{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Et "dumt" spørgsmål ang. opladning. {{forumTopicSubject}}

Som det vises i denne guide:
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/125750-paere_setup_kondensator
Kan man se hvornår en kondensator er fuldt opladet, ved hjælp en en pære der sættes i serie mellem de 2 + poler. Mit spørgsmål er nu. Kan man gøre det samme med et "Alm. Bil batteri"? Altså serieforbinde en pære/diode mellem + på laderen og + på batteriet... og dioden vil så lyse, ind til batteriet er fuldt opladet... ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et "dumt" spørgsmål ang. opladning.
  • #1   17. apr 2016 Hvorfor ville du dog gøre det?

  • #2   17. apr 2016 jeg har en strømforsyning i mit værksted, som jeg bruger til at oplade batterier, når de lader, har jeg mit multi meter forbundet mellem lader og batt. På den måde kan jeg se når batteriet er fuldt. Desvære kan jeg jo så bare ikke bruge multimeteret til noget andet imens. Og hvis man nu kunne lave det nummer med pæren. kunne jeg jo slippe for at "låse" mit mit multimeter fast i opladeren...


  • #3   17. apr 2016 Du kan godt bruge en glødepære der passer til formålet.

    Personligt ville jeg købe en batterilader med ampere indikator i stedet for.


  • #4   18. apr 2016 Mange tak >> carsten p... det var jo et klart svar.
    Jeg kan naturligvis godt se fornuften i at købe en lader, med indikator og/eller laderelæ. Men på den anden side set, vil en lader med den samme kraft/ladestyrke som min nuværende (DIY lader) formentlig koste en hel del mere end det jeg kan, og ellers har lyst til at give. Og Ideen her, med pæren osv er også kun en midlertidig løsning. Da jeg i sidste ende satser på at ha både indikator og en form for laderelæ på maskinen. (det skal bare lige beregnes og laves først.


  • #5   18. apr 2016 Men hvis du lader for kraftigt på batteriet så kan det tage skade. Hvor mange ampere lader du med? Og hvorfor har du brug for at lade med mange ampere?

  • #7   18. apr 2016 Såfremt at du sætter en pære i serie, vil denne pære begrænse strømmen til dit batteri (forlænge ladetid), samtidig vil du have et effekttab, når batterier er meget afladt.
    Som udgangspunkt ville jeg vælge en pære med så høj watt angivelse som muligt, for at den begrænser strømmen mindst muligt.
    Afh. Af lade spænding vil pærerne aldrig helt slukke, da der er et konstant vedligeholdelses tab i et batteri i modsætning til en kondensator (har også tab, men er meget mindre)

    Men som en anden skriver, så er der forskellige lader "krav" som helst skal overholde for at opretholde batteriets levetid. Så jeg vil også anbefale en korrekt lader.

    /Steffen


Kommentér på:
Et "dumt" spørgsmål ang. opladning.

Annonce