Ny(ere) Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro. {{forumTopicSubject}}
Hejsa derude
Jeg sidder i den situation at jeg skal have skiftet min gamle 1998 Audi A4 Avant 1.8 ud med noget nyere og mere spændende.
Jeg går derfor at overvejer en 2008-2009 Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro, da de kan fåes inden for den prisklasse jeg leder. Mit spørgsmål er så, er der noget man skal være ekstra opmærksom på med denne model, ud over den generelle stand. Her tænker jeg primært på motor, gearkasse, kobling, etc.? (andre fifs er selvfølgelig også velkomne)
Tillægsspørgsmål. Jeg overvejer at få den OBD tunet, men kender ikke tolerancerne for hvad den kan holde til. En tuning kan skrue bl.a NM op over 600NM, men kan bilen rent faktisk holde til det, uden at der kommer alt for megen ekstra slitage (eller fejl) på den?
På forhånd tak
/Flex
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Mvh. Gert
apr 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 245
Desværre er der ikke megen aktivitet på deres forum og der er meget få (2) emner om 3.0'eren i den årgang. Mange roser den til skyerne, mens andre nævner dyre udskiftninger på almene sliddele hvor hele motoren skal ud for at skifte dem.
Jeg tænkte at der måske var nogle der sad med god viden og erfaring herinde og måske kunne give mig et par hints til hvad jeg skal være opmærksom på, når jeg skal ud og kigge.
apr 2011
Jeg vil sørge for at kigge på service historik og tjekke op på kæderne.
Det er lige præcis sådan nogle råd som jeg leder efter, da hver enkelt bil jo ofte har specifikke skavanker som man skal være opmærksom på.
Mht. tuning, så var det kun en overvejelse. Jeg tror at følelsen af om den er lidt kedelig eller ej, afhænger af hvad man kommer fra og min gamle 1.8 er bestemt ikke det mest spændende at køre rundt i. Jeg kunne godt vælge en med mere umph, men da konen også skal kunne køre den, så skal det også være noget som hun tør sætte sig bag rattet i. Og nu er jeg vild med Audi, så udvalget er begrænset.
apr 2011
Jeg har overvejet at importere en fra Tyskland, da man ofte får både lavere kilometertal og mere udstyr for de samme penge. Problemet er at jeg ikke rigtig kan gennemskue hvor meget afgiften præcis er på (de forskellige steder jeg har kigget har den svinget med omkring 30k), og så risikerer jeg at ende med at betale mere end jeg regner med og kunne reelt måske have fundet den samme bil herhjemme - men med meget mindre bøvl (jeg har aldrig importeret før). Og hvis jeg skal igennem et firma for at importerer, så bliver det hurtigt dyrere endnu.
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 56
Så man kan sige af hvis du har en med flere km, hvor det evt er skiftet( og kan bevises), ville måske være bedre?.
Hørte en A6 for 2 måneder siden med løse kæder- er selv Audi ejer- og det skar sku i hjertet.
Det vidst noget med det kommer/kan komme når den har kørt 150000/250000.
Ved godt det et semi svar.
Nyt kædesæt er af bedre kvalitet/ stærkere, og mine mekaniker venner siger af du så ikke skal skifte det igen :).
Udover det er der en heftig vægtafgift som du vel er opmærksom på.. Regn med ca 11000 om året...
apr 2011
feb 2008
feb 2008
Jeg har en 1,9 TDI-130.. Giver lige nu 7400 om året, hvilket er fuldstændig vanvittig..
apr 2011
3.0 TDI versionen kører godt nok lidt længere på literen, men til gengæld kører jeg ikke langt nok til at det kan betale sig, den grønne afgift er næsten det dobbelte og forsikringsselvskabet synes at det skal være langt dyrere at køre en 3.0 selv om de har nogenlunde de samme heste. Nå ja, og så er den dyrere at importerer også.
feb 2008
Ny(ere) Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro.