{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.785 visninger | Oprettet:

Clio 1,5 dCi, hjælp til skift af tandrem {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ved at skifte tandrem på min Clio 1,5 dCi fra 2005, men er rendt ind i et par problemer.

1. Hvor indsættes specialværktøjet til at låse krumtappen, jeg har læst at det er nederst til venstre på motoren, men jeg kan simpelthen ikke finde dækslet, jeg har nok stået 30 min og stiret mig blind på det.

2. Hvordan fjernes "engine support bracket"(jeg kender ikke det danske ord), i min haynes bog løfter de den bare ud, men der er ikke plads mellem motoren og chassiset til at fjerne beslaget. Det er beslaget til venstre for tandremmen på billedet, der er tale om.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Clio 1,5 dCi, hjælp til skift af tandrem
  • #1   18. jul 2016 Til højre for oliestandsføler(de gamle modeller lige ved siden af olietønder) sidder der en prop som skal skrues af.
    Jeg plejer bare mærke tandhjul samt blok med en tusch.


  • #2   18. jul 2016 Man kan også bare afmontere starteren og blokere krumtappen vha. et passende stykke jern, der isættes direkte på tandkransen.
    Det kan også være muligt du bare kan sætte en nøgle godt fast på møtrikken - og så aktivere starteren.


  • #3   18. jul 2016 Kim J
    Tak for svaret, jeg har dog ikke fundet den endnu. Til højre for oliestandsføleren er der intet. Omkring olietryksføleren viser haynes at den skulle sidde, men der kan jeg heller ikke se den. Kan den sidde et tredje sted?
    Det er min første gang jeg skal skifte tandrem, så jeg vil helst gøre det på den rigtige måde, især nu hvor jeg har betalt for værktøjet.


  • #4   18. jul 2016 Kan du lægge et billede ind af motoren omkring oliepinden.
    De motorer med not ved krumtap, behøves ikke låses. De skal blot afmærkes.
    Hvis du har et regnr,skal jeg slå det op.


  • #5   19. jul 2016 Reg nr. er: BC 34 876



    profilbillede
  • #6   19. jul 2016 Nu med billede, der ikke vender på hovedet.

    profilbillede
  • #7   19. jul 2016 Kan du finde denne bolt? En håndsbredde til højre for oliepinden.

    profilbillede
  • #8   19. jul 2016 Prøv evt denne film.
    https://youtu.be/SLMP4hTgrT0


  • #9   19. jul 2016 Tak, det har været en stor hjælp
    Jeg har nu fundet bolten. På min var det ikke en torx bolt, men en alm 6 kantet (sikkert noget hjemmefusket), så det var derfor jeg ikke kunne finde den.


  • #10   7. jan 2019 Lykkedes det dig egentligt? Evt hvor lang tid tog det så, og gerne pris inkl værktøj ??????????

  • #11   7. jan 2019 Ja, det lykkedes dengang. Årsagen til hele problemet var at der tidligere havde været svejset en møtrik på torxbolten(fusk), så den ikke var til at finde eller løsne da den var noget medtaget. Jeg endte med at afmontere hele fronten(kofanger, køler, ac og intercooler) for at kunne banke en top på, det virkede.
    Totalt tog det 15-20 timer inkl. alt. Havde der ikke været fusket torxbolten, kunne det havde været gjort noget hurtigere.
    Pris: Ca. 600 kr. for Gates tandrem + vandpumpe, et sæt dorne til at stille motoren i positon, 100-150 kr. samt ny kølervæske, 60 kr, så lidt over 800 kr i alt.


  • #12   7. jan 2019 Mange tak for svar.. jeg har netop været igang kun med skift af generatoren på den- og der vil jeg gerne beklage mig over pladsmanglen?? Men lyder ligesom alle "små" projekter på gamle biler går.. jeg trækker lige mit skift lidt endnu??????

  • #13   7. jan 2019 Ja, det er meget trængt at skifte generatoren og der er heller ikke meget plads til at skifte tandrem, men det kan lade sig gøre.
    Motoren skal løsnes i motorophæng for skift af tandrem og så hæves/sænkes med donkraft for at forskellige bolte kan nås gennem huller i karosseriet.

    Sæt en weekend af, så går det nok. Det er i hvert fald træls hvis det går galt med tandremmen.


Kommentér på:
Clio 1,5 dCi, hjælp til skift af tandrem

Annonce