{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.420 visninger | Oprettet:

Tommy T
Tommy T
Tilmeldt:
21. maj 2007
Emner: 6 Svar: 9

Partikelfilterekspert søges {{forumTopicSubject}}

Jeg har store kvaler med partikelfilteret (eller nogle af de komponenter, der ”arbejder” sammen med det) i min Chevrolet Epica 2,0 VCDi. Partikelfilteret regenerer ALT for ofte, hvilket medfører en meget ringe kørselsøkonomi (fra ca. 13,5 km/l til ca. 11,5 km/l). Under regenereringen kører den omkring 7-8 km/l, og den får tilført så meget diesel at den ikke kan forbrænde det. Det medfører at den overskydende diesel passerer stemplerne og havner i motorolien! Efter 2-3.000 km er oliestanden steget fra mellem min. og max. til at være over max. pga. den tilførtediesel. Så i stedet for at skifte olie for hver 10-15.000 km, så skal jeg som minimum gøre det for hver 2-3.000 km. Et olie- og filterskift koster ca. 750 kr. (i indkørslen), så er det en ret væsentlig gene og udgift at skulle skifte olie 8-10 gange om året…

Sidste år fik jeg – i nævnte rækkefølge – foretaget følgende på bilen for at afhjælpe problemet: Kemisk rensning af filteret, nulstilling af adoption på motoren samt udskiftning af airflowmeteret. Efter nogen tid (4-5.000 km) begyndte der til min store glæde at gå længere i mellem regenereringerne. Og snart var der 1.300 km i mellem. Faktisk var der 9 gange i træk ca. 1.300 km i mellem regenereringerne. Frem til juni i år. Så faldt den til 1.125 km, hvilket dog ikke var alarmerende. Men nu er den igen styrtdykket. Nu er den helt nede og regenerere for hver 175 km. Værkstedet skiftede så airflowmeteret igen (på garantien), men det har ikke umiddelbart hjulpet.

Værkstedet har udlæst fejlkoder på motoren; men der er ingen fejl at se. Der er ikke problemer med kompressionen, så det er ikke derfor at der kommer diesel i motorolien. Det sker kun, når den regenerer for ofte. Nogle har talt om en defekt EGR ventil, men værkstedet afviser at det kan være problemet.

Mit kørselsmønster har ikke ændret sig det fjerneste på det års tid der er gået. Det første folk har sagt (med en bedrevidende mine) har været: ”Du kører alt for mange korte ture!”. 70% af min kørsel er landevejskørsel på 2 x 35 km (til og fra arbejde). Resten af kørslen fordeler sig på alt lige fra korte ture til længere ture på motorvej. Andre har sagt at man bare skal give den en masse omdrejninger (+2.500) under regenereringen, men det gør hverken regenereringerne kortere eller sjældnere. Andre siger at når først den er begyndt at regenerere så skal man lade den gøre det færdigt… Dvs. når den begynder at regenerere 2 km fra arbejdet eller hjemmet, så er man nødt til at køre en omvej på 20-25 km for at bilen kan blive ’færdig’? Det lyder helt sort i mine ører. Jeg har også prøvet at accelerere noget hårdere, og generelt give den flere omdrejninger, men det lader heller ikke til at have nogen effekt.

Det giver mig dårlige nerver at køre i bilen, for det ene øje hviler konstant på forbrugsmåleren for at se hvornår den får et flip igen – og det er afsindig frustrerende at vide at ’nu pøser den igen diesel i motorolien’!

Jeg har kontaktet værkstedet, men de må have smidt håndklædet i ringen, for de svarer mig ikke længere!

Alle forslag og bud er velkomne… for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Partikelfilterekspert søges
  • #2   17. jul 2015 Ved ikke hvordan den er bygget op, men mon ikke der sidder en sensor og måler på dp´n hen over filteret, ville nok være mit første forslag, derefter måske nyt partikelfilter.

  • #3   17. jul 2015 Hej Tommy.

    Det var da virkelig en kedelig en du har dig der.

    Jeg kunne godt tænke mig at få noget mere info om bilen. Inden jeg kommer med mit bud.

    Km på bilen?
    Ved du hvad gemmen gangen er i dit partikelfilter ?

    Men bare roligt der er en løsning på alle problemer.

