Opel GT 1971, Motor udfordringer {{forumTopicSubject}}
Gentlemen,
Min Opel GT fra 1971 og jeg har en gennemsnitsalder på 48 år så måske vi falder helt uden for nærværende forums målgruppe, hvem ved ?
Jeg kan ikke prale af nogen videre aktivitet her på sitet så tilgiv mig hvis det virker lidt nybegynder agtigt.
Anyway, min GT er udstyret med en 2.0S CIH motor, hvor kæden er gledet / skredet, hvilket har medført at ventiler og stempler har kysset hinanden let. Der er hedigvis ingen synelige skader på stemplerne.
Topstykket har jeg afmonteret og det sender jeg til renovering..- så langt så godt.
For at kunne inspicerer kæde, kædehjul, strammer, guide med videre (og få skiftet defekte dele), bliver jeg nød til at tage kværnen ud.
Skulle der være en CIH guru her på forummet (evt. i nærheden af Rudersdal som gerne vil øse af sine viden er det meget velkommen.
Såfremt der er andre som kunne ligge inde med stumper til en tilsvarende motor som de evt. vil sælge så er det også velkomment.
Jeg er naturligvis klar over at ovenstående er betinget af "modydelser"
Pft.
Anders
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
Mht koeb eller salg her paa siden saa skal det i markedet,det er derfor det er der...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Den sidste bolt til forkammerhuset sidder inde under vandpumpen så den skal af også.
Din kædestrammer fungerer hydraulisk på motorolien og det er nok den der er stået af.
Den kan afmonteres udefra med en 24mm nøgle (mener jeg det er) men du skal med stor sandsynlighed have gjort rent efter diverse metalstumper i forkammerhuset og oliepumpen, filter osv alligevel. Det er nemmere at arbejde med når det er ude af bilen.
Selve kædestrammeren er en billig stump og kan købes, her er en fra Bilstein til 30 euro
http://www.ebay.de/itm/Spanner-Steuerkette-OPEL-Febi-Bilstein-02879/121876891358?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D49b199a5bf644633b30e7d75f51330e0%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D232027009213
Jeg bor i den anden ende af landet, men har rodet med CIH motorer i 10-14 år så ved da et og andet om dem. Har du spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Man kan jo genbruge stempler, men få nye stempelringe, hovedlejer osv til den, det er forholdsvist nemt at lave selv, en CIH er en simpel og enkel motor, og det kan næsten ikke lade sig gøre at lave noget forkert på dem. Hone cylinder gange osv op så den bliver helt frisk.
Når det hele er skilt ad ville jeg også få rettet både top og blok af, når begge dele er i støbejern er det vigtigt det passer sammen 100%.
Så har du en motor der nemt kan klare 40 år mere
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5
Tak for din anbefaling og link.
Jeg sender dig en PM med lidt yderligere spørgsmål senere.
Jeg er ikke specielt uenig I dine betragtninger og det er klart nemmest at arbejde på sagen når motoren er ude...- men det er også nemt at falde I gryden og gå besærk.
Du kender det måske når tankerne kommer,
1) Nu er kværnen ude så kan jeg lige så godt hovedrenoverer den fra A - Z
2) Nu den motoren er ude skulle man så ikke lige shine motorrummet op
3) Ahh , det ser alt for nyt ud det motor rum så måske man også liiiiige skulle få fikset lidt "patina" skifte de gl. ridsede ruder og sende den til maler.
Din pointe ervelbegrundet og velment, ingen tvivl om det. Og jeg sætter stor pris på at måtte spørge dig til råds, men jeg har det også sådan at dele der ikke fejler noget ikke skal udskiftes blot fordi man kan..- men giver det mening så er det selvfølgelig "byt til nyt". En motor der kan holde 40 år endnu vil vidst kun gavne mine efterfølgere ;-)))
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Du skifter alle sliddele i motorfront ved
Kæde, hydrauliske strammere og hjul evt også oliepumpedelene. Så er du kørende de næste 500.000 km uden problemer.
MVH KP
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.398
der kan du helt sikkert få hjælp - prøv at spørge efter "søren Andersen"
polobjørn
Opel GT 1971, Motor udfordringer