Skæv fælg pga. forkert moment????? {{forumTopicSubject}}
Nogen der konkret har set et eksempel på, at tilspænding med forkert moment på alu-fælge resulterede i en skæv fælg?
Var nemlig ude for, at et værksted spændte mine fælge temmelig hårdt: Se nedenstående indlæg
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=111883
Og efterfølgeren efter besøget ved værkføreren:
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=112385
Var ude og få lavet en finish på mine fælge - for at teste om der var sket noget med dem, men de holdte sig alle sammen under 5 gram, så det må siges at være småtingsafdelingen.
Så kan man vel godt konkludere, at fælgen ikke er skæv, når afbalancering er ok - ik?
Syntes dog stadigvæk, at den er blevet mere urolig omkring de 110-120. Men kan dette skyldes en skæve skive eller nav? Hvis det var en skæv skive vil det kun give rystelser ved nedbremsning - eller kan det også give en smule uro i rattet?
Hvordan tester man bedst for et skævt nav?
Puhaaaa - det var en ordentlig omgang *G*
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 86 Svar: 1.032
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 86 Svar: 1.032
aug 2003
Følger: 73 Følgere: 70 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 444
mar 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 282
Over 120 er der ingen problemer - jo hurtigere man kører - jo bedre ligger den på vejen.
Det skal lige siges, at den uro der er i rattet hører til i småtingsafdelingen - den ryster ikke ligesom, hvis dækkene var ude af balance - mere en slags uro i rattet. Lidt svært at forkare - håber i forstår *GGG*
Har bare en mistanke om, at der er sket noget efter de har spændt fælgene alt for hårdt. Men som nævnt tidligere, så kan man jo også mærke alting lige pludslig - nu hvor man rigtig er opmærksom på tingene....
Men som skrevet - så kan jeg vel godt konkludere, at fælgen ikke er skæv, når den kan afbalanceres uden problemer, ik?
aug 2003
Følger: 73 Følgere: 70 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 444
mar 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 282
Men en skæv skive kan vel ikke give uro i rattet vel? det er vel kun, når man bremser, at det vil give problemer..
Hælder også mest til, at det kan være nav'et. Men hvordan tester man for et skævt nav?
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 2.691
mar 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 282
Havde også fælgen af for at checke, at det f.eks. ikke skyldtes, at centreringsringen var brækket, knust eller andet...
mar 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 178 Svar: 1.601
prøv måske at køre på værksted og få hjulene spinnet mens de sidder på !
mar 2003
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 282
Men tror, at jeg vil køre den ned til den lokale toyota mekker og få dem til at checke skiver og nav.
Men ja - som du nævner, så er de ekstremt følsomme i styretøjet. Tror aldrig jeg har haft en bil, som har været så følsom hvad det angår.
Skæv fælg pga. forkert moment?????