    Jeg har oplevet mange værksteder ikke har den rette viden om fejlsøgning og derfor bare prøver sig frem og dermed kan det koste dyrt for kunden.

    Jeg vil gerne give et bud på hvad det kan være men kan også være svært på man ikke har bilen og tester foran sig.


  • #4   17. jul 2015 du bør faktisk få udlæst trykket når det er den regenererer, for at se om det er fordi trykket rent faktisk er for stort, eller om det måske er føleren der kan være defekt.

  • #5   17. jul 2015 Har haft samme problem på en yaris ( 1,4 1nd motor ) der gjorde vi ALT og ALT var i orden.... men det blev ved og ved.... til sidst skiftede vi bare partikelfilteret ( selvom det var iorden ) men det var det åbenbart ikke alligevel, det hjalp.

  • #6   17. jul 2015 Kom til at tænke på ( jeg ved ikke hvordan det er sat op på din ) men er oxideringsfilteret og partikelfiltere bygget sammen? eller sidder oxideringsfilteret for sig selv? det kan meget vel være det, der er problemet. Hvis den ikke kan få en ordenlig temperatur på filteret vil den blive ved med at forsøge at regenerere.. Oxideringsfilteret er det filter der skal skabe varmen til partikelfilteret - nogle er bygget sammen og andre der sidder oxideringsfilteret lige før partikelfilteret.

    normalvis er der ingen overvågning på oxideringsfilteret, men det bør kunne ses på temperaturen på partikelfilteret under regenerering.


  • #7   17. jul 2015 Få værkstedet til at kontrollere om der er en ny software opdatering til din styreboks. Det er der til mange af de nye toyotaere samt en større rør der måler trykket i filteret

  • #8   17. jul 2015 Tror ikke det er en software fejl, så ville den ikke lige kunne køre 1300km imellem og så styrtdykke, det er en mekanisk fejl - tror stadig det er filteret der ikke fungere. I og forsig kan det godt være EGR - men det ville du kunne se på flowmeteret. Men kræver værkstedet kender referance dataerne og ved hvordan man bruger dem! tro det eller ej, men mange også aut værksteder har ingen idé om hvordan man bruger dem og til hvad formål de er der... og mange kigger en tur igennem datalisten, uden at vide hvad de forskellige parametere skal være under hvilke forhold. hvis den ikke sætter en fejlkode, er de helt blanke... ( det er det scenarie, som folk tror "nårrrrrh i sætter jo bare en tester på og så laver den arbejdet" agtigt. ) sådan er det mange steder og er der ingen fejl, ved de ikke hvad de skal gøre. Der er mange hotlines man kan ringe til som har "specialister" på det område mht partikelfilter / egr what ever, men værkstederne er tit for "bange" for at ringe til dem, da det vil virke somom de ikke har styr på deres eget mærke ( hvis de er aut. ) og det er lidt syndt, det er kunden det går ud over, og diesel teknik er altså ikke altid nemt at finde ud af.

    Har et nummer du kan ringe på, men det kræver du er teknisk begavet men skal først lige finde ud af om private må benytte det.


  • #9   17. jul 2015 Og så lige en anden ting.... hvorfor skifter de flowmeteret? virker somom de ikke har styr på deres referancedataer ( som skrevet ) eller har de fundet ud af den ikke suger nok?

    Stoppet indsugning ( koks ) somregl - så vil du have problemer med at få temp. op på filteret, da du vil have en dårlig forbrænding og danne mere og mere koks - det var en mulighed.


  • Tommy T
    Tommy T Tilmeldt:
    maj 2007

    Emner: 6 Svar: 9
    #10   17. jul 2015 Jeg takker alle for svar!

    Chevrolet-værkstederne har ikke været meget bevendt i sagen. Jeg startede hos dem, og fik lavet en måling. Den viste at filteret var tilstoppet, men at det kunne løses med en kemisk rensning. Jeg forsøgte så forgæves at lave en aftale med dem om dette, men efter 3 uger havde jeg stadig intet hørt. Da der endelig var hul igennem, så var det noget med at sætte bilen hos dem, og så fik de MÅSKE tid til at se på den! Jeg prøvede også at kontakte et andet Chevrolet værksted – men de virkede heller ikke synderligt optaget af at hjælpe med en løsning!

