{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.065 visninger | Oprettet:

Nye sommerdæk eller slidte vinterdæk? {{forumTopicSubject}}

Lader lige jer afgøre det.. Min kæreste har fået en unik chance for en World cup konkurrence i Polen.. Hun er ret påståelig og jeg er stædig..
Nu får i lov at bestemme udfaldet.
A: hun har 7år gamle vinterdæk med lidt under middel mønster, de 2 har de meget små velkendte revner.

B: hun fik nye sommerdæk, for en måned siden.

Turen er 1000 km hver vej, og hun kører imorgen, og er hjemme mandag..
Vejret er jo ikke slemt, dog holder jeg stadig på biiiip. Uanset hvad.. Det optimale er nye vinterdæk, det har vi bare ikke tid til, de kan først komme når hun er hjemme, eller dernede.?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye sommerdæk eller slidte vinterdæk?
  • #1   1. nov 2016 Blød gummi, nedsat det ene og andet, ved jeg godt.. Men jeres valg. Det er pest eller kolera

• #2   1. nov 2016 Så fremt det er nogle bare lidt fornuftige sommerdæk ville jeg vælge drm..

• #3   1. nov 2016 Så du spørger om vi vil anbefale at køre 1000km med revner i dækkene eller på dæk der ikke kan stå fast?

Seriøst?

Kig lige på thansen.dk om ikke de har nogle vinterdæk hjemme - de monterer på stedet.

• #4   1. nov 2016 Revner i dækkene, er måske også så meget sagt.. Men de er 7år hvilket må være meget tæt på grænsen.. Ret skal være ret.. ser tit ringere dæk.. Alle dæk er Continental
    Thansen har dem desværre ikke..

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #5   1. nov 2016 der er jo ikke noget sne endnu så bare afsted på sommersutterne

• #6   1. nov 2016 Ville klart vælge sommerdækkene, hvis alternativet ellers ville være 7 år gamle slidte vinterdæk. Så afsted på sommer dæk.

• #7   1. nov 2016 Hvis du ikke vil risikere at få hende hjem i en et-værelses med låg, så kører du i Thansen, Euromaster, Superdæk eller lignende i morgen tidlig, og får sat 4 nye vinterdæk på. Vejret i Polen (Krakow) ligger mellem 0 og 5 grader celsius lige nu, så vinterdæk er nødvendige. Og så er vinterdæk påkrævet i Tyskland, hvis det er vintervejr.

• #8   1. nov 2016 Hvor i polen og hvad siger vejrudsigten? Jeg hælder umiddelbart mest til sommerdækkene..

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #9   1. nov 2016 Hvis jeg var dig havde jeg trillet afsted paa sommerdaek.

• #10   1. nov 2016 jeg havde taget flyveren til polen, og købt 4 nye vinter dæk, når jeg kom hjem..hc

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #11   1. nov 2016 Undskyld,din kaereste.
    Men ja,skraemmende at tredje mulighed ikke er at finde sikre daek eller blive hjemme...

• #12   1. nov 2016 Hun har trailer og hest med.. Vejrudsigten siger 3gr i Krakow

• #13   1. nov 2016 lige nysgerig ..World cup konkurrence i Polen.. hvad skal hun deltage i ? mvh hc

• #14   1. nov 2016 he he , ja så skal hun nok ikke flyve aligevel smiley så 4 nye vinter dæk, i morgen tidligt .. hc.. og pøj pøj til hende og hesten..

• #15   1. nov 2016 Nu er der mange ubekendte.. Hold jer til brugte vinterdæk 4-5 mm eller sommerdæk fra sidste månede..

• #16   1. nov 2016 Sommer

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #17   1. nov 2016 Producenter af dæk siger max 6 år.... og vælger hun at køre der ned på vinter dækkene og hun ryger i uheld får hun med stor sandsynlighed skylden da hendes dæk er for gamle... den anden vej rundt så er vi i vinter måneder nu og der må man ikke køre på sommer hjul i tyskland... så nye vinter sutter på..

• #18   1. nov 2016 Ridning - dressur...

• #19   1. nov 2016 Held og lykke til hende og hesten. smiley

• #20   1. nov 2016 Er det ikke lidt noget lort at køre med en tung trailer med hest, på sommerdæk, hvis der er bare den mindste smule glat?

Jeg havde valgt at få nye vinterdæk på, eller lejet en bil med vinterdæk, som kan trække traileren, hvis ikke det er muligt at få vinterdæk på. Ikke det svar du ønsker, men dine forslag er langt fra optimale.

