5.005 visninger
|
Oprettet:
VW Passat 1.9 TDI, 2001, km/l? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Hvor langt kører jeres andres på literen?. Jeg kan ikke klemme min over 14,1-14,2 i snit og har trods alt snart kørt 11k kilometer :/. Synes det er træls når at man så kan hører andre kører 16-18 literen.
Og det er ikke fordi at jeg giver den en masse øre, eller kører aggressivt i det daglige. Min primære kørsel er pendling til og fra arbejde, samt at mig og kæresten til tider er både i odense, århus og sønderjylland så den får godt med gode ture.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
Ja, min mistanke er også en meget tung højre fod.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 694
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 937
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Hvis du kører landevej 80-90 og kun kører 8 km hver vej, passer det nok meget godt,,,, da jeg havde min, kærte jeg landevej 18km hver vej, og kørte 17-18km/l. På langtur, motorvej med 110-125km/t og strækning på 300km, gik den 19-20km/l.
Det kan også være der er fejl på motor/styring eller lign. Vandtempføler, luftmassemåler eller total kokset til
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 97 Biler: 31 Emner: 4 Svar: 73
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 540
Jeg køre selv en Octavia 2.0tdi fra 2007. Jeg har 58 km til arbejde. (Landevej og motorvej.) den ligger på 18-20 km/l total gennemsnit.
aug 2003
Følger: 17 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 65
virker din fart pilot??
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 400
Landevej 80-90km/t - 20-25 km/l
Motorvej 110-120 - 20km/L
Sidst jeg tankede efter 167 kilometer havde den kørt 16 km/l
Tror dog jeg har haft den på 18-19 styks over flere kilometer
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Men hvordan grundjusterer man pumpen?
Og angående det pjat med forvarmer Kim, så slukker glødelampen efter 1 sekund så tvivler på det store behov for forvarmning, da jeg formoder den så ville lyse længere tid.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Jamen hvis der er en behjælpelig sjæl inde på passat gruppen i facebook, mange af dem har vcds kabel,, jamen, man er nød til at være sikker på den ikke har elektroniske fejl(temp følere, luftmasse/ladetryk osv. ). Og så skal den være mekanisk sund( ikke sodet til, som mange af dem er..
Egr kan du koble fra, ved bare at tage vacumslangen af og blænde slangen af med en 6mm bolt eller lign
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Og igen hvis egr er lukket, kan du kontrollere om motorens indsug/tryksystem er tæt, ved at tage slangen af ved luftmassemåler, sætte hånden på, så du kvæler motor, så SKAL den holde din hånd godt tæt til i minimum 3sekunder efter motor er gået ud. Start med det
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Hvad var løsningen?
Har en Golf 1,9 TDi der umiddelbart har samme problem. Motorgang og trækkræft virker til at være ok, men den kører bare kun 12-14km/l.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
Et diesel værksted må sgu da kunne komme med et skud på hvad der er galt?
Har du prøvet en ny LMM?
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Min gamle 150hk golf IV TDI gik 14-17km/l aldrig over 17!! Og Så skulle man tænke meget over hvordan man kørte.
Min fars gamle A4 1.9 TDI 90hk kørte 16-18km/l, han kørte kun 80km/t 40km hver vej på arbejde.
Jeg ved folk skriver at de NEMT går 25km/l men jeg tror det er meget optimistisk og på kørecomputeren.
Hvis det er en PD motor er kamvinklen meget vigtig for performance og km/l!!!
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Det er vigtigt efter et tandrems skifte at man kontrollere/justere kamvinklen ellers kan det påvirke km/l og eller performance.
Det kan kontrolleres men bla. VCDS og justeres på knastakselhjulet.
Dog er en Sharan en større kasse så jeg tænker ikke 14-16 km/l er unormalt eller urimeligt ved pæn kørsel.
Jeg går ud fra at det er målt ved km divideret med antal liter der er påfyldt for kørecomputeren kan du ikke være sikker på viser korrekt.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
1. Superb 130 hk, gik aldrig under 17, og gerne 19-20 literen på langtur motorvej 120-130km/t
2 passat 101hk, ligesom superb, dog på langtur max 19 literen.
3. Octavia mk2. 101hk, 16-18km/l
ALLE målinger, er standermålinger, ved tom til fuld tank, og ikke sjatpisseri med påfyldning af 5-10 liter, eller den naive tro på infodisplay..
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Er din med automatgear? Jeg har selv en Galaxy, (skiltetunet Sharan) 115hk 1.9pd med manuel gear, den er rullet til 169hk og den har gået 16,8km/l i snit over de 140kkm jeg har kørt i den nu.. det bedste den har præsteret var 19,5km/l og har aldrig været under 15..
det hele er regnet ud på km og liter og er blandet kørsel, korte ture på få minutter, længere ture på flere timer, tom bil og fuldt læsset til randen. Også længere ture med trailer..
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
Den er manuel, hvilket gør det endnu mere underligt... og ja den skal skiftes og gerne i går
Wow har du fået den rullet op på 169?? Hvor har de lavet det ???