    Jeg fandt så et uautoriseret værksted, der har haft stor tålmodighed med både mig og bilen. Det var dem, der foretog rensningen mv.

    Værkstedet holder stædigt på at partikelfilteret og sensoren fungerer som det skal. Men ’noget’ tricker den til at køre alt for ofte regenereringer.

    Mht. til et nyt partikelfilter, så er der indtil videre ikke noget, der tyder på at det er selve filteret, der er nogen i vejen med. Og da partikelfilteret koster 20.000 kr. + montering, så er det ikke lige det første, jeg kaster mig ud i…!

    Bilen har kørt 154.000, og bliver 7 år til september. Jeg kender desværre ikke nok til partikelfiltre til at kunne sige hvor oxideringsfilteret sidder! smiley

    Det uautoriserede værksted havde haft kontakt til en eller anden tekniker hos Bosch, som mente at det kunne være airflowmeteret. Men hvorvidt de har målt på det gamle eller ej – det ved jeg ikke.

    Som det fremgår, så er jeg ikke mekanikeruddannet, og sysler kun med de mest almindelige ting selv (vask, støvsugning, dæk-, olie- og luftfilterskift!). Men jeg kan forstå at selv de uddannede har svært ved at løse gåderne omkring DPF…

    Jeg har tænkt på at købe sådan et dieselrensesæt fra Bell Add (4 flasker), skifte brændstoffilter, luftfilter, olie (hvis den sodet/kokset til?) og oliefilter, og se om det kan gavne. Skal jeg gøre disse ting i en bestemt rækkefølge? Jeg tænker at Bell Add får løsnet en masse skidt, og så er det vel bedst at have friske filtre og ny olie på? Eller hvad?

    Mht. softwareopdatering, så er det vist kun Chevrolet, der kan teste og udføre dette, så måske skal jeg vride armen om på dem (for de virker rent ud sagt p****ligeglade)!


  • #11   17. jul 2015 Hvor tanker du normalt ?.

  • Tommy T
    Tommy T Tilmeldt:
    maj 2007

    Emner: 6 Svar: 9
    #12   17. jul 2015 Hos Uno-X...

  • #13   17. jul 2015 Jeg ved ikke om der er noget i det.
    Jeg har tidligere kørt hiace, der stoppede min egr og indsug total til, det havde de ikke set ved toyota før. Jeg tankede hver gang på uno-x, har har de billigere firmaer mistænkt for, have dårligere benzin/diesel.


  • #14   17. jul 2015 Det er uanset hvad en god idé at lade partikelfilteret regenerere færdigt når først det er begyndt. For hvis den aldrig får lov til at regenerere færdigt, er det jo klart den regenererer ofte. Og med tanke på "at du syntes det virker helt sort at skulle køre en omvej når man har 2 km tilbage til arbejde", kunne det tyde på at afbrydelsen sker relativt ofte?

  • #15   17. jul 2015 ellers må du tage kontakt direkte til importøren, og forklare dem dit problem. Det kunne jo være at de var mere oplyste end værkstedet

  • Tommy T
    Tommy T Tilmeldt:
    maj 2007

    Emner: 6 Svar: 9
    #16   17. jul 2015 Det er ikke fordi afbrydelsen sker ofte. Det er tanken om at man skal køre en omvej på 20 km, før man "må" køre hjem eller på arbejde, jeg synes der er helt sort. Afbrydelsen sker måske 1-2 gange ud af 10. Og jeg tror langt de fleste mennesker ikke tænker over (eller opdager) når deres dieselbil regenererer.

    Importøren... Ja, det er prøvet - men de ønsker ikke at afgive en mailadresse. Jeg har gennemtrevlet Chevrolets hjemmeside. Når man trykker på "Kontakt os", så er det kun værksteder man kan søge frem. I værkstedslisten findes Chevrolet Danmark. Men der er ingen mail eller telefonnummer. Man kan tydeligt se at Chevrolet har lukket ned for det danske marked... Jeg har i stedet kontaktet nogle værksteder - så må jeg se om de reagerer!


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 10 Svar: 1
    #17   20. jan 2019 Hej, Fandt du nogen sinde fejlen??? jeg har fuldstændig samme problem

Kommentér på:
Partikelfilterekspert søges

Annonce