• #21   1. nov 2016 Jeg købte mine vinterdæk i Polen - ikke noget pis med intet var på lager og ikke kunne dit og dat. Der var også en kæmpe besparelse ved det.

Vejret siger ikke sne endnu. Så det er jo en mulighed at købe dem dernede, de andre er jo alligevel intet være og skal skiftes.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#22   1. nov 2016 dæk er ikke billigere i polen fik billigere i dk men det kommer jo an på hvor i dk man handler

• #23   1. nov 2016 Sikke noget vås!

• #24   1. nov 2016 Har tænkt på vinterdæk i Polen, har også lige sat en polak bekendt på sagen..

• #25   1. nov 2016 Dette er nok det værste.. Hun kører imorgen tidlig

profilbillede
  • #26   1. nov 2016 Og rask for jeres svar, og dem der ønsker held og lykke

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #27   1. nov 2016 Jeg undrer mig over hendes køb af nye sommerdæk, i oktober måned?
    Det havde måske være smart på det tidspunkt, at vinterdækkende var i orden.

• #28   1. nov 2016 Jeg nævnte før, at der er mange ubekendte i denne situation.. ???? sommerdækkene kommer sig af, at i sidste måned kørte hende og hesten til Mallorca (Barcelona, færge til Mallorca).. Det krævede også nye dæk.. Og grundet de gode resultater, har hun dermed fået et "Wildcard" det er så bare lidt sent det hele falder på plads.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#29   1. nov 2016 Thimofey
    det må du da gerne uddybe jeg fik 3 tilbud på dækskifte i Krakov men fik dem billigere i dk

• #30   1. nov 2016 Lad hende bare køre på det ene eller andet - hun er åbenbart ligeglad med både sin egen og hestens førlighed lyder det til.

Helt ærlig, så ville jeg nok takke nej til den konkurrence, hvis ikke jeg kunne fragte både mig selv og min hest (hestetrailer = ca 1500 kg efter bilen) sikkert derned. Tænk lige selv over, hvor meget der hænger efter bilen og så i tilfælde af at der både er glat og risiko for sne? Kan hun ikke bare køre ind og aflevere sit kørekort på politigården i stedet for?

• #31   1. nov 2016 På med de der vinter dæk, de ser da fine ud smiley

• #32   1. nov 2016 jeg ville skifte til vinterdæk. men traileren burde egentlig også ha vinterdæk på, så jeg ville køre ind og få 8 nye på inden turen. hun skal vel ikke ride lige efter ankomst,så ankomst en time senere er vel ligemeget

• #33   1. nov 2016 Vis hun skal igennem tyskland, så skal hun ha vinterdæk på, da det er lovkrav fra 1nov

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#34   1. nov 2016 Men hvis hun nu ikke når at få nye vinterdæk, så ville jeg vælge sommerdækkene.
    Så er hun idet mindste rimelig sikker på, at de ikke springer på turen.

• #35   1. nov 2016 Ankomst er styret af et dyrlægetjek, som ligger før stævnerne..
    Ordentlige dæk har traileren også, helt nye dunlop med større lastindex og forstærkede sider (Y)
    har fundet et sæt helårsdæk til 3200kr vi er på vej ud og hente.. Så må de sælges når hun kommer tilbage og vi har modtaget vinterdækkene.

• #36   1. nov 2016 Man kan altså også få skiftet dæk i Tyskland, men det er muligt de har travlt her omkring 1. nov. smiley

• #37   2. nov 2016 Slap nu af med alle de dommedags profitier, det er Polen hun skal til ikke Sibirien, der er ikke sådan rigtig tegn på vinter i Europa endnu.
    Så hvis det er gamle mørnet vinterdæk eller nye sommerdæk ville jeg vælge sommerdæk.
    PS: har selv skiftet til vinterdæk....

• #38   2. nov 2016 De melder sne og slud imorgen smiley

• #39   2. nov 2016 De vinterdæk er 100% bedre i sne end nye sommerdæk, selvom de er 7år gamle..

alder betyder ikke så meget, det er en tommelfingerregel, men opbevaringen er meget vigtigere end alder, de er dog lidt møre..

men i 3 grader uden sne, så er et sommerdæk bedre... men tør man satse på at der ikke kommer sne ? ville tage vinterdækkene...

