{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Valg af Olie... {{forumTopicSubject}}

Har for ca 1½ mdr siden fået skiftet olie....

Smed en 15W40 på den og syntes nu at den er begyndt at "tikke",....

kan det være pga af olien og hvilken slags olie vil I anbefale?
Derudover tænkte jeg om et klogt hoved kunne forklare hvad de forskellige tal betyder... 5w30 10w60 osv osv

ps... der er tale om min mazda


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af Olie...
  • #1   21. jun 2006 10w 40... så går du aldrig helt galt i byen... jeg køre selv med 5 w 40 på min 1,8...

  • #2   21. jun 2006 Pelle : hvis det er fordi den er begyndt at tikke så giver det da ikke meget mening at hælde en tyndere olie på???

    Martin P : de tal der står på olien er et viskositets indeks ved kold og varm olie .... det forreste tal er viskositeten målt når olien er kold og det næste tal er viskositeten når olien er varm ... W'et står bare for Winther og betyder den også kan bruges om vinteren ...


  • #3   21. jun 2006 Hvad betyder tallet foran "W"et

  • #4   21. jun 2006 desto højere tal desto tykkere olie ....

  • #5   21. jun 2006 hvad betyder viskositet?????

    og er det så godt med en olie der har lavt første tal og højt andet eller hvordan?


  • #6   21. jun 2006 tallet foran W'et er et indeks tal på viskositeten når olien er kold .... så hvis tallet foran er lavt så er det en god koldstarts olie ....

    men på ældre biler som ikke er højtydende motore der kan du godt køre med en tyk olie ... 10w60 vil være en fin olie til din tror jeg ... den er selvfølgeligt også noget dyre ...


  • #7   21. jun 2006 viskositet betyder en væskes tykkelse ...

  • #8   21. jun 2006 ved du om der er hydrauliske ventiler i din bil??? for hvis der ikke er kan der også bare være tale om en justering af ventilerne ...

  • #9   21. jun 2006 ok... takker... tror du så det vil kunne afhjælpe den tikken som jeg syntes der er kommet?

  • #10   21. jun 2006 PUHA... det er jeg faktisk ikke klar over.... er der et sted på nettet man kan undersøge sådan noget?

  • #11   21. jun 2006 ved det ikke smiley men ellers burde det godt kunne hjælpe på din tikken smiley

  • #12   21. jun 2006 ok... takker mange gangge

  • #13   21. jun 2006 hey prøv at læse det her så få du let mere info om hva det entlig er du hælder på motoren.

    Kvalitet Betegnlse.. der stå fx SL bag på dunken.
    jo højere op i alfabetet du kommer jo højere KVALITET.
    L er det højste indtil videre.

    En syntetisk motorolie har frem for alt et højere viskositetsindeks. Dette betyder kort fortalt, at olien holder sig tyndere ved lave temperaturer og tykkere ved høje temperaturer.

    Fordelen er, at når det er rigtig koldt, har man nemmere ved at starte motoren, og motoren snurrer lettere. Samtidig kommer olien hurtigere ud til de forskellige smøresteder, og dermed slides motoren mindre.

    Til visse bilmotorer, som f.eks. turboladet motorer, anbefales generelt en syntetisk olie. Til en gammel motor, som har et vist olieforbrug kan det være økonomisk tvivlsomt at anvende en syntetisk motorolie. Men for en motor, som har et lavt olieforbrug, vil den meromkostning, der er ved at anvende syntetisk motorolie, være minimal i forhold til de samlede bilomkostninger.

    PS en 10-40 Castrol olie med SL vil ikk være en dårlig ide.


Kommentér på:
Valg af Olie...

Annonce