{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.353 visninger | Oprettet:

Træls rysten ved gearskifte (Automatgear) {{forumTopicSubject}}

Hej.

Nu har jeg ikke brugt BilGalleri så meget endnu, bær over med mig, hvis jeg gør noget forkert smiley

Jeg har købt mig en Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi aut. 4WD model 2007. Bilen driller mig ved gearskifte, her kommer (den lange) forklaring:

Når der skiftes gear (omkring 4./5. gear), og bilen "falder i omdrejninger" v. gearskiftet, kommer der en rysten i hele bilen. Rystelsen er både i rat, karrosseriet osv., men meget mild. Lyden er noget ala "duk-duk-duk-duk-duk", lidt ligesom hvis man kører over asfalt med nogle små sprækker i (se billede og forestil dig lyden). Det varer ca. ligeså længe, som det tager at køre over sprækken på billedet (altså MEGET kort tid, langt under et sekund). Det lyder ikke skidt, men faktisk meget blødt, præcis som hvis man kører over sprækken.

Egentlig startede de første symptomer for en til to uger siden, og jeg troede faktisk bare, at det var vejen, der var ujævn. For en uges tid siden bemærkede jeg, at det kom hver eneste gang der blev skiftet fra overgearet og op i enten 4. gear eller 5. gear. Det kommer aldrig på vej ned i gear (op i omdrejninger), og aldrig i de lavere gear, KUN mellem 4. gear, 5. gear og overgearet, når omdrejningsnålen bevæger sig ned af. Det er ikke ved faste omdrejninger, det sker både ved ca. 1.500 omdr., 2.000 omdr. osv. til 3.000 omdr. (pt. det højeste, jeg har oplevet).

Omkring samtidig med de første symptomer oplevede jeg tre gange på én og samme dag, at bilen ikke kom i gear, når jeg satte gear vælgeren i 'D', jeg kunne sagtens bakke i 'R', men ikke køre frem. Da jeg brugte manuel-gear-vælgeren, så jeg at den ikke viste noget gear, normalt viser den '1'. Efter noget ala 5 sekunder kom den i gear, og jeg kunne køre uden problemer. Når motoren blev kold, skete det samme igen. Her tjekkede jeg A/T gearolie-indikatoren, og der manglede olie. Efter det blev hældt på har jeg ikke oplevet problemet med at komme i gear, men den ryster stadig.

Måske er det et tilfælde, men det virker som om at bilens rystelser er blevet lidt værre den sidste uge, uden at jeg er sikker. Af og til mærker man det ikke, og en enkelt gang rundt i et sving har det været meget kraftigt.

Der blev hældt ca. 2 liter gearolie på den hos mekaniker, og det hjalp umiddelbart intet. Olien er faktisk flot lys, og ikke som sådan grumset. Den lugter heller ikke brændt på nogen måde.

Hvad kan det være? Bilen har kørt 245.000 og virker ellers meget god i motoren. Det skal lige nævnes at intercooleren har et lille oliespild, men det har vel ikke noget med sagen at gøre tænker jeg.

Alt hjælp tages med kyshånd, bilen står i 9490 Pandrup, Nordjylland, og jeg giver meget gerne en tur i den, hvis en venlig sjæl vil høre, hvad det lyder som.

Videoer med lyd, kan måske høres her:
https://www.youtube.com/watch?v=1_YsbLdwaXo
https://www.youtube.com/watch?v=V8G-e8e3pVI

Første video er med armbåndsur på armen (det ryster sammen med bilen), anden video er uden. Bemærk både omdrejningsmåler i venstre side, samt gear i højre side (5. gear/4. gear)

Rigtig god dag!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træls rysten ved gearskifte (Automatgear)
  • #1   17. feb 2016 Hej. Jeg syntes stadig du burde få aftappet alt gearolien, fra gearkassen og konverteren og få skiftet filteret og få helt nyt på. smiley

  • #2   17. feb 2016 Hej Thomas.

    Tak for svar.

    Jeg snakkede med AutoGearNord, som fortalte at det er (Lock-up?)'en i converteren - altså hvad der tilsvarer en kobling v. manuel gear. Denne ryster, når der "kobles" ind. Så første ting jeg prøver er at skylle converteren (tid bestilt hos N.O. Jensen i morgen), og hjælper det ikke, gættede han på, at converteren er ved at gå. Det er ikke noget, der tager mere med sig, hvis den går, så man kan lige så godt køre med den lidt endnu, hvis det ikke hjælper at skifte olien smiley

    Tak for input i hvert fald!


Kommentér på:
Træls rysten ved gearskifte (Automatgear)

Annonce