• #40   2. nov 2016 Vrøvl alder på dæk betyder rigtig meget 7 år gamle dæk der begynder at blive mørnet skal kasernes i min bog

• #41   2. nov 2016 vrøvl selv..

dæk der er 7år gamle og ikke er møre, er bedre end dæk der er 3 år gamle og møre...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#42   2. nov 2016 Ikke nødvendigvis Mirza.
    Jeg har kørt campingvogn med dæk der så helt færdige ud, uden problemer.
    Omvendt har jeg kørt med 7 år gamle dæk, som så fine ud, men hvor de begge punkterede.

• #43   2. nov 2016 Ja Rasmus, et dæk der umiddelbart ser ud kan godt have en fejl fordi det fx har påkørt en kantsten, eller har kørt med for lavt dæktryk og som følge af det har karkasserne taget skade indvendigt uden at man kan se det.

Så kan det godt springe, det kan et dæk der er 1 år gammelt også...

Men et dæk der er opbevaret korrekt, og IKKE er mørt eller skadet, springer ikke i luften fordi det fylder 7 år smiley

• #44   2. nov 2016 Jeg har sågar kørt race med dæk der var 10 år gamle, og de var kun 1 sek langsommere rundt på padborg park end nogle dæk der var 1 år gamle.

det sjove var at de gamle var 185mm mens de nye var 205mm i bredden.

Og de sprang gu heller ikke i luften smiley

• #45   2. nov 2016 Skulle min kæreste til ridning i Polen og der kun var sommerdæk på bilen så ved jeg min kæreste ville forlange at jeg smed vinterdæk før at hun ville kører afsted til Polen med hendes hest hvis at det var. Mener personligt ikke at man har sit liv eller sin hests liv kært hvis at man ruller så langt afsted med kun sommerdæk på hele trækket, det udviser altså mig for lidt ligegyldighed.

• #46   2. nov 2016 Hvis min køreste skulle til ridning til polen så ville jeg godt nok blive gal og misundelig hø hø

• #47   2. nov 2016 Mirza, tror faktisk det var værre, hvis det var mig der skulle til "ridning".. Er det ikke mest damer de gør i dernede? ??????

• #48   2. nov 2016 Hun er sendt afsted på helårsdæk.. Det blev bare en laaang aften, før vi havde fået hentet dækkene, skiftet dem over, afbalanceret og monteret..
    Ja dommedagsprofetier er der kommet lidt af, og det er der egentligt ingen grund til.. Med sund fornuft kommer man langt.. Her er det bare virkelig uheldig timing og konstatering af standen på de vinterhjul, at de ikke var helt optimale..

• #49   2. nov 2016 God vind til konkurrencen.

Jeg havde nok bare sendt hende afsted på sommerdækkene - bare hun kom afsted og så taget en bøde i Tyskland, hvis det skulle ske (nok det farligste der kan ske i starten af november smiley ) - det var jo en unik chance, når det nu er det hun går op i - og farligere er det altså heller ikke at køre på nye sommerdæk - også selvom det skulle blive frostvejr - bare der ikke kommer isslag - men da hjælper vinterdæk nu heller ikke smiley

• #50   2. nov 2016 Ole B.. man får ikke bøde for at køre med sommerdæk i tyskland, medmindre at der er vintervejr..

og hvis der er 5 grader og ingen sne, så er der ikke vintervejr...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#51   2. nov 2016 43#
    Men det var da alligevel imponerende, at jeg punkterede på begge hjul, indenfor 30-40 km. smiley
    Udover det, er jeg enig med dig.
    Jeg har læst på continentals hjemmeside, at ved korrekt opbevaring, skulle der ingen problemer være i, at bruge 10 år gamle dæk.

• #52   2. nov 2016 Ja nemlig, selv producenterne siger 10år.. men det er da underligt begge dæk springer...

men har du haft dækkene fra nye? hvis ikke så kan du ikke vide om de har påkørt en kantsten eller kørt med for lavt dæktryk på et tidspunkt, det ødelægger et dæk fuldstændigt...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#53   2. nov 2016 Det var en campingvogn jeg netop havde købt, så havde ingen viden om standen, men lidt utroligt at de begge sprang ja.

• #54   2. nov 2016 #53 Campingvognsdæk kan måske have stået i sol og på jord - og/eller måske var de heller ikke dimensionerede til en campingvogn - tænk på at en campingvogn med kun 2 hjul måske vejer 1000 kg, hvor en bil med samme vægt har 4 hjul smiley

• #55   2. nov 2016 Held og lykke til konen!

