{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.893 visninger | Oprettet:

Skæv fælg pga. forkert moment????? {{forumTopicSubject}}

Nogen der konkret har set et eksempel på, at tilspænding med forkert moment på alu-fælge resulterede i en skæv fælg?

Var nemlig ude for, at et værksted spændte mine fælge temmelig hårdt: Se nedenstående indlæg

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=111883

Og efterfølgeren efter besøget ved værkføreren:
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=112385

Var ude og få lavet en finish på mine fælge - for at teste om der var sket noget med dem, men de holdte sig alle sammen under 5 gram, så det må siges at være småtingsafdelingen.

Så kan man vel godt konkludere, at fælgen ikke er skæv, når afbalancering er ok - ik?

Syntes dog stadigvæk, at den er blevet mere urolig omkring de 110-120. Men kan dette skyldes en skæve skive eller nav? Hvis det var en skæv skive vil det kun give rystelser ved nedbremsning - eller kan det også give en smule uro i rattet?

Hvordan tester man bedst for et skævt nav?

Puhaaaa - det var en ordentlig omgang *G*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæv fælg pga. forkert moment?????
  • #1   19. jun 2006 Det er med garanti dit nav.

  • #2   19. jun 2006 måske en bærekugle men jeg går ud fra det er din nav men husk hvis du har extrem lavprofil såsom en 35 så kan det godt føles som om der er en smugle rystelser i rattet og dette skyldes at vejens micro små ujævnheder ikke kan forplante sig ud i det meget faste dæk.

  • #3   19. jun 2006 ryster den også mellem 120-160 ???

  • #4   19. jun 2006 Kører med 35-profil, så har altid kunne "mærke" ujævnheder i vejene, men syntes efter den oplevelse på værkstedet, at den er blevet mere urolig omkring de 110-120 stykker.

    Over 120 er der ingen problemer - jo hurtigere man kører - jo bedre ligger den på vejen.

    Det skal lige siges, at den uro der er i rattet hører til i småtingsafdelingen - den ryster ikke ligesom, hvis dækkene var ude af balance - mere en slags uro i rattet. Lidt svært at forkare - håber i forstår *GGG*

    Har bare en mistanke om, at der er sket noget efter de har spændt fælgene alt for hårdt. Men som nævnt tidligere, så kan man jo også mærke alting lige pludslig - nu hvor man rigtig er opmærksom på tingene....

    Men som skrevet - så kan jeg vel godt konkludere, at fælgen ikke er skæv, når den kan afbalanceres uden problemer, ik?


  • #5   19. jun 2006 det er det samme på min bil, den starter med at "ryste" ved 120 km/t, men over der er der ikke noget...

  • #6   19. jun 2006 Har bare aldrig haft rystelser i rattet med disse fælge på. Har tidligere haft kæmpe problemer med bremserne - men det er en anden sag.

    Men en skæv skive kan vel ikke give uro i rattet vel? det er vel kun, når man bremser, at det vil give problemer..

    Hælder også mest til, at det kan være nav'et. Men hvordan tester man for et skævt nav?


  • #7   19. jun 2006 Et nav skal ud målet med et mikrometer ur og der er slør i lejet. Men er du sikker på det ikk er pga de ikk er centeret ordenligt..Jeg købte et sæt centerings ringe til min og de passede ikk ordenligt selv om de var bestilt til bilen.. så den hoppede omkring 90-120 km/t. Men fik et nyt sæt fra Bigwheels der kom fra fælg leverandøren. så nu er det hele væk.

  • #8   19. jun 2006 Har kørt med samme centreringsringe hele tiden - og der har ikke tidligere været problemer

    Havde også fælgen af for at checke, at det f.eks. ikke skyldtes, at centreringsringen var brækket, knust eller andet...


  • #9   19. jun 2006 hvis det er din avensis kan det godt være navet! de er ekstremt følsomme i styretøjet og der skal ingenting til så ryster de!
    prøv måske at køre på værksted og få hjulene spinnet mens de sidder på !


  • #10   20. jun 2006 Kristian: Jeg har været inde og få lavet en finish på fælge/dæk dvs. at få spinner på mens dækkene sidder på. Der var som nævnt kun et udsving på maks 5 g. så det er jo i småtingsafdelingen.

    Men tror, at jeg vil køre den ned til den lokale toyota mekker og få dem til at checke skiver og nav.

    Men ja - som du nævner, så er de ekstremt følsomme i styretøjet. Tror aldrig jeg har haft en bil, som har været så følsom hvad det angår.


Kommentér på:
Skæv fælg pga. forkert moment?????

Annonce