{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.780 visninger | Oprettet:

opel manta motor alternativ {{forumTopicSubject}}

Jeg har en manta b cc 1.8s 90hk/143nm
Som jeg skal i gang med at renovere 100% original, men jeg er lidt træt af den karburator..
Så tænker at jeg gerne vil have nogle indsprøjtning i stedet.

Hvad er jeres holdning til at smide mere moderne motor i.
Når resten af bilen skal stå som da den kom ud af fabrikken.

Det meste oplagte ville være c20xe fra kadett/astra/vectra
150hk og 192nm.
Men synes ikke rigtig det er til at finde nogle komplette og med boks mere.

Så har jeg været ved at kigge lidt på a14net fra astra j.
Det er jo en lille sød 1.4 liters turbo motor med 140hk og 200nm.
Jeg kan se at i en astra j køre den knap 17km pr liter, ville det kunne lade sig gøre i en manta.
Jeg kan heller lige finde ud af om motoren passer på 1.8 gearkassen.

Men den store ulempe ved både c20xe og a14net at der skal betales afgift, som jeg ikke lige har lyst til.

Jeg har været kigge lidt på muligheder for at slippe for afgiften.
90hk plus 20% = 108hk.

Hvis jeg tag en c18nz 90hk/145 fra astra/vectra
Så har jeg fordelen ved at bilen har stort set samme ydelse som standart. Derved er bilen meget tæt på at være original.

Så er der også en x16xe med 105hk/150nm fra bla. corsa.
Den holder sig lige inden for grænsen, men passer den på 1.8s gearkassen.

Findes der en liste over hvad motor man kan parre med 1.8s gearkassen.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opel manta motor alternativ
  • #1   28. jan 2017 EN 1,8GT har samme bremser og undervogn som en I200 med 125 hk så du kan lovligt lægge en 2,0 16V maskine i den med 150hk.
    Det er usikkert hvor vidt du skal betale afgift for det da bilen ikke er født med sådan en motor og derfor kan der ikke blive tale om identitetsskifte. Men den må du tage med SKAT.

    Jeg ville overveje en 2,2 ecotec motor fra en Omega B (Y22XE) fordi den er meget nyere end kadett / astra / calibra 16V maskinen (c20xe). Den gamle 16V er jo efterhånden tæt på at være 30 år gammel, Y22XE kan du finde helt op til årgang 2003.

    Hvis du ikke vil betale afgift så vil jeg anbefale dig at tune på den originale i stedet, hvis bilen er fra før 84 kan du tune den originale motor lige så tosset du vil uden at betale afgift af det. Dvs knastaksel, dobbelte webere, bearbejdet topstykke, højere kompression, bananmanifold og så har du nemt 150hk.


  • #2   28. jan 2017 Den er desværre samme årgang som mig selv. 1985 så tunnig på standart motor er ikke en mulighed.

  • #3   28. jan 2017 hvis du er intra har jeg en 1.8 gsi 115hk med indsprøjtning stående. komplet. nyrenoveret. 3000kr.

    Kadett e gsi motor.. ohc


  • #4   28. jan 2017 #1
    Jeg har en 20seh 130hk til at stå på hylden.
    Kan jeg smide den i så sådan uden videre.

    Jeg troede det var 20% der var grænsen der gælder ved motor ombygning.


  • #6   28. jan 2017 Hvis du vil renovere den som en 100 % original bil, så vil det i mine øjne være ødelæggende at udskifte motoren. Men jeg er nok også purist. Jeg er helt med på at karburatorer kan være besværlige, og netop derfor giver det i min bog så mange flere point hvis man kan få sådan en til at køre som "ab-Werk", end det gør bare at smide noget fancy moderne teknik i. Det kan alle finde ud af.

    Er det en bil du har tænkt dig at bruge til mere end blot hygge, forstår jeg dog godt ønsket. Men er det kun til lejlighedsvis hyggekørsel så skal det da være en motortype bilen er født med og allerhelst bilens originale motor. Desværre ikke så mange råd at give, men jeg forstod på din formulering at holdninger også var velkomne. Ellers håber jeg bare du får størst mulig fornøjelse af din fine Manta.


  • #7   28. jan 2017 det er også derfor jeg hælder meget til en c18nz da den er meget identisk med 1.8s motor der den køre med mono point

  • #8   29. jan 2017 Kan man ikke bare smide indsprøjtningen fra en C20NE på den originale 1.8S motor? (mulighvis hele topstykket)

    Du får lidt flere HK og så er der ingen ballade med et motornummer som ikke må ligge i bilen


  • #9   29. jan 2017 #8
    det er vist ikke lovlig at gøre da den er efter 84


  • #10   29. jan 2017 Der er ikke nogen af de nye motorer du nævner der passer på gearkassen.. den nyeste motor der passer må være en 2.0 OPC motor fra Astra h/Zafira b.
    Men det nemmeste er nok bare og smide indsprøjtning på den du har.. kan ikke se det skulle gi nogen problemer


  • #11   29. jan 2017 Men når jeg smider indsprøjtning på 1.8s skal jeg vil bevise at den ikke forudrener mere end standart motor.

