{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.639 visninger | Oprettet:

intet får strøm. Hvordan tjekker jeg efter? {{forumTopicSubject}}

hverken min radio eller blæser virker i min kadett c, det samme gælder min cigartænder. Det har ikke virket i den tid jeg har haft den, men forsøger at få det til at virke nu. Jeg har et multimeter, men er ikke sikker på hvordan jeg bruger det helt korrekt. Jeg kan aflæse at der kommer 12v igennem den ledning der skal gå til bilradioen, men der kommer ikke noget lys i den.

De andre ledninger kommer der ikke strøm til, umiddelbart.

Skal jeg tjekke i sikringholderen i stedet for? Eller hvordan måler man om alt overordnet er som det skal være?

Alle sikringer er hele forresten. Mvh. Niels

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  intet får strøm. Hvordan tjekker jeg efter?
  • #1   20. jul 2015 måler du på radioens stel ledning eller bare på karossen? det hjælper intet at der er +12 volt til radioen hvis den ingen stel har smiley
    og du måler ved at sætte den ene ledning fra multimeter på plus (den røde) og den anden ledning på minus (den sorte)

• #2   20. jul 2015 jeg er nu helt sikker på at radioen for strøm, der kommer bare ikke lys i den. Jeg tjekkede ledningerne som du sagde, og der har tidligere været lys i panelet. (Det er en original radio, hvor man kun kan sætte + og - på. Hvordan kan jeg tjekke om radioen er brændt af? Jeg vil bare mene at den skulle brænde en sikring af først.

• #3   20. jul 2015 Hej
    Det du beskriver er en typisk fejl på de biler - broerne inde i sikringsholderen går løse og så er der ikke forbindelse til alle de steder der skulle være !
    Lav dig en prøvelampe (hvis du ikke har en i forvejen) med en 3 wats lampe og brug den til at måle med det kan du roligt gøre på din bil da der næsten intet elektronik er på den model !
    mål på strømledning tll radioen med den ene ledning og den anden på huset af radio - så skal lampen lyse hvis ikke så prøv med en direkte stel til huset på radio
    kontroller om din blæsermotor kan køre hvis du forsyner den direkte med strøm både plus og minus
    Hilsen Polobjørn

• #4   20. jul 2015 Fejlsøgning er bedst med en prøvelampe, sådan en svend hvor der er en pære der lyser når den får strøm, hvorfor spørger du, jo fordi at et multimeter fortæller dig at der er 12 volt, men ikke om den også får ampere, at fejlsøge med en prøvelampe fortæller dig ved hjælp af lysstyrken på pæren om den får hele 12 volt og om den også får ampere, lidt at sammenligne med en vandhane der løber lidt, og nedenunder er der en mølle, hvis den bare løber lidt, men der er ikke kraft til at dreje møllen rundt, siger multimeteret at der er 12 volt, men hvis vi tog prøvelampen vil den næsten ikke lyse, nu skruer vi op for vandet, møllen bliver presset rundt af vandet, vi sætter multimeteret til, den siger 12 volt, nu sætter vi prøvelampen på og pæren lyser kraftigt, så nu ved vi at der også er krafter til at drive radioen.

• #5   20. jul 2015 @Polobjørn - Min radio gider ikke lyse uanset om jeg giver den direkte strøm og stel fra batteriet. Er den så brændt af? Den virkede for et par uger siden. Hvordan tjekker jeg specifikt om broerne er løse? Jeg har faktisk en prøvelampe jeg lige har fundet.

@Torpedo - Tak for tippet, som sagt prøver jeg at tjekke det hele igennem igen.

• #6   20. jul 2015 PÅ nogle radioer (blaupunkt m.f.) sidder der en almindelig auto sikring i stikket på bagsiden af radioen ! du skal måle med din prøvelampe i begge ender af sikringerne mens du har tænding på bilen - viskere - varmeblæse og alt lys tændt - så burde der være strøm på alle sikringer i begge ender - ellers afmonter sikringsholderen så du kan se til ledningerne der - røde er fast plus - sorte er tændingsplus o.s.v.
    polobjørn

Kommentér på:
intet får strøm. Hvordan tjekker jeg efter?

Annonce