Dieselbil oser MEGET..? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en Kia Carens 2.0 CRDi fra 2003 og her i sidste uge og i dag har den givet lidt problemer.
Lige pludselig oser den så meget at man intet kan se bagud, altså virkelig meget sort røg. Og så er den "død", eller slår fra omkring 2000 rpm, ellers ingen mislyde fra motor osv.. Triller den lidt i frigear er alt fint igen..
Den har gjort det de 2 gange nu og vil gerne have fundet ud af hvad der kan være galt, da vi skal en tur til Italien i den om en måned.
Tidligere ejer har ikke overholdt alle service, så den gælder ikke længere, selvom den kun har rundet 76000 km.
Håber i kender lidt til hvad det kunne være eller hvad man kan prøve..
maj 2006
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 93 Svar: 1.377
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 309
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Ja, det er en turbo diesel.
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 309
aug 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 119 Svar: 3.809
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Hondamanden: Har lige for en måneds tid siden skiftet olie og filter, men tjekker lige oliestand igen senere i dag eller i morgen.
Jesber B: Nej, det er ikke nemt at lave noget som helst når alt er computerstyret.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Sort røg = stort brandstof forbrug. Ikke olie.
Men synes du skulle få tjekket dyserne. De kan godt gå til sådan nogle. Teste dem og se om de åbner med det rigtige tryk, og alle samme tryk, samt en flot stråle.
Nu arbejder jeg ved Mercedes, og giver jeg sådan en 211 eller lign fuldgas og bruger kickdown pedal, jamen så skyder den da også en sort røg sky om bag ved. Selvom de er helt nye.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Men det her er extremt meget sort røg og det er ved alm. kørsel ved f.eks. 1500-2000 rpm.. og altså slet ikke ved fuld gas..
Ligner faktisk der er ild i bilen, så meget ryger det.
Men prøver lige at forhøre mig ved et Kia værksted her en af dagene.
Hvis nu det viser sig af det er dyserne. I hvilket prislag ligger det så at få udbedret, evt. skiftet til nye ?
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
Nej men det gør sku livet lidt nemmer når man er mekaniker og kan finde ud af og bruge en tester for næsten alle biler er gode til at fortælle hvis de har fejl eller har haft fejl og da sådan en Kia Carens 2.0 CRDi køre med Common-Rail så kan den også fortælle om der er fejl på . . . . . når der er Common-Rail på en bil kan man ikke lige bare lige tage dysern ud og teste den lige som på en gammel Golf D dem her er elstyret og kør med en tryk op til 1500-1800 bar så det er ikke noget man selv kan pille ved . . . . men sytreboksen fanger alle de fejl der kommer også selv om lampen inde i bilen ikke lyser
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Håber ikke det er dyrt at få testet/lavet..
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Skal snakke med en mekker ved Kia i morgen, mandag, for at høre om det tester der.
Kom til at tænke på mht. det med det måske var dyserne. Ved sidste tankning fyldte jeg en flaske dyserens i tanken. Altså de der små flasker additiver man kan købe for at rense div. dele i motoren. Kan det måske være det der laver alle problemerne ?
Der var en kvart tankfuld diesel tilbage i dag, så fyldte den helt op igen. Så er det additiv da i det mindste fortyndet så meget at det næsten ingen virkning har.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Melder tilbage derefter
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Han koblede den til en computer, men den viste ingen fejl og alt så fint ud da han tjekkede den igennem.
Vi aftalte så at vi skulle ringe efter dem når den begyndte at ose igen, for så kunne de prøve at smide computeren til når den nu oser og evt. se fejlen.
Bagefter kørte vi rundt, og "heldigvis" begyndte den at ose efter et par timer, så måtte vi køre de 2 km derned i tomgang, men desværre var alle mekkerne taget hjem, men ejeren af værkstedet lod den stå og lånte os en gammel mazda.
Han mener det sikkert er en fejl i computersystemet, men han kunne ikke teste den, da han er en gammel mekker og har ingen forstand på de nye biler med computer.
Vi skal ringe derned i eftermiddag og høre hvad de har fundet frem til.
jun 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 121 Svar: 906
Fejlen var en defekt magnet ved indsugningsdysse.
Pris for en ny magnet 1900 kr ca. og 3 timer arbejdsløn til mekkeren.
Havde den tidligere ejer overholdt alle service, havde garantien betalt det hele
Dieselbil oser MEGET..?