  • #12   29. jan 2017 Det måler synsmanden jo, og indsprøjtning vil under alle omstændigheder forurene mindre end karburator.

    Iøvrigt kan jeg sagtens forstå du gerne vil have karburatoren væk, de Varajet2 karburatorer er det arveste gang lort og kan kun bruges til omsmeltning til stegepander. Det er virkelig en crappy karburator.

    Hvis du skifter motor skal du som udgangspunkt betale afgift. Hvis du tuner på den originale motor skal du ikke betale afgift medmindre du laver konstruktive ændringer på motoren dvs ændrer volumen, slaglængde, borer den op, 16v top osv.

    Der er to 20% regler. Den i synshallen og den hos SKAT. Den hos synshallen er ikke noget problem da du må have 150hk i din bil jf min forrige post.

    Den ved skat gør at du ikke må skifte motor så er det en overskridelse af 20% og så skal du betale afgift. Men du må tune den originale motor uden at skulle betale afgift.

    De kan med stor sandsynlighed ikke se om det er en 2,0 eller 1,8 du har i din bil da motorerne er 100% identiske.



  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #13   29. jan 2017 kunne du ikke bare købe en ny karburator og sætte på den burde ikke give dig problemer hvis den bliver kørt ind af en kender

  • #14   29. jan 2017 rene L du har tydeligvis ikke stiftet bekendtskab med Varajet 2 karburatorer. .

    Man kunne få et weber ombygningssæt engang med en adapterplade men det skal man være mere end almindelig heldig for at finde i dag..


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #15   29. jan 2017 nej kender ikke den karburator men en anden burde kunne sættes på ved snilde og tilpasning

  • #16   29. jan 2017 rene L det kan man ikke desværre, det er en temmelig stor karburator og den bruger en ret stor flange. Problemet er at motoren er en OHC havde det været en CIH havde der været flere muligheder.

    Alternativet er et sæt 40mm dobbelte smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #17   29. jan 2017 det vil jeg nu tilllade mig at stille mig tvivlende over for der findes masser af store karps på markedet og lave en flange er ikke noget problem for en med lidt teknisk snilde


  • #18   29. jan 2017 jeg synes det er lidt svært.
    jeg vil af med dem karburator. jeg har selv renoveret en og bilen kørte da bedre men synes det er noget høg at køre med. jeg har været ude i noget mc spjæld huse og andet motor styringen. men det kan jo jo heller ikke til at gøre lovlig. c18nz synes jeg selv ville være det bedste valg. da den passer jo mest til bilen standard trim og jeg skal ikke betale afgift. men på den anden side ville jeg jo gerne have flere hk og mm i den. da det ville give lidt mere køre glæde.

    kunne man enlig få 1.8gt med recaro kabine.


  • #19   29. jan 2017 på min tidliger manta 1.8 gt 90 hk der tog jeg topstykket fra en kadeet gsi 1.8 115hk portet det og sætte to weber på den fik den dysset ind den gik kanon af en 1.8 der efter så vis det var mig ville jeg gøre det igen

  • #20   29. jan 2017 1,8GT kom ikke originalt med recarokabine i DK i hvert fald. Det gjorde de muligvis i andre lande. I dk kom de heller ikke med 5 gear hvilket dog er muligt at bygge på dem.

    Jeg ville også tune på den originale. Skarp knast eller andet topstykke som nævnt, lave en EDIS4 tænding eventuelt og så smide 2 x dobbelte webere på den og et bananskrald og 2,5" gr A udstødning. De skal synkroniseres ca 2 gange om året, men det er nemt at gøre selv og tager kun 5 minutter.

    Som sagt sådan en 1,8 kan nemt levere 150hk.


  • #22   29. jan 2017 min 1.8 gt fra 87 var født med 5 gear men standart kabine men jeg satte en gte kabine i i stedet for

  • #23   3. feb 2017 Efter længer tids tænken over tingene, det bliver en C18NZ for at det gøre det så original som mulig få at få køre bar heden.

    Men mine kort er stadig lidt åbne for den Y22XE er meget fristene da 144kh/203nm ville passe godt til manta.

