11.785 visninger
|
Oprettet:
Clio 1,5 dCi, hjælp til skift af tandrem {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er ved at skifte tandrem på min Clio 1,5 dCi fra 2005, men er rendt ind i et par problemer.
1. Hvor indsættes specialværktøjet til at låse krumtappen, jeg har læst at det er nederst til venstre på motoren, men jeg kan simpelthen ikke finde dækslet, jeg har nok stået 30 min og stiret mig blind på det.
2. Hvordan fjernes "engine support bracket"(jeg kender ikke det danske ord), i min haynes bog løfter de den bare ud, men der er ikke plads mellem motoren og chassiset til at fjerne beslaget. Det er beslaget til venstre for tandremmen på billedet, der er tale om.
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
Jeg plejer bare mærke tandhjul samt blok med en tusch.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Det kan også være muligt du bare kan sætte en nøgle godt fast på møtrikken - og så aktivere starteren.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Tak for svaret, jeg har dog ikke fundet den endnu. Til højre for oliestandsføleren er der intet. Omkring olietryksføleren viser haynes at den skulle sidde, men der kan jeg heller ikke se den. Kan den sidde et tredje sted?
Det er min første gang jeg skal skifte tandrem, så jeg vil helst gøre det på den rigtige måde, især nu hvor jeg har betalt for værktøjet.
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
De motorer med not ved krumtap, behøves ikke låses. De skal blot afmærkes.
Hvis du har et regnr,skal jeg slå det op.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
https://youtu.be/SLMP4hTgrT0
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Jeg har nu fundet bolten. På min var det ikke en torx bolt, men en alm 6 kantet (sikkert noget hjemmefusket), så det var derfor jeg ikke kunne finde den.
nov 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 13 Emner: 115 Svar: 749
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Totalt tog det 15-20 timer inkl. alt. Havde der ikke været fusket torxbolten, kunne det havde været gjort noget hurtigere.
Pris: Ca. 600 kr. for Gates tandrem + vandpumpe, et sæt dorne til at stille motoren i positon, 100-150 kr. samt ny kølervæske, 60 kr, så lidt over 800 kr i alt.
nov 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 13 Emner: 115 Svar: 749
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Motoren skal løsnes i motorophæng for skift af tandrem og så hæves/sænkes med donkraft for at forskellige bolte kan nås gennem huller i karosseriet.
Sæt en weekend af, så går det nok. Det er i hvert fald træls hvis det går galt med tandremmen.
Clio 1,5 dCi, hjælp til skift af tandrem