Hjælp: Ford 1,6 TDCI vil ikke starte {{forumTopicSubject}}
Håber der er nogle kloge Ford eksperter herinde
Roder med en Ford C-max 1,6 TDCI aut. fra 2008 der det sidste stykke tid har opført sig lidt mærkeligt, og indimellem kan finde på at gå ud ved acceleration, men efterfølgende starter igen uden problem. Man kan mærke lige som den er ved at gøre klar til at vil gå ud, og slipper man så speederen og træder på den forsigtigt igen, kører bilen videre uden at gå i stå.
Jeg mistænkte at det kunne være et brændstof filter der trængte til udskiftning, eller måske en brændstof pumpe der var ved at være træt.
Skiftede så filteret, og luftede ud og sørgede for at filteret var fyldt med diesel. Efterfølgende startede bilen med det samme, men gik ud efter ca. 5 sek. og ville så ikke starte igen
Så mit spørgsmål: har jeg overset en eller anden dum ting i forbindelse med skiftet, som nu gør at bilen ikke vil starte??
Eller skal jeg satse på at det er diesel pumpen der er død? Og i så fald, hvor sidder denne pumpe henne? For har fået flere forskellige forklaringer på hvor den skulle sidde.
Og sidst: filteret ser ud som på billedet... Men hvad er det nederste stik til? Der er ikke nogen ledning til at koble der til.. kun til stikket på toppen..
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Luft ud med vacuum paa udgangs siden paa filteret indtil der kommer ren diesel uden luftbobler ud.Monter slangen paa filteret igen lidt tjept.Derefter starter du den.
Han havde ogsaa luftet den ud en gang hvor den startede og gik ud ret hurtigt.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Din manglende start efter filterskift er 100% sikkert fordi den ikke er luftet ud. Og når du har kørt den istå, så kan det godt tage sin tid at få liv i den igen.
Mht dine udsættere kan det sagtens skyldes filteret.
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Nogle af dem har en lille forpumpe i pumpen, og de har tendenser til at knække i axlen, derfra kan dit udstætter komme.
Det kan også være en almen ting som regulatoreren i pumpen (viser sig typisk som en railtryks fejl)
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 8 Emner: 24 Svar: 366
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Den melder ingen fejl på tester.
Hvordan finder jeg nemmest ud af om pumpen er defekt?
Og hvis den skal skiftes, skal man så skifte tandrem og hele baduljen samtidig? Tandrém er nemlig udskiftet for 25.000 km. siden.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hvor laenge koerer du med starteren ?
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Jeg har kørt længe på starteren synes jeg selv, ca. 12 - 12 sek.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hvis du er 100% sikker paa at den er luftet ordentligt ud kan jeg desvaerre ikke forestille mig andet end at du har en daarlig pumpe
Men beskriv lige lidt mere omkring udluftning,hvor og hvor laenge,vacuum eller trykluft ?
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Hvordan og hvor er det mest korrekt at lufte ud? På filteret eller helt ovre ved i modsatte side af motoren hvor de 2 slanger er koblet på? Og begge slanger skal vel luftes ud??
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Det kan være din regulator der er ringe
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Den slange tager du af og suger vacuum der.Sug indtil der ikke er flere luftbobler i dieselen,og sug derefter endnu en halv liter igennem.
Saa hiver du din vacuumslange af og monterer returslangen igen,lidt kvikt.
Derefter hopper du ind i bilen og saetter taending paa i ca 5 sekunder,taending af igen og paa igen ca 5 sekunder.Det goer du 5 gange og derefter burde den starte.
Min kammerats startede foerste gang,koerte 5 sekunder og doede igen.Saa gjorde han det hele igen og saa koerte den bare.
Giv det et forsoeg
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
hvis det bliver ved med at drille, kan jeg nok hjælpe dig alt efter hvor langt væk du er?
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hans er dog en Fiesta,ved ikke om det har noget at sige ?
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hallooooo Michael,faaet gang i dytten ?
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hvis ikke saa faa fat i det,du er noed til at vaere sikker paa at du har faaet alt luften ud,ellers faar du den aldrig startet.
Evt brug en af de "bolde" man bruger paa paahaengsmotorer,det var hvad min kammerat gjorde.
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Problemet med de pumper der, er ofte forpumpen i selve pumpen går i stykker, og den kan derfor ikke selv suge olien, derfor kan den nok godt startes på startgas, men slukker man den, starter den nok ikke næste dag (såfremt det er forpumpen der er gået)
Men mål man railtrykket i startøjeblikket, ellers har man intet at gå ud fra.
mar 2003
Følger: 20 Følgere: 31 Biler: 9 Emner: 159 Svar: 2.369
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Men den laver dog stadig det samme nummer med at den kan finde på at gå ud hvis man presser den lidt.
Den melder ingen fejl på testeren. Den kan altid startes med det samme igen og køre videre.
Nogen ide til hvad det kan skyldes??
mar 2003
Følger: 20 Følgere: 31 Biler: 9 Emner: 159 Svar: 2.369
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Men har godt tænkt tanken med EGR (var faktisk min første mistanke)
Og luftmængdemåler har både Peugeot og Ford sagt at de aldrig skifter på den motor, da de ifølge dem aldrig går istykker.....!!
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Hvis du vil proeve EGR foerst saa kan du koebe en rustfri plade til at lukke den af med paa ebay for under 50kr.
Derefter vil den muligvis taende motorlampen,der skal du ind og nulstille EGR vaerdierne,det kan du med en tester,min kammerat koebte en paa ebay til ca 100kr.
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Tester er ikke noget problem, har en af de dyre prof. testere
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Har siden tjekket at systemet var luftet helt ud (var det) og samtidig skiftet EGR ventilen. Bilen vil dog ikke starte igen. Fik liv i den 1 gang hvor den lige stod i tomgang i 5 - 7 sek. før den gik ud igen.
Rodede lidt med testeren koblet på bilen og fik nu hevet 3 fejlkoder ud:
P0500 wehicle speed sensor A
P0405 Excaust gas recirculation sensor A circuit low
P1934 ??
Nogen bud?
Har søgt meget på nettet på bla. disse fejlkoder, og mange gange nævnes det at man skal skifte speed sensor eller krumtap føler..
Er ved at være noget træt af at bruge tid på den efterhånden..
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
jul 2006
Følger: 92 Følgere: 90 Biler: 9 Emner: 67 Svar: 372
Hjælp: Ford 1,6 TDCI vil ikke starte