• #56   2. nov 2016 Mirza# du må mene hvad du vil, men vinterdæk der er 7 år gamle er ikke meget værd i min bog, og er de som spørgeren skriver begyndt at have revner er de møre og er til at smide ud, der er vist ikke nogen som snakker om at de springer i luften, men alder har det med at gøre vinterdæk ubrugelige

• #58   3. nov 2016 Mirza# du må mene hvad du vil

Tak smiley

vil nu stadig påstå at de viste vinterdæk på billedet er bedre end nye sommerdæk i sne og sjap

• #59   3. nov 2016 Stoppet i Polen, og bøde for at veje over 3500kg ?????? men ellers er hun vidst ved godt mod

• #60   3. nov 2016

profilbillede
  • #61   3. nov 2016 Hvor meget vejer bil og anhænger tilsammen og har hun BE kort?

• #62   3. nov 2016 Ca 3800kg og det er nok højt sat denne gang.. Men i Polen, tager de bare max tilladte vægt på både bil og trailer, så de siger 4500kg..
    Bilen har en egenvægt på 1700kg, og max vægt på 2525.
    Traileren vejer 850kg og må max veje 2 ton.. Men i og med hun kun har en hest med, og oppakning til søndag, er den jo heller ikke ligefrem med overlæs

• #63   3. nov 2016 Av de vej politi folk kan være nogle grimme fyre og når man køre i en udlands bil tager de ved for vi har jo penge smiley . Er ikke selv blevet taget af dem men mine polske venner siger at de er håre med alt skal være ok.

• #64   3. nov 2016 Karbu S: Den med max vægten er den der gælder i udlandet, også selvom at din kæreste måske har kørekort fra før 2009. I udlandet der er det bilens totalvægt + Trailerens totaltvægt der max må være 3500 for Kat B, 4250 for B+ og 7000 for BE. Så det er sq desværre nok rigtigt at de hapsede hende og det er de i deres fulde ret til.... desværre smiley

• #65   6. nov 2016 Det vogntog kræver be kørekort uanset hvor hun køre,men det du skriver er ikke helt korrekt,du må føre op til 4250 kg på et B kort ikke at det har noget med denne sag at gøre men alligevel smiley

• #66   6. nov 2016 Henning p, KUN hvis det er en 750 kilo trailer uden bremser og kun i DK. I dette tilfælde ville et BE kort have gjort hun ikke havde fået en bøde

• #67   6. nov 2016 Om det kun gælder i DK ved jeg ikke men ellers er jeg enig med de 750KG
    men det var også kun for at pirke lidt i det du skrev smiley
    Det omtalte vogntog kræver BE kørekort alle steder.

Trådstarter

Hvordan går det med konkurrencen i Polen

• #68   6. nov 2016
    Hun har selvfølgelig trailer kørekort, bare lige så der også er styr på det..
    Og hendes nye vinterdæk modtog vi torsdag eftermiddag- det var bare alt der lige passede dårligt sammen..
    Konkurrencen går ikke helt som vi kunne håbe.. Hun red lidt under niveau, så endte som nr 10 ud af 18 igår..
    Samlet er det jo flot, men håber det bliver lidt bedre idag??

• #69   6. nov 2016 Karbu, lyder da træls med konkurrencen. Men lyder da underligt at hun fik en bøde så hvis hun har trailer kort osv

• #70   6. nov 2016 Det er en skam, når hun ikke får en tur som hun plejer.. Har ligget 3-4-5 ved det sidste store stævne, og så begynder det jo da, at være rigtig sjovt.. Omvendt kan man sige, at de selvfølgelig helst skal være de bedste til disse stævner, så konkurrencen er selvfølge meget hård..
    Det er da underligt, og især, når de heller ikke vil veje hendes bil. I teorien, kunne traileren hAve været uden hedt, og så ville det stadig være ulovligt.???

• #71   6. nov 2016 Hvis bilen lovligt må trække 2 Tons på krogen så burde hun slet ikke have fået bøden da alle regler er overholdt.

1: Vogntogsvægt på 3700-4525 max, er ok da hun har BE
    2: Såfremt trækket er på 2000 kilo og derefter så er den del også iorden.

Så hvis 1 og 2 er iorden så har den polske policen ihvertfald gjort et eller andet underligt.

Min bil må fx Max veje 2025 kilo, og må kører med 1400 kilo trailer, så jeg har ikke en skid at bruge mit BE til i den sammenhæng. MEN får vejet trækket op til 1600, hvorfor jeg kommer op på 3625 totalt for vogntoget og egt kunne nøjes med B+

I følge vw så godkender de en Max total Vogntogsvægt på 4025 for min model generelt.

