkode. Den bliver bilen ikke nemmere at syne med...;)
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Af og til har jeg endda pillet dem af og monteret de gamle igen, da de sådan set ikke fejlede noget (bare husk at montere klodser og skiver på samme sted igen), men jeg har bare ikke orket at diskutere petitesser med div. højhellige synsmænd, der skal have opfyldt deres statistik.
Har så oplevet at når de ikke kan finde bremsefejl, er de endnu mere grundige mht. at finde de mindste ubetydelige rusthuller og pointere dem.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 91
Vi taler om en Focus så bremser er nok ikke den dyreste reservedel nej, men da de ikke er slidt ned ville det måske også være lidt spild.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 65
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Jeg har også prøvet og lade bilen stå i 14 dage... Og den smule rust forsvinder jo første gang man bremser.
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 91
@Steffen den hjemmeside giver intet resultat?
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Hvis skiverne er tykke så gør som 438 siger
Så stor en udskrivning er det altså heller ikke.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Så kør du bare til syn i første omgang...
Jeg fik denne bil ind, og den bremsede fint i bremsestanden ved synshallen..
Den havde ingen kant på skiverne, men selve bremsefladen var piv rusten..og med små sporriller i....
Det blev renset af, og på måden med meget grov slipepude på en excentersliber, mens jeg drejede rundt på skiven, efter bremseklodser var afmonteret.
Og de samme bremseklodser blev smurt op og monteret igen, da de var rustet fast i bremseåget..
Og bilen røg lige igennem syn bagefter....
Synsmanden sagde endda til ejeren af man bare lige kunne slibe skiverne af med et stykke sandpapir...
Jeg ville bare ikke kunne acceptere dette hvis jeg var synsmand, da det ikke var nok at slibe rust af skiver, da de yderste klodser jo sad fast i begge sider, og INGEN bremsevirkning havde de overhovedet,, men på indersiden var skiverne blanke som en barne rumpe...
Og til dem der siger det lugter lidt af nærringe, vil jeg da sige at det behøver nu ikke lugte af nærrghed.
I dette tilfælde ville det jo koste ejeren ca. 2200,-kr. i dele, og arbejdet er jo næsten det samme.
Da det jo ikke var nødvendigt at afmontere bremseåget, som hvis skiven skulle skiftes..
Men regelmæssig service kommer man jo også langt med...
Fejloversigt
6 nærlyslygte, fejljusteret, venstre
5 bremseskive, bremseflade, tæret, bag, udvendigt, begge
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 91
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Måske du ikke engang behøver andet end at afmontere hjulet...
Som andre også foreslår....
Den med 10mm kant er utopi, da en skive sjældent må blive slidt så meget..
Nogle skiver har jo kun eksempel et nyt mål på 20mm. tykkelse, og minimum er måske 17 eller 18 mm. så kan ikke lige se hvor de 10 mm. skulle komme fra, hvis der er nok skive tilbage på din bil, og klodserne ikke er under minimums mål..
Så slib du bare kanten af, eller bare lad helt være..., din mekaniker er jo nødt til at sige noget, så du ikke bagefter bliver sur på ham fordi han ikke har sagt noget...
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
Det jo ikk kun for din skyld de ikk syner dårlige bremser.
Måske man burde tænke på sine med mennesker.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Bilen har jo ikke været til syn endnu....
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 65
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
Hvad snakker du lige om? Der står i vejledningen for syn af køretøjer at der må være 10 mm rustkant. Og der menes selvfølgelig ikke dybden på rust kanten.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Tingene høre som reglen sammen i sidste ende...
Hvis jeg så nogle skiver med 10mm. rustkant ud over skivens tykkelse, så kan skiven sgu ikke overholde sine mål længere..
Og samtidigt, så må det være MEGET længe siden at der er udført service på sådan en bil, og så kan vi jo begynde at snakke om uansvarlighed..
Men 10 mm. helt ærligt..., måske du skulle læse hvad jeg skriver....
10 mm. rustkant, så ender det jo med at klodserne ikke kan ramme skiven til sidst.... pga. rustkant....
Der er jo ikke engang flere centimeter tykkelse på belægningen på de fleste bremsekloidser fra ny...
Og jeg snakker om dybden i forhold til skiven, og ikke bare på yderkanten af skiven...
For hvis det er yderkanten af skiven du snakker om, så havde debatten jo været mere ligegyldigt... og ikke et debatemne..... da det er uden betydning da det ikke har en indvirkning på bremseevnen når det er på yderkanten, forstå mig ret....
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Ja det kan godt være at loven er sådan, men har endnu ikke mødt en bil eller synsmand hvor det har været et problem...
Så længe der er anlægsflade til selve bremseklodsen..
Hvis vi snakker om tykkelsen på skiven, og det er det jeg skriver om, da jeg aldrig har mødt eller stødt på problemer i diameteren...
Men nu skrev han også i #3 følgende, hvor han jo skriver yderst og inderst,, og det kan ikke ligge i diameteren på skiven. (derfor kommenterede jeg det.)
#3
Rene L, der må gerne være rust på skiverne. Op til 10mm rust kant, både yderst og inderst. 10 mm beregnes der fra hvor en ny klods ville slide. Så hvis dine skiver på din Aygo var blevet dumpet, er det fordi der var over 10mm rustkant.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
der var tæring MIDT på skiven pga af for lidt brug af bremsen
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Ok, vidste ikke du havde fået at vide hvilken bil der er...
Han skal jo nok betale arbejdsløn oveni, da han jo skrev at viden ikke var så stor... ;-)'
Rene L
Ok men det var ikke din bil jeg hentyede til, men spørgerens bil..
Men det er oftes sådan at ved normalt brug af en bil, så skal bremse skiver nok holde sig blanke, uanset hvor meget eller lidt man bremser.. hvis man vel og mærke får udført korrekt service, mindst en gang årligt...
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
ingen regel uden undtagelse kigged også lige en ekstra gang da jeg så rusten ikke normalt det kommer midt på skiven
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 65
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 91
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Må indrømme at jeg ikke går så meget op i mærker, men vælger som regel det billigste, medmindre jeg har erfaret at det ikke dur.
Syn af 'grimme skiver'