{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.156 visninger | Oprettet:

Motorproblemer {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg er - eller VAR - den lykkelige ejer af en fin VW Transporter T5, indtil tidligere i dag. Midt under kørslen, begyndte den pludseligt at ryge ret voldsomt, at lugte brændt og den tog selv gassen til lidt over 3000 omdr., og så lød den som om at den tændingsbankede. Dette stod på i ca. 1 minut og derefter faldt motoren tilbage til helt normalt kørsel og trækkraft. De næste 200 km. kørte den fint og normalt, indtil den så gjorde det igen ved igangsættelse i et lyskryds.. Fanden tog fat i bilen og jeg kom igennem krydset på knap et sekund.. Resten af aftenen har bilen kørt fint.

Det er en 2,5 TDI 130 hk. fra '06 og med næsten 300.000 på bagen, men med fuld servicebog. Der er ny pumpe og gløderør på motoren og dyserne blev i samme omgang pakket om.

Nogen der har en ide til hvad der er galt?

Den har også en underlig tomgang - som om at den går meget ujævnt, men dette forsvinder lige så snart man rører ved speederen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorproblemer
  • #1   19. mar 2017 vil gætte på din turbo er på vej til at ryge i luften da jeg vil mene den er godt slidt så den sender olie ind i indsugning og udstødning det gør bilen tager selv gas og ryger meget sort blå

  • #2   19. mar 2017 Hvis det var mig havde jeg slet ikke kørt et sekund mere i bilen efter første motor problem skulle da være kørt til mekaniker med det samme. Du resikere og have skadet din motor nu.

  • #3   19. mar 2017 så få tjekket den igennem den turbo og vis det skulle vise sig at den var ok så er det mere træls da det kan være et stempel der er slidt op så den brænder olie af men jeg syns nu næsten altid det turbo hvor fejlen lægger i nu når den gør det

  • #4   19. mar 2017 Tjek lige om der er den mængde olie på der skal være - når den selv kører på den måde, lyder det næsten som den begynder at æde motorolien - hvilket er muligt med de km.
    Så tjek lige om olieniveauet er samme sted på pinden som sidst du tjekkede - bare lige for evt at udelukke denne mulighed.

    Ellers tænker jeg det måske kan være defekt gasspjæld/speeder? Den kører vel med elektronisk gaspedal, og ikke med kabel?


  • #5   19. mar 2017 prøv skriv run away diesel på youtube smiley så skal du se hvad det næste den begynder på er.. du har bare oplevet det i mild form.. skyldes slidt turbo

  • #6   19. mar 2017 Det KAN skyldes en slidt turbo, men det kan også skyldes for høj motorolie stand pga en utæt dieselpumpe.
    Tjek det som det første. Og du skal ikke køre mere i den, du skal ikke engang starte den.


  • #7   19. mar 2017 Turboen lækker olie ind i trykrøret som ender i intercooleren.
    Her kondenseres det og lægger sig i bunden. Når der så er nok begynder motoren at æde det og da den jo ikke har gasspjæld kan du ikke styre forbrændingen.
    Så få din turbo skiftet.
    På et tidspunkt koster det motoren.


  • #8   19. mar 2017 Igen, det kan godt være turbo, men det kan også være en utæt pumpe. Det lan hurtigt afklares ved at trække oliepinden.
    Der er mange der skriver som om turbo er eneste mulighed, men vi ser nu oftere det skyldes at den har blandet diesel i moritolie så standen er for høj smiley


  • #9   19. mar 2017 Der er en helt spritny pumpe på, som vw monterede for knap 2 mdr. siden, så sandsynligheden for at det er den, er vel nærmest ikke-eksisterende, eller hvad? Der bliver heller ikke kørt mere i den, indtil jeg har fundet ud af hvad der er galt. Men hælder da mest til turboen, for trykrør er fedtet godt ind i olie.

  • #10   19. mar 2017 Jeg har dog ingen forstand på tdi, så er åben for alle inputs.

  • #11   19. mar 2017 men det ville nok være en god idé at tage oliepinden op og se olie stand og evt lugte til den om den evt skulle lugte af diesel vis den gør det så er evt en oring til dysen til tryk eller retur utætte så den blander diesel i olie så kan det også ske af ved godt du har fået nye oringe på dysen og det men har set dem blive skadet ved de er trykket ned dysen og ikke drejet lidt mens man sætter dem i topstykket så det da vær at tjekke som han skriver men jeg vil også sige turboen er slidt op som jeg skrev før men det altid godt at tjekket alt jo

  • #12   20. mar 2017 Kan også sagtens være olie fra pvc systemet som har samlet sig i Intercooleren over noget tid, og nu vor du evt køre mere frisk bliver det olie føret ind i motoren, som så køre at den køre af sig selv, men som de andre også skriver få tjekket turboen

  • #13   20. mar 2017 Jeg er ved VW nu og turboen er sund og fin. Vi har tappet 14,6 liter olie/diesel olie af den og de er nu ved at finde ud af om det er en defekt på den nye pumpe.

  • #15   20. mar 2017 den er med garanti revnet i blokken og er nu begyndt at blande diesel ned i motor olien. min fatters t5 gør præcis det samme. fatters t5 laver ca 4 liter olie om måneden. og det olie vi har tappet af motor lugtet at diesel og er næsten lige så tynd.

  • #16   11. aug 2019 For at lukket emnet, kan jeg oplyse at det var et defekt topstykke smiley

Kommentér på:
Motorproblemer

Annonce