    Men hvis jeg ligger en Y22XE i, hvad med resten af bilen. Bilen er brun ude og inde.
    Skal den forblive sådan eller kan man tillade sig af bygge den om.
    Male den den en anden original. Sætte en anden kabine. hvad med fælge, runde en firkantet lygter. under spole eller ej standart kofanger bag eller irmscher.


  • #24   3. feb 2017 Altså hvis vi taler om at putte værdi i bilen så er det originale 1976 GTE look det der sælger bedst p.t.



    profilbillede
  • #25   3. feb 2017 jeg ved godt at det er GTE uden plastig der sælger godt. men manta face lift kommer nok også til at have en hvis værdi. så om hvad størst værdi original eller ombygget original.

  • #26   4. feb 2017 Det er stadig biler der sælger godt når de er modificerede, men de rumskibe man byggede i 90´erne og starten af 2000´erne er passé.

    Jeg ville ikke være bange for at modificere den, men jeg ville gøre det ultra nænsomt, og bruge så mange originale dele som muligt.

    De dobbelt runde forlygter findes i flere varianter, og dem med indvendig stålramme kan man montere E30 DE linser i smiley


  • #27   4. feb 2017 nej. den skal kun laves om med dele der passer til bilen.

  • #28   4. feb 2017 Jeg tror stadig jeg ville retrostyle den og forsøge at ramme det gamle 70´er GTE look både hvad angår farve og udseende.

    Den her var i et FLASH blad for mange år siden og den var jeg temmelig forelsket i.

    Han har taget den originale GSi frontspoiler og skåret underdelen af så blinklysene stadig sidder i kofangerens nederste del. Så har han monteret en original GTE frontspoiler, fået lavet lidt retrogæller (louvres) i motorhjelmen, en GSI / i200 hækspoiler og en original GSi bagkofanger med nummerpladeholder.

    I min optik er det helt genialt, og det er det folk vil have hvis vi kigger på værdi. Kan man kombinere det look med moderne teknologi i din 1,8´er måske med en NZ eller en 16v maskine af en slags med 5 gear osv moderne bremser m.m. ville det være noget der altsammen øgede værdien.

    Den brune kabine ville jeg skille mig af med, og jeg ville holde kabinen på et minimum, altså lidt racer- stil i kabinen men på den classy måde, ikke alu-dørk plade over alt . Det har aldrig været pænt.

    Men det er smag og behag selvfølgelig smiley


    profilbillede
  • #29   4. feb 2017 Det er en fin manta.

    Det er bare det at min er komplet, har kørt knap 140.000km fra ny.
    Kabinen fejler intet, udover det lille slid hul på føre sædet og enkel hul dør beklædning. der er ikke engang skåret ud til højtaler nogle steder.

    Jeg har alt kabine dele fra 1978 GTE cc'er jeg hugget op for mange år siden.
    Den har desværre huller i hat hyllen og dørbeklædning til højttaler.
    Kan jo vælge at sætte nogle nye højttaler i.

    Jeg har tænkt en del gange på at smide det i. sort himmel. CNC dreje gearknop og håndbremse.

    Sådan en rat,
    http://i.ebayimg.com/images/g/qKUAAOSwdIFX19A0/s-l1600.jpg

    Udvendig i en farve der liner denne. sorte låselister ved ruder og uden dørlister. Jern kofanger eller opkortet GSI frontkofanger og irmscher bagkofanger med nr plade indsats
    http://www.motorstown.com/images/opel-mancona-04.jpg


  • #31   4. feb 2017 det jo igen smag og behag jeg kan godt lide den faceliftet manta model det var også de modeller jeg selv har haft det enste jeg gjorde ved dem var at sætte harteg fælge på med bred fælgkant vis jeg husker navnet rigtig på dem og gsi/gte kabine og dobbelt runde forlygter fra irmser Simens 2 tom komplet udstødning og banan manifold og hade først en 1.8 med dobbelt weber den blev så skiftet ud med en motor fra en vectra2000 tilsidst så den gik godt men lav gearing på bagtøjet gjorde den tog omdrejningbegrænseren ved 230 i 5 gear men det var nu også fint nok

  • #32   4. feb 2017 mine var magen til den her også farven bare min var sænket noget mere og så andre brede fælge samme model forlygter

    profilbillede
  • #33   4. feb 2017 Ja hvid er en god farve til den.
    Jeg kunne godt lid den røde jeg havde engang.