"Skilte tunet" LOL
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Og remmen på min 3BG er da sat til 90.000 så vidt jeg ved og ikke kun 60k
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Det kunne være interessant at hører hvad jeres kamvinkel står på.
Nogle PD motorer lider af slidt knastaksel og det påvirker brændstoføkonomien i starten.
Dog kan man til hører den får "fiskekutter lyden" fra indsugningen, sådan en dok dok dok lyd når knastakslen bliver dårlig.
Har i set på dyse korrigeringen?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
Flere har nævnt at den helst skal stå på -0,5 til -1,0 og at det skulle passe bedre mht. brændstof økonomi osv.. ??
Er det bare fis eller er der noget om snakken??
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Hvordan ser dit dyse billede ud? jeg tænker på korrektionen på hver dyse?
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Det kan også betyde meget
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Jeg mener det er gruppe 13, det skal måles ved driftvarm motor.
Hvor langt har din bil kørt og har du set på din luft mængde måler?
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Den melder ikke fejl hvis den begynder at blive dårlig, den måler bare upræcist og resulterer i øget brændstofforbrug og dårligere performance.
Jeg nåede at skifte 3 på min golf iv tdi mens jeg havde den.
Jeg ville KUN købe den org fra bosch da det er en meget vital del.
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
Kent laver noget som er rigtig godt, ring til Sjernvej 1 i Skjern, der ligger en mekaniker som sælger det produkt, husker ikke hvad det hedder.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Prøv og byt dyse 2 og 4 rundt, hvis tallene flytter med, er det dyse , hvis tal er uændret, er det mekanisk træt på den cyl
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Til gengæld ser min dysser noget funky ud ??.
Men det med LLM, skal specified og actual gerne være det samme?. For har specified på 850 men ligger på en 4-500 stykker i actual
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Du tager bare motorvo,umen, i deler med antal cyllindre, og ganger med manifoldtryk, så har du den værdi som lmm skal vise
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Den skal gerne ligge på de 8-900 ved fuld gas i 3 eller 4 gear.
Husk kun at købe en Bosch lmm da det er de org monteret og det er træls at spare penge på din lmm og så ha et svært problem at finde bagefter.
De bedste dyse korrektions tal er self 0 og ellers så tæt på som muligt.
Men er de under 100 er det generelt ok over 100 kan det indikere et problem.
Det “sjove” ved dine tal er at du har cyl. 1, 2 og 3 i minus og cyl. 4 i plus.
Det betyder at den skruer ned på brændstof mængden på de første 3 cyl og en del op på cyl 4 for at få en så jævn motorgang som muligt.
De tal du har kunne meget nemt være ringere kompression på cyl 4 da den øger mængden af brændstof for at få en kraftigere eksplosion og skruer ned for de andre 3 så effekten af de 4 cyl bliver nogenlunde ens på krumtappen.
Det kan også være en slidt knast på inds på cyl 4 som giver en dårlig fyldning eller som nævnt en dyse der ikke er optimal.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Den kommer ikke højere op end 4-500 uanset hvor meget "gas" den så får. Men nu døjer jeg også med at den går i nødprogram med 17964 så ved ikke om den også spiller ind der?. Eller LLM ikke har noget som helst med det at gøre.
Og det dysebillede der er lagt op er ikke mit, mit ser således ud
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
Hvis den går i nødprogram pga for højt turbo tryk, har jeg nok løsningen til dig
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 974
Skaf en ny org Bosch det er det bedste på de vag motorer.
Jeg ved ikke om lmm er skyld i at den går i nødprogram men du er nød til at få lavet de ting du ved der er i stykker inden du kan fejlsøge på det andet.
Motoren skal være driftvarm inden du kan regne med dyse korrektionen.
Jeg syntes ikke dine tal er meget værre end de andre der er vist herinde og går den pænt og jævnt i tomgang tror jeg ikke det er et problem.
Den typiske overlade fejl på VAG skyldes N75 ventilen eller sod på VNT vingerne på turboen men jeg ville få styr på lmm inden jeg ville rode med det andet
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Høj luftmasse, og lavt ladetryk indikerer typiskutæt trykrør, intercooler, eller lign.
Lav luftmasse, og højt ladetryk, stoppet indsugning, eller lort på LMM.. Bare som eks.
Vi er nød til og have nogle faste data, for og kunne pejle ind.
Prøv på gulvet, kun tænding på, hvad siger ladetryksføler der?? Kontra ved tomg?
Igen på gulv, giv gasstød, og tag data, mens motor er på vej op i rpm
Så på landevej.
Højt gear, lave rpm, lad lorten sejtrække, også ved f.eks 3-3500rpm, tag data
Data jeg søger er. Rpm, lmm..og ladetryk, til en start
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
Kører dog ikke meget længere pr. liter, men de er de betydelige renere
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.709
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 47
VW Passat 1.9 TDI, 2001, km/l?