1.005 visninger
|
Oprettet:
Et "dumt" spørgsmål ang. opladning. {{forumTopicSubject}}
Som det vises i denne guide:
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/125750-paere_setup_kondensator
Kan man se hvornår en kondensator er fuldt opladet, ved hjælp en en pære der sættes i serie mellem de 2 + poler. Mit spørgsmål er nu. Kan man gøre det samme med et "Alm. Bil batteri"? Altså serieforbinde en pære/diode mellem + på laderen og + på batteriet... og dioden vil så lyse, ind til batteriet er fuldt opladet... ?
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.630
jan 2006
Følger: 18 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 166
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.494
Personligt ville jeg købe en batterilader med ampere indikator i stedet for.
jan 2006
Følger: 18 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 166
Jeg kan naturligvis godt se fornuften i at købe en lader, med indikator og/eller laderelæ. Men på den anden side set, vil en lader med den samme kraft/ladestyrke som min nuværende (DIY lader) formentlig koste en hel del mere end det jeg kan, og ellers har lyst til at give. Og Ideen her, med pæren osv er også kun en midlertidig løsning. Da jeg i sidste ende satser på at ha både indikator og en form for laderelæ på maskinen. (det skal bare lige beregnes og laves først.
feb 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 1.000
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Som udgangspunkt ville jeg vælge en pære med så høj watt angivelse som muligt, for at den begrænser strømmen mindst muligt.
Afh. Af lade spænding vil pærerne aldrig helt slukke, da der er et konstant vedligeholdelses tab i et batteri i modsætning til en kondensator (har også tab, men er meget mindre)
Men som en anden skriver, så er der forskellige lader "krav" som helst skal overholde for at opretholde batteriets levetid. Så jeg vil også anbefale en korrekt lader.
/Steffen
Et "dumt" spørgsmål ang. opladning.