{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.755 visninger | Oprettet:

Hjælp: Ford 1,6 TDCI vil ikke starte {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogle kloge Ford eksperter herinde smiley

Roder med en Ford C-max 1,6 TDCI aut. fra 2008 der det sidste stykke tid har opført sig lidt mærkeligt, og indimellem kan finde på at gå ud ved acceleration, men efterfølgende starter igen uden problem. Man kan mærke lige som den er ved at gøre klar til at vil gå ud, og slipper man så speederen og træder på den forsigtigt igen, kører bilen videre uden at gå i stå.
Jeg mistænkte at det kunne være et brændstof filter der trængte til udskiftning, eller måske en brændstof pumpe der var ved at være træt.

Skiftede så filteret, og luftede ud og sørgede for at filteret var fyldt med diesel. Efterfølgende startede bilen med det samme, men gik ud efter ca. 5 sek. og ville så ikke starte igen

Så mit spørgsmål: har jeg overset en eller anden dum ting i forbindelse med skiftet, som nu gør at bilen ikke vil starte??
Eller skal jeg satse på at det er diesel pumpen der er død? Og i så fald, hvor sidder denne pumpe henne? For har fået flere forskellige forklaringer på hvor den skulle sidde.

Og sidst: filteret ser ud som på billedet... Men hvad er det nederste stik til? Der er ikke nogen ledning til at koble der til.. kun til stikket på toppen..


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp: Ford 1,6 TDCI vil ikke starte
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #3   16. okt 2016 Har en kammerat der havde samme problem,han gjorde saadan her :
    Luft ud med vacuum paa udgangs siden paa filteret indtil der kommer ren diesel uden luftbobler ud.Monter slangen paa filteret igen lidt tjept.Derefter starter du den.
    Han havde ogsaa luftet den ud en gang hvor den startede og gik ud ret hurtigt.


  • #4   17. okt 2016 Det er ikke nok at fylde filteret ved udskiftning. Du skal have en pumpe på retursiden og pumpe hele systemet fuld af diesel.

    Din manglende start efter filterskift er 100% sikkert fordi den ikke er luftet ud. Og når du har kørt den istå, så kan det godt tage sin tid at få liv i den igen.

    Mht dine udsættere kan det sagtens skyldes filteret.


  • #5   17. okt 2016 Den skal udluftes om skrevet overstående, man kan også holde den i live med evt startspray.
    Nogle af dem har en lille forpumpe i pumpen, og de har tendenser til at knække i axlen, derfra kan dit udstætter komme.
    Det kan også være en almen ting som regulatoreren i pumpen (viser sig typisk som en railtryks fejl)


  • #6   17. okt 2016 Jeg plejer at lave tryk i tanken med en luftpistol og en klud til at tætne med rundt om påfyldningen. Så trykker den diesel og udlufter.

  • #7   17. okt 2016 Nu har jeg udluftet og udluftet, og lortet vil stadig ikke starte. Den har kun været lige ved at starte en gang, men hvor den gik ud igen omgående inden den rigtig kom i tomgang.

    Den melder ingen fejl på tester.

    Hvordan finder jeg nemmest ud af om pumpen er defekt?
    Og hvis den skal skiftes, skal man så skifte tandrem og hele baduljen samtidig? Tandrém er nemlig udskiftet for 25.000 km. siden.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #8   17. okt 2016 Hvordan har du udluftet den ?
    Hvor laenge koerer du med starteren ?


  • #9   17. okt 2016 Jeg har udluftet den med en bremseudlufter på trykluft.
    Jeg har kørt længe på starteren synes jeg selv, ca. 12 - 12 sek.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #10   17. okt 2016 Du maa ikke koere saa lang tid af gangen paa starteren,har laest at du kan braende pumpen af hvis den ikke starter med det samme.
    Hvis du er 100% sikker paa at den er luftet ordentligt ud kan jeg desvaerre ikke forestille mig andet end at du har en daarlig pumpe smiley
    Men beskriv lige lidt mere omkring udluftning,hvor og hvor laenge,vacuum eller trykluft ?


  • #11   17. okt 2016 Kan sagtens være mig der ikke har udluftet korrekt.
    Hvordan og hvor er det mest korrekt at lufte ud? På filteret eller helt ovre ved i modsatte side af motoren hvor de 2 slanger er koblet på? Og begge slanger skal vel luftes ud??


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #12   17. okt 2016 Har lige skrevet en lang beskrivelse men bg vil ikke lade mig sende den ?

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #13   17. okt 2016 Hvis du kan vente et par timer proever jeg igen smiley

  • #14   17. okt 2016 På med en tester mens du prøver starte den, kig efter railtryk, den skal stige til 300 bar inden for Max 5 sec.
    Det kan være din regulator der er ringe


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #15   17. okt 2016 Paa dit filters tilslutninger er der en pil der peger vaek fra filteret.Det er returslangen.
    Den slange tager du af og suger vacuum der.Sug indtil der ikke er flere luftbobler i dieselen,og sug derefter endnu en halv liter igennem.
    Saa hiver du din vacuumslange af og monterer returslangen igen,lidt kvikt.
    Derefter hopper du ind i bilen og saetter taending paa i ca 5 sekunder,taending af igen og paa igen ca 5 sekunder.Det goer du 5 gange og derefter burde den starte.
    Min kammerats startede foerste gang,koerte 5 sekunder og doede igen.Saa gjorde han det hele igen og saa koerte den bare.
    Giv det et forsoeg smiley


  • #16   17. okt 2016 RSP 36, på en bil uden pumpe i tanken, er det spild af et minuts tid, at sætte tænding af/på 5 gange, det har absolut ingen effekt smiley

    hvis det bliver ved med at drille, kan jeg nok hjælpe dig alt efter hvor langt væk du er?


