{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.170 visninger | Oprettet:

Anders P
Anders P
Tilmeldt:
27. jan 2009
Emner: 3 Svar: 10

Fejlvisning på speedometer. {{forumTopicSubject}}

Halløjsa allesammen.

Jeg vidste jo godt, at viseren bag rattet har en vis fejlvisning, og at jeg ikke kører helt så hurtigt som den viser.
Det er nu ikke noget problem, for en Corsa 1,0 er ingen racerbil i forvejen, så det er ikke så meget fotovognene jeg frygter.
Men den anden dag kørte jeg en lang tur med GPS'en slået til, og kunne på den se, at fejlvisningen er på lidt over 10 km/t, og så kom jeg til at tænke... Hvis den "tror" jeg kører 110, men jeg rent faktisk kun kører 100, så er der en fejlvisning på 10%. Har bilen så rent faktisk kørt 10% færre kilometer, end det tælleren viser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fejlvisning på speedometer.
  • #1   5. nov 2015 Det gør min omega også men støre hjul på så viser den mindre

  • #2   5. nov 2015 Husk at din GPS også kan vise forkert. Min GPS viste fx i går at jeg kørte 70 km i timen, speedometeret sagde 65 og "Din fart" tavlen sagde 63.

  • #3   5. nov 2015 "din fart" tavler hvem sige de er præcise....

  • #4   5. nov 2015 De er sikkert også ret upræcise - end ikke Politiets nye fotovogne er præcise. Det var sådan set bare for at fortælle at han ikke skal stole 100% på hvad GPS'en siger smiley

  • #5   5. nov 2015 Enig alt er lidt upræcist.. eneste som dur er en reel måling, med elektronik, på en præcist længde hvor det er andre end mennesker som måler hovrlang tid der står mellem at "lysstråle" er brudt, for at vide præcist hvor "upræcis" tingene reelt er..

    men tilbage til tråd starter så er der meget vide grænser for hvor meget fejlvisning de må have.. mener det er op til 10% + 6 Km/t de må vise forkert så reelt kunne den vise 110 og reel fart er kun 93.


  • #6   5. nov 2015 Et almindelig gammel viser-speedometer kan godt tælle korrekt distance på triptælleren samtidig med at hastigheden vises forkert.

    F.eks. kunne jeg se det på mine gamle Vectra A'er hvor der også var boardcomputer. Hvis man nulstillede gennemsnitshastighed under kørsel viste boardcomputeren en hastighed der var omkring 10% lavere end det spedometeret viste.
    Det passede også med de kontrolmålinger jeg lavede med stopur.

    Og man behøver ikke noget mere avanceret udstyr, andet end et stopur for at få en ok præcis hastighedsmåling.
    Kør en distance på en km. med jævn/fast hastighed. Så ser regnestykket sådan ud:
    (1 km. / tid på stopur) x 3600 = km/t
    f.eks.
    (1 / 28 = 0,0357142) x 3600 = 128,5 km/t


    Eller prøv at køre et stykke hvor du har tal på hvor mange 100 m pæle du passere, og så se om det ikke passer med triptælleren.


  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    jan 2009

    Emner: 3 Svar: 10
    #7   6. nov 2015 Tak for de mange input.
    Det er egentligt ikke så meget for at finde ud af præcis hvad den kører. Det var mere det faktum, at bilen vel rent faktisk har kørt adskillige tusinde mindre end det der står i instrumentbrættet, der satte mine tanker igang.
    Jeg troede egentligt, at GPSerne var rimeligt præcise. Det er jo inden for få meter den kan bestemme ens position.


  • #8   6. nov 2015 Så vil jeg da godt lige have lov til at fremhæve det første jeg skrev:

    "Et almindelig gammel viser-speedometer kan godt tælle korrekt distance på triptælleren samtidig med at hastigheden vises forkert"


  • #9   6. nov 2015 Smid en OP COM på og programmer hjulets omkreds. Så stiller den korrekt smiley

  • #10   6. nov 2015 Det kan du så ikke med et gammelt kabeltrukket viser-speedometer. smiley

  • #11   6. nov 2015 Jeg gik ud fra det var en Corsa som den jeg har smiley Men der står selvfølgelig ikke hvilken model det er - my bad. På en Corsa D kan du i hvert fald kode hjulets omkreds ind i ECU'en smiley

  • #12   6. nov 2015 Det er rigtig.
    De sidste VA 4x4 Turbo og 2.5 V6 kørte også med nyere digitale viserinstrumenter der fik signal fra henholdvis gearkasse eller ABS-system. Og de kunne som du skriver kodes så de passede til hjulet.
    Det gjaldt faktisk også boardcomputeren. Også på de gamle modeller smiley
    (jeg har selv prøvet at kode chippen om "i hånden")


  • #13   7. nov 2015 Du kan bare køre forbi en fotovogn med 100 og så husk og ligge 3 km/T til så har du farten og fejlvisningen...

Kommentér på:
Fejlvisning på speedometer.

Annonce