{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

Ang. toppakning {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

En del gange når jeg tænder min bil om morgenen eller efter, at den har stået stille i et par timer, kommer der til tider en hel masse hvid røg ud, som har en skarp lugt. Mekanikeren siger, at det højst sandsynligt er toppakningen, men han fortæller mig, at hvis det er toppakningen, så siger han, at man skal skifte toppakning og tandrem, og så var der noget med, at der er noget i motoren, som skal rettes? Jeg har ikke lige styr på det, men skal man virkelig skifte tandremmen, når toppakningen er revnet? Det bliver omkring de 10.000, hvis det er alt det, der skal gøres på en gang, så derfor kunne jeg godt tænkte mig, at få nogen svar fra folk herinde, som evt. kender til den slags problemer.

Derudover havde jeg i ca. en måned kørt rundt med en katalysator, som var faldet sammen. Få dage efter den var faldet sammen begyndte der, at komme raslelyde fra motoren, og de er der stadigvæk nu, selvom katalysatoren er skiftet. Kan det være toppakningen som forårsager raslelyde?

Mvh. Marcus

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. toppakning
  • #1   12. maj 2016 Raslelyden kan godt komme fra den gamle katalysator, på min var der stumper fra den i alle rør og potter smiley

• #2   12. maj 2016 Hmm, havde lidt regnet med, at det var noget man ville gøre samtidig med, at man skiftede katalysatoren, men nu ved jeg ikke lige, om det er blevet gennemgået eller ej. Raslelydene forsvinder også stillet og roligt, når motoren bliver varmt.. lidt mærkeligt synes jeg..

• #3   12. maj 2016 Info om hvilken bil og motor det drejer sig om vil gøre det lidt nemmere at hjælpe dig....

• #4   12. maj 2016 Chevrolet Kalos 2007 1.4 SE 94hk A/C (:

• #6   12. maj 2016 Ja, mener nok at tandremmen koster 600-700, 2500 for planslibningen, og så 8 timers løn for at skifte delene? Men kan man ikke bare slippe for at skifte tandremmen, eller ville det være dumt?

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #7   12. maj 2016 rigtig dumt IKKE at skifte tandrem, og ja det er en dyr operation, 10000kr lyder ikke forkert måske endda mere endnu, timeløn er jo som regel minimum 500kr i timen

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #8   12. maj 2016 men med de rasle lyde er det sku nok en helt ny motor, overvej at skrotte bilen

• #9   12. maj 2016 Tjaa den har kørt 120.000, og raslelydene kom kort efter katalysatoren faldt sammen, så jeg skal ikke kunne sige, hvad det er der forårsager det, og om en evt. ny motor kan komme på tale.

• #10   12. maj 2016 I øvrigt går raslelydene i takt med omdrejningerne, så jo hurtigere, jo mere rasler det, men de forsvinder, når motoren er varm.

• #11   12. maj 2016 Find en der kan gøre det uden regning, så slipper du langt billigere.

• #12   12. maj 2016 Er du nødt til at efter fylde kølervæske, for hvis det ryger ind i cylinder må det jo synke i beholderen.
    Raslelyde kan være skjold ved udstødning eller ret mange andre ting. Prøv at spørge anden mekaniker.
    Mvh. Gert

• #13   13. maj 2016 Få den trykprøvet.

Hvis den kun ryger hvidt når den er kold, vil jeg påstå den ikke har taget toppakningen. Mine biler ryger også hvidt når jeg starter dem om morgenen.

• #14   13. maj 2016 I og med at du tager topstykket af, så tager du også tandremmen af. En tandrem koster nada, så hvorfor ikke skifte den ?

Smid en video af de raslelyde

• #15   13. maj 2016 Din toppakning kan være sprunget pga din stoppet udstødning smiley

Men en tandrem er spændt op, og derfor skal den skiftes hver gang den er afmontert, men den koster nu ikke det store i forhold til hvis man undlader og den springer.

Toppen skal af, planslibes, og monterers igen, samt ny olie/filter og kølevæske på bilen.
    Alt efter om din bil har vandpumpe i forbindelse med tandremmen eller ej, skal den skiftes hvis den er i forbindelse med tandremmen.

Man skifter det ikke for sjov, men fordi hvis f.eks din vandpumpe får efter 3000km/3 mdr, vil du være endnu mere træt af skulle betale for halvdelen en gang til smiley

Og du skal self have skiftet din kat, så det ikke sker igen

• #16   13. maj 2016 Katalysatoren er skiftet, men ja må lige få bekræftet om toppakningen er gået/revnet eller ej, så jeg ved, hvad der skal skiftes. Håber på det bedste. Tak for alle de gode svar.

• #17   11. nov 2016 @16 noget nyt?

• #18   31. mar 2017 Hov, ja. Beklager det sene svar. Der skulle ny toppakning, da den var revnet, og samtidig var topstykket også gået, så der skulle et nyt til, som var blevet trykprøvet, osv., vandpumpe og tandrem. Så alt i alt en meget dyr omgang.

Kommentér på:
Ang. toppakning

Annonce