• #72   6. nov 2016 Vi forstår det heller ikke.. De var jo totalt ligeglade med det hele.. Fik en bekendt polak til, at oversætte registreringsattesten til dem, hvor der jo også tydelige står egenvægt og tilladte totalvægt..

• #73   6. nov 2016 Jeg ville tage den med færdselspolitiet i DK. De burde tage det med det polske politi hvis i er "uretfærdig dømt"

• #74   6. nov 2016 Tror du, at man kan det? For måske rent principielt burde man så forsøge.. Min kæreste er jo nok hverken den første eller sidste

• #75   6. nov 2016 Jeg ville da forsøge, for det virker da totalt underligt at i har fået en bøde for noget der så vidt jeg har forstået er 100% lovligt og i orden. Om ikke andet så kan det ske det danske politi kan få en 100% forklaring på hvorfor at hun har fået en bøde tiltrods for det.

• #76   6. nov 2016 Det polske politi er da ligeglad for de har fået pengene og de vi helst ikke tale andet end polsk.

• #77   6. nov 2016 Carsten N, der er sq nok folk i det danske politi der kan kommunikerer på Polsk og om ikke andet kunne det da måske var lækkert nok for trådstarter præcist at finde ud af hvad problemet var når nu transporten faktisk var 100% i orden...

• #78   6. nov 2016 Det er nok en bøde på 500 kr hun får og det gider det Danske politi ikke at bruge tid på. Polakker tror bare man kommer fra de gammel vestlige lande så har man penge nok smiley . Jeg kender det polske system og det er som at slå i en pude da de helst ikke vil røre en finger og tale Tysk eller Engelsk.

• #79   6. nov 2016 Carsten N, jeg ville så holde på min ret hvis at det havde været mig og jeg havde vidst at vogntoget var 100% efter forskrifterne og iorden.

• #80   6. nov 2016 Tror vi er på ca 2000 og det tog 3 timer ?? det er da bare mere det irriterende element i at de finder noget forkert, som ikke er der?

• #81   6. nov 2016 Tror det desværre også Carsten har ret..

• #82   6. nov 2016 Som jeg skriver polakker ser penge når man er fra vest lande og kommer der ned hvis man kan sproget er man lidt bedre hjulpet. Har kun fået en fart bøde der nede og det var kun 400 kr for at køre 80 km hvor man måtte køre 50 og det var ok.

• #83   8. nov 2016 Vinter dæk hjælper dig mere eller mindre kun når der er sne og sjap på vejende den danske vinter er ikke slem nok til jeg gider sætte vinter dæk på

• #84   8. nov 2016 Rasmus, det passer så ikke. Jeg har prøvet at kører rundt på sort is og der hjalp vinterdæk altså

• #86   8. nov 2016 Tysk lov siger hvist vintet ellrt helårs om vinteren

• #87   8. nov 2016 sommerdæk... trailer... hest.. 1000 km... jeg tænker.. det er uansvarligt i sig selv at køre med trailer tæt på frysepunktet der ikke står fast.. tilsæt en hest og 1000 km gør det ikke bedre...

tænk på din kæreste og hendes hests sikkerhed (formoder også hesten ligger i den dyre ende, når den deltager i world cup) - og ikke mindst de mange 1000 vis af medtrafikanter der passerer hende undervejs..

• #88   8. nov 2016 Folk der snakker dårligt om sommerdæk om vinteren... Gå ind på fdm´s hjemmeside. Et par gode sommer dæk er bedre end vinterdæk til vinterbrug... og i værste fald har jeg ikke brugt vinterdæk i 15år OG uden ulykker eller form for "tæt på" over hoved...

• #89   8. nov 2016 Ja et par gode og rimeligt nye sommerdæk KAN være bedre end de ringeste vinterdæk, som samtidig er møre...

Stop den der tale - vinterdæk er stort set altid at foretrække. At man ikke er kørt galt, er IKKE noget bevis for at noget er bedre end andet - blot at man har kørt efter forholdene, under de betingelser ens bil giver en.

Tag en dum trunte som kører 20km/t under hastighedsgrænserne alle steder fordi hun er for nærig til at skifte til vinterdæk, sætter evigt langsomt i gang fra lyskryds for at spare benzin, blinker 2,2 kilometer før hun skal dreje, kører konstant med tåbebaglys - hun har måske aldrig nogensinde ramt noget, men er det en god bilist?
    Bidrager hun positivt til at trafikken glider?

