{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Opel GT 1971, Motor udfordringer {{forumTopicSubject}}

Gentlemen,

Min Opel GT fra 1971 og jeg har en gennemsnitsalder på 48 år så måske vi falder helt uden for nærværende forums målgruppe, hvem ved ?

Jeg kan ikke prale af nogen videre aktivitet her på sitet så tilgiv mig hvis det virker lidt nybegynder agtigt.

Anyway, min GT er udstyret med en 2.0S CIH motor, hvor kæden er gledet / skredet, hvilket har medført at ventiler og stempler har kysset hinanden let. Der er hedigvis ingen synelige skader på stemplerne.

Topstykket har jeg afmonteret og det sender jeg til renovering..- så langt så godt.

For at kunne inspicerer kæde, kædehjul, strammer, guide med videre (og få skiftet defekte dele), bliver jeg nød til at tage kværnen ud.

Skulle der være en CIH guru her på forummet (evt. i nærheden af Rudersdal som gerne vil øse af sine viden er det meget velkommen.
Såfremt der er andre som kunne ligge inde med stumper til en tilsvarende motor som de evt. vil sælge så er det også velkomment.

Jeg er naturligvis klar over at ovenstående er betinget af "modydelser"

Pft.

Anders


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel GT 1971, Motor udfordringer
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #1   8. aug 2016 Tror ikke at du eller din bil er for gammel til dette forum,det er sgu en laekker vogn,haaber du faar den paa vejen igen inden sommeren er forbi smiley
    Mht koeb eller salg her paa siden saa skal det i markedet,det er derfor det er der...


  • #2   8. aug 2016 Det skulle være muligt at afmontere forkammerhuset (det sidder med en dynge bolte med 10mm hoved) mens motoren sidder i bilen hvis du tager køleren ud.

    Den sidste bolt til forkammerhuset sidder inde under vandpumpen så den skal af også.

    Din kædestrammer fungerer hydraulisk på motorolien og det er nok den der er stået af.

    Den kan afmonteres udefra med en 24mm nøgle (mener jeg det er) men du skal med stor sandsynlighed have gjort rent efter diverse metalstumper i forkammerhuset og oliepumpen, filter osv alligevel. Det er nemmere at arbejde med når det er ude af bilen.

    Selve kædestrammeren er en billig stump og kan købes, her er en fra Bilstein til 30 euro

    http://www.ebay.de/itm/Spanner-Steuerkette-OPEL-Febi-Bilstein-02879/121876891358?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D49b199a5bf644633b30e7d75f51330e0%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D232027009213

    Jeg bor i den anden ende af landet, men har rodet med CIH motorer i 10-14 år så ved da et og andet om dem. Har du spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig.


  • #3   8. aug 2016 Jeg tænker lige højt men kunne det ikke være et godt tidspunkt at få hovedrenoveret motoren ? Hvis først den slags begynder at smutte så er der nok ikke lang vej til det næste problem, og det kan være værre, eksempelvis lejer eller stempelringe på cyl 4 som plejer at gå på 2,0´erne.

    Man kan jo genbruge stempler, men få nye stempelringe, hovedlejer osv til den, det er forholdsvist nemt at lave selv, en CIH er en simpel og enkel motor, og det kan næsten ikke lade sig gøre at lave noget forkert på dem. Hone cylinder gange osv op så den bliver helt frisk.

    Når det hele er skilt ad ville jeg også få rettet både top og blok af, når begge dele er i støbejern er det vigtigt det passer sammen 100%.

    Så har du en motor der nemt kan klare 40 år mere smiley


  • #4   8. aug 2016 RUH,

    Tak for din anbefaling og link.

    Jeg sender dig en PM med lidt yderligere spørgsmål senere.

    Jeg er ikke specielt uenig I dine betragtninger og det er klart nemmest at arbejde på sagen når motoren er ude...- men det er også nemt at falde I gryden og gå besærk.

    Du kender det måske når tankerne kommer,

    1) Nu er kværnen ude så kan jeg lige så godt hovedrenoverer den fra A - Z

    2) Nu den motoren er ude skulle man så ikke lige shine motorrummet op

    3) Ahh , det ser alt for nyt ud det motor rum så måske man også liiiiige skulle få fikset lidt "patina" skifte de gl. ridsede ruder og sende den til maler.

    Din pointe ervelbegrundet og velment, ingen tvivl om det. Og jeg sætter stor pris på at måtte spørge dig til råds, men jeg har det også sådan at dele der ikke fejler noget ikke skal udskiftes blot fordi man kan..- men giver det mening så er det selvfølgelig "byt til nyt". En motor der kan holde 40 år endnu vil vidst kun gavne mine efterfølgere ;-)))


  • #5   8. aug 2016 Skrotbunken,



    profilbillede
  • #6   8. aug 2016 Hold da op og hvor er det skønt at se en original GT uden alt mulig plastic gøjl på, ikke at det ikke også kan være flot, men det er sjældent man ser en helt rå ab fabrik. Fin fin bil.

  • #7   8. aug 2016 Hej
    Du skifter alle sliddele i motorfront ved
    Kæde, hydrauliske strammere og hjul evt også oliepumpedelene. Så er du kørende de næste 500.000 km uden problemer.
    MVH KP


  • #8   8. aug 2016 skriv til "Opel GT club Danmark"
    der kan du helt sikkert få hjælp - prøv at spørge efter "søren Andersen"
    polobjørn


Kommentér på:
Opel GT 1971, Motor udfordringer

Annonce