Fiat Punto kører på to cylindre? {{forumTopicSubject}}
Godaften,
Jeg står med en Fiat Punto 1,2 16V fra 2000 som kun vil køre på cylinder 1 og 2, men mangler lidt hjælp til at finde synderen da Fiat ikke lige er min spidskompetence. Der er ingen lys i motorlampen. Se evt. følgende video: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse-bil/57140-fiat_punto_totakter
Den tænder på cylinder 1 og 2, mens de resterende to er døde. Tændrørene bliver fugtige af benzin, så derfor vil jeg mene det er et tændingsproblem. Tændrør og tændkabler er skiftet inden for de seneste 2 år, så min tanke var tændspolerne som modellen skulle have to styk af. Men jeg kan læse i min værkstedsmanual at de styrer henholdsvis cylinder 1 og 3 og 2 og 4, hvilket så udelukker dem i min verden.
På diverse internationale Fiat forummer kan jeg læse at ECU’en skulle være en kendt fejl på dem, kan nogen bekræfte dette? Dog er den samtidig også blevet kørt nærmest tør for olie, så manglende kompression kunne vel i teorien også være årsagen?
Der er mindre end et halvt år til næste syn på den, som den næppe klarer af andre årsager, så jeg vil blot høre Jer kyndige folk, om jeg har overset en simpel mulighed inden dommen fældes.
På forhånd tak for hjælpen
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.733
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
apr 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 214
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Att J.C. Tændrørskablerne er kun lige lange nok til at kunne nå til deres respektive cylinder. Jeg tror faktisk ikke engang de er et år gamle endnu, og de ser fine ud stadigvæk. Men det er selvfølgelig altid værd at tjekke dem ekstra grundigt kontra en ny tændspole
feb 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 37 Svar: 645
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Att Theis: Ja jeg ved de kører med wasted spark system. Netop også derfor tror jeg ikke det er tændspolerne. Men så ér det altså ikke bare en myte fra England at de æder ECU'en. Jeg har nemlig fundet en engelsk guide til hvordan den kan tjekkes her efterfølgende, og det lyder til at være et almindeligt problem. Så det er faktisk også det tror mest på er årsagen selv.
feb 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 37 Svar: 645
feb 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 37 Svar: 645
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Jeg har desværre ikke udstyret til en kompressionsmåling, ellers var det oplagt. Men som nævnt kommer den højst sandsynligt ikke til syn næste gang, og den har kørt over 300.000 km. Så hvis det ikke er et "let" fix dette her tror jeg ikke den får lov at overleve - det er dog ikke min afgørelse. Men de ting du nævner med tændingen må jeg lige få prøvet af, for det nåede jeg ikke i første omgang.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 209
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Der var nærmest ingen kompression på de to cylindre. Om det skyldes toppakning eller mere alvorlige problemer som følge er oliemangel er uafklaret. Puntoen er sendt til ophug og erstattet af en forhåbentlig mere pålidelig Corsa C. Tak for Jeres hjælp.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Fiat Punto kører på to cylindre?