    Men kan også godt lid denne farve.
    http://c7.alamy.com/comp/BCYGC2/opel-manta-sports-car-cornering-fast-BCYGC2.jpg

    Men helt standart i rød med runde lygter er fint
    https://c1.staticflickr.com/2/1535/25916424340_075bb9f73c_b.jpg

    Med andre fælge.
    https://images.cdn.circlesix.co/image/1/700/0/uploads/posts/2015/08/541236fe-d015-47a9-b572-51e66d46679f.jpg


  • #34   4. feb 2017 syns også din den er fin jeg hade samme type kabine i min kikke længe efter en kabine dengang da jeg ville have en der var som ny fandt det så også

  • #35   4. feb 2017 Men man kunne jo også få den i rød med brun kabine.
    Så det ville være noget skade at male den det.
    Har et sæt letter slidte recaro. dem kunne man jo bare smide en gang læder på. men så er man bare ude i det igen, rød bil og fuld sort kabine ville være fed. arg, det er træls sådan noget bil projekt.


  • #37   4. feb 2017 den ene manta jeg hade den hade den grimmeste kabine jeg har set den var rød og jeg mener rød i alt indvendig alt plastik sæder lige meget hvor du kikket jeg købte den så godt nok kun til stumper det var en komplet hvid manta 1.8 fra England af og har heldigvis ikke set andre med den farve orginal kabine i rød siden føj føj hehe

  • #38   4. feb 2017 men ja rød og sort kabine passer godt sammen det passet nu også med min med hvid og mørk kabine men syns nu ikke brun er grim se skulle du have set den komplet rød kabine jeg hade i den englænder så kan vi snakke om grim til en hvid bil

  • #39   4. feb 2017 Brun og brun er bare ikke kønt.

    Men hvis man holder den kniv skab. nogle ekstra lag lak.
    Sænket alt hvad den kan. tysker 9x16 fælge. ikke borbet a
    Runde lygter. irmscher bagkofanger mellem plade imellem baglygter.
    Underspoile og standart sideskørter. hvide blink foran og på skærm under knæk. baglygter skal bare let mørk tonet klarlak.
    2" udstødning.
    Kabinen helt standart. men en anden rat og gearknop. evt læder recaro der passer med farven i resten af kabinen.

    tror altså den godt kunne komme til at spille sammen.


  • #40   4. feb 2017 det kan den da også godt og kabinen er da fin nok plus skulle man falde over en anden fejlfri kabine i mørke farven kan man jo altid skiftet den i fremtiden men vis det var mig ville jeg også lavet den rigtig fin udvendig uden for meget gejl for det kan hurtigt blive for meget vis man overdriver og det syn jeg nu heller ikke du gør med det du beskriver

  • #41   4. feb 2017 Jeg får det helt dårlig bare ved tanken om hvid manta med rød kabine.

    Jeg synes også udvendig skal det holdes på et meget minimum.
    Dem ting jeg vil montere er jo nærmest kun noget man også kunne købe den gang den var ny.



  • #42   4. feb 2017 det var også utrolig grim den røde kabine har heller aldrig set den farve siden den var mørke rød selv indstr brættet var rød loft og alt plastik så må indrømme jeg plejer at gemme alt der er fejlfri men alt inden i den hvide manta der var rød røg ud dengang ved ikke hvad den mand/kvinde tænke da de hade bestilt da den var ny en hvid manta med rød kabine i 88 hehe

  • #43   4. feb 2017 Ja han synes nok det var smart. vi andre ryster bare på hovedet.

  • #44   4. feb 2017 Jep kunne forstå vis den var rigtig pæn rød men det var vin farvet rød meget mørke rød for har da set nogen sorte manta med okay pæne rødlige kabiner

  • #45   4. feb 2017 En rød kabine kan godt være ok. hvis det passer til bilen.

  • #46   7. feb 2017 Jeg sidder og laver to do liste.
    Jeg er kommet undervogns dele.
    Er er nogle der har prøvet at køre med PU bøsninger. eller skal jeg sætte nye standarte i igen.


  • #47   7. feb 2017 ang. tuning af originale motor.

    hvis man vælger at tune sådan en.

    hvis jeg sætter spjæld huse på og lamda og kat og programbar styring. hvordan bygger jeg resten af motoren op. hvor skarp knast, hvor store spjæld. ventiler. olie køler. hvad skal der til. for bygger det perfekte 1.8 suge motor.


  • #48   7. feb 2017 Pu bøsninger helt klart, bare køb dem til gaden, det giver en kæmpe forskel.

    Hvad angår tuning af sådan en 1,8 har jeg aldrig gjort ret meget i OHC maskinerne. Men hvis du får bearbejdet topstykke, skarp knast, forhøjet kompression osv i den ville jeg smække et sæt 45mm weber eller dellorto på den, og få dem kørt ind ved en prof. Jeg kan godt sende dig et basis setup på en standardmotor, men når du begynder at pille ved den med knast osv så er det lidt mere sort magi, og så skal den dyses ind på rullefeldt.