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #17   17. okt 2016 Ok,det skal jeg ikke kunne sige,det var bare saadan at min kammerat fik det fortalt smiley
    Hans er dog en Fiesta,ved ikke om det har noget at sige ?


  • #18   17. okt 2016 nope intet, ingen 1,6hdi har pumpe i tanken, overhovedet smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #19   17. okt 2016 Nu er hans en tdci,men de er sikkert det samme,men ok,saa er det nok ikke noedvendigt smiley

  • #20   17. okt 2016 det er kun fordi ford kalder den tdci i deres biler, det er en 1,6hdi psa motor hele vejen igennem (bortset fra de om designs ford har lavet, bl.a. af diesel filter)

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #21   17. okt 2016 Ja ved godt at motoren er det samme,vidste bare ikke om pumpen ogsaa var det samme.
    Hallooooo Michael,faaet gang i dytten ? smiley


  • #22   17. okt 2016 pumpen er den samme, ja smiley

  • #23   18. okt 2016 Hvis man antager at der er meget luft i systemet, hvor længe skal jeg så ca. forvente at den skal stå og køre med tryklufte udluftningen på, før den må forventes at være "bobbe"l fri i slangen??

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #24   18. okt 2016 Har den bremseudlufter ikke klar slange ?
    Hvis ikke saa faa fat i det,du er noed til at vaere sikker paa at du har faaet alt luften ud,ellers faar du den aldrig startet.
    Evt brug en af de "bolde" man bruger paa paahaengsmotorer,det var hvad min kammerat gjorde.


  • #25   18. okt 2016 Altså CR maskiner skal mere eller mindre bare i gang 1 min så er de udluftet, så snart de er over de 300 bar, skal de bobler nok forsvinde i en fart.
    Problemet med de pumper der, er ofte forpumpen i selve pumpen går i stykker, og den kan derfor ikke selv suge olien, derfor kan den nok godt startes på startgas, men slukker man den, starter den nok ikke næste dag (såfremt det er forpumpen der er gået)
    Men mål man railtrykket i startøjeblikket, ellers har man intet at gå ud fra.


  • #26   18. okt 2016 Prøv evt. at tjekke om knastakselsensor er defekt (svaghed på tdci motor)

  • #27   18. okt 2016 Endte med at købe en ny bremse udlufter, da den anden efterhånden havde en del år på bagen. Efter en grundig udluftning igen, startede bilen i dag.

    Men den laver dog stadig det samme nummer med at den kan finde på at gå ud hvis man presser den lidt.
    Den melder ingen fejl på testeren. Den kan altid startes med det samme igen og køre videre.

    Nogen ide til hvad det kan skyldes??


  • #28   18. okt 2016 knastføler, luftmængdemåler eller defekt egr. er mit bud. Det kan være flere ting.

  • #29   19. okt 2016 Knastføler, burde den så ikke også have starteproblemer eller gå ud ved alm. kørsel også? Synes jeg min erfaring plejer at være. Og så plejer der altid at være en fejlkode på den når man har tester på, men ingen fejlkode.
    Men har godt tænkt tanken med EGR (var faktisk min første mistanke)
    Og luftmængdemåler har både Peugeot og Ford sagt at de aldrig skifter på den motor, da de ifølge dem aldrig går istykker.....!!


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #30   19. okt 2016 Godt at hoere du fik gang i den,de kan vaere et mareridt at faa luftet ud.
    Hvis du vil proeve EGR foerst saa kan du koebe en rustfri plade til at lukke den af med paa ebay for under 50kr.
    Derefter vil den muligvis taende motorlampen,der skal du ind og nulstille EGR vaerdierne,det kan du med en tester,min kammerat koebte en paa ebay til ca 100kr.


  • #31   19. okt 2016 Kan selvfølgelig prøve den med at blænde EGR af.
    Tester er ikke noget problem, har en af de dyre prof. testere


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #32   19. okt 2016 Ja saa er det bare igang,det jeg mener min kammerat gjorde var at blaende den af og derefter kan du med tester nulstille EGR vaerdierne saa den selv laerer de nye vaerdier naar du starter den igen med EGR blaendet af.

  • #33   22. okt 2016 Bilen kørte så i to dage før den gik i stå igen og ikke ville starte igen.
    Har siden tjekket at systemet var luftet helt ud (var det) og samtidig skiftet EGR ventilen. Bilen vil dog ikke starte igen. Fik liv i den 1 gang hvor den lige stod i tomgang i 5 - 7 sek. før den gik ud igen.

    Rodede lidt med testeren koblet på bilen og fik nu hevet 3 fejlkoder ud:

    P0500 wehicle speed sensor A

    P0405 Excaust gas recirculation sensor A circuit low

    P1934 ??

    Nogen bud?
    Har søgt meget på nettet på bla. disse fejlkoder, og mange gange nævnes det at man skal skifte speed sensor eller krumtap føler..
    Er ved at være noget træt af at bruge tid på den efterhånden..


  • #34   2. jan 2017 Ville skifte den knast sensor som det første, den kan måske være årsag til de andre fejl.

  • #35   3. jan 2017 Opdagede en mikroskopisk utæthed i det nye brændstof filter. Fik det ombyttet, og bilen kørte igen smiley

  • #36   22. jul 2019 Har du prøvet og montere en seperat fødepumpe?

Kommentér på:
Hjælp: Ford 1,6 TDCI vil ikke starte

Annonce