{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.899 visninger | Oprettet:

Antal pærer i baglygte på Passat 3BG {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Hvor mange pærer er der i baglygterne på en Passat 3BG?. Jeg har nemlig overvejet at få smækket LED i begge 2 nemlig. Ifølge Shinetech så er der kun 3 pærer i og det lyder lidt mystik, for hvad med tågebaglygten?.

Vil nemlig ikke kun have skiftet bag/bremselys og baklys, vil nemlig også gerne have tågebaglyset over i LED også, men gider ikke bøvle med blinklyset. Men så er jeg vel ovre i at jeg skal have fat i 3 pærer eller?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Antal pærer i baglygte på Passat 3BG
  • #1   20. sep 2016 Har du canbus i bilen, så husker du også at købe modstand så bilen ikke melder fejl

• #2   20. sep 2016 Men gæt selv. Den ene lygte er der en bag/stoplys, blinklys og baklys. Pil da lygten af og tjek hvis du er i tvivl

• #3   20. sep 2016 Pærerne jeg køber er CANBUS kompatible ;). Så jeg ville kun skulle have modstand på blinklysene hvis at det var, så dem skifter jeg ikke til LED. Men hvor mange pærer er jeg så ude i at skifte?. 3 stks pr lygte eller mere?.

Og vil da gerne have tågebaglys i begge lygter, men det kan nok ikke lade sig gøre smiley

• #4   20. sep 2016 Plejer at bruge den her side for at se hvilken type pærer jeg skal bruge og hvor sidder hvad: http://everlight.dk/wbApp/bulbfinderblock.php

- men til blinklys jeg har skiftet den almindelig blinklys relæ ud med en LED blinklys relæ, så har jeg ikke problemer med led pærerne i blinklyset. Det kan du evt også gør det. Hedder flasher relay på engelsk

• #5   20. sep 2016 nu sidder blinkrelæet desværre indbygget i katastrofekontakten.. så der skal modstand på blinket hvis du osse vil ha dem som led smiley

med mindre du købe dem med indbygget modstand..

• #6   20. sep 2016 #5 det var da noget lort smiley

• #7   20. sep 2016 jepz smiley

• #8   20. sep 2016 Simon J, det var også det Shinetech sagde, så jeg lever uden at mine blink bliver LED, så længe mit tågebaglys, stop/bremselys er, samt baklys. Så er det næste så bare at få dobbelt tåge baglys, hvis det overhovedet er muligt.

• #9   20. sep 2016 Der er 4 pære i hver side + blinklys

• #10   20. sep 2016 burde kunne laves med en lus.. det er bare ikke lovligt i dk mener jeg..

• #11   20. sep 2016 Hvorfor er det ikke lovligt i DK?. Men skal vel egt også have fat i en UK right rear light :P. For jeg kan vel ikke få en DK højre også med Tåge.

• #12   20. sep 2016 pga så kan folk tolke det som bremselys efter hvad jeg har hørt.. men hæng mig ikke op det smiley

• #13   20. sep 2016 Baglys/stoplys har jeg haft problemer med i led, da så snart jeg sætter led pære i bag/stoplys så begynder alle 3 stoplygterne at lyse (venstre højre og den i midten) selvom jeg ikke træder på bremse pedal. Jeg har ikke canbus i min bil, og prøvet med forskellige pærer men jeg kunne aldrig finde en løsning

• #14   20. sep 2016 #13

det er fordi du mangler en modstand.. havde samme problem i min G4.. smed en modstand på og det stoppede smiley

• #15   20. sep 2016 Det er skam lovligt med 2 tågebaglygter i Danmark.

Faktisk er reglerne beskrevet efter at man har 2 tågelygter, men tillader dog at man nøjes med en lygte.

• #16   20. sep 2016 #14 vidste ikke det krævede modstand når min bil ikke er med canbus da alle andre lygter virker uden modstand. Kan prøve med modstand så. Men der findes jo mange forskellige modstand 15w,25w,50w osv, er det lige meget hvilken modstand man benytter?

• #17   20. sep 2016 pas.. kan ikke lige huske hvordan man regner det ud.. det er fordi at blinkrelæet er lavet til 3 gange x watt og led næsten ikke noget.. så derfor vil den blinker hurtigere fx..

• #18   20. sep 2016 Snakker om bag/stoplyset det er p21/5w type pære. Ved bare ikke hvilken modstand der skal sidde så smiley

• #19   20. sep 2016 Har du ikke haft fysik/naturlære i skolen? Har du ikke hørt om Ohms lov ?
    Spændingen (i Volt) = modstanden (i ohm) x strømmen ( i Ampere)
    Effekten (i Watt) = spændingen (i Volt) x strømmen (i Ampere)
    Vi tager stoplygteglødetråden:
    Spændingen antager vi er 13 Volt, når motoren er i gang.
    21/13 = 1,651 dvs. ca. 1,6 A (herfra skal du trække LED strømmen)
    13/1,5 = 8,66 ohm. Da det ikke er så kritisk, så vil jeg runde op til 10 ohm.
    Effekten, som modstanden skal kunne bære er ca. 13 x 13 / 10 = 17 W
    Dvs. den skal kunne tåle MINDST 17 W, så vælg 20 eller 25 W.
    Modstanden til baglyset er 4 gange så stor, dvs. 40 ohm og effekten er så en 4-del dvs. ca. 5 W (Det er det samme, som glødetråden brugte).
    Det vil måske også virke med modstande med endnu større modstandsværdier, det vi nogle eksperimenter vise. Eller også er der nogle andre her, som har prøvet, og som vil ryste op med nogle tal ? Husk at modstandene bliver varme, og de skal kunne komme af med varmen, så de skal sidde med luft omkring sig. Held og lykke med eksperimenterne.

• jow-jow
    jow-jow Tilmeldt:
    jun 2014

Emner: 1 Svar: 199
    #20   20. sep 2016 Du skulle da gerne allerede have tågelys i begge baglygter?
    Der er desuden 5 pærer i hver lygte plus blinklys.

• #21   21. sep 2016 Jeg har ikke tåge baglys i den ene af dem. Planen er at skifte alle minus blinklys ud til LED

• #22   21. sep 2016 Leif M: Nu er det virkelig mange år siden jeg har haft fysik, det er næsten ingen ting jeg kan huske, desværre. Jeg siger mange tak til en god forklaring, det giver meget mening nu smiley det er vist sådan en jeg skal vælge så? http://www.ebay.com/itm/2x-25-Watt-10-Ohm-LED-Bulbs-Gold-Load-Resistor-Fix-Kit-P2-/281906252117 jeg har før læst at disse modstand bliver meget varme, derfor ved jeg ikke hvor jeg skal montere dem henne :s

- danger: jeg beklager meget, at jeg låner din tråd, håber det er okay for dig?

• #23   21. sep 2016 Det er også mange år siden, at jeg har haft fysik, men jeg har arbejdet med at reparere elektronik, så jeg har fået genopfrisket det jævnligt smiley
    De viste modstande på ebay ser fornuftige ud. Som du kan se på billedet, så har de et øre, der stritter ud på hver side. Jeg ville finde et sted i skærmkassen i bagagerummet, hvor de ikke er i vejen, og så skrue dem fast i noget metal der, evt. med selvskærende skruer. Det er OK, at skrue dem fast i metal, da det leder varmen væk.

• #24   21. sep 2016 i_ipek, det gør ikke noget. Dit problem er trods alt i samme boldgade som mit smiley

Kommentér på:
Antal pærer i baglygte på Passat 3BG

Annonce