  • #49   7. feb 2017 jeg vil gerne tag den dyre løsning med spjæld huse.

  • #50   7. feb 2017 Hm så er den "billige" version noget med en EDIS 4 tænding koblet på en megasquirt.
    Spjældhusene i sig selv er billigere end karbs, eks Jenvey.


  • #51   7. feb 2017 Jeg troede bare weber var billig.

    Jeg tænker også megasquirt.
    Tænding. Edis 4. hvad er det. kan man tag det fra opel vectra c x20xel eller.
    45mm weber. er det samme størrelse i spjældhuse. kan man evt tag nogle mc spjæld.
    Knast hvor skarp? 280 eller 300? bilen skal jo være brugbar.
    forhøjet kompression, hvordan udregner man hvor meget man skal få høvlet af toppen.
    bearbejdet topstykke. Er det portning, flow test, større ventiler



  • #52   7. feb 2017 Nej weber er ikke specielt billigt. Et par gode brugte 45mm koster nemt 3-4000.- kr og det kan du købe nye spjældhuse for. Dertil skal du bruge omkring 1000-1500kr på træk, dyser, venturier og alt det der skal skiftes, så skal du bruge 1000.- kr på at få dem kørt ind på felt (skal du selvf også med spjælde) og 5-700.- kr på en manifold.

    Webere giver mere fordi de ikke er begrænset af noget elektronik og de holder ikke igen. Det er ren mekanik og de yder bare alt hvad de kan. Der er mange der siger at spjældhuse giver mere men det passer ikke.

    EDIS4 er et Ford system fra Motorcraft. Sidder på gamle Escort´er, Sierra osv, men kan købes løst med takthjul osv.

    Glem alt om motorcykeldele, køb et sæt jenvey eller andet de koster ikke ret meget.


  • #53   7. feb 2017 Hvad angår knast så skal du købe en sport/gadeknast, ikke til motorsport. De fleste producenter skiller det der. Jeg ville købe en ENEM knast.

    Hvad kompression angår så kan ham der skal ordne det hjælpe på den konto. Kompression bør være omkring 10-11 stykker : 1

    Og så få et alu svinghjul på med det samme.



  • #54   7. feb 2017 Synes enlig jenvey koster også en del.

    Men jeg vil kigge lidt på det.

    tunet 18s ohc 8v ville også være fed nok.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #55   7. feb 2017 det er ikke lovligt med jenvey da du skal have en programerbar styring og det er ikke lovligt til gadebrug

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #57   7. feb 2017 fordi du kan gå ind i motorstyringen og justere derfor er det ikke lovligt

  • #58   7. feb 2017 okay.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #59   7. feb 2017 jeg køre selv med en sådan og skulle skrive under på at jeg ved det ikke er lovligt ellers ville han ikke lave det

  • #60   7. feb 2017 Ha ha rene L så har man hørt den med smiley

    Nå men det sat til side så koster Jenvey lige under 4K for et sæt spritnye (det er hvad en enkelt ny weber koster) og Dbilas koster ca det halve. Nu er jeg ikke den store fan af Dbilas, men lige den del skulle de vist have styr på, bare lad være med at købe deres manifolde de stinker fandme..

    Men selvfølgelig er det ikke gratis, den motor kommer nemt til at stå dig i 15.000 når du er færdig og den er kørt ind 100%.

    Men så (og det er et skud i luften) vil jeg også mene at du bør ligge omkring de 170-80hk uden problemer (ca 100hk pr liter motorvolumen)





  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #61   8. feb 2017 jamen tak for hån
    det er ikke taget ud af den blå luft ring til en proff tuner så vil han fortælle dig reglerne


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #62   8. feb 2017 og mht dit pris gæt er det ved siden af jeg betalte 11 kg for et jenvey system uden manifold jeg købte husene benz regulator dysser og træk hos jenvey i england

  • #63   8. feb 2017 rene L så er jeg ked af at sige det men du er blevet taget ved røven for hårdt. Nye Jenvey koster 430£ for et sæt, og hvad angår din proff tuner vil jeg da skide ham et langt stykke, det handler ikke om motorstyringen, det handler om chiptuning. Jeg ved ikke hvorfor men han har åbenbart haft et forkert indtryk af chiptuningsreglen da det blev ulovligt at sælge det til biler til gadebrug.

    Det har INTET at gøre med en programmerbar motorstyring. ALLE biler i dag har jo programmerbar motorstyring, og selv min gamle Vectra kan jeg køre ind og få ODB tunet til 20%.

