{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.516 visninger | Oprettet:

Hjælp...... til BMW 330ci {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
Jeg er ved at blive sindsyg over en fejl vi bare ikke kan finde på min 2001 BMW 330ci cabriolet.
Bilen har kørt 117t. km. og har fuld servicebog.
Problemet er at den periodisk taber trækkraft når den bliver godt driftsvarm. ( ikke for varm! )
Der lagres ingen fejlkoder smiley
Jeg har gjort stort set alle de gængse ting man kan læse sig til på div. forums. Motoren er en M54, og her anbefales det at men tjekker/ skifter: Vanos o-ringe, DISA, MAF, knastfølere, tjekker vakum slanger, krumtapsudluftning, Lambda sensorer, og giver den et stort service.
Alt dette er gjort men problemet er der stadig. Jeg har fået læst data fra vanos og knastfølere "live" og de står/ varierer 100% som de skal...
Jeg har ikke skiftet krumtapsføleren endnu... da jeg har "lært" at hvis den er død, vil bilen ikke starte. Min starter fint såvel når den er kold som varm. Ved røggastest er den super fin... altså ingen udfald fra tændspolerne ( ville vel give et højere benzinindhold i udstødningen ).
Og så noget lidt mystisk.... hvis jeg nulstiller ECU´en ved at tage stel på batteriet, og lader den stå lidt ( 10 min ). kører den perfekt for en stund. Og det gør den også når den er "kold"..... så et problem der kommer når bilen er driftsvarm, og kan fjernes ved at nulstille ecu´en ?? Jeg er løbet tom for ideer.... what to do ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp...... til BMW 330ci
  • #1   15. mar 2016 Umiddelbart ville jeg prøve med en anden ECU, måske overkill at købe en ny, men lån en ?

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #2   15. mar 2016 Nu skriver du tjekket/skiftet,hvad er tjekket og hvad er skiftet ?

  • #3   15. mar 2016 Jeg har prøvet det før med en e36 325i.. Vi skiftede lambda 2 gange indtil vi fandt ud af at problemet var stikket til lambdaen der var ødelagt af mår/gnavere..

  • #4   15. mar 2016 Kan være lambdasonde min kammerat havde samme problem der var det tilstoppet katalysator så der fjernede han indmaden så kørte den igen. smiley

  • #5   15. mar 2016 RSP36:
    Vanos, DISA, MAF, knastfølere er skiftet. Det andet er tjekket..


  • #6   15. mar 2016 Kat´erne er ok..... Lambdasonderne er ok.... ( det her er målt igennem som nævnt ).

  • #7   15. mar 2016 Jeg kan forstå at du ikke mistænker dine knastfølere for disse problemer. Det er tidligere oplevet at uoriginale føler kan give de mærkeligste problemer. Uoriginale dele på m54 motoren kan i det hele taget give nogle mystiske problemer.

  • #8   15. mar 2016 Thomas K.
    Der er "selvfølgelig" brugt originale dele.... Jeg vidste godt at uoriginale sensorer ikke dur på m54´eren.


  • #9   15. mar 2016 Hva med de 2 "indsugningsbælge" er der nogle små revner i dem som måske hiver lidt falsk luft ind når de bliver varme. Har selv skiftet mine da de var begyndt at mørne lidt, havde dog ingen problemer, men skiftede dem præventivt.

  • #10   15. mar 2016 - er nysgerrig efter at høre om det nu kun er på M54 det er et problem ang. følere?
    Hvad med andre, Fx M52 ?


  • #11   15. mar 2016 330´eren har jo haft enkelte børnesygdomme - herunder udstødningssystemet med klappen bag i hvis jeg husker rigtigt..

    Derudover mener jeg også, er dog ikke 100% sikker, at der var nogle der fik skiftet dyse og bro på kulance da man fandt fejl på enkelte modeller.

    Men for at vende tilbage til Lambda.. Du skriver at når i nulstiller så kører den fint i noget tid - det er AKKURAT samme problem jeg havde som jeg beskrev tidligere hvor løse forbindelse i lamdda-ledninger forudsagede det. Når vi nulstillede den gik den som den skulle i 8-10 min og forurening var perfekt. Så gik der de omtalte minutter og så var vi tilbage ved problemet igen. Den var tricky, men blev løst.

    Har du på noget tidspunkt været forbi rigtig BMW mekanikere som f.eks. Ole og Torben ved Bayern i Kolding? Det er folk som dem der løser problemer som disse. Deres ekspertise er stor og ingen i landet kommer op i den klasse all-round på BMW´er igennem de sidste 20-30 år..


  • #12   16. mar 2016 Hej igen Thomas,
    Grunden til at vi ikke tror på Lambda, er at den, ved røggastest, har super fine værdier, også når fejlen er der!!! Og fordi Lambda sonderne giver de data de skal når vi måler på dem i "real time" altså når motoren kører imens fejlen er der... Men man skal da aldrig sige aldrig...
    Nej Ole og Torben har ikke kikket på den endnu.... jeg har afholdt mig fra at køre derned da taxametret jo løber lidt hurtigt dernede. Men set i bagspejlet, burde jeg nok have gjort det fra starten, da det er ved at være en dyr affære det her....


  • #13   16. mar 2016 Nej jeg kan godt forstå at du er væk fra lambdaområdet så smiley

    Men ja, en tur til Kolding kan være pengene værd. Evt. bare ringe ned til dem for at høre ad, de plejer at være gode nok mennesker til at give et råd eller 2 med på vejen til hvor man skal lede efter nålen i høstakken.

    Men det lyder i hvert fald til at være et træls problem der skal bruges endnu flere timer på at løse - det er så frustrerende sådan noget..


  • #14   16. mar 2016 Thomas:
    Ved du om det er vigtigt at den vakumslange der går ud til aktuatoren til klappen i udstødning 2 er lukke af når man har fjernet klappen ?


  • #15   16. mar 2016 Der må jeg melde pas! smiley

  • #16   16. mar 2016 Den skal proppes, hvis klappen fjernes

Kommentér på:
Hjælp...... til BMW 330ci

Annonce