• paul s
    paul s Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Svar: 28
    #90   8. nov 2016 Syv år gamle vinterdæk er bare lige til genbrugspladsen. Nye dæk med snefnugmærke bringer bilen sikkert gennem vinteren.

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 3
    #91   8. nov 2016 Forsikringen siger vinterdæk ??

• #92   8. nov 2016 390

Sikke noget vrøvl fordi et dæk er 7 år er bestemt ikke ensbetydende med at det
    er færdigt

• #93   9. nov 2016 Henning P et 7 år gammelt vinterdæk er ski ikke meget bevendt. Gummiet er blevet hårdt hvilket medfører nedsat vejgreb.

Et nyt sommerdæk vil jeg påstå står ligeså godt fast som et 7 år gammelt vinterdæk.

• #94   9. nov 2016 @92 Nej et vinterdæk, der er 7 år gammelt skal da bare slides ned i løbet af sommeren, så man er klar til at sætte nye vinterdæk på i løbet af efteråret.

Nogle kører også med vinterdæk hele året (f.eks. postvæsenet) - sparer alt det der sjov og tidsspilde med hjul/dækskift og monterer bare nye vinterdæk hver vinter smiley

• #95   9. nov 2016 Ole B, gider ikke lorte vejgreb om sommeren

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 79
    #96   9. nov 2016 Fik ikke læst hele tråden men skal hun over tyskland er der vist nogle regler for hvor gamle dæk må være og dem overholder 7 år gamle dæk ikke,bøden er vist i en str der gør det ligemeget hvor hun får monteret nye vinterdæk henne til en billigere løsning,ved ikke hvordan de ser på sommerdæk i vinterperioden ?

• #97   9. nov 2016 Vil godt se den lov hvor der står at dæk ikke må være 7 år i Tyskland ?

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 79
    #98   9. nov 2016 Kunne ikke lige finde på biler men på påhængskøretøjer trailer campingvogne osv siger de max 6 år
    http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Så mon ikke lov kravet er ca det samme til køretøjer hvis ikke strammere ?

Der står desuden at er der sne på vejene skal køretøjet være udstyret med vinterdæk eller helårsdæk mærket med snefnugget der indikerer de er beregnet til vinterkørsel,så der dør trådstarters ide med at anvende sommerdæk hvis det ser ud i tyskland ligenu som det gør udenfor min for og bagdør.

• #99   9. nov 2016 Nej der er nemlig ikke krav til alder på dæk i Tyskland, og der er heller ikke krav om vinterdæk medmindre der er vinterføre.

så man kan godt forestille sig en bil på sommerdæk, som kommer ud i december måned såfremt der er +2 grader og ingen sne...

• #101   9. nov 2016 Det med at de max må være 8 år gamle har du et link til det ??

og hva så hvis man står stille i et kryds mens man har sommerdæk på og man bliver påkørt bagfra, får man så også skylden ?? aaaarh, jeg har svært ved at tro på alle de ting folk skriver uden at kunne begrunde det, udover at det har de hørt engang smiley

• #103   9. nov 2016 Altså jeg siger ikke at det ikke passer det du skriver, men jeg kan ikke være sikker på det før jeg læser det fra en pålidelig kilde, særligt når dækproducenterne siger at dækkene må være op til 10 år gamle...

Dækproducenterne siger sågar at et dæk som er 5 år gammelt og opbevaret korrekt, må sælges som et NYT dæk... så det din kollega siger er at sådan et dæk kun kan bruges 2 år efter køb, det tror jeg ikke på uanset hvor mange år han har boet der..

der er også folk der har boet i Danmark hele deres liv som siger noget om lovgivningen, og det så ikke passer...

• #104   11. nov 2016 Ville smide vinterdækkene på.
    Det kolde vejr, plus kun 80km/t (plus/minus) gør jo at de aldrig bliver varme nok til at springe.
    Jeg har kørt drift på dæk der havde så store sprækker de knap ku holde luft i mere end 30minutter af gangen, og de srang føst da mønsteret var HELT nede ved stålet!
    Så at de sprang i luften ville jeg ikke frygte og 7år gamle eller ej, så er compounden stadig en blødere på vinterdækkene og så kan hun få raspet nogle km af dem og evt. få nye på i polen, det ville jeg have gjort uden at tøve.
    Hesten og traileren skal jo kun trækkes ikke "løftes" så det giver ikke særlig meget varme ekstra.
    Bare godt med luft i, så udvikler de ikke nævneværdig varme!

Kommentér på:
Nye sommerdæk eller slidte vinterdæk?

Annonce