    Gider ikke diskutere det med dig, hvis du har valgt bare at betale uden at stille spørgsmål til tingene er det virkeligt dit problem.

    http://www.dbilas-shop.com/Products/Throttle-bodies-Accessories/45mm/Throttle-bodies-45-mm-Diameter-45mm-Leight-110mm-with-Flange-with-Drill-holes::1731.html


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #64   8. feb 2017 https://www.jenvey.co.uk/products2/twin-throttle-bodies/dcoe-throttle-body-91mm-long/th-body-45-50mm-pair-thpxxi
    nu var det jenvey vi skrev om og kursen er en anden end da jeg købte
    det link her er så kun selve husene der skal også dysser og træk og regulator til + luft filtere


  • #65   8. feb 2017 Jep lige under 4000kr og bosch dyser koster 40 euro stk i Tyskland. Et sæt trompeter koster omkring 100.- kr stk, og strømper ca det samme hvis man vil have det. En spjældsensor koster 100 euro fra ny (også Bosch) og kan sagtens findes brugt eventuelt fra en Opel.

    Alt i alt får jeg det til 6750.- kr hvis man vel at mærke vælger at sætte nyt i over alt.

    Man kan så trække 2000.- kr fra den pris hvis man bruger Dbilas i stedet..


  • #66   8. feb 2017 jeg tror at jeg vil prøve med et sæt mc spjælde. jeg kan se man kan få et sæt til omkring 1250kr på ebay. jeg har adgang til maskiner til at laver manifold og trompeter på arbejde.

  • #67   8. feb 2017 Jenvey.
    Når man sidder og kigger på spjældhuse der fra.
    hvad er forskel på 91 og 118mm ud over længden.
    Er der ikke noget med jo længer indsugningen er jo mere moment eller ?


  • #68   8. feb 2017 Det styrer man normalt med trompeterne, men ellers jo det er korrekt.

  • #70   8. feb 2017 På den måde, det her giver nogle sjove nye muligheder.

    Findes der nogle gode sidder på nettet med info om det her NA tunning.


  • #72   8. feb 2017 #71
    tak


  • #75   8. feb 2017 He kan se det var de sider jeg søgte rundt på for 10 år siden.

    Det jeg leder mest efter nu info om hvordan man tuner på suge motor, ikke så meget hvor jeg køber stumperne.


  • #76   8. feb 2017 Der er diverse forums rundt omkring hvor man kan finde info, den slags behøves jo ikke være mærkespecifikt da det er samme principper der gør sig gældende på alle motorer.

    Jeg har fået rigtig meget ud af at læse den her : https://www.amazon.com/Build-Power-Dellorto-Carburettors-SpeedPro/dp/1903706750

    Der er flere bøger i serien også omkring tuning generelt.

    En anden hjemmeside dog mest til BMW er også rigtig god de har mange gode artikler:

    http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/JF-Tech/BMW_E30_3_Series_Ignition_System_Tune.htm

    Den her er også god: http://www.cartuningtips.com/engine-tuning

    Og så var der engang noget der hed opetuners kan se siden stadig eksisterer men ved ikke hvor meget der er gang i derinde mere. Det var satme ellers et godt sted ..

    http://users.telenet.be/jov/opeltuners/



  • #77   9. feb 2017 Jeg tror jeg vil nær studere den her lidt.

    http://www.cartuningtips.com/engine-tuning


  • #78   9. feb 2017 Hvad sker der ved sætte 40mm spjælde på eller måske 50mm.

    Er 45mm bare sådan all round størrelse eller.


  • #79   9. feb 2017 Jo større spjælde jo mere hk får du på toppen og flere omdrejninger. Det koster til gengæld i bunden hvor motoren typisk ikke laver alverdens.

    Det gør sig MEGET gældende på webere hvor indsnævringen (40mm karbs er ikke 40mm men er 40mm huse, typisk har man på en 2 liters motor 36mm venturier i altså flaskehalse). Min bror byggede en 2,2 engang med 45mm på og 42mm venturier. Den var hæftig over 4000rpm men lavede intet under 2500rpm.

    Det samme gør sig gældende med spjældhuse, men fordi de er styret af en computer kan man gå op i størrelse (karbs fungerer udelukkende via flow hvor spjælde jo er med indsprøjtningsdyser der forstøver benz).

    Hvis du skal have spjælde på ville jeg tage 45mm. 50mm tror jeg bliver for stort, forstået på den måde at den ikke vil gide at lave noget ved lave omdrejninger..


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #80   9. feb 2017 det har også noget at gøre med hvordan toppen er flowet og hvor store ventiler der er i toppen det skal passe sammen

  • #81   10. feb 2017 rene l.
    findes der nogle sider der har en god beskrivelse om det.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #82   10. feb 2017 det ved jeg ikke men hvis jeg var dig ville jeg finde en dygtig tuner så du får det rigtig setup fra starten af kan anbefale dig fantasy tuning han er meget hjælpsom og ikke den dyreste i branchen

  • #83   10. feb 2017 Hvad med Westspeed? smiley

  • #84   10. feb 2017 jeg regner med jeg selv vil bygge motoren. så søger bare info hvordan.

    jeg har siddet og læst på lidt engelsk sidder her til aften. på en Ford 2.0 zetec bruger de gsxr 600 spjæld huse. de er 38mm og Maks kan lave 190hk på en 2.0 zetec (127hk standart) der må selvfølgelig være lavet andet ved motoren end bare at sætte spjældhuse på.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #85   10. feb 2017 hvis toppen skal flowes bør du få en med forstand på det til at gøre det ellers kan du komme ud for at det er ringere end standard

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #86   10. feb 2017 hvis du vil op på så meget skal du nok have større ventiler strammere fjedre en super flowning planing banan 2,5 t udstødning en kobling der kan tage kræfterne så er der gear box og bagtøj

  • #87   10. feb 2017 jeg regner med 150hk. gearkassen og bagtøj kan ikke holde til mere over længer tid. det er jo ved at være gammel.

  • #88   10. feb 2017 150hk kan du få med et sæt webere 40mm og en skarp knast. Et sæt webere på en C20XE giver 20hk alene uden andre ændringer.

    En bananmanifold og en god grA udstødning. Så er du dælme langt.


  • #89   10. feb 2017 Og det kan du lave uden at skal have flowet, eller have proffer med ind over.

  • #90   11. feb 2017 jeg tror jeg vil opbygge motoren sådan her.

    manta c20xe banan som jeg svejser en ohc flance på.
    2.5 gruppe A med 200 cel sports kat.
    gsxr 1000 spjælde (44mm) med 300 cc/m dysser og 110mm tragte og strømpe filter.
    programbar motorstyring.
    285 knast med 12.15mm løft.
    10:1 komp forhold.
    prof flowring af top. hvis prisen er rigtig.
    afblancer krumtap
    lettet svinghjul og sport kobling.
    nye lejer. pakninger, vandpumpe. olie pumpe. tandrem. tændrør. tændkabler. stempel ringe.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #91   11. feb 2017 er bilen ikke født uden kat

  • #92   11. feb 2017 Jo men synsmanden vil gerne se en kat og lamdasonde under bilen.

  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 695
    #93   11. feb 2017 #92
    Tænker, find en anden synsmand.


  • #94   11. feb 2017 Han skal få læst op på reglerne så..

  • #96   11. feb 2017 ja det skal han nok. jeg ved det ikke helt. jeg kom om ved en komplet e18nv i dag til næsten ingen penge. 84hk og 143nm. mekanisk benzin pumpe og Pierburg 2EE Det er en elektronisk styret karburator, håber den køre bedre end Varajet2
    Jeg regner med at høvlet lidt af toppen og renovere resten. banan og 2.5" udstødning. kedelig ja. men jeg får en godt kørende bil og stort set original bil, med ca samme effekt som standart. Det bedste af det hele er jeg fri for det alm karburator skidt.

    Så når der er penge til det igen kommer 18s op i en stander og bygget på bedst mulig måde.

    mange tak for alle svarene.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #97   11. feb 2017 lyder kedeligt men hva faen hver mand sit cirkus

  • #98   11. feb 2017 #97
    Det er nemlig det.
    Jeg har kørt et stykke tid ,med en 1.8s for mange år side.
    Den lave gearing og forholdt vis lette bil gør at det faktisk går rimelig der ud af. ved godt det ikke er noget raket, men det går.


  • #99   11. feb 2017 Den giver ikke det samme som Varajet2´eren der har et temmelig stort registerspjæld, men den er helvedes meget mere driftsikker. Så det skal du nok blive glad for.

    Lyder som en plan at bygge den gamle motor op. smiley


  • #100   13. feb 2017 Lige et spørgsmål mere ang spjæld huse. jeg har målt diameteren på porten i indsugning siden og den er kun 36mm. vil 45mm spjæld ikke være alt for stor til det

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #101   13. feb 2017 jo det skal portes/flowes for du kan bruge 45 mm

  • #102   13. feb 2017 Husk at manifold skal portes op også. Men som udgangspunkt gør det ikke noget hvis indsugningshullet i topstykket er mindre. Det betyder bare at der kommer mere hastighed på luft/benzinblandingen.

    Hvis du porter topstykket for meget så risikerer du også en motor der ikke gider lave noget ved små omdrejninger.



  • #103   13. feb 2017 jeg har nemlig fundet nogle bmw mc spjælde på henholdsvis 38 og 46mm. hvis man tog dem på 46mm kunne man lave manifolden som en tragt fra 46 og ned til de 36mm.

  • #104   13. feb 2017 Det kan du nok godt men jeg vil mene det er i overkanten.. Det er et gæt fra min side, det ville ikke fungere ordentligt på karbs i hvert fald da der ikke ville komme nok sug. Ved godt spjælde fungerer anderledes, men det lyder forkert.



  • #105   13. feb 2017 jeg synes bare det er meget slibe 5mm af hele vejen rundt i porten i topstykket.

  • #106   13. feb 2017 Nja, men det er også et ordentlig hul du får sat på..

    Hvis jeg skal op i den størrelse hul på weber eller dellorto skal man have 50mm huse for at bruge 46mm venturi´er og det er mega gigant overkill på en 1,8 motor...


  • #107   13. feb 2017 Hvad måler Varajet´en. Er det ikke 36/42 eller sådan noget ? Det er 76mm samlet mod 184mm samlet på spjælde!

  • #108   13. feb 2017 Det er over dobbelt så meget. tror måske det er bedre med 38mm for det er jo kun 112mm samlet.

  • #109   13. feb 2017 Jeg syntes det lyder mere rigtigt. Jeg ville bruge 34 eller max 36mm venturier på weber / dellorto til din motor.

  • #110   14. feb 2017 jeg ser om jeg kan finde nogle billige 38mm eller 40mm.

    jeg skal vel lave så kort manifold som mulig og så justere momentet i bunden af omdrejninger med længden af tragtene.


  • #111   14. feb 2017 Det ville jeg gøre, da dit topstykke er crossflow sidder indsugningshullerne meget tæt på lige ud for hvert spjæld, så du kan lave dem forholdsvist korte.

    På en M20 som i min BMW er en weber/dellorto manifold kun 30mm lang smiley


  • #112   14. feb 2017 okay. jeg vil prøve på at gøre dem så kort som over hovede mulig.

  • #113   14. feb 2017 Det vigtigste er at de er så lige som muligt i forhold til spjældene på topstykket.

  • #114   14. feb 2017 okay. så må det være bedst at få et sæt hvor spjældene er individuelle. så afstanden imellem dem kan tilpasses til topstykket.

  • #115   14. feb 2017 Det ville være optimalt ja smiley

  • #116   21. feb 2017 Man skal jo starte et sted med projektet. Et stk banan manifold indkøbt.

    profilbillede
  • #117   21. feb 2017 Nice smiley


  • #118   21. feb 2017 Spjældhuse skulle gerne komme fredag. så er det bare at lave manifold til dem.

    Men projektet forsætter i fotoalbum og på http://forums.mantaclub.org


  • #119   29. apr 2017 når man Googler rundt får i man ideer. jeg har tænker lidt på at lave den sådan her og dog med den gamle gt/e frontspoile også.

    profilbillede
  • #120   29. apr 2017 bag rude gitter og kofanger og blend stykke imellem lygter.

    profilbillede
  • #122   29. apr 2017 9x16 stålfælge

    profilbillede
  • #123   29. apr 2017 Ser fedt ud med den forkofanger. Du mangler bare lige den gamle GT/E læbe smiley



  • #124   29. apr 2017 Den laves heldigvis stadig i glasfiber med original pas form. Så den skal bare bestilles.

  • #125   29. apr 2017 Nice smiley

    Hvad med sådan overall tema, bliver det ala GTE eller ?


  • #126   29. apr 2017 jeg tænker lidt på det. med jeg vil gerne lave den rimelig clean.. så jeg tror også jeg dropper side skørter. så ser man de strech dæk lidt mere.

  • #127   29. apr 2017 Jep, hold den cool og uden en masse lir. Hvad tænker du på med farve ?

  • #128   29. apr 2017 Jeg tænker en mørk grå med noget guld i når solen rammer. Der skal jo en karamel farvet læder kabine i den.
    tænker det kunne passe godt sammen.
    peugeot 308 sw moka grey
    http://img01cv.c.yimg.jp/ycv/event/article/5/1110/22_w640.jpg



  • #129   13. mar 2023 Ka du huske hvor du købte den bananmanifold

  • #130   13. mar 2023 af en privat. den er til en højre styret bil. så den kunne ikke være der for rat stammen. jeg har forsøgt at lave den om. men mine evner rækkede ikke så langt den gang. hvis du vil kan du købe den billig og se om du kan bedre få den til at passe.

Kommentér på:
opel manta motor alternativ

Annonce